Eller kan man på något sätt kanske till och med tjäna pengar på detta beteende? Likt youtube och antal klick?
Just a thought

Moderator: Redaktion
Jag fick känsla av pubertet hos trådskaparen. I så fall finns ju potential för mognad. Det är ju positivt!HelectriC skrev:Kanske en del av dessa trådar är nån slags "slå vad med en kompis om hur mycket mothugg man kan få?" Känns lite som denna tråd samt tidigare trådar under åren lutar åt att enbart skapas för att få igång så många som möjligt. Kanske trådskaparen slog vad med en kompis om hur många inlägg han kan få till genom några få inlägg? Den gången som Gustav skrev om sina eskapader genom Europa i 250km/h kändes onekligen som ett sätt att bara boosta antal inlägg på hans tråd. Skulle inte förvåna mig om man finner dessa figurer även på andra forum om helt andra saker (datorer, telefoner, hundar, what ever) där de medvetet går fullständigt emot massorna.
Eller kan man på något sätt kanske till och med tjäna pengar på detta beteende? Likt youtube och antal klick?
Just a thought
Jag skrev "Jag fick känsla av pubertet hos trådskaparen. I så fall finns ju potential för mognad. Det är ju positivt!"Advocatus Diabolo skrev:Ni har helt rätt! Sammantaget ser det ut som en rätt negativ bild av Teslabilar. Men det är faktiskt just så som många ser på Tesla baserat på den information som de matats med i press och diverse forum. Vissa av punkterna är åtgärdade i form av design förändring, vissa kvarstår.
Men missnöjd med Tesla? Varför skulle man vara det? Tvärtom! Det är en bil som har så otroligt mycket som talar för sig. Drivlinan, interfacet, SuC-laddhastighet och därmed följande långresemöjligheter med en elbil, mm, mm. - Nej, där ligger Tesla definitivt i framkanten. Tesla är definitivt värt att sponsra på ett sätt eller annat. Genom bilköp, aktieinnehav, eller på annat sätt.
Frågan kokade egentligen ner till huruvida man som privatköpare har haft kännedom om potentiella brister innan man fattat beslut om köp och hur man då tänkt. Leasingtagare har en annan infallsvinkel då man dels inte går in med en sådan stor privatekonomisk risk, dels så sponsras där en relativt större del av skattesubventioner och slutligen så finns det ett säkrat och på förhand bestämt avslut på varje leasingperiod = Teslaupplevelse.
MEN - Som att gå in som privatperson och finansiera ett köp... Frågan var om man då gått in i Teslaköpet med kännedom om potentiella och i vissa fall återkommande brister. Perfekt om det var känt och man är happy i det stora hela. Det skadar i.o.f.s heller inte att potentiella privatköpare har öppna ögon inför vad man har att förvänta sig vid ett Teslaköp. Till er privatköpare som har svarat, -ett tack! Era svar har, utan undantag varit nyanserade och visar just den "Tesla spirit" som jag vill få fram med detta. Alltså att bilen är så mycket bättre än vad artiklar i dagspressen och på olika elbilsforum runt klotet kan ge intryck av. Här har vi en möjlighet att bemöta olika påståenden på ett lugnt, sakligt och korrekt sätt.
Tesla har inget att tjäna långsiktigt på att potentiella problem sopas under mattan. Vad vissa i denna tråd vill uppnå genom att attackera och söka tysta den som sammanställer verkliga brister i en och samma tråd förstår jag inte. Felen är kända och de finns (eller fanns) där, även om vi alla skulle önska att verkligheten vore annorlunda.
"Don´t kill the piano player"!
Vill vi Tesla och elbilsutvecklingen väl, så bör vi lyfta fram problem så att de åtgärdas så snabbt som det bara går. Dessutom så är det fint om potentiella privatköpare inte blir besvikna efter köpet för att de "inte visste" om vad de gett sig in i. Med andra ord vad man har att förvänta sig, kvalitetsmässigt, försäkringskostnadsmässigt, ledtider för reservdelar, kötider för service, etc, etc.
