Allra första laddstolpen i Skara
Moderator: Redaktion
Allra första laddstolpen i Skara
Jag upptäckte idag till min stora glädje att Skara Energi har installerat en Type 2 laddstolpe utanför ICA Munken i Skara. Äntligen! Det var ju på tiden, med tanke på att laddstolpar hittills har lyst med sin fullständiga frånvaro i hela Skara kommun.
Men, när jag kopplade in Teslan så såg jag att stolpen bara levererar enfas och max 32A, alltså max 7,3kW. Hallå? Är det ett skämt? Varför gör man sig överhuvudtaget besväret och installerar en ny laddstolpe när man inte har tillräckligt med kräm till den?
Men, när jag kopplade in Teslan så såg jag att stolpen bara levererar enfas och max 32A, alltså max 7,3kW. Hallå? Är det ett skämt? Varför gör man sig överhuvudtaget besväret och installerar en ny laddstolpe när man inte har tillräckligt med kräm till den?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Allra första laddstolpen i Skara
Lägg till den på uppladdning.nu. Sedan hoppas man på att mera kräm kommer ur den.mati skrev:Jag upptäckte idag till min stora glädje att Skara Energi har installerat en Type 2 laddstolpe utanför ICA Munken i Skara. Äntligen! Det var ju på tiden, med tanke på att laddstolpar hittills har lyst med sin fullständiga frånvaro i hela Skara kommun.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Den finns där redan. Har också skrivit en kommentar i stil med vad jag skrev ovan.Lophornis skrev:Lägg till den på uppladdning.nu. Sedan hoppas man på att mera kräm kommer ur den.
Jag hittade även en tidningsartikel. Inledningsvis bjuder de på elen säger de. Det var ju bra, särskilt med tanke på att grannkommunerna (förutom Götene där jag bor) har gratis 22kW laddstolpar, Skövde kommun bjuder t.o.m. på snabbladdning.
http://www.skaraborgslanstidning.se/art ... r-elbilar/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Samma tragiska variant som här i Bollnäs, fast här står det tom 7,4kW men den ger bara 1-fas 15Amati skrev:Jag upptäckte idag till min stora glädje att Skara Energi har installerat en Type 2 laddstolpe utanför ICA Munken i Skara. Äntligen! Det var ju på tiden, med tanke på att laddstolpar hittills har lyst med sin fullständiga frånvaro i hela Skara kommun.

Eller rättare sagt, på ena sidan står det 3,7kW och på andra 7,4kW, men det är alltså 3,5kW...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
7,2kW är ändå skapligt. Men beror ju så klart på vad laddningen är till för. Utanför ica maxi borde det egentligen vara en snabbladdare då man ofta bara är inne max en timme. Vid ikea kanske 22kW laddare duger. Vid en tågststion där man står en hel dag räcker definitivt 7,2kW, även 3,6kW tycker jag är helt ok.
Hur är det nu igen. Kan även teslor med enkelladdare ladda 7,2kW? Från både typ 2 och blå plugg?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja, även Teslor med enkelladdare klarar 7,4 kW enfas från Typ2.apkungen skrev:Hur är det nu igen. Kan även teslor med enkelladdare ladda 7,2kW? Från både typ 2 och blå plugg?
Vad är blå plugg?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Blå 32 A enfas CEENicke Nyfiken skrev:Ja, även Teslor med enkelladdare klarar 7,4 kW enfas från Typ2.apkungen skrev:Hur är det nu igen. Kan även teslor med enkelladdare ladda 7,2kW? Från både typ 2 och blå plugg?
Vad är blå plugg?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Hur skulle en Tesla med enkelladdare kunna ladda 7,4 kW från en sådan? Det går ju inte ens med dubbelladdare. Laddar man från CEE så måste man använda UMC:n och den är alltid begränsad till 16A oavsett om man har enkelladdare eller dubbelladdare.bylund skrev:Blå 32 A enfas CEENicke Nyfiken skrev:Ja, även Teslor med enkelladdare klarar 7,4 kW enfas från Typ2.apkungen skrev:Hur är det nu igen. Kan även teslor med enkelladdare ladda 7,2kW? Från både typ 2 och blå plugg?
Vad är blå plugg?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nej, inte om man har Blå 32 A CEE-kontakt och adapter. Vanlig i Norge t ex. Vad jag förstår så delar den 32 A på två, och låter två de tre laddarna i bilen få 16 A var.Nicke Nyfiken skrev:Hur skulle en Tesla med enkelladdare kunna ladda 7,4 kW från en sådan? Det går ju inte ens med dubbelladdare. Laddar man från CEE så måste man använda UMC:n och den är alltid begränsad till 16A oavsett om man har enkelladdare eller dubbelladdare.bylund skrev:Blå 32 A enfas CEENicke Nyfiken skrev:Ja, även Teslor med enkelladdare klarar 7,4 kW enfas från Typ2.apkungen skrev:Hur är det nu igen. Kan även teslor med enkelladdare ladda 7,2kW? Från både typ 2 och blå plugg?
Vad är blå plugg?
Det är alltså denna 32 A-adpater vi pratar om. Direkt till UMC:n. Svårt att tro att Tesla skulle sälja den om den ändå bara gav 16 A. Själv har jag inte fått läge att använda min blå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Förstår inte riktigt vad du menar. Finns det en adapter som delar 32A 1-fas till två faser med 16A och därför går det att använda UMC:n?bylund skrev:Nej, inte om man har Blå 32 A CEE-kontakt och adapter. Vanlig i Norge t ex. Vad jag förstår så delar den 32 A på två, och låter två de tre laddarna i bilen få 16 A var.Nicke Nyfiken skrev:Hur skulle en Tesla med enkelladdare kunna ladda 7,4 kW från en sådan? Det går ju inte ens med dubbelladdare. Laddar man från CEE så måste man använda UMC:n och den är alltid begränsad till 16A oavsett om man har enkelladdare eller dubbelladdare.bylund skrev:Blå 32 A enfas CEENicke Nyfiken skrev:Ja, även Teslor med enkelladdare klarar 7,4 kW enfas från Typ2.apkungen skrev:Hur är det nu igen. Kan även teslor med enkelladdare ladda 7,2kW? Från både typ 2 och blå plugg?
Vad är blå plugg?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag tror att det är så den gör internt. Inte säker på detaljerna. Jag tror jag lyckade redigera mitt inlägg ovan med en bild på sådan precis innan du skrev detta. Det är alltså inte en extern adapter, utan Teslas egen 32 A-anslutning till UMC:n.Nicke Nyfiken skrev:Förstår inte riktigt vad du menar. Finns det en adapter som delar 32A 1-fas till två faser med 16A och därför går det att använda UMC:n?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Har du en blå 32A adapter till UMC:n?
Jag trodde den blå var en 16A CEE.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ja, och inte sett ett uttag där jag kan använda den sedan jag köpte bilen. Finns som sagt en del i Norge, men där fungerar inte min UMC något vidare. Här är det ju oftast 16 A om det är blå enfas. Det hade jag haft nytta av ibland.Nicke Nyfiken skrev:Har du en blå 32A adapter till UMC:n?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Blå 16A ser man ju ibland på t ex campingar och marinor, men 32A har jag nog aldrig sett i Sverige.bylund skrev:Ja, och inte sett ett uttag där jag kan använda den sedan jag köpte bilen. Finns som sagt en del i Norge, men där fungerar inte min UMC något vidare. Här är det ju oftast 16 A om det är blå enfas. Det hade jag haft nytta av ibland.Nicke Nyfiken skrev:Har du en blå 32A adapter till UMC:n?
Intressant om den lilla blå adaptern är kapabel att dela upp 32A till 2x 16A. Samma funktion finns ju i bilen för att det ska gå att ladda Typ2 32A enfas med enkelladdare. Men i bilen är det en låda med några reläer som jag starkt tvivlar på skulle få plats i adaptern.
Oavsett så borde den blå 32A adaptern funka även om man har enkelladdare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ok, ja, själva uppdelningen kan ju mycket väl ske i bilen snarare än i själva adaptern, om de har några ledare som klarar 32 A i UMC:n.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag tror inte att kablaget från UMC:n klarar 32A. I så fall skulle det gå att ladda 22kW från ett 32A 3-fas CEE via UMC:n. (Om man har dubbelladdare)bylund skrev:Ok, ja, själva uppdelningen kan ju mycket väl ske i bilen snarare än i själva adaptern, om de har några ledare som klarar 32 A i UMC:n.
Men uppdelningen kan ju ske i klumpen på UMC:n och då blir det inte mer än 16A i ledarna.
Fan, nu är det mycket "snillen spekulerar" känner jag.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om jag får som jag vill är IKEA-besöken betydligt kortare än storhandling på Ica/Coop...apkungen skrev:7,2kW är ändå skapligt. Men beror ju så klart på vad laddningen är till för. Utanför ica maxi borde det egentligen vara en snabbladdare då man ofta bara är inne max en timme. Vid ikea kanske 22kW laddare duger. Vid en tågststion där man står en hel dag räcker definitivt 7,2kW, även 3,6kW tycker jag är helt ok.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skulle säga att 7,4KW är den smarta kompromissen som ger maximalt med laddning i flest modeller av laddbara bilar.mati skrev:Jag upptäckte idag till min stora glädje att Skara Energi har installerat en Type 2 laddstolpe utanför ICA Munken i Skara. Äntligen! Det var ju på tiden, med tanke på att laddstolpar hittills har lyst med sin fullständiga frånvaro i hela Skara kommun.
Uttaget skulle kunna leverera 43KW, men det är ju bara vissa varianter av Reno Zoe som klarar att ta emot det.
22 KW är väl i princip bara Models med dubbel laddare som kan ta emot, så det är ju inte heller så vanligt.
11KW klarar ju alla bilar som kan ladda 3-Fas. Men bilar som bara klarar 1-Fas får ju bara ut 3,6KW.
7,4KW är ju 32A 1-Fas, så alla bilar som inte är begränsade till 3,6KW borde då klara att ladda med 7,4KW.
Så om du skall sätta upp laddstolpar idag, så skall du nog välja att de skall leverera 7,4KW, om du inte har obegränsat med el framdragen till platsen.
När du sedan i morgon skall komplettera med flera stolpar, så kanske några av de nya skall levererar 22KW. Men det beror ju på varför och till vem du sätter upp dem och hur bilparken ser ut.
Något som vore intressant skulle vara att låta 2-4 uttag dela på 63A 1-fas.
En del Reno Zoe skulle väl kunna ta emot 63A om den va ensam.
Tesla har ju löst 32A 1-Fas laddningen i Europa på bilar med enkelladdare, genom att ett relä i bilen delar strömmen på två faser på laddaren. Frågan är vad den nya laddaren klarar av för kombinationer.
Den nya laddaren klarar ju 24A per fas. Dvs 16,5 KW men är mjukvaru låst till 11KW, om man inte betalat för kraftigare laddare. Relä för att dela upp strömmen på två faser borde ju finnas, annars så skulle den inte klara att ladda 32A 1-Fas. Frågan är om den klarar 24+24A eller 24+16A eller 16+16A.
Jag håller inte riktig med. Vad ska jag ha 7,4kW till utanför en liten ICA-affär i ett litet samhälle som Skara? Det kvittar ju fullständigt. Jag fick 1% laddning under tiden som jag handlade. Det är alltså inget köpcentrum vi pratar om här. Utanför stora köpcentra, typ IKEA eller Jula, kan jag hålla med om att en laddstolpe med liten effekt är tillräckligt bra som destinationsladdare. Där är man ju kanske inne och handlar några timmar och gör annat. Men i det här fallet hade jag gärna sett en snabb- eller semi-snabbladdare.Hammar skrev:Skulle säga att 7,4KW är den smarta kompromissen som ger maximalt med laddning i flest modeller av laddbara bilar.
Sen får men ju också se det från ett annat perspektiv. Som jag nämnde ovan så är Skara bland de sista kommunerna som installerar en laddstolpe här omkring. Utbudet är inte jättestort, men det finns några stycken i grannkommunerna, Lidköping, Mariestad, Skövde, Tidaholm, Hjo osv. I princip alla dessa är type-2 med 22kW. Skövde erbjuder t.o.m. snabbladdning. Som elbilsägare åker man såklart helst till de städerna där det går att ladda bilen. Det handlar många gånger inte så mycket om att man måste ladda utan mer att markera att laddstolparna behövs. Då känns det lite småsnålt att Skara sätter upp en ynka 1-fas stolpe på ett ställe där man aldrig parkerar längre än absolut nödvändigt. Jag skulle tro att den stolpen kommer aldrig att användas i någon större utsträckning. Och då är det bortkastade pengar. Dessutom sänder det ut helt fel signaler. En laddstolpe som inte används ger intrycket av att vi inte behöver laddstolpar. Och då kommer de att plockas bort igen så småningom.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Håller fullständigt med mati. 7,4kW utanför en lite mataffär kan ju knappast vara till för elbilsladdning i praktiken. Det är på sin höjd en liten flört med laddhybridsägarna.mati skrev:Jag håller inte riktig med. Vad ska jag ha 7,4kW till utanför en liten ICA-affär i ett litet samhälle som Skara? Det kvittar ju fullständigt. Jag fick 1% laddning under tiden som jag handlade. Det är alltså inget köpcentrum vi pratar om här.Hammar skrev:Skulle säga att 7,4KW är den smarta kompromissen som ger maximalt med laddning i flest modeller av laddbara bilar.
Jag gör mig inte besväret att ta fram laddsladden om det inte är 11kW när jag stannar vid en affär. Och aldrig om jag tror mig stanna mindre än en halvtimme, oavsett effekt i stolpen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015