Jag hade tidigare Nokian dubbfria vinterdäck som jag tyckte var helt ok. De vinner ju "alltid" alla däcktester. Det som däremot inte är okej med Nokian är att de fuskat i däcktesterna i tio år http://www.carcomplaints.com/news/2016/ ... ests.shtml och har tack vare fusk alltså gått från att vara en liten tillverkare till att ha en stor marknadsandel och förknippas med att vara bäst på vinterdäck. Riktigt fult gjort. Aldrig mer att jag köper Nokian faktiskt, speciellt inte eftersom de nu inte längre vinner testen. I år vann Pirellis dubbdäck av alla märken!
Till erfarenheterna. Däcken är tystare än mina sommardäck vilket inte är någon skräll direkt. I vinterväglag upplever jag däcken som väldigt förutsägbara vilket är något jag värdesätter. Jag har kört på svart-is ett par mil och det gick fint. Jag körde mellan 40-60 på en kurvig landsväg. Gränsen för fästet var tydlig och så fort jag släppde på gasen återfick jag greppet på bakhjulen. Jag provbromsade också och det var inga problem att få stopp på ekipaget. På packad snö går det att köra samma hastighet som på sommaren. Jag är nöjd