Andrahandsmarknaden för S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Andrahandsmarknaden för S

Inlägg av Bjorn »

mati skrev:
Angående restvärdet skrev jag ju att det är en glädjekalkyl för min del. Lite självbedrägeri måste man använda sig av, annars går det inte att motivera ett sådant köp. För att vara ärlig så tror jag att restvärdet är lika med noll när bilen är 6 år gammal. Men den smällen får jag ta då.
Jag betalar just nu halva bilen på 3 år så det är ju bara att fortsätta 3 år till så har jag betalt av den på 6 år, men att inte nån skulle vilja betala åtminstone lite för de sista två åren med batterigaranti har jag svårt att tro.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Batterierna är det som jag tror håller längst på bilen. Mer orolig för fönsterhissar, skärmar, kablar, drivenhet....
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjorn skrev:
mati skrev:
Angående restvärdet skrev jag ju att det är en glädjekalkyl för min del. Lite självbedrägeri måste man använda sig av, annars går det inte att motivera ett sådant köp. För att vara ärlig så tror jag att restvärdet är lika med noll när bilen är 6 år gammal. Men den smällen får jag ta då.
Jag betalar just nu halva bilen på 3 år så det är ju bara att fortsätta 3 år till så har jag betalt av den på 6 år, men att inte nån skulle vilja betala åtminstone lite för de sista två åren med batterigaranti har jag svårt att tro.
Det beror ju helt på vad marknaden har att erbjuda om fyra år. Det kanske finns bra elbilar att köpa till ett bra pris, nya alltså. Då rasar värdet på begagnade Teslor. Folk köper säkert hellre en ny elbil med senaste batteritekniken än en 6 år gammal Tesla med föråldrad teknik. Skulle däremot nya elbilar år 2020 fortfarande kosta avsevärt mer än bensinbilar, samtidigt som det kanske inte finns så många att välja på, då är det möjligt att Teslan behåller sitt värde. Vi får se. Det är mycket i gungning just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjorn skrev:
mati skrev:
Det beror ju helt på vad marknaden har att erbjuda om fyra år. Det kanske finns bra elbilar att köpa till ett bra pris, nya alltså. Då rasar värdet på begagnade Teslor. Folk köper säkert hellre en ny elbil med senaste batteritekniken än en 6 år gammal Tesla med föråldrad teknik. Skulle däremot nya elbilar år 2020 fortfarande kosta avsevärt mer än bensinbilar, samtidigt som det kanske inte finns så många att välja på, då är det möjligt att Teslan behåller sitt värde. Vi får se. Det är mycket i gungning just nu.

För mig som möjlig Tesla-köpare så skaver det faktiskt lite att de tog bort 50%-garantin. De hänvisar till att bilarna har mycket bättre restvärde än så. Nu ja. Men garantin var ju för att "framtidssäkra" bilen ekonomiskt. Kanske de själva tror att Model 3 kommer slå undan benen för begagnade Model S?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
För mig som möjlig Tesla-köpare så skaver det faktiskt lite att de tog bort 50%-garantin. De hänvisar till att bilarna har mycket bättre restvärde än så. Nu ja. Men garantin var ju för att "framtidssäkra" bilen ekonomiskt. Kanske de själva tror att Model 3 kommer slå undan benen för begagnade Model S?
Ja, det är möjligt. Det är självklart att folk kommer att köpa en ny Model 3 istället för en begagnad Model S om det visar sig att begagnatpriserna är för höga. En chans som man fortfarande har som Model S-ägare är att det förmodligen kommer att blir svårt att få en Model 3 inom en rimlig tidshorisont. Många kanske köper en begagnad Model S i ren desperation för att de inte vill vänta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elbilspappan

Inlägg av Elbilspappan »

mati skrev:
Verdi skrev:
Ja, det är möjligt. Det är självklart att folk kommer att köpa en ny Model 3 istället för en begagnad Model S om det visar sig att begagnatpriserna är för höga. En chans som man fortfarande har som Model S-ägare är att det förmodligen kommer att blir svårt att få en Model 3 inom en rimlig tidshorisont.

Många kanske köper en begagnad Model S i ren desperation för att de inte vill vänta.
Sant, jag tror att många elbilsägare som kommer ifrån Leaf, Zoe, E-Golf kommer att fundera mer än engång på att slå till på en begagnad Model S så fort priset kommer ner på nivåer så som 500k eller under det för dom orkar inte vänta som sagt på en ny Model 3 (Vilket som nu kommer först? Beg Model S 85 under 500k eller Model 3 till Sverige)
Dock får man nog räkna med att miltalet på dessa bilar ligger över 10000mil och det kommer nog göra "Några" oroliga för batteriets livslängd/SOC. 10000mil räcker kanske inte ens för att en Model S ska komma ner under 500k, vi kanske ligger på miltal närmre 15000mil eller mer? Därför kommer folk kanske ändå vänta/köpa Model 3, vilket som nu kommer först. Nytt är nytt.

Svårt att gissa en Graf ang värdet på en beg Model S 85 vid X mil framöver, mycket hänger som sagt på När Model 3 kommer så klart ;)
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Andrahandsvärdet kommer under lång tid att vara högt på Model S, tänk på att köptrycket ökar med sjunkande priser, många, många fler som vill köpa men ej vill lägga nybilspriset.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jag tror vi måste börja tänka att det finns OLIKA elbilar och att det är mer än räckvidden som påverkar köpet.

Bolt och Model S har liknande räckvidd =konkurrenter? Ja i räckviddshänseende MEN Bolt är t ex 418cm lång, dvs lite större än en Polo...dessutom är ju inte Opel så"hippt" varumärke som många rankar en Tesla.

Model S närmare 5meter och en bil som i mycket spelar i lyxbilsklassen avssende Storlek och annat.

Ingen skulle ju jämföra en Opel Mokka med en fullsmetad Range Rover bara för att båda är SUV och har fossilmotor med liknande räckvidd?

Att "lyxbilar" historiskt haft dåligt 2:a handsvärde har mycket med driftskostnader att göra. Många hade nog gärna åkt omkring i en stor lyxig begagnad lyxbil OM driftskostnaderna varit låga.

Så även när Model 3 finns så kommer många ändå att föredra en ny/begagnad Model S av andra orsaker, tex storlek, bekvämlighet, prestanda, fri SuC, beprövad teknik OCH låga driftskostnader (som alla elbilar men alltså i motsats till "vanliga" lyxbilar) sen är frågan hur prisjämförelsen blir och hur driftssäkra bilarna visat sig vara osv?

Para ihop det med väldigt litet utbud (få sålda) så kan nog andrahandsvärdet på Model S hålla i sig förvånansvärt bra.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror att modell S kommer att ha bra andrahandsvärde under lång tid framöver. Tror att modell 3 kommer att börja levereras under 2018 till Europa och att det är lång leveranstid på 3 minst fram till 2020. Som det verkar nu så kommer nästan ingen konkurrens på bilar med 60kWh eller större förens 2018 i Sverige och de blir ganska dyra, eftersom kronan har lågt värde.

Tror dessutom att det blir ytterligare en massa förbokningar på 3 efter eventet 31 mars? 2017.
Visar de upp en HUD lösning som är bra så ska alla ha en Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar