Domen för falkvingedörrar i snö

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Domen för falkvingedörrar i snö

Inlägg av Alfred »

Nu har vi ju haft ett ordentligt test med snökaos för vinterovana sydsvenskar. Men så vitt jag har kunnat se har forumet varit väldigt tyst vad gäller klagomål över fastfrusna falkvingedörrar och andra X-relaterade snöproblem. Inte ens Tesla-Bjørn verkar ha tagit sig tid att spela in video om hur det är att ha falkdörrar efter snöoväder.

Är det måhända ett icke-problem? Vad säger ni som hunnit ta leverans? Är domen att falkvingedörrarna funkar bra även vintertid, eller är det en förhastad slutsats?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Domen för falkvingedörrar i snö

Inlägg av LarsL »

Falkvingsdörrarna funkar väl som en halvkombi baklucka ungefär, lika bra och lika dåligt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

För mig känns det som ett ickeproblem. Haft snö på taket en morgon. Förvärmde bilen och soppade bort snön. Snön på mitten var svårast att ta bort eftersom det dels var lite längre dit och dels läckte det inte värme från bilen på samma sätt som vid glasen. Det var dock inga problem att få bort. Var större problem med snön på motorhuven tycker jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det borde ju vara i varje MX-ägares egenintresse att inte bara pga säkerhet men även räckvidd borsta av taket innan man kör. Blir mycket högre förbrukning om man bygger på tex 20cm på taket. bara skidor på takräcken på min MS gör en del skillnad i förbrukning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Svenssons skrev:
För mig känns det som ett ickeproblem. Haft snö på taket en morgon. Förvärmde bilen och soppade bort snön. Snön på mitten var svårast att ta bort eftersom det dels var lite längre dit och dels läckte det inte värme från bilen på samma sätt som vid glasen. Det var dock inga problem att få bort. Var större problem med snön på motorhuven tycker jag.
De dagar vi haft snö håller jag med Svennsons.
En gång frös bakluckan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

HelectriC skrev:
det borde ju vara i varje MX-ägares egenintresse att inte bara pga säkerhet men även räckvidd borsta av taket innan man kör. Blir mycket högre förbrukning om man bygger på tex 20cm på taket. bara skidor på takräcken på min MS gör en del skillnad i förbrukning.
Gäller ju alla bilar oavsett modell.. Det är olagligt att köra med massa snö på taket eller motorhuven. Självklart borstar man av bilen innan man kör iväg.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Visst borstar man ju av taket. Men ähum, handen på hjärtat, gör ni verkligen det varje gång? Ibland har man ju lite bråttom på morgonen och hinner inte lägga 10 min på att sopa taket. Det mesta blåser ju av första hundra meterna ändå...

Funkar dörrarna lika bra/dåligt som vanliga då eller får man en hårdpackad iskaka på taket mellan bakdörrarna?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Alfred skrev:
Visst borstar man ju av taket. Men ähum, handen på hjärtat, gör ni verkligen det varje gång? Ibland har man ju lite bråttom på morgonen och hinner inte lägga 10 min på att sopa taket. Det mesta blåser ju av första hundra meterna ändå...

Funkar dörrarna lika bra/dåligt som vanliga då eller får man en hårdpackad iskaka på taket mellan bakdörrarna?
Du får inte en hårdpackad iskaka om du borstar bort snön... ;)

Förvärmning av bilen funkar utmärkt för detta skulle jag misstänka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Alfred skrev:

Det är inte alltid snön bara blåser av, det finns anledningar till att man ska borsta av taket.

http://m.wimp.com/beware-of-ice-falling-from-car-roofs/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Alfred skrev:

Det är inte alltid snön bara blåser av, det finns anledningar till att man ska borsta av taket.

http://m.wimp.com/beware-of-ice-falling-from-car-roofs/
Japp superviktigt!
Jag råkade ut för nästan samma sak som i den videon, fast i mitt fall hann den landa framför bilen men jag hann inte väja utan körde över klumpen och det small till
rejält och jag fick ett kast på bilen som hette duga men klarade mig med en hårsmån från snövallen/diket... Blev ganska mkt skador under men klarade oljetråget (japp det var på
den gamla onda tiden för elbilarna haha)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

För f-n, borsta bort snön. Var slarvig med det förr och vid inbromsning 3 mil senare, vid Slussen i sthlm så blev det rullgardin ner framför vindrutan och jag såg ingenting.

Hade kunnat gå riktigt illa. Var kanske 5 cm snö av lite blötare variant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ja, jag borstar alltid bort snön. Har jag nyligen borstat och kanske varit inne och handlat eller nått och det kommit en centimeter kan jag ibland skippa taket.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

och för att återgå till frågan, det gick jättebra med dörrarna uppe i Idrefjäll när vi var där oxå. Vi åkte upp den där tisdagen när de stormsnöade lite utanför Avesta. Snön sätter som en vägg fram och bak kan jag säga, fick köpa borste/skrapa på Maxi i Falun för att ta bort snöslasket(skulle ha tagit en bild...). Men dörrarna fungerade fin fint, jag har dock fått ett ordentligt knak-ljud när ja öppnar den bakom förardörren. Men det är inte snöns fel :)
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Låter på inläggen hittills som att dörrarna faktiskt funkar bra för alla än så länge :)
Hoppas det fortsätter så :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Verkligen hoppingivande! Återstår att se hur smutsiga skidorna kommer bli på hållaren bak på kroken, men om jag inte får några negativa överraskningar där börjar jag nästan hoppas på att dörrarna kommer sluta gräma mig. Vi har gott om barn, så dörrarnas fördelar kommer förhoppningsvis vara uppenbara. :)

Och skönt att se att Tesla-communityt är så duktiga på att borsta av biltaken. Hatten av till er som aldrig slarvar! ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror att ett litet YouTube-klipp av falkvingedörrar med snö på skulle gå viral...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Jag tror att ett litet YouTube-klipp av falkvingedörrar med snö på skulle gå viral...
Kommer vara problem att fixa för mig...
Kalmar.png
På måndag sätter jag på vinterdäcken...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Att det är varmt hemma är inte en ursäkt. Du kommer rätt långt norrut med superladdare
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Att det är varmt hemma är inte en ursäkt. Du kommer rätt långt norrut med superladdare
Ajdå, har de öppnat Tindered menar du?

;)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

orca skrev:
och för att återgå till frågan, det gick jättebra med dörrarna uppe i Idrefjäll när vi var där oxå. Vi åkte upp den där tisdagen när de stormsnöade lite utanför Avesta. Snön sätter som en vägg fram och bak kan jag säga, fick köpa borste/skrapa på Maxi i Falun för att ta bort snöslasket(skulle ha tagit en bild...). Men dörrarna fungerade fin fint, jag har dock fått ett ordentligt knak-ljud när ja öppnar den bakom förardörren. Men det är inte snöns fel :)
Mina knakar och gnisslar.....

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Tars skrev:
orca skrev:
Mina knakar och gnisslar.....

Min har börjat med en trippel knak, snart låter den väl som ett smatterband...
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Skriv svar