Skulle du köpa denna?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Skulle du köpa denna?

Inlägg av HelectriC »

Kanske en del av dessa trådar är nån slags "slå vad med en kompis om hur mycket mothugg man kan få?" Känns lite som denna tråd samt tidigare trådar under åren lutar åt att enbart skapas för att få igång så många som möjligt. Kanske trådskaparen slog vad med en kompis om hur många inlägg han kan få till genom några få inlägg? Den gången som Gustav skrev om sina eskapader genom Europa i 250km/h kändes onekligen som ett sätt att bara boosta antal inlägg på hans tråd. Skulle inte förvåna mig om man finner dessa figurer även på andra forum om helt andra saker (datorer, telefoner, hundar, what ever) där de medvetet går fullständigt emot massorna.
Eller kan man på något sätt kanske till och med tjäna pengar på detta beteende? Likt youtube och antal klick?

Just a thought :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

HelectriC skrev:
Kanske en del av dessa trådar är nån slags "slå vad med en kompis om hur mycket mothugg man kan få?" Känns lite som denna tråd samt tidigare trådar under åren lutar åt att enbart skapas för att få igång så många som möjligt. Kanske trådskaparen slog vad med en kompis om hur många inlägg han kan få till genom några få inlägg? Den gången som Gustav skrev om sina eskapader genom Europa i 250km/h kändes onekligen som ett sätt att bara boosta antal inlägg på hans tråd. Skulle inte förvåna mig om man finner dessa figurer även på andra forum om helt andra saker (datorer, telefoner, hundar, what ever) där de medvetet går fullständigt emot massorna.
Eller kan man på något sätt kanske till och med tjäna pengar på detta beteende? Likt youtube och antal klick?

Just a thought :?
Jag fick känsla av pubertet hos trådskaparen. I så fall finns ju potential för mognad. Det är ju positivt!
Model S P85D,
Advocatus Diabolo

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Ni har helt rätt! Sammantaget ser det ut som en rätt negativ bild av Teslabilar. Men det är faktiskt just så som många ser på Tesla baserat på den information som de matats med i press och diverse forum. Vissa av punkterna är åtgärdade i form av design förändring, vissa kvarstår.

Men missnöjd med Tesla? Varför skulle man vara det? Tvärtom! Det är en bil som har så otroligt mycket som talar för sig. Drivlinan, interfacet, SuC-laddhastighet och därmed följande långresemöjligheter med en elbil, mm, mm. - Nej, där ligger Tesla definitivt i framkanten. Tesla är definitivt värt att sponsra på ett sätt eller annat. Genom bilköp, aktieinnehav, eller på annat sätt.

Frågan kokade egentligen ner till huruvida man som privatköpare har haft kännedom om potentiella brister innan man fattat beslut om köp och hur man då tänkt. Leasingtagare har en annan infallsvinkel då man dels inte går in med en sådan stor privatekonomisk risk, dels så sponsras där en relativt större del av skattesubventioner och slutligen så finns det ett säkrat och på förhand bestämt avslut på varje leasingperiod = Teslaupplevelse.

MEN - Som att gå in som privatperson och finansiera ett köp... Frågan var om man då gått in i Teslaköpet med kännedom om potentiella och i vissa fall återkommande brister. Perfekt om det var känt och man är happy i det stora hela. Det skadar i.o.f.s heller inte att potentiella privatköpare har öppna ögon inför vad man har att förvänta sig vid ett Teslaköp. Till er privatköpare som har svarat, -ett tack! Era svar har, utan undantag varit nyanserade och visar just den "Tesla spirit" som jag vill få fram med detta. Alltså att bilen är så mycket bättre än vad artiklar i dagspressen och på olika elbilsforum runt klotet kan ge intryck av. Här har vi en möjlighet att bemöta olika påståenden på ett lugnt, sakligt och korrekt sätt.

Tesla har inget att tjäna långsiktigt på att potentiella problem sopas under mattan. Vad vissa i denna tråd vill uppnå genom att attackera och söka tysta den som sammanställer verkliga brister i en och samma tråd förstår jag inte. Felen är kända och de finns (eller fanns) där, även om vi alla skulle önska att verkligheten vore annorlunda.
"Don´t kill the piano player"!

Vill vi Tesla och elbilsutvecklingen väl, så bör vi lyfta fram problem så att de åtgärdas så snabbt som det bara går. Dessutom så är det fint om potentiella privatköpare inte blir besvikna efter köpet för att de "inte visste" om vad de gett sig in i. Med andra ord vad man har att förvänta sig, kvalitetsmässigt, försäkringskostnadsmässigt, ledtider för reservdelar, kötider för service, etc, etc.

Om Tesla fortsätter att under vissa hektiska tillverkningsperioder, då vinsten skall maximeras, dra ner på, eller helt skippa kvalitetskontrollen, så är enligt min förmaning INGEN betjänt av detta långsiktigt. Varken nuvarande eller blivande Teslaägare. Ju förr Tesla kommer upp till par med europeiska och japanska biltillverkares kvalitetsnivå, ju större chans har Tesla att lyckas. Jo, de har haft en väldigt kort startsträcka och uppnått något fantastiskt. Låt oss behålla hoppet att de kan göra underverk och på kort tid lyfta kvalitetsnivån till i höjd med, eller ännu hellre, högre än konkurrenterna. När konkurrenterna kommer upp på banan sent om sider i elbilshänseende, så riskerar annars Tesla att gå en trist framtid till mötes. Detta alldeles oavsett om man har ett SuC nätverk eller inte.

Teslas kreativa försäljningsmetoder är inte alltid att bli imponerad av. Läs gärna Tibors eminenta mail direkt till Elon i denna fråga Resultatet visar att man kan nå framgång i ett förändringsarbete genom att påtala problem, men sällan genom att sopa dem under mattan.

Lite skrämmande i denna tråd har varit hur snabbt vissa låter det gå från sak till person. Påhopp på person verkar vara legio i vissa forum, men just Tesla forum brukar hålla en trevlig nivå med högt i tak. Vad hände här? Blev helgonet detroniserat i en enda liten rookie-länk?

Beträffande "Trollanklagelserna", så tack Herr X för ditt bidrag med länken till Wiki. Speciellt intressant var att läsa hur man skall bemöta "Troll". Bra text! Något för en del "Trolltystare" att läsa. Att likt Robert Aschberg & Co gå på Trolljakt efter oliktänkande är kanske är skönt för stunden, men det tar de facto inte bort de grundläggande problemen.

Till Vigge50, tack för länken. Det jag dock inte kunde hitta, var själva kärnfrågan, nämligen skillnaden i tänk om man var privatköpare, mot om man är leasingtagare, med allt vad det innebär i olikheter i frågan om insats, risk, långsiktighet i ägandet, mm. Privatköparna i länken har dock på ett utmärkt sätt besvarat vilka grunder de baserade sina resp köp på.
Tack Mati, Designer, -tack för era uppriktiga och öppna svar som privatköpare av Tesla. Kanske är någon av övriga respondenter också var privatköpare? Sorry om jag missat det i så fall.

Vi är alla olika. Även inom gruppen privatköpare är vi olika, dels har vi olika förväntningar, dels har vi olika ekonomisk muskel för att absorbera smällar efter att bilen ramlat genom de olika skyddsnäten vid 3, 4 och 8 års ålder. När köpet väl är gjort, så är det AVGÖRANDE att upplevd helhetsbild med Teslaägandet IRL, motsvarar, eller ännu hellre, överträffar det man förväntat sig. Har man för höga förväntningar så riskerar ägandet snart bli till en "Lemon", körglädje, interface och ballfaktorn till trots.

Den rekommendation som en del Teslaägare har givit har varit att "man skall i alla fall inte köpa en Tesla PRIVAT". Vissa som ändå funderat på ett privatköp blir då lite undrande, såvida man inte får mer "kött på benen". Här är chansen att visa varför denna dåliga rekommendation inte längre stämmer. Bra därför om vi kan belägga vilka av punkterna som inte längre stämmer och vad från listan som är ur världen och överspelat IRL. Ger vi potentiella privatkunder bra beslutsunderlag, så har de en fastare grund att stå på inför ett beslut och därmed snabbare komma till skott. Hur många privatköpare har inte "velat omkring" massor av gånger och specat upp sin drömTesla, om och om igen, bara för att därefter varje gång få kalla fötter inför att ta det stora privatekonomiska tigersprånget?

Nåväl, som många nog håller med om: några vettiga alternativ finns faktiskt inte i dagsläget. Så kanske är det enkla svaret på trådfrågan, nämligen att som privatköpare så handlar det till syvende och sist bara om att göra som i hopptornet, Blunda och våga hoppa. - landar gör man alltid:-) -På något sätt!

De två deviserna: "You only live once" och "No guts, no glory" gör valet egentligen mycket enkelt. Man behöver då ingen kunskap om brister och annat småkrafs. Allt löser sig efterhand. Men för de som är lite mer räddhågsna kunde det vara bra att få ev farhågor undanröjda, så de enklare kommer till skott och snarast köper en fantastisk bil, alla medievarningar till trots.

En liten fotnot i bästa välmening: För de av er som varit mest aggressiva i er Trolljakt, läs gärna Anders länk till Wiki-artikeln om Troll innan ni nästa gång ger er ut på mer Trolljakt.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Advocatus Diabolo skrev:
Ni har helt rätt! Sammantaget ser det ut som en rätt negativ bild av Teslabilar. Men det är faktiskt just så som många ser på Tesla baserat på den information som de matats med i press och diverse forum. Vissa av punkterna är åtgärdade i form av design förändring, vissa kvarstår.

Men missnöjd med Tesla? Varför skulle man vara det? Tvärtom! Det är en bil som har så otroligt mycket som talar för sig. Drivlinan, interfacet, SuC-laddhastighet och därmed följande långresemöjligheter med en elbil, mm, mm. - Nej, där ligger Tesla definitivt i framkanten. Tesla är definitivt värt att sponsra på ett sätt eller annat. Genom bilköp, aktieinnehav, eller på annat sätt.

Frågan kokade egentligen ner till huruvida man som privatköpare har haft kännedom om potentiella brister innan man fattat beslut om köp och hur man då tänkt. Leasingtagare har en annan infallsvinkel då man dels inte går in med en sådan stor privatekonomisk risk, dels så sponsras där en relativt större del av skattesubventioner och slutligen så finns det ett säkrat och på förhand bestämt avslut på varje leasingperiod = Teslaupplevelse.

MEN - Som att gå in som privatperson och finansiera ett köp... Frågan var om man då gått in i Teslaköpet med kännedom om potentiella och i vissa fall återkommande brister. Perfekt om det var känt och man är happy i det stora hela. Det skadar i.o.f.s heller inte att potentiella privatköpare har öppna ögon inför vad man har att förvänta sig vid ett Teslaköp. Till er privatköpare som har svarat, -ett tack! Era svar har, utan undantag varit nyanserade och visar just den "Tesla spirit" som jag vill få fram med detta. Alltså att bilen är så mycket bättre än vad artiklar i dagspressen och på olika elbilsforum runt klotet kan ge intryck av. Här har vi en möjlighet att bemöta olika påståenden på ett lugnt, sakligt och korrekt sätt.

Tesla har inget att tjäna långsiktigt på att potentiella problem sopas under mattan. Vad vissa i denna tråd vill uppnå genom att attackera och söka tysta den som sammanställer verkliga brister i en och samma tråd förstår jag inte. Felen är kända och de finns (eller fanns) där, även om vi alla skulle önska att verkligheten vore annorlunda.
"Don´t kill the piano player"!

Vill vi Tesla och elbilsutvecklingen väl, så bör vi lyfta fram problem så att de åtgärdas så snabbt som det bara går. Dessutom så är det fint om potentiella privatköpare inte blir besvikna efter köpet för att de "inte visste" om vad de gett sig in i. Med andra ord vad man har att förvänta sig, kvalitetsmässigt, försäkringskostnadsmässigt, ledtider för reservdelar, kötider för service, etc, etc.

Om Tesla fortsätter att under vissa hektiska tillverkningsperioder, då vinsten skall maximeras, dra ner på, eller helt skippa kvalitetskontrollen, så är enligt min förmaning INGEN betjänt av detta långsiktigt. Varken nuvarande eller blivande Teslaägare. Ju förr Tesla kommer upp till par med europeiska och japanska biltillverkares kvalitetsnivå, ju större chans har Tesla att lyckas. Jo, de har haft en väldigt kort startsträcka och uppnått något fantastiskt. Låt oss behålla hoppet att de kan göra underverk och på kort tid lyfta kvalitetsnivån till i höjd med, eller ännu hellre, högre än konkurrenterna. När konkurrenterna kommer upp på banan sent om sider i elbilshänseende, så riskerar annars Tesla att gå en trist framtid till mötes. Detta alldeles oavsett om man har ett SuC nätverk eller inte.

Teslas kreativa försäljningsmetoder är inte alltid att bli imponerad av. Läs gärna Tibors eminenta mail direkt till Elon i denna fråga Resultatet visar att man kan nå framgång i ett förändringsarbete genom att påtala problem, men sällan genom att sopa dem under mattan.

Lite skrämmande i denna tråd har varit hur snabbt vissa låter det gå från sak till person. Påhopp på person verkar vara legio i vissa forum, men just Tesla forum brukar hålla en trevlig nivå med högt i tak. Vad hände här? Blev helgonet detroniserat i en enda liten rookie-länk?

Beträffande "Trollanklagelserna", så tack Herr X för ditt bidrag med länken till Wiki. Speciellt intressant var att läsa hur man skall bemöta "Troll". Bra text! Något för en del "Trolltystare" att läsa. Att likt Robert Aschberg & Co gå på Trolljakt efter oliktänkande är kanske är skönt för stunden, men det tar de facto inte bort de grundläggande problemen.

Till Vigge50, tack för länken. Det jag dock inte kunde hitta, var själva kärnfrågan, nämligen skillnaden i tänk om man var privatköpare, mot om man är leasingtagare, med allt vad det innebär i olikheter i frågan om insats, risk, långsiktighet i ägandet, mm. Privatköparna i länken har dock på ett utmärkt sätt besvarat vilka grunder de baserade sina resp köp på.
Tack Mati, Designer, -tack för era uppriktiga och öppna svar som privatköpare av Tesla. Kanske är någon av övriga respondenter också var privatköpare? Sorry om jag missat det i så fall.

Vi är alla olika. Även inom gruppen privatköpare är vi olika, dels har vi olika förväntningar, dels har vi olika ekonomisk muskel för att absorbera smällar efter att bilen ramlat genom de olika skyddsnäten vid 3, 4 och 8 års ålder. När köpet väl är gjort, så är det AVGÖRANDE att upplevd helhetsbild med Teslaägandet IRL, motsvarar, eller ännu hellre, överträffar det man förväntat sig. Har man för höga förväntningar så riskerar ägandet snart bli till en "Lemon", körglädje, interface och ballfaktorn till trots.

Den rekommendation som en del Teslaägare har givit har varit att "man skall i alla fall inte köpa en Tesla PRIVAT". Vissa som ändå funderat på ett privatköp blir då lite undrande, såvida man inte får mer "kött på benen". Här är chansen att visa varför denna dåliga rekommendation inte längre stämmer. Bra därför om vi kan belägga vilka av punkterna som inte längre stämmer och vad från listan som är ur världen och överspelat IRL. Ger vi potentiella privatkunder bra beslutsunderlag, så har de en fastare grund att stå på inför ett beslut och därmed snabbare komma till skott. Hur många privatköpare har inte "velat omkring" massor av gånger och specat upp sin drömTesla, om och om igen, bara för att därefter varje gång få kalla fötter inför att ta det stora privatekonomiska tigersprånget?

Nåväl, som många nog håller med om: några vettiga alternativ finns faktiskt inte i dagsläget. Så kanske är det enkla svaret på trådfrågan, nämligen att som privatköpare så handlar det till syvende och sist bara om att göra som i hopptornet, Blunda och våga hoppa. - landar gör man alltid:-) -På något sätt!

De två deviserna: "You only live once" och "No guts, no glory" gör valet egentligen mycket enkelt. Man behöver då ingen kunskap om brister och annat småkrafs. Allt löser sig efterhand. Men för de som är lite mer räddhågsna kunde det vara bra att få ev farhågor undanröjda, så de enklare kommer till skott och snarast köper en fantastisk bil, alla medievarningar till trots.

En liten fotnot i bästa välmening: För de av er som varit mest aggressiva i er Trolljakt, läs gärna Anders länk till Wiki-artikeln om Troll innan ni nästa gång ger er ut på mer Trolljakt.
Jag skrev "Jag fick känsla av pubertet hos trådskaparen. I så fall finns ju potential för mognad. Det är ju positivt!"
Denna mognad som jag förutsåg gick ju rekordsnabbt! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

hooked skrev:
Intressant tråd. Såfort någon kommer och rör om lite i grytan så blir det trollande och den mysiga stämningen blir inte lika mysig längre.

Jag känner själv jag ligger och skvalpar någonstans i mitten i den här frågan. Många av problemen som listas av trådskaparen känns lite löjliga/övedrivna, men det finns ändå en liten poäng om man inte nagelfar ordagrant. Många av svaren i den här tråden är lika löjliga kan jag tycka. Att börja jämföra med fossilbilar som skramlar, har handbroms, utrustad med 6-växlad låda, rostar, osv pekar mer på att man INTE jämför med en fossilare i samma priskategori och av nyare årsmodell. Det blir lika mkt trollande på andra hållet kan jag tycka.

Tesla har i mina ögon i dagsläget EN primär USP och det är drivlinan med el-motor och ett kopiöst stort batteripack som kostar massor att tillverka. Allt annat är mer subjektivt och i många avseenden en match som Tesla förlorar. Att allt i en Tesla är styrt från en central skärm, uppdateras titt som tätt, styrs helt med touch osv kan det finnas olika syn på om huruvida detta är bra eller dåligt. Ibland kan jag känna att jag vill ge min centrala jätteskärm en fet smocka för jag blir irriterad på den och jag skulle ändå klassificera mig själv som en "tekniknerd" som generellt har ganska enkelt att ta till mig ny teknik. Däremot köper jag exempelvis hellre en Gaggenau-spis med rejäla funktionella reglage än en datoriserad spis från LG där man kan riskera behöver boota om spisen för att kunna koka ägg, eller eventuellt vänta "till nästa release" för att kunna använda alla plattor på spisen.

Min nästa el-bil kommer definitivt bli en sådan här:
Ser fin ut!
CCS har den också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Du har lite fel angående leasingägare. När mitt leasingavtal går ut efter 3 år ska jag betala leasingbolaget 40% av nypriset för att lösa bilen något alternativ att inte lösa bilen finns inte. Så beroende på om bilens andrahandsvärde överstiger eller ligger under 40% så förlorar jag också eller vinner pengar som jag kan eller kunde använt till lön. Beloppen på privatsidan blir ju inte lika stora pga en obegriplig skattepolitik, men en viss risk finns ju. Som jag ser det är det kanske inte felen på min model S (inga just nu förutom Spotify) som drar ner andrahandsvärdet utan kommande konkurrenter och där är väl model 3 en av dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

Herr Advokat
Du bör beakta att i flertalet leasing vs privat är marginell skillnad då flertalet av ägarna här verkar vara små företagare som har en direkt relation ekonomiskt till sitt företag.
Du har rätt i att kvalitets brister finns, förmodligen fler än dom gamla (äldre än 70 år gamlaföretagen) men viljan hos Tesla verkar finnas då Vd skrivbordet står i ändan av Linen. Men flertalet av dina påstående är för mkt för att du inte skall bli beskylld för att vara Troll, balans i påståendena så får du respekt Herr Advokat.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Som jag skrev innan så är jag privatköpare. Jag var den medlem med flest inlägg samtidigt som jag inte var Tesla-ägare när jag designade och lade beställningen på min Model X. Jag hade då lusläst samtliga inlägg på detta forum och hade läst samtliga inlägg om Model X på TMC samt väldigt många tusen inlägg om Model X och Tesla generellt på samma forum.

Min dyraste bil innan Model X var en Rav4 för 238tkr, bilen innan Model X var en Kia Ceed. Hade aldrig tänkt tanken att köpa en bil över 300tkr innan Model X och nu kommer jag aldrig mer köpa en fossilbil till mig mer. Bilen är långtifrån perfekt men ingen fossilbil uppfyller grundkraven för mig så de kommer aldrig vara med i matchen.

Vi får se om de stora biltillverkarna kommer våga förändra sig eller om de kommer att bli ifrånkörda alternativt överkörda?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag tillhör också den (lilla?) skara som köpt Model S privat. Jag är inte rik men lyckligt lottad att vara frisk och ha en god ekonomi. Samma dag som jag hämtade ut bilen så skrev jag (mentalt) av det ekonomiska värdet till 0 (noll). Varför? Att vara efterklok och ge sig själv ångerrätt på medvetna handlingar är för mig helt fel. Oavsett om det är ett bilköp, båt eller någon annan dyr kapitalvara. I fallet Tesla så konsumerade jag allt (forum, tester, artiklar, provkörning samt lån av en Tesla i närmare tre veckor) innan jag bestämde mig.
Enligt många andras definition så har jag gjort många dåliga bilaffärer. Själv tycker jag att jag gjort många kloka erfarenheter. T ex; en osedvanlig dyr bil som jag tidigare ägde och som alla sa att jag omedelbart borde göra mig av med räddade mitt liv något år senare när jag tragiskt kolliderade med en älgko en regnig och dimmig höstmorgon.
Att det blev en Tesla är för att den uppfyller tre kriterier som jag vägrar att kompromissa om:
1) Det måste vara en elbil (ren samvetsfråga! Att kunna se sig själv i spegeln varje morgon)
2) Den ska vara säker och förlåtande (ingen förare är perfekt, eller?)
3) Den ska klara av att leverera de jag behöver för dagligt bruk, dvs starta oavsett utetemperatur, ta sig fram (4-hjulsdrift), ha bra med kusar för att kunna göra säkra omkörningar, ha en lång räckvidd mellan laddningarna och helst inte bli stående längs vägen av någon annan anledning än en punktering.

Allt över detta ser jag som en bonus. Men som tidigare ägare av ett antal amerikanska bilar så är jag kanske inte representativ för de som prioriterar precision vad gäller mm-passning i karosseridetaljer, dörrar som stängs med ett doft klick, förvaringsfack i dörrsidor, mugghållare och armstöd i baksätet, mm, mm.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

+46 skrev:
Samma dag som jag hämtade ut bilen så skrev jag (mentalt) av det ekonomiska värdet till 0 (noll).
Bra beskrivning. Jag har samma inställning. Jag ser det så att jag spenderade en j**a massa pengar på en bil. De pengarna är borta för alltid. Allihopa. Skulle jag vilja ha dem tillbaks så får jag spara ihop dem igen. Fastän jag vet att det är omöjligt för mig att klara detta inom den tidshorisont som mitt yrkesverksamma liv ger. Denna inställning underlättar mentalt, bara ifall det skulle visa sig att bilen inte går att sälja längre om några år. Skulle det dock visa sig att jag har fel är det ren bonus i plånboken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Har själv köpt min Tesla S 85D privat, och hittills efter drygt ett år så har jag inte haft ett enda problem eller fel.
Har kört cirka 4000 mil och bilen har varig på långresa till Italien utan minsta problem.

Har haft en hel del bilar genom åren, men aldrig har jag haft en bil som varit så felfri.

Känner inte alls igen bilden att Tesla skulle ha problem med kvalitet eller annat.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Advocatus Diabolo

Kul, -nu börjar det komma fler vederhäftiga svar från privatköpare! Sakta men säkert växer istället en bild fram av mycket nöjda Teslaägare som dessutom ALDRIG skulle köpa en fossilbrännare igen.

Beträffande Leasingtagare: Jag har försökt att begränsa frågan till enbart privatköpare, helt enkelt för att förenkla frågeställningen om "tänket" inför ett köp med stora och direkta privatekonomiska konsekvenser och huruvida man visste, (-eller inte visste) om vissa riskfaktorer, kostnader vid Teslaägandet.

"Big Cred" till alla småföretagare som har bekostat Teslan via företagets medel. Men då leasingavtalen kan se så olika ut så riskerade det bli en allt för stor palett av åsikter, baserat på allt för många faktorer, så har fokus i tråden riktats mot privatköpare. Välkommet är självklart fortsatt seriöst bemötande från alla forumdeltagare på de olika kända problemen man kan ställas inför vid ett Teslaköp.

PerH önskade lite svävande "balans i påståendena".. Vad som menas är lite osäkert, men här kommer ett försök att ge lite mer underlag, eftersom det möjligen är det som efterfrågas. Trollhotet från PerH får man ta med jämnmod. Hoppas dock att Trolljakten jag råkar ut för genom min Rookie tråd, inte hämmar andra som vill göra inlägg som kanske initialt inte uppfattas som PK.

Varsågod PerH:

Pkt 1-3 Är tidigare dörrproblemen på Tesla numera åtgärdade och skyddsensorerna i FWD återaktiverade? Är det kanske rent av också läge att inför ett Teslaköp läsa på i manualen om alternativ manövrering av dörrar INNAN de eventuellt mankerar? Bil som plötsligt på morgonen visat sig stå med dörrarna öppna är heller ingen hit, men även det kanske nu är åtgärdat och inget reellt problem? Nån som vet? Eller var det bara SBS?
Pkt 4. Ta en mugg vatten och häll på bakrutan på en S en torr fin dag. Se vart vattnet tar vägen... Korrosionsrisk på sikt? Här kunde det kanske behövas en designförändring? Dränering?
Pkt 5. Att stag brister i hjulupphängningen drabbar nog alla biltillverkare förr eller senare. Någon som vet om det blivit någon konstruktionsförändring med anledning av Teslas problem?
Pkt 6. Hur Teslas batteriskyddssystem fungerar är väl beskrivet i ägarmanualen. Kruxet är att alla inte läser HELA manualen, från pärm till pärm, eller kanske hellre: uppifrån och ned! Det kan hur som helst vara bra att känna till att en Tesla inte bör lämnas utan laddning om man exempelvis åker och tillbringar vintern i varma länder.
Även om risken hos en S eller X troligen är mindre, så vill nog INGEN någonsin riskera vad som skett bl.a.enligt detta inlägg: https://forums.tesla.com/forum/forums/d ... r-sport-20
Vet man bara om faran, så är det inga problem. Men som sagt, alla läser inte allt i en ägarmanual. Kanske heller inte allt på olika Teslaforum.
Pkt 7. Se annan tråd i detta forum om vad Tesla anser vara typenligt när det gäller plåtars inpassning. Läs gärna även kommentarerna. Elon har lovat en ny karossfabrik med branschledande precision, så kanske löser den problemet. Verkar som om inpassningen av faceliftade bilar haft fler problem än tidigare model. Märkligt!
Pkt 8. "Ghosting" Se annan tråd i detta forum, komplett med bilder. Nu åtgärdat? Har ni andra också problem med detta vid mörkerkörning?
Pkt 9. Kör övriga biltillverkare svensk rätt mot svenska konsumenter? Någon som vet? Tesla löser ju det mesta utom rätta, så normalt inga problem.
Pkt 10. Är det någon som har lyckats få ett giltigt avtal om "free SuC", eller är det en gåva (ok, betalt med ryktesvis ca 20.000:- per bil) vi skall vara tacksamma för att få tills vidare?

Övrigt är detaljer som bedöms olika beroende på vem som är betraktare. Det som dock möjligen kan opartiskt bedömas vara problematisk är dock ledtiden i reservdelsanskaffningen och försäkringskostnaden. Försäkringsfrågan har dock som sagt var redan behandlats i många andra trådar. En försäkring som ligger under Protectors hade varit önskvärd, åtminstone för oss som varken bor på landet, eller bor i Malmö (LF).
Kanske kan vi som tidigare trådar diskuterat, gemensamt påverka något annat bolag att hoppa på tåget? Oavsett vilket, kan det vara bra att som privatköpare veta hur få möjligheter det de facto finns att försäkra en Tesla i Sverige till ett pris som man inte reflexmässigt spärrar upp ögonen inför. Även om det inte är speciellt högt beaktat det försäkrade värdet och bilens effekt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag betalar knappt 5000 kr/år för halvförsäkring hos Aktsam. Bor i lägenhet i Stockholmsförort.
Och för just oss privatköpare gäller även konsumentköplagen, och då gäller svensk lag oavsett vad Tesla skulle skriva i garantivillkor.

Garantierna är dessutom frivilliga åtaganden, så att de skriver att ett viss tolkning ska göras är kanske inte jättekonstigt, även om man som svensk konsument kanske har svårare att förutse vad en engelsk domstol skulle komma fram till. Tesla har gått med att ta de flesta fel som påpekats på antingen garanti eller good-will. En del saker har det varit meningsskiljaktigheter om när Tesla menar att passning t ex är inom toleransområdet. Jag har inte hört om något fall som varit så allvarligt att det dragits till domstol, svensk eller engelsk, eller ens allmänna reklamationsnämnden, så hittills är detta mest ett teoretiskt problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 1-3 Är tidigare dörrproblemen på Tesla numera åtgärdade och skyddsensorerna i FWD återaktiverade? Är det kanske rent av också läge att inför ett Teslaköp läsa på i manualen om alternativ manövrering av dörrar INNAN de eventuellt mankerar? Bil som plötsligt på morgonen visat sig stå med dörrarna öppna är heller ingen hit, men även det kanske nu är åtgärdat och inget reellt problem? Nån som vet? Eller var det bara SBS?
Själv har jag valt på alla mina bilar att undvika att ha fingrar mellan dörr och dörrkarm när dörren stängs. Tidigare bilar har inte haft några sensorer alls, min Model X har sensorer men dessa är inte 100% skydd att jag klämmer mig. Detta var något jag lärde mig när jag var barn och då inte genom att testa att ha fingrarna i kläm.

Vad gäller att dörren är öppen på morgonen så är detta något som händer om man väljer att öppna dörren med fobben och lämna den öppen (något jag gjort) eller schemalägga en mjukvaruuppdatering under natten och ha fobben i närheten av bilen när den startas om samtidigt som man har ställt in att bilen skall öppna dörren när man är i närheten. Bilen kommer då tro att du är i närheten eftersom fobben är i närheten när den startar upp efter mjukvaruuppdateringen.

Punkt 1 känner jag inte till själv, punkt 2 och 3 gäller samtliga bilar och är inget unikt för Tesla.
Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 4. Ta en mugg vatten och häll på bakrutan på en S en torr fin dag. Se vart vattnet tar vägen... Korrosionsrisk på sikt? Här kunde det kanske behövas en designförändring? Dränering?
Vart tar vattnet vägen? Model S har funnits i 4 år och jag har inte hört något om att bakluckan rostar? Har en Model X så jag har inte koll på hur Model S funkar men jag har läst de flesta poster i detta forum och har inte hört om några problem med att hälla vatten på bakluckan.
Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 5. Att stag brister i hjulupphängningen drabbar nog alla biltillverkare förr eller senare. Någon som vet om det blivit någon konstruktionsförändring med anledning av Teslas problem?
Känner inte till något om det men det verkar som de som fått problem med detta på Tesla får detta åtgärdat på garantin. Samma sak hände inte för mig på min Toyota Rav4 som visserligen var några år gammal men inte mer än 4 år.
Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 6. Hur Teslas batteriskyddssystem fungerar är väl beskrivet i ägarmanualen. Kruxet är att alla inte läser HELA manualen, från pärm till pärm, eller kanske hellre: uppifrån och ned! Det kan hur som helst vara bra att känna till att en Tesla inte bör lämnas utan laddning om man exempelvis åker och tillbringar vintern i varma länder.
Även om risken hos en S eller X troligen är mindre, så vill nog INGEN någonsin riskera vad som skett bl.a.enligt detta inlägg: https://forums.tesla.com/forum/forums/d ... r-sport-20
Vet man bara om faran, så är det inga problem. Men som sagt, alla läser inte allt i en ägarmanual. Kanske heller inte allt på olika Teslaforum.
Samma sak gäller att hälla bensin i dieselbilen t.ex. och som det skrivits om så verkar det gälla en händelse för en Tesla Roadster vars försäljning slutade för mer än 4 år sedan. Batterier har utvecklats och så har Teslas batteriskyddssystem. Att hälla fel vätska i fossilbilen har varit ett konstant problem sedan första fossilbilen tillverkades. Tror inte att alla miljarder bilförare har läst manualen men ändå är det inte särskilt vanligt problem.
Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 7. Se annan tråd i detta forum om vad Tesla anser vara typenligt när det gäller plåtars inpassning. Läs gärna även kommentarerna. Elon har lovat en ny karossfabrik med branschledande precision, så kanske löser den problemet. Verkar som om inpassningen av faceliftade bilar haft fler problem än tidigare model. Märkligt!
Nya modeller har alltid problem med inpassning i början och detta gäller samtliga biltillverkare. Tesla har kanske haft större bekymmer med detta än många andra biltillverkare. Tidiga Model S och Model X hade stora bekymmer med anpassning men blev mycket bättre med tiden. Faceliften har ju nya plåtar så då återintroduceras problemet även ifall jag inte hört att det ska vara några större bekymmer men det är övergående. Min Model X tillverkad 25/6 har inga problem med inpassning av karossen.
Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 8. "Ghosting" Se annan tråd i detta forum, komplett med bilder. Nu åtgärdat? Har ni andra också problem med detta vid mörkerkörning?
Jag har inga problem med detta på min Model X och jag har opererade ögon med inopererade linser och borde kanske se detta lättare. Problemet borde ligga i glastillverkningen och antagligen är leverantören till Tesla en underleverantör även till andra biltillverkare så problemet ligger hos tillverkaren av glaset. T.ex. finns rapporter om detta problem för t.ex. Toyota Prius men detta är inget som man hört något om eftersom det är ett mindre problem. Slår vad om att det finns fler modeller från andra tillverkare med exakt samma problem för vissa kunder.
Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 9. Kör övriga biltillverkare svensk rätt mot svenska konsumenter? Någon som vet? Tesla löser ju det mesta utom rätta, så normalt inga problem.
Som svensk kund med vara köpt i Sverige så gäller svenska regler och lagar. Detta är inget som Tesla eller annan biltillverkare kan komma runt och som du skriver så är det ju inte heller något problem.
Advocatus Diabolo skrev:
Pkt 10. Är det någon som har lyckats få ett giltigt avtal om "free SuC", eller är det en gåva (ok, betalt med ryktesvis ca 20.000:- per bil) vi skall vara tacksamma för att få tills vidare?
Mig veterligt finns inget avtal om fri tillgång till SuC och det lär aldrig skrivas ett där det står att man har fri tillgång till Superchargers i evärdelig tid. Summan 20 000:- kommer från att det var kostnaden att köpa till Supercharger-tillgång för de tidiga Model S 60 som kom utan tillgång till SuC. Befintliga ägare av Tesla Model S och Model X kan nog räkna med fri tillgång till SuC-laddning under bilarnas livstid men inget är 100% säkert, inte ens med ett avtal. Tesla har dock om och om igen gått ut med att det är fri tillgång till Superchargers så ifall de backar på detta så vore det en enorm prestigförlust samtidigt som de gör alla tidiga kunder riktigt sura. Kostnaden för Tesla lär antagligen vara större än att låta de begränsade antalet bilar ha fri tillgång till Supercharger.
Advocatus Diabolo skrev:
Övrigt är detaljer som bedöms olika beroende på vem som är betraktare. Det som dock möjligen kan opartiskt bedömas vara problematisk är dock ledtiden i reservdelsanskaffningen och försäkringskostnaden. Försäkringsfrågan har dock som sagt var redan behandlats i många andra trådar. En försäkring som ligger under Protectors hade varit önskvärd, åtminstone för oss som varken bor på landet, eller bor i Malmö (LF).
Kanske kan vi som tidigare trådar diskuterat, gemensamt påverka något annat bolag att hoppa på tåget? Oavsett vilket, kan det vara bra att som privatköpare veta hur få möjligheter det de facto finns att försäkra en Tesla i Sverige till ett pris som man inte reflexmässigt spärrar upp ögonen inför. Även om det inte är speciellt högt beaktat det försäkrade värdet och bilens effekt.
Själv har jag försäkring som är billigare än Protectors (ca 3500:- för halvförsäkring). Ser inte hur det kan vara Teslas problem att det inte finns fler billigare alternativa försäkringar. Tesla har ändå sett till att det finns ett alternativ som är OK även för stockholmare. Undra vad jag hade fått betala i försäkring på valfri fossilbil där det står att det är 772hk? Misstänker att jag skulle få betala mer, mycket mer än vad jag gör idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Advocatus Bjöjus: Orka!
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Kriper skrev:
Advocatus Bjöjus: Orka!
:lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Advocatus Diabolo

Svenssons; Tack! -Bra och konstruktivt inlägg!
Kriper: Härskarteknik? -Ibland lyckas det kanske. Hedervärt? ;)
Trolljägare och övriga i drevet: Intressant att se hur vissa väljer att agera när deras "darling" blir ifrågasatt. :twisted: :evil: :twisted: :evil:
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Ifrågasatt? Ser inget sånt inlägg, inte alls.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Kriper

Inlägg av Kriper »

"Trolljägare och övriga i drevet":
Du är alltså ett troll. Där sprack du. Något drev har jag däremot inte sett röken av. Humor när folk som denna person börjar anonymt trolla i ett forum och klistra på folk beteenden som ingen känner igen sig i. Vill personen ha ett drev, kanske för att kunna tycka synd om sig själv? Pröva att lägga ut på Flashback, där passar dina inlägg utmärkt.

BMW i4 IDrive40
Advocatus Diabolo

:oops: Asch då, - Jag sprack! :D
Advocatus Diabolo

Kriper: Nu när du ändå är igång med fortsatta "Troll" beskyllningar så kanske det kan vara på sin plats med ett citat ur Wiki om trolljakt: "Bemötande av Troll": Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argumenten kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten" Slut citat.
Men du väljer ju självklart fritt ditt eget agerande. Det är bara det man kan påverka i slutänden.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Advocatus Diabolo skrev:
Kriper: Nu när du ändå är igång med fortsatta "Troll" beskyllningar så kanske det kan vara på sin plats med ett citat ur Wiki om trolljakt: "Bemötande av Troll": Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argumenten kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten" Slut citat.
Men du väljer ju självklart fritt ditt eget agerande. Det är bara det man kan påverka i slutänden.
Jag heter Per Kringberg, bor på Grönövägen 10 på Ingarö och nås på telefon 08 527 336 77. Vad heter du? Finns du eller är du en bot?

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Trollbekämpning eller ej. Om man tycker att någon bär sig dumt åt i något sammanhang så är det väl vanligt civilkurage att påtala det. Kallar man sig sedan Djävulens Advokat och anonymt sprider en mängd dynga omkring sig så får man finna sig att inte bara få uppskattning och beröm! Gör man bort sig så gör man. Inse det.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag har aldrig tidigare (pre elbil) varit speciellt engagerad i forumvärlden och det mycket p.g.a att jag har ansett att de flesta forum har haft en otrevlig ton och allt för många "besserwisser" som slänger "sanningar" omkring sig. Dock så har jag själv ibland agerat katalysator och startat diskussioner om saker som många kanske inte ser och reagerar på. Ibland blir man hatad och någon gång kanske lite älskad... Det jag har märk är dock att om man ställer saker på sin spets så kommer det fram åsikter (kanske troll) som kan tendera att bli väl intensiva.

Detta forum har (med ett fåtal undantag) varit helt underbart harmoniskt och trevligt att läsa och delta på då deltagarna helt klart har en bra nivå på både kunnande och medmänsklighet. Därför tycker jag att det är tråkigt att se att ett inlägg som är något provocerande kan locka fram så många bitska kommentarer. Samtliga punkter som "Advokaten" lägger fram är delvis eller helt tidigare redovisade här på forumet och är därför inga nyheter men det kanske är just det att så mycket presenteras i ett komprimerat format som gör att så många reagerar på det. Givetvis spelar också trådskaparens alias en roll i det hela men det kanske är just för att få uppmärksamhet som det valdes.

Det är snart jul och då kommer både tomtar och troll fram...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Jag har aldrig tidigare (pre elbil) varit speciellt engagerad i forumvärlden och det mycket p.g.a att jag har ansett att de flesta forum har haft en otrevlig ton och allt för många "besserwisser" som slänger "sanningar" omkring sig. Dock så har jag själv ibland agerat katalysator och startat diskussioner om saker som många kanske inte ser och reagerar på. Ibland blir man hatad och någon gång kanske lite älskad... Det jag har märk är dock att om man ställer saker på sin spets så kommer det fram åsikter (kanske troll) som kan tendera att bli väl intensiva.

Detta forum har (med ett fåtal undantag) varit helt underbart harmoniskt och trevligt att läsa och delta på då deltagarna helt klart har en bra nivå på både kunnande och medmänsklighet. Därför tycker jag att det är tråkigt att se att ett inlägg som är något provocerande kan locka fram så många bitska kommentarer. Samtliga punkter som "Advokaten" lägger fram är delvis eller helt tidigare redovisade här på forumet och är därför inga nyheter men det kanske är just det att så mycket presenteras i ett komprimerat format som gör att så många reagerar på det. Givetvis spelar också trådskaparens alias en roll i det hela men det kanske är just för att få uppmärksamhet som det valdes.

Det är snart jul och då kommer både tomtar och troll fram...
+1
Jag reagerade också på det du beskriver. Detta forum har hittills kännetecknats av att i princip alla trådar har varit väldigt balanserade och trevliga. Till och med vid den tiden när en viss Hybris höll på och "trollade" i varenda tråd var det ingen som blev upprörd eller kände sig påhoppad. Det togs alltid med glimten i ögat. Jag har därför alltid hävdat att de som vistas här, såväl teslaägare som elbilsentusiaster, skiljer sig lite grand från resten, inte enbart genom sitt intresse, utan också genom att de verkar vara lite mer civiliserade i sitt agerande. Om man får säga så.
Jag har tidigare varit lite aktiv i Volvo-forumet och där var tongångarna helt andra. Så fort man påpekade ett eller annat fel på bilen så blev man påhoppad av halva forumet då man hade begått intrång i deras fina lilla fantasivärld. Så har det hittills inte varit här. Men den tiden verkar gå mot sitt slut. Det är beklagligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar