CHAdeMO utlånings nätverk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Veritas
Teslaägare

CHAdeMO utlånings nätverk

Inlägg av Veritas »

Hejsan!

Detta är mitt första inlägg på forumet, och svenska är inte mitt första språk, så jag är ledsen för att döda din modersmål så illa. Google translate är fortfarande min bästa vän när det gäller skriven svenska.

Jag har just flytt från Danmark, där EV ägande uppenbarligen inte avsedd för alla eftersom de har börjat att beskatta dem så mycket.
Så min första svenska bilen kommer att vara full elektrisk. Jag får en Model S 60 mellan jul och nyår och jag kan inte vänta! :D

Jag har naturligtvis gjort en hel del research innan jag köpte den, och det mesta har att göra med laddning. Och vad man ska göra när jag är utanför Super Charger nätverk, där CHAdeMO adapter verkar mycket bra att ha.

Så ett par dagar sedan såg jag Tesla Björns YouTube video om det norska CHAdeMO adapter låneprogram, och jag tänkte att det är fantastiskt! Har någon av er har en idé att om någon från TeslaClubSweden arbetar med något liknande för oss?

Om jag köper en adapter, kommer jag oftast använder det när jag reser långt bort, så varför inte låta andra människor använder den, i stället för det samlar damm i frunken.

I alle fall, jag ser fram emot att vara en del av denna elektriska familj!

(Länk till Björns video:https://youtu.be/3AJrVjayzmk

Med vänliga hälsningar
Jesper
Model S 75 - Deep Blue Metalic - Sunroof - AP 2.0 (EAP) - Next Gen Seats - Upg. Charger
Be my friend if you want 9000 kr rabatt och obegränsad Supercharging
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Re: CHAdeMO utlånings nätverk

Inlägg av DSV »

Den idén tycker jag är bra och skulle även kunna vara applicerbart på norska umc och lite mer udda laddadaptrar. Just chademo har jag lite för frekvent oregelbunden användning av för att låna/låna ut men en norsk umc blir nog dammsamlande i stor utsträckning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kan man fixa ett medlemskap där man får betala typ 300kr för att få va med per år. Om 200 går med så räcker det till 12st adapters isf som man kan ge ut till olika laddställen, typ Borås och sveg är två starka kort tror jag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det händer då och då att det dyker upp en tråd här på forumet där någon skriver nåt i stil med "jag ska till Stadköping den 39:e februtober, kan någon låna ut en CHAdeMO-adapter där?" och oftast brukar det ordna sig väldigt fort. Frågan är om det behövs något mer organiserat än så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Håller fullständigt med och jag var lite inne på att skapa någon slags medlemskap. Inte så kul om någon har sönder en adapter eller smiter med den. Då finns det ett par olika vägar att gå:

1. Betalt medlemskap
2. Ta ut en deposition för varje utlånad adapter

Den första gör att man faktiskt skulle kunna dela ut lite adaptrar till olika näringsidkare. Man kan gärna passa på att ge dem en möjlighet att göra lite reklam och/eller ge ut erbjudanden. Den vägen har jag funderat mest på.

/Jocke
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Även jag har lurat lite på detta. Ett potentiellt problem är att även om man bara använder sin adapter 2 % av tiden sammanfaller användandet i tid för många, t ex skollov och sommarsemester. Själv skulle jag inte ha något problem att låna ut adaptrar till folk jag har ett hum om vilka de är, men jag har ändå fått säga nej när jag fått förfrågningar då dessa krockat med eget planerat användande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Verkar fungera i Norge där adaptrar finns att låna vid flera laddställen.
Klubben har också installerat typ2 laddare på några kritiska ställen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag har lånat ut min några ggr och gör det gärna igen om det bara passar mitt resande och en enkel flaska vin är ok om man vill annars inget tvång, så hör av dig om du behöver låna.

Men framför allt skönt att luften blir renare i syd med fler S :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
I Norge är det Björn som köpt massa adaptrar för referrals pengar och lagt ut på lite olika bensinmackar
Han har även donerat nårra till tesla club norge som medlemar lånar
Så har vi nån eller några med referral pengar som ändå brinner in vid årsskiftet så skaffa chademo för hela slanten Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Gustafsson skrev:
I Norge är det Björn som köpt massa adaptrar för referrals pengar och lagt ut på lite olika bensinmackar
Han har även donerat nårra till tesla club norge som medlemar lånar
Så har vi nån eller några med referral pengar som ändå brinner in vid årsskiftet så skaffa chademo för hela slanten Bild
Han imponerar den där Björn :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar