Bmw i3 33kWh
Moderator: Redaktion
Bmw i3 33kWh
Testade den nya i3an i helgen, bev,en. Trodde att det nya batteriet skulle göra att man inte behöver någon Rex längre men nej, där hade jag fel kände jag.
Åkte 120km från solna till clevers laddare i Eskilstuna, torrt väglag, nån minusgrad och varmt i kupen. Snittade 100km/h, körde ganska fort inne i city på essingeleden med en del ojämna hastigheter och la mig efter Södertälje i 125km/h. Men när det var 31km kvar så visade mätaren 29km räckvidd och jag blev tvungen att slå av på farten till 90 istället och kom då fram med 4 procent och 7km räckvidd kvar. Bilen drog över 250Wh/km i 125km/h! Helt sjukt. Det är som att inte bara luftmotstånd ökar utan även att motorn blir ineffektiv i höga farter.
Känns som att det bara är Tesla som är gjord för att köras längre sträckor på motorväg. Och kanske ioniq. Ska testa den i veckan över en kväll. Återkommer med rapport.
Åkte 120km från solna till clevers laddare i Eskilstuna, torrt väglag, nån minusgrad och varmt i kupen. Snittade 100km/h, körde ganska fort inne i city på essingeleden med en del ojämna hastigheter och la mig efter Södertälje i 125km/h. Men när det var 31km kvar så visade mätaren 29km räckvidd och jag blev tvungen att slå av på farten till 90 istället och kom då fram med 4 procent och 7km räckvidd kvar. Bilen drog över 250Wh/km i 125km/h! Helt sjukt. Det är som att inte bara luftmotstånd ökar utan även att motorn blir ineffektiv i höga farter.
Känns som att det bara är Tesla som är gjord för att köras längre sträckor på motorväg. Och kanske ioniq. Ska testa den i veckan över en kväll. Återkommer med rapport.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bmw i3 33kWh
Låter ju nästan misstänkt klent, men visst den kanske är så dålig i högre farter som vi pratat om tidigareapkungen skrev:Testade den nya i3an i helgen, bev,en. Trodde att det nya batteriet skulle göra att man inte behöver någon Rex BBC längre men nej, där hade jag fel kände jag.

33kWh borde ju räcka lite bättre...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Min Renault Zoe drar också runt 250Wh/km i 125km/h och den hade inte ens klarat sträckan du körde med i3:an, jag har även kört Nissan Leaf med 30kW batteriet och den kommer lite längre men i 125km/h drar den lätt över 220Wh/km denna årstiden.apkungen skrev:Bilen drog över 250Wh/km i 125km/h! Helt sjukt. Det är som att inte bara luftmotstånd ökar utan även att motorn blir ineffektiv i höga farter.
Men att mäta är att veta, jag har ibland snöat in mig på förbrukningar och även SOC & State of health på batteriet i elbilar efter X mil. Man förstår ju att förbrukningen skiljer sig jättemycket mellan olika bilar och framför allt efter körstil, men som du skriver är det nog bara Tesla Model S som klarar hastigheter över 110km/h utan att tömma batteriet helt, den beror en del på att den har så lågt luftmotstånd och Model 3 skulle ha ännu lägre luftmotstånd läste jag.
Som sagt är det nog endast IONIQ som verkar dra extremt lite energi, något test i Norge var nere på 1,1 kW/mil, samtidigt i en testfilm kommer dom kommer 351km på en laddning med 28kW batteri?
Vad tror ni, låter lite väl bra?

Video....
https://youtu.be/OW56pVtWPJo
Vill gärna testa nya i3 någon dag för att se om 33kWh hjälper i väntan på Model 3.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Vindmotståndet ökar inte linjärt utan i kvadrat med hastigheten - du märker därför en enorm skillnad i förbrukning mellan 90 och 125km/h.apkungen skrev:Det är som att inte bara luftmotstånd ökar utan även att motorn blir ineffektiv i höga farter.
Tror inte att motorn är särskilt ineffektiv i högre hastigheter - det kan möjligen vara utväxlingen som inte är optimal. Har i3 fast växel som Teslan eller har den växellåda?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Inte för att vara petig (eller kanske bara för att vara det), men det finns ju inte heller någon väg i Sverige som är tillåten att köra så fort på. Det är väl rimligt att man inte optimerar bilen för snabb motorväg om designtanken är pendlarbil.apkungen skrev:Bilen drog över 250Wh/km i 125km/h! Helt sjukt. Det är som att inte bara luftmotstånd ökar utan även att motorn blir ineffektiv i höga farter.
Känns som att det bara är Tesla som är gjord för att köras längre sträckor på motorväg.
Undrar just hur mycket bensinförbrukningen ökar vid 125 jft m 110 i en ice f.ö.?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
351km med det batteriet skulle jag knappt tro på ens om jag såg det sas, då hamnar dom nästan på nytt världsrekord typ... Antingen stämmer det inte helt enkelt, eller så har dom nyttjat andra naturlagarElbilspappan skrev:- Min Renault Zoe drar också runt 250Wh/km i 125km/h och den hade inte ens klarat sträckan du körde med i3:an, jag har även kört Nissan Leaf med 30kW batteriet och den kommer lite längre men i 125km/h drar den lätt över 220Wh/km denna årstiden.apkungen skrev:Bilen drog över 250Wh/km i 125km/h! Helt sjukt. Det är som att inte bara luftmotstånd ökar utan även att motorn blir ineffektiv i höga farter.
Men att mäta är att veta, jag har ibland snöat in mig på förbrukningar och även SOC & State of health på batteriet i elbilar efter X mil. Man förstår ju att förbrukningen skiljer sig jättemycket mellan olika bilar och framför allt efter körstil, men som du skriver är det nog bara Tesla Model S som klarar hastigheter över 110km/h utan att tömma batteriet helt, den beror en del på att den har så lågt luftmotstånd och Model 3 skulle ha ännu lägre luftmotstånd läste jag.
Som sagt är det nog endast IONIQ som verkar dra extremt lite energi, något test i Norge var nere på 1,1 kW/mil, samtidigt i en testfilm kommer dom kommer 351km på en laddning med 28kW batteri?
Vad tror ni, låter lite väl bra?
Video....
https://youtu.be/OW56pVtWPJo
Vill gärna testa nya i3 någon dag för att se om 33kWh hjälper i väntan på Model 3.
som tex medvind osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ioniq ska definitivt bli intressent att testa. Hoppas på att jag kommer 18 mil på motorvägen.
I3an har fast utväxling. Det viner ganska bra om motorn i höga hastigheter. Jag vet att luftmotståndet ökar kvadratiskt men tyckte ändå att det var extrem skillnad. I 90km/h hade jag nog kommit upp emot 18 mil.
Visst är det så att det är en stadsbil och en stadsbil är ju dum att bygga för att gå bra i 125km/h men det som stör mig är att typ alla bilar utom Tesla och nu eventuellt också ioniq är gjorda för stan och jag kör i princip inget i stan, där åker jag tunnelbana.
I3an har fast utväxling. Det viner ganska bra om motorn i höga hastigheter. Jag vet att luftmotståndet ökar kvadratiskt men tyckte ändå att det var extrem skillnad. I 90km/h hade jag nog kommit upp emot 18 mil.
Visst är det så att det är en stadsbil och en stadsbil är ju dum att bygga för att gå bra i 125km/h men det som stör mig är att typ alla bilar utom Tesla och nu eventuellt också ioniq är gjorda för stan och jag kör i princip inget i stan, där åker jag tunnelbana.
Anledningen att jag la mig i 125 är för att göra som jag brukar göra med en ice bil och för att följa trafikrytmen. Jag kan själv tänka mig att sänka hastigheten till dryga 100 men gemene man vill kunna använda en elbil på samma sätt som en ice bil.
