Ladda utan trefas
Moderator: Redaktion
Ladda utan trefas
Jag beställde en S85D innan jul och funderar nu på laddning. Det skulle vara ganska meckigt att dra ut trefas till uppfarten, och jag har ganska nyligen dragit ut ett nytt uttag till min nuvarande bil (en Prius Plugin), så jag funderar på att ladda Teslan med vanlig huhållsel. Till saken hör också att jag bor 7 km från en supercharger, så om det är bråttom kan jag ju åka ut dit och "tanka" som vanligt. Finns det några nackdelar med detta utöver det uppenbara, att det tar betydligt längre tid att ladda hemma? Jag tänker t.ex. på värmning av kupén kalla vinterdagar, etc. Funkar det även bilen inte är ansluten till trefas?
Re: Ladda utan trefas
Har du 240V/10A i uttaget så går det sakta, ca 1 mil/timme laddar den bara. Vill du värma bilen (och batteriet) så räcker inte strömmen till utan bilen kommer ta från batteriet också. 3-fas rekommenderas starkt.
Skoda Enyaq 85x 2025
Om du redan har ett 230-uttag utdraget är grovjobbet klar, det är bara att dra ut 2 faser till och sätta dit ett kombinerat 400/230V-uttag så är du igång. Du kanske blir begränsad till 10A per fas om du inte vill ha elektrikern spendera för mycket tid hos dig, men klart bättre än att vara låst till ett 230-uttag enbart.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Enfas 16A kan funka om du dessutom sätter bilen på range mode så inte batteriet värms utan bara kupen på vintern. Då kan du klara dig fint med det. Enfas 10A är ju mer nödfall det
. Är det säkrat 10A så hade jag också rekommenderat två faser till ut så har du nästan 7 kW iaf.

Jag skulle fixa fram 3-fas, inget snack om saken.
Kanske inte förstår problemet helt, men om du dragit fram tre trådar i ett rör nu så ska det bara ut två till, borde vara hyfsat enkel operation. Eller om det är kabel på väggen så är det bara att riva ner och knacka upp en 3-fas sladd, inte heller ett jättejobb. Hör med en elektriker om offert.
Kanske inte förstår problemet helt, men om du dragit fram tre trådar i ett rör nu så ska det bara ut två till, borde vara hyfsat enkel operation. Eller om det är kabel på väggen så är det bara att riva ner och knacka upp en 3-fas sladd, inte heller ett jättejobb. Hör med en elektriker om offert.
Jag trodde inte trefas var indraget i huset (bara i grovkök/uthus), men det verkar som att jag nog har det ändå, och då är det ju inga större problem. Tusen tack för alla svar!
Hade först tänkt att beställa ett trefas uttag till garaget. Men nu 8 månader senare laddar jag fortfarande med 230v funkar utmärkt. Att värma bilen gör jag ca 15 minuter innan avfärd.
Sen har jag ca 8 mil både söder, norr och väster om. SC och det är perfekt när jag laddat mindre än 50% så man kommer dit med så lågt SOC som möjligt.
Läste att bilar står parkerade 95% av dygnet perfekt för att ladda långsamt.
Sen har jag ca 8 mil både söder, norr och väster om. SC och det är perfekt när jag laddat mindre än 50% så man kommer dit med så lågt SOC som möjligt.
Läste att bilar står parkerade 95% av dygnet perfekt för att ladda långsamt.
Det är ju bra att det funkar, goda nyheter för alla som har gemensamt garage där ingen vill dra in grova kablar. Funkar ju med samma storlek som motorvärmauttaget.