Om Tesla fortsätter att under vissa hektiska tillverkningsperioder, då vinsten skall maximeras, dra ner på, eller helt skippa kvalitetskontrollen, så är enligt min förmaning INGEN betjänt av detta långsiktigt. Varken nuvarande eller blivande Teslaägare. Ju förr Tesla kommer upp till par med europeiska och japanska biltillverkares kvalitetsnivå, ju större chans har Tesla att lyckas. Jo, de har haft en väldigt kort startsträcka och uppnått något fantastiskt. Låt oss behålla hoppet att de kan göra underverk och på kort tid lyfta kvalitetsnivån till i höjd med, eller ännu hellre, högre än konkurrenterna. När konkurrenterna kommer upp på banan sent om sider i elbilshänseende, så riskerar annars Tesla att gå en trist framtid till mötes. Detta alldeles oavsett om man har ett SuC nätverk eller inte.
Teslas kreativa försäljningsmetoder är inte alltid att bli imponerad av. Läs gärna Tibors eminenta mail direkt till Elon i denna fråga Resultatet visar att man kan nå framgång i ett förändringsarbete genom att påtala problem, men sällan genom att sopa dem under mattan.
Lite skrämmande i denna tråd har varit hur snabbt vissa låter det gå från sak till person. Påhopp på person verkar vara legio i vissa forum, men just Tesla forum brukar hålla en trevlig nivå med högt i tak. Vad hände här? Blev helgonet detroniserat i en enda liten rookie-länk?
Beträffande "Trollanklagelserna", så tack Herr X för ditt bidrag med länken till Wiki. Speciellt intressant var att läsa hur man skall bemöta "Troll". Bra text! Något för en del "Trolltystare" att läsa. Att likt Robert Aschberg & Co gå på Trolljakt efter oliktänkande är kanske är skönt för stunden, men det tar de facto inte bort de grundläggande problemen.
Till Vigge50, tack för länken. Det jag dock inte kunde hitta, var själva kärnfrågan, nämligen skillnaden i tänk om man var privatköpare, mot om man är leasingtagare, med allt vad det innebär i olikheter i frågan om insats, risk, långsiktighet i ägandet, mm. Privatköparna i länken har dock på ett utmärkt sätt besvarat vilka grunder de baserade sina resp köp på.
Tack Mati, Designer, -tack för era uppriktiga och öppna svar som privatköpare av Tesla. Kanske är någon av övriga respondenter också var privatköpare? Sorry om jag missat det i så fall.
Vi är alla olika. Även inom gruppen privatköpare är vi olika, dels har vi olika förväntningar, dels har vi olika ekonomisk muskel för att absorbera smällar efter att bilen ramlat genom de olika skyddsnäten vid 3, 4 och 8 års ålder. När köpet väl är gjort, så är det AVGÖRANDE att upplevd helhetsbild med Teslaägandet IRL, motsvarar, eller ännu hellre, överträffar det man förväntat sig. Har man för höga förväntningar så riskerar ägandet snart bli till en "Lemon", körglädje, interface och ballfaktorn till trots.
Den rekommendation som en del Teslaägare har givit har varit att "man skall i alla fall inte köpa en Tesla PRIVAT". Vissa som ändå funderat på ett privatköp blir då lite undrande, såvida man inte får mer "kött på benen". Här är chansen att visa varför denna dåliga rekommendation inte längre stämmer. Bra därför om vi kan belägga vilka av punkterna som inte längre stämmer och vad från listan som är ur världen och överspelat IRL. Ger vi potentiella privatkunder bra beslutsunderlag, så har de en fastare grund att stå på inför ett beslut och därmed snabbare komma till skott. Hur många privatköpare har inte "velat omkring" massor av gånger och specat upp sin drömTesla, om och om igen, bara för att därefter varje gång få kalla fötter inför att ta det stora privatekonomiska tigersprånget?
Nåväl, som många nog håller med om: några vettiga alternativ finns faktiskt inte i dagsläget. Så kanske är det enkla svaret på trådfrågan, nämligen att som privatköpare så handlar det till syvende och sist bara om att göra som i hopptornet, Blunda och våga hoppa. - landar gör man alltid:-) -På något sätt!