Fritt fall kanske?Bjelke skrev:351km med det batteriet skulle jag knappt tro på ens om jag såg det sas, då hamnar dom nästan på nytt världsrekord typ... Antingen stämmer det inte helt enkelt, eller så har dom nyttjat andra naturlagar
som tex medvind osv...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jag köpte nya rexen.apkungen skrev:Testade den nya i3an i helgen, bev,en. Trodde att det nya batteriet skulle göra att man inte behöver någon Rex längre men nej, där hade jag fel kände jag.
Känner att de skulle kunna skippa rexmotorn och fylla på med mer batterier istället. Då hade den nog gått 20-25 riktiga mil.
Annars är jag sjukt nöjd med bilen och byggkvalitén.
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Har provkört I3 och den är riktigt kul att köra. Man känner verkligen hur lätt bilen är. Förstår att du är nöjd.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Jag har bara provsuttit i den, inte provkört, men det är uppenbart att bmw spelar i en annan liga när det gäller byggkvalitet, jämfört med Tesla alltså. Synd att i3:an är mer tänkt som stadsbil. Tänk vilka grymma elbilar bmw skulle kunna bygga, om bara viljan hade funnits.MangeT skrev:Har provkört I3 och den är riktigt kul att köra. Man känner verkligen hur lätt bilen är. Förstår att du är nöjd.
Ja. De borde göra en I5:a.
Känns som det mest handlar om att viljan saknas för de inte vill förlora försäljning av befintliga bilar.
Känns som det mest handlar om att viljan saknas för de inte vill förlora försäljning av befintliga bilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Off Grid Byggaren
Min gode vän med nyköpt i3 Rex och stora batteriet 33 kWh körde Stockholm - Gävle i helgen.
Med värmen på 23 grader, vinterdäck, kall nordlig vind och 125 km/h räckte batteriet drygt 12 mil innan Rexen hoppade igång.
På hemvägen sänkte han värmen till 18 grader, farten till 100 km/h och då räckte batteriet hela sträckan på 16 mil och det fanns någon mil kvar också.
Ännu större batteri verkar vara på gång:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... portmodell
Med värmen på 23 grader, vinterdäck, kall nordlig vind och 125 km/h räckte batteriet drygt 12 mil innan Rexen hoppade igång.
På hemvägen sänkte han värmen till 18 grader, farten till 100 km/h och då räckte batteriet hela sträckan på 16 mil och det fanns någon mil kvar också.
Ännu större batteri verkar vara på gång:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... portmodell
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Snitthastigheten var 48km/h (enligt några kinesiska tecken?) så då tror jag definitivt att det är möjligt med 35 mil, om de körde med riktigt hårt pumpade däck i cirka 20 grader och utan AC eller värme. Björn Nyland körde 730km i sin P85 förut och snittade då 30km/h. Tror inte att det är nån jättestor skillnad på 30 o 48km/h i praktiken. den lilla vinst man gör på luftmotstånd i de farterna äts nästan upp av instrumenten, belysning och lite vent. Framdrivningen av en Tesla i 50 istället för 30 drar typ 15% mer eller bara nån kW mer.mati skrev:Fritt fall kanske?Bjelke skrev:351km med det batteriet skulle jag knappt tro på ens om jag såg det sas, då hamnar dom nästan på nytt världsrekord typ... Antingen stämmer det inte helt enkelt, eller så har dom nyttjat andra naturlagar
som tex medvind osv...
Anledningen till att det går att köra klart snålare med Ioniqen (och även andra mindre elbilar) i långsam hastighet är att i den hastigheten så är rullmotståndet det klart högsta motståndet (Typ 5ggr högre än luftmotstånd). Och eftersom Ioniqen nästan väger hälften så mycket? så drar den väldigt lite i de hastigheterna.
En teslas rullmotstånd och luftmotstånd är lika stort vid ungefär 95km/h o en Ioniq har denna jämvikt redan vid 70km/h (trots att teslan och Ioniqen ska ha samma luftmotståndstal). En BMW i3 har den jämvikten vid 60km/h. Det är alltså inte bara att Teslan har lägre luftmotstånd som gör att den inte drar så mycket mer i höga hastigheter än i låga utan också att den väger mer vilket gör att den drar relativt mycket även i låg hast.
Tror det var prat om 50% förbättring och då borde de hamn på 49 kWh men det är kan nog vara plus/minus några kWh från det.Swede1 skrev:Hur stort blir nästa batteri? 50 kwh? 45? 40 bara? Nån som har info?
Jag upplevde tyvärr i3:an som väldigt vinglig på motorväg (snabb landsväg). Förmodligen de smala framdäcken som spelar in för chassit i sig har ju väldigt låg tyngdpunkt. Som citybil är den iaf helt OK!
Det står till och med mellan 20 och 23 grader i displayen, med riktiga läsbara tecken dessutom.apkungen skrev:Snitthastigheten var 48km/h (enligt några kinesiska tecken?) så då tror jag definitivt att det är möjligt med 35 mil, om de körde med riktigt hårt pumpade däck i cirka 20 grader och utan AC eller värme.

Om jag kör konstant 50km/h i den temperaturen med Teslan så ligger förbrukningen säkert nånstans runt 120-140Wh/km, så dina beräkningar stämmer nog. Å andra sidan är då räckvidden för Teslan inte 40 eller 50 mil, utan snarare 70 eller 80 eller nåt sånt, precis som du säger.
Mot detta ser 35 mil plötsligt ganska klent ut ändå.
Problemet är att nästan oavsett batteristorlek så kommer bilen inte att bli någon långkörare. 50kWh som då kommer 17 mil på en laddning är inte heller något vidare.
Jag har också erfarenheten av att i3 (iof den gamla rexen) drar väldigt mycket el över 90 km/h.
Att den dessutom är vinglig håller jag med om, speciellt med vinterdäcken på. Efter 2500 mil kan jag väl säga att batteriet är för litet även med 33kWh om man som jag pendlar 12mil / dag. Det blir på något vis inte utrymme för någon utsvävning och då kan man väl lika gärna åka tåg
Att den dessutom är vinglig håller jag med om, speciellt med vinterdäcken på. Efter 2500 mil kan jag väl säga att batteriet är för litet även med 33kWh om man som jag pendlar 12mil / dag. Det blir på något vis inte utrymme för någon utsvävning och då kan man väl lika gärna åka tåg

TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Men missförstå mig inte. Mycket rolig bil att köra. Gillar cradle to cradle tänket och att dra runt i stan, grym svängradie osv. Grym stadsbil. Men väl dyr bil, över 400k bara för att vara en stadsbil kan jag tycka.
http://insideevs.com/1000-bmw-i3s-sold- ... rketshare/
Var 13e ny bil i Norge är en BMW i3 i november!!!!!
Över 1000 sålda med det större batteriet och ca 20 mils räckvidd. Vill folk ha elbilar med längre räckvidd och rimligt pris?
Svar: jaaaaa!!!!!
Var 13e ny bil i Norge är en BMW i3 i november!!!!!
Över 1000 sålda med det större batteriet och ca 20 mils räckvidd. Vill folk ha elbilar med längre räckvidd och rimligt pris?
Svar: jaaaaa!!!!!
Har fått min i3 (33kWh och REX) för en vecka sedan. Mycket nöjd med den som pendlarbil till jobbet (citytrafik). Det är meningen att frugan ska ta den till jobbet ibland (motorväg) så får väl se hur vinglig hon tycker den känns. Känns iallafall väldigt solid och stor körglädje.
Dock har jag redan plockat upp två stenar som lagt sig mellan bromssköld och bromsskiva med resulterande högljutt gnissel/tjut ända tills jag backat och fått den att trilla bort. Några fler som haft det problemet?
Dock har jag redan plockat upp två stenar som lagt sig mellan bromssköld och bromsskiva med resulterande högljutt gnissel/tjut ända tills jag backat och fått den att trilla bort. Några fler som haft det problemet?
Händer väl alltid på vår och vinter.
Bästa sättet att bli av med det tycker jag är att backa i hög fart (gäller att hitta någonstans att göra detta) och pumpa med bromsen.
Bästa sättet att bli av med det tycker jag är att backa i hög fart (gäller att hitta någonstans att göra detta) och pumpa med bromsen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!