Framtidssäker laddbox

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Castor Troy

Framtidssäker laddbox

Inlägg av Castor Troy »

Jag funderar på att leasa en Nissan Leaf. Känns som att det även kan vara bra att investera i en laddbox. Som ny elbils-intresserad så könns det som en djungel med alla kablar, kontakter och standarder.
Men efter lite googlande och letande på nätet så tror jag att jag bör skaffa följande om jag vill ha en laddbox som jag kan använda även till nästa elbil.
3-fas
16 Ampere. Gärna 32 om möjligt.
Typ 2-kontakt
Inbyggt överspänningsskydd
Jordfelsbrytare

Tänker jag rätt nu?
Och har ni som är mer erfarna någon laddbox att rekommendera? Det finns ju en hel uppsjö av tillverkare och leverantörer.
Den ska installeras i vår carport.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Framtidssäker laddbox

Inlägg av apkungen »

Beror helt på dina behov. Jag skulle klara mig på enfas 6A, speciellt med en bil med större batteri eftersom jag då har en större buffert i batteriet. 6A skulle ge mig nästan 10 mil per dag eftersom jag har den hemma i ungefär 14h per natt.

En laddbox med typ 2 kontakt o 10A kan räcka bra för många men visst är det najs att ha 22kW där också. Bra är om man tänker igenom sina laddbehov helt enkelt.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

i en framtid och om man vill nyttja eventuellt lågt natt/timpris på elen,
samt hjälpa till att inte överbelasta nätet,
så bör man ladda mellan typ 22 och 05, med lågt pris mellan 24 och 04
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har Nissan Leaf möjlighet för 3-fasladdning?

Som jag tolkar denna är Nissan Leaf originalutförandet med en 1-fas 3,7 kW och det går att köpa till 1-fas 6,6 kW vilket då kräver 32 Ampere.

https://www.nissan-cdn.net/content/dam/ ... -FINAL.pdf
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Har Nissan Leaf möjlighet för 3-fasladdning?

Som jag tolkar denna är Nissan Leaf originalutförandet med en 1-fas 3,7 kW och det går att köpa till 1-fas 6,6 kW vilket då kräver 32 Ampere.

https://www.nissan-cdn.net/content/dam/ ... -FINAL.pdf
Du tolkar det rätt, men om man vill framtidssäkra så är helt klart typ2 32A det bästa :)
Det där med Leaf 6,6kW är lite stört faktiskt för då låste man ju faktiskt ha 32A om man vill kunna utnyttja det hemma.
Och har man det ja då kör man väl lika gärna på 3-fas direkt på 32A...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Då du funderar på en Leaf så är Teslas box ej tänkbar för närvarande. Den kan för närvarande inte ladda en Leaf.

Köp absolut en laddbox som klarar tre fas även om en Leaf bara laddar enfas för du vet inte vad nästa elbil blir.

Jordfelsbrytare ingår nästan aldrig i en laddbox. Leverantörerna kräver att du själv installerar en jordfelsbrytare i t.ex. garaget.
Reglerna kräver även en arbetsbrytare nära din laddbox vid fast installation.

Typ 2 kontakt är att föredra, Nissan levererar en kabel som passar bilens typ 1 kontakt och EU standarden Typ2 uttag.
Har du en laddbox med fast kabel så riskerar du behöva byta eller skaffa en adapter.
Nästa elbil kanske blir en europé eller en Tesla som då har en typ 2 kontakt.

Även om du har typ 2 kontakt så kan du ju låta kabeln hänga kvar vid laddboxen då laddboxen gör kabeln spänningslös.

Effekt, om det är framtidsäkring du ser viktig så är många boxar färdiga för 22 kW (32A) även om det är för högt för normala villor. Kolla så att Laddboxen kan ställas in för max laddström. Många elbilar men inte alla går att styra hur mycket ström de tar.
11 kW klarar du dej långt på, matchar Leafens standard 16 A och mer än väl vad t.ex en Tesla behöver över natten.

Vår första laddbox blev en släpar laddbox med en trefaskabel och inbyggd jordfelsbrytare för att kunna ladda 3,7 kW på andra ställen. VI har släpat med den en gång.
Bor du från Mälardalen och söderut eller längs E14 Sundsvall Trondheim så kommer du ladda på Chademo snabbladdare under resa. I dessa fall är det bäst att skruva fast boxen på väggen där du bor.

Ännu mer framtid, har ni nu två bilar så räkna med att någon gång så kommer bägge att vara elbilar.
Då är laddboxar som kan dela på en säkring, lastbalansera, ännu mer aktuellt.

Överspänningsskydd tror jag inte finns på samma sätt som att jordfelsbrytare inte ingår.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Denna laddbox verkar inte så tokig:

http://chargestorm.se/produkter/hemmaladdare-eva/

Och att skydda sitt hus mot överspänningar som kan komma genom elnätet är också en god idé. Då installerar elektrikern oftast skyddet vid mätarskåpet.
Overspanning.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Off Grid Byggaren skrev:
Denna laddbox verkar inte så tokig:

http://chargestorm.se/produkter/hemmaladdare-eva/

Och att skydda sitt hus mot överspänningar som kan komma genom elnätet är också en god idé. Då installerar elektrikern oftast skyddet vid mätarskåpet.
Beakta att hittar du en billigare laddbox tillkommer både jordfelsbrytare om du inte redan har det samt en säkringslåda med montage. Ser ut att vara ett vettigt förslag men ännu ej prissatt bör vara billig att installera.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Castor Troy

Inlägg av Castor Troy »

Tack för alla svar.
EVA från Chargestorm ser helt klar intressant ut. Har mailat dem och bett om en offert.

Vet ni vilken kontakt som kommer sitta i Tesla Model 3?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Castor Troy skrev:
Tack för alla svar.
EVA från Chargestorm ser helt klar intressant ut. Har mailat dem och bett om en offert.

Vet ni vilken kontakt som kommer sitta i Tesla Model 3?
Om vi utgår från att den ska kunna användas på SuperCharger här i Europa så är det en modifierad typ2 anslutning så en typ2 kontakt passar.
davideriksson

Inlägg av davideriksson »

Jag hittade rätt laddbox på https://www.evify.se!

Rekommenderar sidan starkt, superenkelt att bara välja ditt bilmärke och bilmodell och se alla laddboxar som passar din bil!

Sen kan du också jämföra laddboxarna enkelt där också!
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare

Inlägg av AndreasF »

Tycker inte detta är särskilt svårt. Easee är billigast, innehåller all funktionalitet man kan kräva, finns i massor av färger och har dessutom JFB B.
TCS har ju dessutom ett erbjudande på dessa via Tibber: viewtopic.php?f=38&t=18417&hilit=tibber
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Inlägg av zed »

AndreasF skrev:
Tycker inte detta är särskilt svårt. Easee är billigast, innehåller all funktionalitet man kan kräva, finns i massor av färger och har dessutom JFB B.
TCS har ju dessutom ett erbjudande på dessa via Tibber: viewtopic.php?f=38&t=18417&hilit=tibber
Har denna med och funkar kanon!
Notera att det inte medföljer laddkabel så om man vill slippa dra ur får man köpa en extra men brukar finnas att köpa billigt på blocket eller här på forumet.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

AndreasF skrev:
+1 på denna
Skriv svar