De två deviserna: "You only live once" och "No guts, no glory" gör valet egentligen mycket enkelt. Man behöver då ingen kunskap om brister och annat småkrafs. Allt löser sig efterhand. Men för de som är lite mer räddhågsna kunde det vara bra att få ev farhågor undanröjda, så de enklare kommer till skott och snarast köper en fantastisk bil, alla medievarningar till trots.
En liten fotnot i bästa välmening: För de av er som varit mest aggressiva i er Trolljakt, läs gärna Anders länk till Wiki-artikeln om Troll innan ni nästa gång ger er ut på mer Trolljakt.
Ser fin ut!hooked skrev:Intressant tråd. Såfort någon kommer och rör om lite i grytan så blir det trollande och den mysiga stämningen blir inte lika mysig längre.
Jag känner själv jag ligger och skvalpar någonstans i mitten i den här frågan. Många av problemen som listas av trådskaparen känns lite löjliga/övedrivna, men det finns ändå en liten poäng om man inte nagelfar ordagrant. Många av svaren i den här tråden är lika löjliga kan jag tycka. Att börja jämföra med fossilbilar som skramlar, har handbroms, utrustad med 6-växlad låda, rostar, osv pekar mer på att man INTE jämför med en fossilare i samma priskategori och av nyare årsmodell. Det blir lika mkt trollande på andra hållet kan jag tycka.
Tesla har i mina ögon i dagsläget EN primär USP och det är drivlinan med el-motor och ett kopiöst stort batteripack som kostar massor att tillverka. Allt annat är mer subjektivt och i många avseenden en match som Tesla förlorar. Att allt i en Tesla är styrt från en central skärm, uppdateras titt som tätt, styrs helt med touch osv kan det finnas olika syn på om huruvida detta är bra eller dåligt. Ibland kan jag känna att jag vill ge min centrala jätteskärm en fet smocka för jag blir irriterad på den och jag skulle ändå klassificera mig själv som en "tekniknerd" som generellt har ganska enkelt att ta till mig ny teknik. Däremot köper jag exempelvis hellre en Gaggenau-spis med rejäla funktionella reglage än en datoriserad spis från LG där man kan riskera behöver boota om spisen för att kunna koka ägg, eller eventuellt vänta "till nästa release" för att kunna använda alla plattor på spisen.
Min nästa el-bil kommer definitivt bli en sådan här:
Bra beskrivning. Jag har samma inställning. Jag ser det så att jag spenderade en j**a massa pengar på en bil. De pengarna är borta för alltid. Allihopa. Skulle jag vilja ha dem tillbaks så får jag spara ihop dem igen. Fastän jag vet att det är omöjligt för mig att klara detta inom den tidshorisont som mitt yrkesverksamma liv ger. Denna inställning underlättar mentalt, bara ifall det skulle visa sig att bilen inte går att sälja längre om några år. Skulle det dock visa sig att jag har fel är det ren bonus i plånboken.+46 skrev:Samma dag som jag hämtade ut bilen så skrev jag (mentalt) av det ekonomiska värdet till 0 (noll).
Själv har jag valt på alla mina bilar att undvika att ha fingrar mellan dörr och dörrkarm när dörren stängs. Tidigare bilar har inte haft några sensorer alls, min Model X har sensorer men dessa är inte 100% skydd att jag klämmer mig. Detta var något jag lärde mig när jag var barn och då inte genom att testa att ha fingrarna i kläm.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 1-3 Är tidigare dörrproblemen på Tesla numera åtgärdade och skyddsensorerna i FWD återaktiverade? Är det kanske rent av också läge att inför ett Teslaköp läsa på i manualen om alternativ manövrering av dörrar INNAN de eventuellt mankerar? Bil som plötsligt på morgonen visat sig stå med dörrarna öppna är heller ingen hit, men även det kanske nu är åtgärdat och inget reellt problem? Nån som vet? Eller var det bara SBS?
Vart tar vattnet vägen? Model S har funnits i 4 år och jag har inte hört något om att bakluckan rostar? Har en Model X så jag har inte koll på hur Model S funkar men jag har läst de flesta poster i detta forum och har inte hört om några problem med att hälla vatten på bakluckan.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 4. Ta en mugg vatten och häll på bakrutan på en S en torr fin dag. Se vart vattnet tar vägen... Korrosionsrisk på sikt? Här kunde det kanske behövas en designförändring? Dränering?
Känner inte till något om det men det verkar som de som fått problem med detta på Tesla får detta åtgärdat på garantin. Samma sak hände inte för mig på min Toyota Rav4 som visserligen var några år gammal men inte mer än 4 år.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 5. Att stag brister i hjulupphängningen drabbar nog alla biltillverkare förr eller senare. Någon som vet om det blivit någon konstruktionsförändring med anledning av Teslas problem?
Samma sak gäller att hälla bensin i dieselbilen t.ex. och som det skrivits om så verkar det gälla en händelse för en Tesla Roadster vars försäljning slutade för mer än 4 år sedan. Batterier har utvecklats och så har Teslas batteriskyddssystem. Att hälla fel vätska i fossilbilen har varit ett konstant problem sedan första fossilbilen tillverkades. Tror inte att alla miljarder bilförare har läst manualen men ändå är det inte särskilt vanligt problem.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 6. Hur Teslas batteriskyddssystem fungerar är väl beskrivet i ägarmanualen. Kruxet är att alla inte läser HELA manualen, från pärm till pärm, eller kanske hellre: uppifrån och ned! Det kan hur som helst vara bra att känna till att en Tesla inte bör lämnas utan laddning om man exempelvis åker och tillbringar vintern i varma länder.
Även om risken hos en S eller X troligen är mindre, så vill nog INGEN någonsin riskera vad som skett bl.a.enligt detta inlägg: https://forums.tesla.com/forum/forums/d ... r-sport-20
Vet man bara om faran, så är det inga problem. Men som sagt, alla läser inte allt i en ägarmanual. Kanske heller inte allt på olika Teslaforum.
Nya modeller har alltid problem med inpassning i början och detta gäller samtliga biltillverkare. Tesla har kanske haft större bekymmer med detta än många andra biltillverkare. Tidiga Model S och Model X hade stora bekymmer med anpassning men blev mycket bättre med tiden. Faceliften har ju nya plåtar så då återintroduceras problemet även ifall jag inte hört att det ska vara några större bekymmer men det är övergående. Min Model X tillverkad 25/6 har inga problem med inpassning av karossen.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 7. Se annan tråd i detta forum om vad Tesla anser vara typenligt när det gäller plåtars inpassning. Läs gärna även kommentarerna. Elon har lovat en ny karossfabrik med branschledande precision, så kanske löser den problemet. Verkar som om inpassningen av faceliftade bilar haft fler problem än tidigare model. Märkligt!
Jag har inga problem med detta på min Model X och jag har opererade ögon med inopererade linser och borde kanske se detta lättare. Problemet borde ligga i glastillverkningen och antagligen är leverantören till Tesla en underleverantör även till andra biltillverkare så problemet ligger hos tillverkaren av glaset. T.ex. finns rapporter om detta problem för t.ex. Toyota Prius men detta är inget som man hört något om eftersom det är ett mindre problem. Slår vad om att det finns fler modeller från andra tillverkare med exakt samma problem för vissa kunder.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 8. "Ghosting" Se annan tråd i detta forum, komplett med bilder. Nu åtgärdat? Har ni andra också problem med detta vid mörkerkörning?
Som svensk kund med vara köpt i Sverige så gäller svenska regler och lagar. Detta är inget som Tesla eller annan biltillverkare kan komma runt och som du skriver så är det ju inte heller något problem.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 9. Kör övriga biltillverkare svensk rätt mot svenska konsumenter? Någon som vet? Tesla löser ju det mesta utom rätta, så normalt inga problem.
Mig veterligt finns inget avtal om fri tillgång till SuC och det lär aldrig skrivas ett där det står att man har fri tillgång till Superchargers i evärdelig tid. Summan 20 000:- kommer från att det var kostnaden att köpa till Supercharger-tillgång för de tidiga Model S 60 som kom utan tillgång till SuC. Befintliga ägare av Tesla Model S och Model X kan nog räkna med fri tillgång till SuC-laddning under bilarnas livstid men inget är 100% säkert, inte ens med ett avtal. Tesla har dock om och om igen gått ut med att det är fri tillgång till Superchargers så ifall de backar på detta så vore det en enorm prestigförlust samtidigt som de gör alla tidiga kunder riktigt sura. Kostnaden för Tesla lär antagligen vara större än att låta de begränsade antalet bilar ha fri tillgång till Supercharger.Advocatus Diabolo skrev:Pkt 10. Är det någon som har lyckats få ett giltigt avtal om "free SuC", eller är det en gåva (ok, betalt med ryktesvis ca 20.000:- per bil) vi skall vara tacksamma för att få tills vidare?
Själv har jag försäkring som är billigare än Protectors (ca 3500:- för halvförsäkring). Ser inte hur det kan vara Teslas problem att det inte finns fler billigare alternativa försäkringar. Tesla har ändå sett till att det finns ett alternativ som är OK även för stockholmare. Undra vad jag hade fått betala i försäkring på valfri fossilbil där det står att det är 772hk? Misstänker att jag skulle få betala mer, mycket mer än vad jag gör idag.Advocatus Diabolo skrev:Övrigt är detaljer som bedöms olika beroende på vem som är betraktare. Det som dock möjligen kan opartiskt bedömas vara problematisk är dock ledtiden i reservdelsanskaffningen och försäkringskostnaden. Försäkringsfrågan har dock som sagt var redan behandlats i många andra trådar. En försäkring som ligger under Protectors hade varit önskvärd, åtminstone för oss som varken bor på landet, eller bor i Malmö (LF).
Kanske kan vi som tidigare trådar diskuterat, gemensamt påverka något annat bolag att hoppa på tåget? Oavsett vilket, kan det vara bra att som privatköpare veta hur få möjligheter det de facto finns att försäkra en Tesla i Sverige till ett pris som man inte reflexmässigt spärrar upp ögonen inför. Även om det inte är speciellt högt beaktat det försäkrade värdet och bilens effekt.
Kriper skrev:Advocatus Bjöjus: Orka!
Jag heter Per Kringberg, bor på Grönövägen 10 på Ingarö och nås på telefon 08 527 336 77. Vad heter du? Finns du eller är du en bot?Advocatus Diabolo skrev:Kriper: Nu när du ändå är igång med fortsatta "Troll" beskyllningar så kanske det kan vara på sin plats med ett citat ur Wiki om trolljakt: "Bemötande av Troll": Ett gyllene talesätt är att det är "sak och inte person" som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argumenten kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten" Slut citat.
Men du väljer ju självklart fritt ditt eget agerande. Det är bara det man kan påverka i slutänden.
+1lator skrev:Jag har aldrig tidigare (pre elbil) varit speciellt engagerad i forumvärlden och det mycket p.g.a att jag har ansett att de flesta forum har haft en otrevlig ton och allt för många "besserwisser" som slänger "sanningar" omkring sig. Dock så har jag själv ibland agerat katalysator och startat diskussioner om saker som många kanske inte ser och reagerar på. Ibland blir man hatad och någon gång kanske lite älskad... Det jag har märk är dock att om man ställer saker på sin spets så kommer det fram åsikter (kanske troll) som kan tendera att bli väl intensiva.
Detta forum har (med ett fåtal undantag) varit helt underbart harmoniskt och trevligt att läsa och delta på då deltagarna helt klart har en bra nivå på både kunnande och medmänsklighet. Därför tycker jag att det är tråkigt att se att ett inlägg som är något provocerande kan locka fram så många bitska kommentarer. Samtliga punkter som "Advokaten" lägger fram är delvis eller helt tidigare redovisade här på forumet och är därför inga nyheter men det kanske är just det att så mycket presenteras i ett komprimerat format som gör att så många reagerar på det. Givetvis spelar också trådskaparens alias en roll i det hela men det kanske är just för att få uppmärksamhet som det valdes.
Det är snart jul och då kommer både tomtar och troll fram...