Kommer Apple köpa Tesla?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Kommer Apple köpa Tesla?

Inlägg av Wahll »

http://calacanis.com/2015/02/14/apple-w ... 18-months/

Vissa spekulerar vilt om detta. Vad tror forumet om detta.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Re: Kommer Apple köpa Tesla?

Inlägg av Bengt »

Apple har nog muskler för en hostile takover om aktiemajoriteten är tillräckligt spridd utanför kärnägargruppen, men det är nog enda sättet att ta ägarskapet. Tror inte Teslas ledning är intresserade av att sälja.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Apple med sin företagskultur skulle totalt förstöra Tesla. Tur att Elon skulle aldrig sälja Tesla och jag tror inte Apple är särskilt intresserad av att köpa heller. Vad skulle de vinna på det?
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare

Inlägg av McAber »

Det beror på priset. Allting är till salu till rätt pris. Köpte Tesla till $ 173 i början av 2014. Sedan dess har också $ hjälpt.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

OM Apple skulle planera att ge sig in i bilbranschen OCH vilja köpa en biltillverkare för att få en snabb start så känns det som ett logiskt val. (Vilket bilmärke skulle dom välja annars? Dessutom ligger huvudkontoren nära varandra.)
För Tesla skulle det innebära ekonomiska muskler som dom bara kan drömma om idag.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Nej. Elon har t.o.m en Android. *Om ni förstår vad jag menar*

Ställde samma fråga där - Det gillade dem inte.

Edit: Eftersom det inte är omöjligt att köpa något med väldigt mycket pengar (som ni nämner ovan) - Vilket Apple har.. (Just nu.. Kan ändras inom de närmaste 10 åren)

Men det jag menar är att Elon skulle aldrig tillåta något sådant hända innan de har fått ut Model 3. Om någon kommer att köpa Tesla (vilket jag anser är 1 % chans eftersom Elon tror att Tesla kommer att omsätta mer än Apple år ~2025) och innan de har lanserat Model 3 så kommer Elon verkligen inte tillåta att någon gör något sådant eftersom de behöver fokusera på att få ut den bilen och ingenting får störa däremellan. (förlåt för att jag repeterar..)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Jo vitsen för Apple att köpa Tesla är att få tillgång till en uppkopplad bil med autonoma funktioner. Enligt artikeln artikeln håller Apple på med självkörande bllar precis som Google.
Tänk er alla model 3 vilket app ekosystem det skulle kunna vara.
Deras CEO Tim verkar lika besatt av förnyelsebar energi som Elon.
plus all goodwill Tesla har.

Men jag håller med alla här att det vore för sorgligt om det händer. Jag tror dessutom att Teslas nuvarande image som underdog snabbt skulle försvinna Och därmed många entusiaster.
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Helt på din linje Svenssons
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inlägg av hasse_h »

Jag ser det som mer sannolikt att Apple skulle vilja ta fram en bil baserad på t.ex. Model 3 och producerad av Tesla. En "Premium-Model3"vilket det ju har antytts att ska komma efter ett tag...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Det finns många billigare biltillverkare än Tesla att köpa.

SAAB till exempel...

(OK, NEVS, men ni fattar.)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Även om ryktet inte är sant kan det kanske skrämma upp fossilbilsindustrin och äntligen få dem att börja utveckla miljösmart.

Idag försöker, som jag upplever det, de gamla biltillverkarna raljera bort Tesla och stoppa huvudet i sanden. Om Apple börjar prata om Elbilar kan det kanske tvinga fler toppdirektörer att börja tänka på elbilar.

Även om vi här gillar och känner till Tesla, så är det ett litet företag. Om Apple, ett av världens starkaste varumärken, ger sig in i elbilsbranchen, kan det det leda till att många vaknar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Apple har det ju rätt gott ställt så eventuellt att dom går in och finansierar gigafactory? Saknas väl fortfarande $3 miljarder ca. Personligen tror jag fortfarande att Google kommer att gå in dock och att det kommer att tillkännages i sommar.

Tim och Elon känns inte som att dom sitter och spelar Kerbal Space Program tillsammans på regniga söndagar, Sergey och Larry från Goolge däremot.
Senast redigerad av Daoops, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Damn you! ;)

Ett litet hint i ett litet forumsinlägg, så fick man Googla det, och nu är man fast...

Kerbal Space Program... kommer nu definitivt stjäla den lilla fritid jag ändå inte har.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Min gissning: Apple köper Tesla (efter att deras egna bilprojekt floppar) och ger Elon CEO-titeln (för hela Apple då...).
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare

Inlägg av McAber »

Vid 400$/aktie så har Apple mina. Då får jag ju Mx i stort sätt gratis.
Claes Hultman
MX Signatur #338, MS VIN 30xxx.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

TiborBlomhall skrev:
Damn you! ;)

Ett litet hint i ett litet forumsinlägg, så fick man Googla det, och nu är man fast...

Kerbal Space Program... kommer nu definitivt stjäla den lilla fritid jag ändå inte har.
Haha hemskt ledsen Tibor! Lycka till och må RUDsen (rapid unscheduled disassemblies) bli få.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

TiborBlomhall skrev:
Damn you! ;)

Man lär sig faktisk en hel del om orbital dynamics med de spelet.
Förvånansvärt realistiskt (om man tenker på att Kerbal är mindre en jorden så där behöver du bara runt ~2,5 km/s gämfört med ~7-8 km/s för LEO på jorden.)
Men manövers som aerobraking och gravity asist funkar faktiskt :)

Jag reckomenderar att youtuba scott manley, han har alltid intresanta kerbal projeckt på gång
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Hehe snart dags att lägga upp en SpaceX kategori (slash KSP?) på forumet Tibor :)

Eftersom vi redan är lite off topic och apropå SpaceX så var jag i Florida förra veckan och försökte se deras senaste uppskjutning från Cape live. Bodde i Tampa (rakt över på östra sidan) så det var 5t tor i bil och efter två skrubbade uppskjutningar orkade jag inte åka över på onsdagen också, givetvis då dom fick iväg skiten. Så har fortfarande inte sett nån live :( men jag har ganska bra koll på hur det fungerar, vart man kan se dom från utan att behöva betala och hur Kennedy Space Center fungerar om man vill betala för att se dom (gjorde en dag av varje). Om någon annan råkar ha vägarna förbi the sunshine state och det råkar vara en uppskjutning på gång så kan jag ha lite tips.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Nästan OT. Spekulation att Tesla köper Saab (deras fabrik alltså...) http://pdmm.net/s/Road-to-700-Billion-219.pdf

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är inte ett av problemen vid SAAB löneläget? Men det kanske går att städa bort ur lokalerna... Jag skulle nog akta mig för den fabriken i alla fall. Industrilokaler kan ju inte vara svårt att få tag i, kan man tycka?
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Detta är väl helt fantastiskt att det ens spekuleras i att Tesla ska köpa fabriken i Trollhättan. Ett litet skitland som Sverige med 300 models S kommer hamna mitt i det hetaste som händer i hela bilbranchen.

Löneläget i Gent måste väl vara ungefär detsamma?

Trollhättans läge i förhållande till norska marknaden måste väl vara det som gör att ens spekulationen uppstått.
Nissan Leaf -15
Skriv svar