Vem har fått mest tillbaks mha regen i en grym backe?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vem har fått mest tillbaks mha regen i en grym backe?
Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vem har fått mest tillbaks mha regen i en grym backe?
Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Jag har också för mig att jag läste om någon som fått mycket i regen i alperna men det var inte tomt batteri till fullt batteri. I så fall skulle personen behövt åka konstant utförs i en timme eller mer.Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej, jag vet inte, har bara nån diffus minnesbild av det.Svenssons skrev:Jag har också för mig att jag läste om någon som fått mycket i regen i alperna men det var inte tomt batteri till fullt batteri. I så fall skulle personen behövt åka konstant utförs i en timme eller mer.Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
Jag fick en del regen när jag var i Alperna:
Från min reseberättelse:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=4256

Tror dock inte ens detta var max tillfället på Regenen, men teoretiskt hade jag kunnat åka "i oändlighet"
/Jocce
Från min reseberättelse:

Tror dock inte ens detta var max tillfället på Regenen, men teoretiskt hade jag kunnat åka "i oändlighet"

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Tror det är lätt överdrivetJerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Bjelke
- Teslaägare
Jo om man skulle komma till toppen av berget med tomt batteri och sedan fullt på andra sidan så måste antingen "målet" ligga bra mkt lägre än "starten" (annars har man ju en evighetsmaskin),Svenssons skrev:Jag har också för mig att jag läste om någon som fått mycket i regen i alperna men det var inte tomt batteri till fullt batteri. I så fall skulle personen behövt åka konstant utförs i en timme eller mer.Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?
eller ngn som laddat på vägen upp men likväl haft tomt på toppen och sedan laddat bra nog på vägen ner (knappast en Tesla med sitt stora batteri isf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Då kommer man inte tillbaks ( samma vög i alla fall )Jerker skrev:Jag har för mig att nån berättade om en resa i alperna där batteriet var tomt när de kom upp på krönet av ett pass och fullt när de kom ner på andra sidan. Vet dock inte var jag läste det.Bjelke skrev:Kan inte hitta ngn tråd om det här, så vad är det mesta ngn fått "tillbaks" mha regen?

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Och så var det ryssen som bogseringsladdar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.Jocce skrev:Jag fick en del regen när jag var i Alperna:
Från min reseberättelse:
/Jocce
Dock är förbrukningen tillfälligtvis så låg att med kvarvarande laddning så skulle du kunna åka mer än 999 kilometer. Men inte "i oändlighet". Man får "Projected range 999 km" vid minsta utförskörningen när beräkningen är ställd på "Instant range".

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nicke Nyfiken skrev:Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.
Dock är förbrukningen tillfälligtvis så låg att med kvarvarande laddning så skulle du kunna åka mer än 999 kilometer. Men inte "i oändlighet". Man får "Projected range 999 km" vid minsta utförskörningen när beräkningen är ställd på "Instant range".
Bilden i sig stämmer nog med ditt påstående, men tror jag lyckades ta bild vid fel tillfälle.
Regenerering fick jag under ganska lång period vid någon nedförsstint iallafall

Får nog åka ner och ta en ny bild

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fullt tillräcklig anledning att åka dit igen. Det krävs inte så mycket för att motivera en resa med Teslan.Jocce skrev:Nicke Nyfiken skrev:Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.
Bilden i sig stämmer nog med ditt påstående, men tror jag lyckades ta bild vid fel tillfälle.
/Jocce

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tro mig, tankarna har slagit migNicke Nyfiken skrev:Fullt tillräcklig anledning att åka dit igen. Det krävs inte så mycket för att motivera en resa med Teslan.Jocce skrev:Nicke Nyfiken skrev:Jag tolkar kanske bilden fel, men jag kan faktiskt inte se att du fått någon regen alls de senaste 5 milen. Förbrukningen har hela tiden legat över 0 och därför är kurvan inte grön på något ställe.
/Jocce

/Jocce
- Gustafsson
- Teslaägare
Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
vigge50 skrev:Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
Jag håller inte med, vad har tiden med saken att göra?
Regen på 200Wh/km över 10km bör ju ge 2kWh oavsett om det gått 1h att göra eller 5min. Förutsatt att vi inte ska räkna med förluster för AC etc, men då blir det en omöjlig kalkyl.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Remuz skrev:vigge50 skrev:Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
Regen på 200Wh/km över 10km bör ju ge 2kWh oavsett om det gått 1h att göra eller 5min. Förutsatt att vi inte ska räkna med förluster för AC etc, men då blir det en omöjlig kalkyl.

Självklart, tänkte inte på att den andra stapeln var Wh/km, tänkte att det var bara W...
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Ca 200 Wh/km i alperna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
Jo precis, man vill såklart inte ha helt fullt på toppen utan åtminstone några kWh under iaf...Foluke skrev:Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Japp, så alltså skulle arean motsvara energin (dvs kWh)vigge50 skrev:Remuz skrev:vigge50 skrev:Om kurvan hade varit för de senaste minuterna och inte kilometerna så skulle det gå att räkna ut hur mycket energi du hade fått tillbaka, från det diagrammet går det dock ej att få ut den informationen.Gustafsson skrev:Ska försöka få med en regenbild. Som synes ganska mycket "återbäring" när det går utför ( från 1000 m till 10 m över havet...). Gissar att ytan mellan 0 och den gröna kurvan är lika med antalet regenererade kWh.
Regen på 200Wh/km över 10km bör ju ge 2kWh oavsett om det gått 1h att göra eller 5min. Förutsatt att vi inte ska räkna med förluster för AC etc, men då blir det en omöjlig kalkyl.![]()
Självklart, tänkte inte på att den andra stapeln var Wh/km, tänkte att det var bara W...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Som sagt, i alperna kan det bli ganska rejält med regen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Notera _med en S60_. (ny)Bjelke skrev:Jo precis, man vill såklart inte ha helt fullt på toppen utan åtminstone några kWh under iaf...Foluke skrev:Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Bjelke
- Teslaägare
Ja just fan, med en S60 skulle det ju ff vara intressant med fulladdat på toppen såklartMSO skrev:Notera _med en S60_. (ny)Bjelke skrev:Jo precis, man vill såklart inte ha helt fullt på toppen utan åtminstone några kWh under iaf...Foluke skrev:Jag funderade lite på detta. Om man startar fulladdad på en alptopp så finns det väl knappast plats med någon regen förrän man gjort åt lite el och då... ja då har man ju lämnat alptoppen. Sporten är väl snarare att starta med låg laddning så man har plats att fylla på...MSO skrev:Intressant hade ju varit att starta hemresan till Sverige fulladdad från en väldigt högt belägen alport. Med en S60...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19