De har tydligen missuppfattat det där med snabbladdning. De tror att det är att man laddar kort tid, inte att det går snabbt att få in mycket energi i batteriet._TonyV skrev:Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
Laddstolpar och kommuner
Moderator: Redaktion
Re: Laddstolpar och kommuner
Re: Laddstolpar och kommuner
Kanske dax att starta en webbsajt med elbilsfakta.LarsL skrev:Ännu värre att det inte går att rätta upp dem eftersom de inte litar på enskilda personer (förståligt) eller "partiska" sidor som Tesla club Sweden. Men i samma stund litar de blint på konsulter och säljare med uppenbara vinstsyften.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Laddstolpar och kommuner
Jag skulle vilja göra en enkätundersökning där man utreder kunskapsnivån på kommunpolitiker och tjänstemän. Den skulle man sedan kunna publicera och därmed kunna visa på kundskapsbristerna. Tex 8 av 10 vet inte att ett Typ 2 uttag på 22kW bara ger 3,7kW i de flesta elbilar (Nissan Leaf är Sveriges mest sålda elbil).bjelkeman skrev:Kanske dax att starta en webbsajt med elbilsfakta.LarsL skrev:Ännu värre att det inte går att rätta upp dem eftersom de inte litar på enskilda personer (förståligt) eller "partiska" sidor som Tesla club Sweden. Men i samma stund litar de blint på konsulter och säljare med uppenbara vinstsyften.
Re: Laddstolpar och kommuner
Vilka stolpar/platser gäller det? Hittar inte det på uppladdning.nu. Är dom inte inlagda där?Jerker skrev:De har tydligen missuppfattat det där med snabbladdning. De tror att det är att man laddar kort tid, inte att det går snabbt att få in mycket energi i batteriet._TonyV skrev:Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddstolpar och kommuner
Där behöver det inte ens handla om elbilarLarsL skrev:Jag skulle vilja göra en enkätundersökning där man utreder kunskapsnivån på kommunpolitiker och tjänstemän. Den skulle man sedan kunna publicera och därmed kunna visa på kundskapsbristerna. Tex 8 av 10 vet inte att ett Typ 2 uttag på 22kW bara ger 3,7kW i de flesta elbilar (Nissan Leaf är Sveriges mest sålda elbil).bjelkeman skrev:Kanske dax att starta en webbsajt med elbilsfakta.LarsL skrev:Ännu värre att det inte går att rätta upp dem eftersom de inte litar på enskilda personer (förståligt) eller "partiska" sidor som Tesla club Sweden. Men i samma stund litar de blint på konsulter och säljare med uppenbara vinstsyften.
Valfritt ämne kunskaps nivå åk7-9

De gubbarna bor oftast i annan dimension nån slags parallell universum
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddstolpar och kommuner
jo de är det. Men på kartan med mouse over står det Schuko. Tittar man in så står det typ2, strange.joel80 skrev:Vilka stolpar/platser gäller det? Hittar inte det på uppladdning.nu. Är dom inte inlagda där?Jerker skrev:De har tydligen missuppfattat det där med snabbladdning. De tror att det är att man laddar kort tid, inte att det går snabbt att få in mycket energi i batteriet._TonyV skrev:Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
Märker att det är dax för en uppdatering å ny bild.
Glashus Ett
Lugnets Allé 39
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 1413d48f7e
MYLR-24
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddstolpar och kommuner
Nya på G i Motala. Se bild
-
- fattas bara österut i Östergötland
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddstolpar och kommuner

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Laddstolpar och kommuner

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddstolpar och kommuner
Lekbil? Vad händer när man söker efter det? Får man träff då? Framförallt med tanke på Norrköpings storlek är det såklart ännu värre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddstolpar och kommuner
När det gäller kommunerna. Politiker är ju lekmän, oftast är snittåldern lite högre än den borde vara, kan man politiskt korrekt säga.
Jag själv är ju deltidspolitiker och är 39 år. Sitter i Teknik nännden här i kommunen och det är nog vara V som har någon i den nämnden som är yngre. Och det är vi i Teknik som sköter just parkeringar mm.
Sen är det tjänstemän som jobbar med olika frågor. De är specialiserade på sina frågor.
Självklart finns det ingen som är utbildad på elbilar direkt.
Dock har vi en tjänsteman anställd för att hantera alla kommunens bilar. Han har visst fått i uppdrag att lägga en strategi för hur vår kommun skall göra med laddstolpar mm.
Kan säga att han gillar elbilar. Skall träffa honom och ett kommunalråd på torsdag nästa vecka. Skall bli intressant att se hur det kommer gå.
Men får vi till något vettigt här, så kan ni kanske nyttja det i era kommuner sen.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jag själv är ju deltidspolitiker och är 39 år. Sitter i Teknik nännden här i kommunen och det är nog vara V som har någon i den nämnden som är yngre. Och det är vi i Teknik som sköter just parkeringar mm.
Sen är det tjänstemän som jobbar med olika frågor. De är specialiserade på sina frågor.
Självklart finns det ingen som är utbildad på elbilar direkt.
Dock har vi en tjänsteman anställd för att hantera alla kommunens bilar. Han har visst fått i uppdrag att lägga en strategi för hur vår kommun skall göra med laddstolpar mm.
Kan säga att han gillar elbilar. Skall träffa honom och ett kommunalråd på torsdag nästa vecka. Skall bli intressant att se hur det kommer gå.
Men får vi till något vettigt här, så kan ni kanske nyttja det i era kommuner sen.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Laddstolpar och kommuner
I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Driver sajten Car.info
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddstolpar och kommuner
Oj skapligt!Franz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddstolpar och kommuner
Men hur går det ihop. Hur kan kommun bygga laddstolpar som ingen annan får utnyttja publikt? Protest !!! hahaFranz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Tja eller faktiskt, ja det är skattepengar ju.
MYLR-24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddstolpar och kommuner
Fast det är ju samma sak med bilarna. De är också köpta för skattepengar. Ska alla få nyttja även dem?_TonyV skrev:Men hur går det ihop. Hur kan kommun bygga laddstolpar som ingen annan får utnyttja publikt? Protest !!! hahaFranz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Tja eller faktiskt, ja det är skattepengar ju.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Laddstolpar och kommuner
De 2 miljonerna skall vara för laddstolpar på allmänna parkeringar. Det talas också om 35 "laddstationer" för kommunens bilar som konsekvens av de 70 nya bilarna. Kanske rör det sig om 35 st "vägguttag" och kanske då med 2 uttag i varje?_TonyV skrev:Men hur går det ihop. Hur kan kommun bygga laddstolpar som ingen annan får utnyttja publikt? Protest !!! hahaFranz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Tja eller faktiskt, ja det är skattepengar ju.
Driver sajten Car.info
Re: Laddstolpar och kommuner
Gävle Energi (ägs av Gävle Kommun) bygger massor av stolpar i Gävle under kommande år med start redan nu i december.
Dock verkar merparten vara för kommunens egna elbilar, men en hel del blir ändå offentliga.
Ca 30 st av dom 83 ska vara offentliga. Kommer öka tillgängligheten i Gävle rejält i allafall! Med minst det tredubbla från vad som finns idag.
https://www.mynewsdesk.com/se/gavleener ... 17-1633652
http://www.arbetarbladet.se/gavleborg/g ... r-nasta-ar
Dock verkar merparten vara för kommunens egna elbilar, men en hel del blir ändå offentliga.
Ca 30 st av dom 83 ska vara offentliga. Kommer öka tillgängligheten i Gävle rejält i allafall! Med minst det tredubbla från vad som finns idag.
https://www.mynewsdesk.com/se/gavleener ... 17-1633652
http://www.arbetarbladet.se/gavleborg/g ... r-nasta-ar
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddstolpar och kommuner
Allt är miljöpartiets fel! Låt oss folkomrösta om vilken elbilspolicy vi ska ha. Titta på Oslo. Och beslutande folkomröstning som i Schweiz. Jämför alltid med Schweiz!_TonyV skrev:Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.TiborBlomhall skrev:Gaaah! Dessa dj*vla föreställningar om "semisnabbladdare"!Monark1954 skrev:Jag har varit i kontakt med Örnsköldsviks kommun om deras tokiga maxtid på 2 timmar på den enda typ 2 laddaren i Örnsköldsvik. De har för låg kunskap, de hävdade att det var fel på min laddsladd när jag inte fick 80% i min Leaf på 2 timmar.![]()
![]()
Kunskapsnivån i kommunerna är ibland skrämmande. Och än mer skrämmande är när leverantörer och konsulter spär på okunskapen för egen vinnings skull.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
Re: Laddstolpar och kommuner
Har varit lite besviken på Vellinge kommun att de inte finns någon laddare för elbilar i hela kommunen. Nu såg jag däremot denna artikeln där de ska sätta upp ett antal typ2 22 kW runt om i kommunen. För er som inte känner till Vellinge så är det söder om Malmö och jag tror betydligt fler känner till Skanör/Falsterbo.
Betalning ska ske genom bankkort, telefon eller app. Med tanke på kommunens läge så har jag förståelse för att de inte sätter upp snabbladdare. Priset ska vara 2 kr/kWh.
Betalning ska ske genom bankkort, telefon eller app. Med tanke på kommunens läge så har jag förståelse för att de inte sätter upp snabbladdare. Priset ska vara 2 kr/kWh.
Re: Laddstolpar och kommuner
Äsch sluta med ditt Schweizande. Löjligt land med löjlig kvadratisk flagga!Swede1 skrev:Allt är miljöpartiets fel! Låt oss folkomrösta om vilken elbilspolicy vi ska ha. Titta på Oslo. Och beslutande folkomröstning som i Schweiz. Jämför alltid med Schweiz!