Skulle du köpa denna?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Advocatus Diabolo

Skulle du köpa denna?

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Skulle du köpa en fossilbil där
1/ dörrarna ibland inte går att öppna,
2/ dörrarna ibland öppnas automatiskt rätt upp i garagetak eller in i andra bilar
3/ dörrarna riskerar klämma av små barns fingrar, eftersom tillverkaren löst andra problem genom att koppla bort skyddssensorerna
4/ vatten samlas och blir stående under bakrutan (mellan bakruta och trunkluckans aluplåt), så att korrosionsskador på sikt uppstår
5/ hjulupphängningen plötsligt brister
6/ drivlinan blir totalförstörd (= värdelös) om bilen blir stående utan uppladdning under lång tid.
7/ inpassning av dörrar, frunk och trunk luckor påminner mer om inpassning av plåtar på en Trabant än en bil i miljonklassen
8/ du får dubbel-, eller trippelspegling av ljuspunkter såväl genom framruta som bakruta
9/ tillverkaren väljer att lösa ev konflikter ang garantiärenden i utländsk rätt
10/ där saker som äv viktiga för ditt köp, exempelvis tillgång till fritt bränsle i framtiden, INTE är inskrivet i något kontrakt parterna emellan? Ditt beslut baseras bara på ett till intet förpliktigande påstående från tillverkaren.

Listan kan fyllas på... (Bullrig över 70 km tim, oisolerad förarmiljö, dålig ergonomi, månadslång kö till reparation och service, endast två försäkringsbolag som försäkrar till under 25.000:- per år för helförsäkring, efter de tre första åren med VSG). Komplettera gärna så får ev framtida köpare lite konsumentupplysning!

Skulle du köpa denna fossilbil?
Som Leasingtagare - Spelar roll! :lol: :lol:
Som Privatperson - ;) :o :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Skulle du köpa denna?

Inlägg av mati »

Jag har inget att tillägga förutom att en Trabant inte är gjord av plåt. Men det är nog det enda som inte stämmer i din jämförelse. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag har inget att tillägga förutom att en Trabant inte är gjord av plåt. Men det är nog det enda som inte stämmer i din jämförelse. :lol:
Om den inte är gjord av plåt så rostar den inte... :)

Samtidigt så sålde Trabant väldigt bra. Tror det fanns folk som stod i kö för att köpa den med... Så ja, om det vore den enda fossilbilen jag kunde köpa så skulle jag också göra det.
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

Absolut inte minX5 är tyst och har inga av ovan brister, hade aldrig köpt denna fossilare annars XC60 som är såld hade det inte heller.
Min X P90D har inte heller uppvisat någon av dina symtomen till sjukdomar och har lägre dB i samtliga lagliga hastigheter i Sverige.Herr Advokat kanske fiskar problem i fel ankdamm.
Med vänlig hälsning, Per
PS rump värmen är inte bra å försäkringen är under 10000kr du kanske har ett dåligt track rekord i körning pga höga premien.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Samtidigt så sålde Trabant väldigt bra. Tror det fanns folk som stod i kö för att köpa den med... Så ja, om det vore den enda fossilbilen jag kunde köpa så skulle jag också göra det.
Alla stod i kö hur länge som helst. Väntetiden på en Trabant var 15-20 år!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Om den inte är gjord av plåt så rostar den inte... :)
Det är bara karossen som är gjord av nåt konstigt material. Vissa hävdar till och med att det är komposterbart och går att använda som djurfoder. Men det är nog en skröna.
Chassit på Trabanten är utav metall och rostar antagligen flitigt. Det som är roligt är att detta ger Trabanten en extremt låg tyngpunkt. En till egenskap som den alltså delar med Teslan, utöver den dåliga passformen på karossdelar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag hade förmånen att jämför i somras. Trots Trabantens företräden fortsatte jag ändå i Teslan.
trabant_tesla.jpg
Sorry för OT.. Denna tråd skulle nog inte främst handla om Trabant
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Advocatus Diabolo

Nä, Trabanten har inte plåt i karossen, det är det som är grejen! Inpassningen av Teslas plåtdetaljer liknar "ingenting", samma som Trabantens inpassning av plåt, den liknar heller ingenting, -för den är obefintlig!

Att folk stod i kö för att köpa en bil av tvivelaktig kvalitet innebär inte mycket annat än att alternativen saknades. Precis så som läget är nu och några år till beträffande Tesla och dess köpare.

Till Per: Vi lägger till problem med otillräcklig värme i framstolarna till listan. Fast det kompenseras ju till viss del av en eminent värme i ratten! Den är på topp!

Du skriver att forumet är fel "ankdamm"... Tja, vad skall man säga? Vilket forum är mer rätt för att ge kunder en bredare bild av vad de ger sig in i vid ett köp av en Tesla?
Även om man är en fanboy eller fangirl, så bör man inte vara rädd för att ta lyfta fram andra sidor av myntet vid Teslaköp.

Om du vill hävda att ovanstående uppräkning är felaktig så kom gärna med sakliga argument.
Har din X verkligen alla säkerhetssensorer inkopplade på Duvvingedörrarna? Har du verkligen gjort klämtestet?

Försäkringssituationen hör till en annan tråd. Finns det några andra än några få lokala (!) Länsförsäkringsbolag som har helförsäkringspriser på Tesla under 25.000:- per år. :twisted:

Hej Bylund: Cool bild! Av intresset att döma, verkar vara läge för en separat Trabant tråd för oss Trabant entusiaster! :) -NOT.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Apropå Trabanten, den har en oerhört märklig manuell revolverväxellåda. Måste upplevas :D sen ska man inte prata om bromsar på Trabant, för dom är i stort sett frånvarande, mycket läskigt i farter över 40km/h :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag tror jag ska hålla mig lite tyst här och bara säga att jag i mångt och mkt håller med men jag börjar känna mig som en
grinig gammal gubbe när jag läser allt jag skrivit lite här och var :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Jag tror jag ska hålla mig lite tyst här och bara säga att jag i mångt och mkt håller med men jag börjar känna mig som en

Kan förstå er som betalt 1,5 miljoner för er bil att man stör sig på en del smågrejer. Själv kostade min maxade 85a 590k, så jag hyser inte lika stort agg mot småfel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nä, så behöver du verkligen inte känna. När jag skummar igenom mina egna inlägg här så är det inte heller sådär våldsamt mycket positivt jag har skrivit egentligen. Det varierar väl. Egentligen tycker man att det är en grym bil, men sen är det så mycket som förstör helhetsintrycket. Så många extremt irriterande mer eller mindre små detaljer. Då kan man nog uppfattas som lite bitter ibland. Men det är man inte.
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

Herr Advokat
Nej kläm test är inte gjort på denna bil, inte heller på X5, XC60 tyvärr gjordes det på en Q7 med ett barn i min bekantskaps krets.. Forumet verkar vara i huvudsak ett gäng teknik nördar som imponeras av den enda nya biltillverkare med tillverkning över 1000/bilar per år efter andra världskriget (i väst världen) och dom har haft serie tillverkning i mindre än 4år. Så ja vad skall man säga.. konflikten sökes bäst på annat håll kanske. Fanhen blir man när man förstår och tar det av något nytt och har överseende med barn sjukdomar ifrån något nytt, samt vill vara en del av lite sjyst miljötänk bortom fossilvärlden. Dom flesta av dina anförande i punktform känner jag inte till trots parkering i garage( med lågt tak), låter som du lyckats över rida en teknik som du kanske inte inbringade kunskap om i juridiken. Herr Advokat borde nog eventuellt kanske hålla sig till något med mindre teknik innehåll, begagnade trabanter finns att införskaffa utan kläm censorer förvisso. Med vänlig hälsning, Per
PS God Jul utan konflikter...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Advocatus Diabolo skrev:
Att folk stod i kö för att köpa en bil av tvivelaktig kvalitet innebär inte mycket annat än att alternativen saknades. Precis så som läget är nu och några år till beträffande Tesla och dess köpare.
Du träffar spiken på huvudet där. Aldrig (verkligen ALDRIG!) hade jag lagt ens halva summan av vad en Tesla kostar på en fossilbil. Inte ens om jag hade varit säker på att bilen är 100% felfri för alltid. Och jag har full förståelse när folk säger mig rakt i ansiktet att de tycker att jag är dum i huvudet. De kanske har rätt. Det vet jag inte (än). Missförstå mig inte. Jag säger inte att jag ångrar mitt köp, för det gör jag verkligen inte. Men man måste ändå vara medveten om att man är en early adaptor. Man är lite på okänd mark. Det kan gå åt helvete när man har otur. Tesla är en ung amerikansk biltillverkare. Det är i sig en dålig kombination. Vill man ha en kvalitetsbil får man köpa nåt japanskt. De går inte sönder, de är nästan idiotsäkra och de kostar inte skjortan heller. Men då är man inte heller först med att äga en grym elbil.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag skulle aldrig köpa en fossilbil, punkt! (Utropstecken...)
Advocatus Diabolo

Per, -Anledning till konflikt ser jag inte någonstans. God Jul på dig också!

Angivna punkter i listan är sådana som jag tror är kända bland Teslaägare i allmänhet och Tesla Forum medlemmar i synnerhet.

Trådens fråga handlar som sagt inte så mycket om Trabant, utan om hur olika köpargrupper ser på köpet och hur de har, eller skulle ha agerat om de haft kännedom om bilens potentiella och historiskt kända brister.

Om det vore en FOSSILBIL, vore bristerna acceptabla vid ett nybilsköp i miljonklassen? Är Accepteras bristerna för att man gör en Miljöinsats, eller är Miljöbiten bara en förevändning för att få äga en fräck bil och som bonus få ta på sig hjältegloria samtidigt?

ATT det är tillfyllest när det gäller en elbil med Teslas andra fördelar och bristen på verklig konkurrens bevisas av alla som köpt en Tesla. Eller visste man vad man gav sig in på?
Frågeställningen utmynnar därför i frågan om skillnaden i synsätt, baserat på hur bilen är finansierad.

Är man leasingtagare så är ju risken noll och intet (Ja, nästan i alla fall).

MEN- hur tänker ni andra som står inför att, eller rent av redan har gjort ett privatköp av en bil i miljonklassen? Gör ni det med öppna ögonen och full kännedom om bristerna, eller åker ni med på "Design och Fräcketåget". För den är verkligen formmässigt väldesignat och superfräck, därom råder ingen tvekan! Det är just det som är så suggestivt och gör att vi till slut alla hamnar i denna sekt. Men även en sekt kan må bra av att ta ett steg "outside of the box" och våga se föremålet för tillbedjan utsatt för lite objektiv rannsakan.

Leasingköpare kanske inte behöver inte besvara, då tänket blir radikalt annorlunda när Teslan bara är till låns några år och bara skall klara sig över treårsgränsen utan alltför mycket
"Down time"... Där pytsar man in ett känt månatligt belopp. Men som privatköpare? Går ni, eller gick ni in i detta med öppna ögon och kunskap om brister i baskvalitet?
Hur tänker privatköpare beträffande långsiktig kostnad (risk) efter garantitidens utgång och när konkurrenterna knackar på dörren?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Okej, jag köpte min bil privat.
Visste jag vad jag ger mig in på? I princip nja. För mig var Teslan en jätteinvestering och innebär en inte oförsumbar finansiell risk.
Varför köpte jag bilen då? För att jag tycker att vi måste sluta använda fossila bränslen så snabbt det bara går. Och elbilen är framtiden. Miljöaspekten var alltså den viktigaste faktorn för mig. Sen gör det inget att bilen är snygg och frän och snabb. Men jag hade även kunnat tänka mig köpa en Leaf eller så om den hade haft större batterier än vad den har idag.
Dessutom är jag, kanske inte tekniknörd, men ändå teknikintresserad. Tesla står för framtidens teknik.
Varför accepterar man då alla brister och tillkortakommanden? Bra fråga. Har ställt mig samma fråga själv. Jag har inget riktigt bra svar. Det är väl för att man tycker det är viktigare att driva elbilsrevolutionen framåt än att mäta spaltmått mellan karrosseridelar.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Advocatus Diabolo skrev:
Per, -Anledning till konflikt ser jag inte någonstans. God Jul på dig också!

