3,20kr/min i avgift när bilen är fulladdad

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: 3,20kr/min i avgift när bilen är fulladdad

Inlägg av bjelkeman »

IMG_9861.JPG
Nytt för mig idag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Har inte läst hela tråden, men tycker det verkar som en bra idé. 5 min är en acceptabel gräns, men tror att lösningen i framtiden (säg 5-10 år) är högre laddhastigheter och ev större batterier.(när priset och vikten går ned finns det ingen anledning att inte ha dubbla kapaciteten)
Att rika snorungar skulle börja vaska SuC tid tror jag inte riktigt på(men man vet aldrig vad de går igång på när det gäller att trolla publicum)

I närtiden tror jag det är en efterfrågad funktion, men förutsätter att den gäller alla, även de med gratis SuC.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

bjelkeman skrev:
IMG_9861.JPG
Nytt för mig idag.
Låter på texten som att det börjar ticka när det är dax att åka vidare och inte när bilen är full
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
bjelkeman skrev:
IMG_9861.JPG
Nytt för mig idag.
Låter på texten som att det börjar ticka när det är dax att åka vidare och inte när bilen är full
???

Jag tycker det låter som det börjar ticka när man fått den laddningsnivå man ställt in att man vill ha.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
bjelkeman skrev:
IMG_9861.JPG
Nytt för mig idag.
???

Jag tycker det låter som det börjar ticka när man fått den laddningsnivå man ställt in att man vill ha.
Håller med, texten säger "ended"=slutade.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

eller när du har "tillräcklig" laddning för att köra vidare mot din inlagda destination i navigatorn, ev nästa SuC.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Känns som det priset både är troligt o rimligt för laddning på de bilar som inte kommer att ha gratis suc. Att ta per minut är ju skitbra. Då blir de sista % dyrare vilket minskar "missbruket" av Suc.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det jag undrar är hur jag får min telefon att visa popup meddelanden på detta vis som på bilden. Jag får bara en liten Tesla-ikon i statusraden, inget pling eller liknande. Det har jag aldrig fått på någon av mina samsung-enheter. Nu när man löper risk att behöva betala pengar vill man ju verkligen veta när bilen är laddad. Och inte vill jag sitta och stirra på mobilen hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Leo skrev:
eller när du har "tillräcklig" laddning för att köra vidare mot din inlagda destination i navigatorn, ev nästa SuC.
Fast det är ju bara orimligt. Om inte nästa anhalt är en superladdare går det ju inte att säga något om laddningsmöjligheterna på den inlagda destinationen, ens om man laddat där förut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Elons senaste Twitt
@TeslaMotors We are going to modify this so that people only pay a fee if most bays are occupied. If the site is basically deserted, no problem to park.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Elons senaste Twitt
@TeslaMotors We are going to modify this so that people only pay a fee if most bays are occupied. If the site is basically deserted, no problem to park.
Kanske en bra tanke men oavsett så måste man ju flytta på bilen och då är det väl lika bra att göra det direkt i stället för att chansa och sätta sig ner och beställa in en sjurätters på Max?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
JFAH

Inlägg av JFAH »

FÖrhoppningsvis ett övergående problem. Med AP2 och snake charger borde man väl kunna säga åt bilen att sköta allt det här själv medan man avnjuter middagen. Det skulle också maximera flödet vid laddningsstationerna.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Känns rimligt med en minutavgift.
Men gissar att även det här kommer att skapa debatt.

Lika befogad som det är när det riskerar bli kö, lika irriterande kommer det väl att upplevas när man står själv på en SuC...
Vi som haft Tesla ett par år kommer väl att se tillbaka med lite nostalgi på tiden när man själv fick ta ansvar och kunde förvänta sig att andra gjorde det med.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

pegs skrev:
Känns rimligt med en minutavgift.
Men gissar att även det här kommer att skapa debatt.

Lika befogad som det är när det riskerar bli kö, lika irriterande kommer det väl att upplevas när man står själv på en SuC...
Vi som haft Tesla ett par år kommer väl att se tillbaka med lite nostalgi på tiden när man själv fick ta ansvar och kunde förvänta sig att andra gjorde det med.
Läs senaste kommentarerna här om vad Elon har skrivit på twitter.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Känns rimligt, speciellt med det senaste tillägget från Elon, men jag håller med dom som tidigare här har sagt att det inte
riktigt löser dom problem vi sett hittills även om det iaf är ett steg i rätt riktning.
Tror ff som några på forumet sagt att en bra väg att gå är att bygga ut mer efter behov istället. Och kanske inte placera där
dom kan "missbrukas" på samma sätt (som ofta sker i Väsby tex).
En variant som ingen verkar föreslagit än vore ju en kombination, sätt upp tex två till i Väsby som bara går att ladda på upp
till en viss nivå (tex 75% eller 50kWh) där man verkligen bara snabbladdar och dom andra är som vanligt, då skulle vi få
en slags snabbkö :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
...
En variant som ingen verkar föreslagit än vore ju en kombination, sätt upp tex två till i Väsby som bara går att ladda på upp
till en viss nivå (tex 75% eller 50kWh) där man verkligen bara snabbladdar och dom andra är som vanligt, då skulle vi få
Bra idé!
Skulle vara suveränt om vi som kommer få betala för Supercharging kunde få en egen avdelning på varje station där det inte står gratis laddare och matar till 100%.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
...
Bra idé!
Skulle vara suveränt om vi som kommer få betala för Supercharging kunde få en egen avdelning på varje station där det inte står gratis laddare och matar till 100%.
Det rimmar rätt illa med gratis superladdning under bilens livstid att det bara skulle gälla på vissa stolpar. Var inte orolig, bilarna som betalar per kWh kommer snart vara i klar majoritet om det går som det är tänkt. Och eftersom tanken inte är tidsbaserad utan energibaserad debitering så kan de med pott lika gärna ladda till 100 % som de som har tidiga bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
...
Bra idé!
Det rimmar rätt illa med gratis superladdning under bilens livstid att det bara skulle gälla på vissa stolpar. Var inte orolig, bilarna som betalar per kWh kommer snart vara i klar majoritet om det går som det är tänkt. Och eftersom tanken inte är tidsbaserad utan energibaserad debitering så kan de med pott lika gärna ladda till 100 % som de som har tidiga bilar.
Jo lite så är det ju, men som jag ser det så skulle dom ju tex lika gärna kunna sätta upp några WC bredvid (har jag oxo haft
som förslag) och jämfört med det vore en lätt spärrad SuC-stolpe bredvid vara mkt bättre iaf och ändå kunna ses som en
"bonus", mer som ett komplement sas. Som det är nu kommer jag dit ibland och kan inte ladda alls iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag vände mig mot LarsL:s förslag att folk med superladdning som ingår i bilen inte skulle få ladda på vissa stolpar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Jag vände mig mot LarsL:s förslag att folk med superladdning som ingår i bilen inte skulle få ladda på vissa stolpar.
Aha :) ja det vore ju inte så korrekt kanske, men tanken är lite fiffig om man ser det så :) men det skulle nog inte landa
i god jord sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Aha :) ja det vore ju inte så korrekt kanske, men tanken är lite fiffig om man ser det så :) men det skulle nog inte landa
i god jord sas...
Tänk på att det kommer vara betydligt fler som kommer vara betalande kunder i framtiden än grattisladdare. Det är därför inte alls orimligt att vi kommer "kräva" att Tesla ger oss en gräddfil där det snabbare blir lediga laddare. Sen kan de före 2017 stå och ladda till 100% på det gamla nätverket.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
i god jord sas...
Tänk på att det kommer vara betydligt fler som kommer vara betalande kunder i framtiden än grattisladdare. Det är därför inte alls orimligt att vi kommer "kräva" att Tesla ger oss en gräddfil där det snabbare blir lediga laddare. Sen kan de före 2017 stå och ladda till 100% på det gamla nätverket.
Tänk på att utan dem som köpte tesla först så skulle det inte finnas varken infrastruktur eller model 3
Så om nån ska ligga i gräddfil så är det de första bilar utan autopilot ( jag äger ingen sån just saying )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
i god jord sas...
Tänk på att utan dem som köpte tesla först så skulle det inte finnas varken infrastruktur eller model 3
Så om nån ska ligga i gräddfil så är det de första bilar utan autopilot ( jag äger ingen sån just saying )
Eller de som köpte Roadstern. De har förresten inte fått Supercharger kompatibilitet än, ens.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Elon uppdaterar, man betalar endast om det är fullt i alla stall, eller närapå.

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Och man betalar vid nästa besök på service centret. Så givetvis kommer dom att stryka det om det bara hänt någon enstaka gång. Känns verkligen som att den är till för att styra ett beteende, inte någon typ av intäktsström till Tesla.
Skriv svar