Angivna punkter i listan är sådana som jag tror är kända bland Teslaägare i allmänhet och Tesla Forum medlemmar i synnerhet.

Trådens fråga handlar som sagt inte så mycket om Trabant, utan om hur olika köpargrupper ser på köpet och hur de har, eller skulle ha agerat om de haft kännedom om bilens potentiella och historiskt kända brister.

Om det vore en FOSSILBIL, vore bristerna acceptabla vid ett nybilsköp i miljonklassen? Är Accepteras bristerna för att man gör en Miljöinsats, eller är Miljöbiten bara en förevändning för att få äga en fräck bil och som bonus få ta på sig hjältegloria samtidigt?

ATT det är tillfyllest när det gäller en elbil med Teslas andra fördelar och bristen på verklig konkurrens bevisas av alla som köpt en Tesla. Eller visste man vad man gav sig in på?
Frågeställningen utmynnar därför i frågan om skillnaden i synsätt, baserat på hur bilen är finansierad.

Är man leasingtagare så är ju risken noll och intet (Ja, nästan i alla fall).

MEN- hur tänker ni andra som står inför att, eller rent av redan har gjort ett privatköp av en bil i miljonklassen? Gör ni det med öppna ögonen och full kännedom om bristerna, eller åker ni med på "Design och Fräcketåget". För den är verkligen formmässigt väldesignat och superfräck, därom råder ingen tvekan! Det är just det som är så suggestivt och gör att vi till slut alla hamnar i denna sekt. Men även en sekt kan må bra av att ta ett steg "outside of the box" och våga se föremålet för tillbedjan utsatt för lite objektiv rannsakan.

Leasingköpare kanske inte behöver inte besvara, då tänket blir radikalt annorlunda när Teslan bara är till låns några år och bara skall klara sig över treårsgränsen utan alltför mycket
"Down time"... Där pytsar man in ett känt månatligt belopp. Men som privatköpare? Går ni, eller gick ni in i detta med öppna ögon och kunskap om brister i baskvalitet?
Hur tänker privatköpare beträffande långsiktig kostnad (risk) efter garantitidens utgång och när konkurrenterna knackar på dörren?
Här har du en omröstning och en lång diskussion om varför många här valde att köpa en Tesla. Som du ser och läser där så står miljö för mindre än 50% av anledningen och resten är säkerhet, teknik, körupplevelse mm.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... w=viewpoll
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jämnförelsen med smarttelefoner är ganska bra. Den hade i början dålig täckning, dålig standbytid och värdelös samtalskvalitet, dessutom gick glaset sönder hela tiden. Men det var ändå inget snack om att gå tillbaka till en Nokia även om den hade bättre byggkvalite.

Så ja, jag skulle köpa en Model X trots dessa småproblem för de är ganska betydelselösa i det stora hela. Tyvärr tycker jag nu att priset spårat ur lite pga den svaga kronan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Advocatus Diabolo skrev:
Skulle du köpa en fossilbil där
1/ dörrarna ibland inte går att öppna,
2/ dörrarna ibland öppnas automatiskt rätt upp i garagetak eller in i andra bilar
3/ dörrarna riskerar klämma av små barns fingrar, eftersom tillverkaren löst andra problem genom att koppla bort skyddssensorerna
4/ vatten samlas och blir stående under bakrutan (mellan bakruta och trunkluckans aluplåt), så att korrosionsskador på sikt uppstår
5/ hjulupphängningen plötsligt brister
6/ drivlinan blir totalförstörd (= värdelös) om bilen blir stående utan uppladdning under lång tid.
7/ inpassning av dörrar, frunk och trunk luckor påminner mer om inpassning av plåtar på en Trabant än en bil i miljonklassen
8/ du får dubbel-, eller trippelspegling av ljuspunkter såväl genom framruta som bakruta
9/ tillverkaren väljer att lösa ev konflikter ang garantiärenden i utländsk rätt
10/ där saker som äv viktiga för ditt köp, exempelvis tillgång till fritt bränsle i framtiden, INTE är inskrivet i något kontrakt parterna emellan? Ditt beslut baseras bara på ett till intet förpliktigande påstående från tillverkaren.

Listan kan fyllas på... (Bullrig över 70 km tim, oisolerad förarmiljö, dålig ergonomi, månadslång kö till reparation och service, endast två försäkringsbolag som försäkrar till under 25.000:- per år för helförsäkring, efter de tre första åren med VSG). Komplettera gärna så får ev framtida köpare lite konsumentupplysning!

Skulle du köpa denna fossilbil?
Som Leasingtagare - Spelar roll! :lol: :lol:
Som Privatperson - ;) :o :shock:
1. Dörrarna går att öppna, ibland med handkrsaft som i vilken dussin tysk som helst.
2. Gick ut och testade med min MB E-klass och de dörrarna slog också i husväggen om jag parkerade för nära.
3. Testade detta också gick utmärkt att klämma sig i Tysken också.
4. Är ju bra att ha om man kör vilse i öknen.
5. Det här har jag också provat på en tyskbil, jättejobbigt för väghållningen ingen premium känsla alls.
6. Tysken blir också lite trumpen om man dränerar den på olja och låter den stå i fukt... så vi kanske kan hoppa över den biten?
7. Vem bryr sig?
8. Quadruple om du har glasögon också... i övrig se ovanstående?
9. Är som jag förstår det så är det tillåtet att välja en domstol inom EU.
10. Till diesel tysken fick jag inte med mer än någon liter bränsle :(

Hade jag köpt en Model S för tre år sedan privat hade jag nästan haft gratis bil under de åren... så ja jag skulle säga att det är ganska bra.
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

Herr Advokat
Bristerna är inte acceptabla vare sig el eller fossil men finns på båda.
Många behöver en Box för att tänka en del vill tänka utanför boxen.. en del behöver inge Box alls för att tänka. Juridiken har en Box som är styrd. Priset i relation till prestanda är låg i vissa jämförelser (0-100). Leasing vs privat ,leasing finansieras också beroende på prestation i någon form och även ekonomer har tanke förmåga, så dum förklara inte dessa. Är du missnöjd med din Tesla bör du sälja den... restvärdet är hittills högre än någon annan bil i denna prisklass, du kanske borde fråga dig varför ? Marknads kraft eller bara lurade Fanbyn Fangirl.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Herr Advokat! Med den inställning du har så förstår jag inte hur du lägger tid på Tesla! Lägg av! Du blir aldrig nöjd med en Tesla. Du skall inte ha en sådan. Det är du för " klok" för.
Vi andra har i övervägande flertal med öppna ögon begått " dumheten" att sätta oss i Tesla och inte nog med det, vi vill fortsätta med det och skulle göra om det dessutom trots vetskapen om det du kritiserar. Det finns ett moment i detta som du inte förstår, jag vet. Du måste inte förstå.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Jag tycker att det skamligt att många bemöter trådskaparen synpunkter med att denne har fel attityd och ha bristande insikter och borde sälja bilen.

Trådskapare tar upp verkliga problem med bilarna -är det inte rimligt att kräva att problemen åtgärdas av tesla istället för att åtgärda ägarens attityd?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Varför ens bemöta.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mjwahl skrev:
Trådskapare tar upp verkliga problem med bilarna -är det inte rimligt att kräva att problemen åtgärdas av tesla istället för att åtgärda ägarens attityd?
Men det finns flera påståenden i listan som är rent konfliktsökande; att batteriet blir förstört om man låter bilen stå oinpluggad länge är inte direkt något Tesla kan göra så mycket med. Vad skulle svenska BMW-klubben säga om någon skriver en lista och kritiserar BMW:n för att drivlinan blir förstörd om man sänker ner bilen i en sjö? Eller att man dör om man låter bilen stå igång i garaget? Det är ren trollning och inget "verkligt problem".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar