En lättare och mer exakt leasingkalkylator

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

En lättare och mer exakt leasingkalkylator

Inlägg av Jensa »

Då jag inte hittat någon enkel kalkyl att räkna ut den verkliga totalkostnaden för en leasing (framförallt leasing genom eget bolag) så försökte jag fixa en egen. Jag använde denna för att få ihop min egen finansiering av min Tesla Model S som jag ser fram emot att hämta 6 dec! :D

Fyll i dina uppgifter i de gråa rutorna, såsom bilens pris, ränta, leasingtid, förmånsvärde, marginalskatt mm. Du får sedan ut vad bilen kostar dig per månad privat, medräknat det som företaget betalar "extra" förutom ditt förmånsvärde. Alltså det du annars skulle kunnat ta ut som lön. Jag räknar här med att man kör med nettolöneavdrag då det i dagsläget oftast är det mest fördelaktiga! Finns även en ruta för personalbil, här kan man se vad netto- samt bruttolöneavdraget bör vara för att få det optimalt skattemässigt, samt kostnadsneutralt för bolaget. Kolla på förmånsvärdet, det gör faktiskt mer än man tror i slutändan!

Kom gärna med inspel och förbättringar, eller om ni hittar räknefel ;) Tar inte ansvar för att det är korrekt och jag vill inte att den används i annat syfte eller spridas utanför forumet. Men jag vill gärna inspirera kommande Teslaköpare! Det går i dagsläget att köpa en ny Tesla för en totalkostnad privat på ca 6000 kr/månad. Jämför det med andra ICE bilar! Tyvärr finns inte restvärdesgarantin kvar idag så vad restvärdet sätts till i kalkylen gör självklart stora skillnader i vad den slutliga kostnaden landar på. Testa och laborera lite med siffrorna :)

Länk till excel-fil: https://www.dropbox.com/s/6x4yld6hc6547 ... .xlsm?dl=0
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 3 gång.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: En lättare och mer exakt leasingkalkylator!

Inlägg av danni »

Chill. Men varför har du skyddat filen? Jag kunde inte ens ändra storlek på fönstret, än mindre göra ändringar...

Om någon vill jämföra med en annan approach så är mitt gamla blad som jag postat i massa andra trådar här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... nders.xlsx

Men jag har inte gått så långt som att ta med milersättning och så, så Jensas blad kan nog vara mer generellt gångbart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Re: En lättare och mer exakt leasingkalkylator!

Inlägg av Jensa »

danni skrev:
Chill. Men varför har du skyddat filen? Jag kunde inte ens ändra storlek på fönstret, än mindre göra ändringar...

Om någon vill jämföra med en annan approach så är mitt gamla blad som jag postat i massa andra trådar här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... nders.xlsx

Men jag har inte gått så långt som att ta med milersättning och så, så Jensas blad kan nog vara mer generellt gångbart.
Hmm, märkte det när jag själv laddade hem filen, tanken var att man bara skulle kunna skriva i gråa rutorna. Ändrade filen så att det ska funka bättre nu!
Tack för kalkylen danni, tycker din funkade bra också! Tyvärr missade jag den innan min beställning, men referral gick i alla fall till dig ;)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: En lättare och mer exakt leasingkalkylator

Inlägg av danni »

Japp, nu funkade det bättre. Vi verkar tänkt väldigt liknande i hur vi arbetat med bladen :) Jag tackar och bockar för referralen!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Simon85m3

Inlägg av Simon85m3 »

Whaat! Om jag knappar in rätt i den kalkylen så betyder det att jag kan ha råd med en ms? Har ju garanterat fel någonstans, kanske någon som hjälpa :)
Jobbar för ett företag som erbjuder personalbil som förmån.
Jag kikade på en ms60. Premium, vinterpaket och vit.
916k.
Ändrade marginalskatt till 31÷ och satte 0% kontant.
Då säger kalkylen 6914! (Dras det beloppet innan skatt eller betalar jag det med skattade pengar.)

Kan inte så mycket om det här. Men vill gärna äga en tesla :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Simon85m3 skrev:
Då säger kalkylen 6914! (Dras det beloppet innan skatt eller betalar jag det med skattade pengar.)

3491kr betalar du med skattade pengar (nettlolöneavdrag). Den summan betalar du från din lön tillbaka till företaget. Då är det pensionsgrundande lön, och inte en beskattningsbar förmån.
Resten dras från din bruttolön.
Så fattar jag det i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Simon85m3 skrev:
Whaat! Om jag knappar in rätt i den kalkylen så betyder det att jag kan ha råd med en ms? Har ju garanterat fel någonstans, kanske någon som hjälpa :)
916k.

Klart du ska äga Tesla :) Siffran du får fram är det som det kostar dig privat. Så skulle tro att nettolöneavdraget med din konfiguration hamnar på ca 4300/mån. (Detta höjs med 500 kr/mån efter årsskiftet) Det betalar du ju tillbaka till arbetsgivaren.

Sedan har din arbetsgivare en högre kostnad än så, ca 4600 kr/mån om jag räknat rätt på dina siffror. Det betyder att arbetsgivaren minskar din lön för att spara in dessa 4600 kr. Om lönen minskas med 3500 kr (4600/1,3142) så skulle arbetsgivaren haft en kostnad på 4600 kr för dessa 3500 kr pga. arbetsgivaravg. Då minskas din bruttolön med 3500 kr vilket betyder 2415 kr för dig i privata kr.

Alltså 4300+2415+elkostnad. Vill poängtera att restvärdet du sätter gör stort utslag i kalkylen och då Tesla inte längre har restvärdesgaranti så är det ju oklart vad bilen verkligen är värd efter leasingtiden. Så länge du inte har operationell leasing. Men kolla med revisor eller din arbetsgivare då denna kalkylator bara är ett riktmärke. Lycka till!
2016 Model S 75
hooked

Inlägg av hooked »

Simon85m3 skrev:
916k.

Edit: Missförstod kalkylbladet så tog därför bort min kommentar. Tack Jensa för ditt förtydligande. Tyckte bara det lät för "billigt" :lol:
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Leasingkostnaden är medräknad i kalkylen. Säg att vi har en leasingkostnad på 10000 exkl. moms/mån för företaget (efter supermiljöbilspremie) Med 4800 i förmånsvärde, 10000 i försäkring/år, 4000 i service så landar månadskostnaden för företaget på 12451 kr inkl. halv moms. Privat för den anställde vid personalbil blir kostnaden 8800 kr + el vid 31% marginalskatt. Räknat med 4800 kr i nettolöneavdrag + 5800 kr i bruttolöneavdrag.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Det verkar som om kontantinsatsen slår väldigt fel.
Jag labbade lite, och vid 100% kontantinsats så kan man tycka att månadskostnaden borde bli tämligen låg :)
Kan det vara någon tabbe i hur du dubbelnegerar dessa tal?

Fältet Total månadskostnad inkl. kontantinsats och inkl. 12,5 % moms ser också lite lustigt ut i mina ögon.
Om man nu betalar en kontantinsats så borde väl detta lämnas utanför kalkylen helt och hållet, eller är jag ute och cyklar?

Stort tack för en bra grund till uträkning i vilket fall!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Ja, du har rätt i att det inte händer så mycket med månadskostnaden om du ändrar kontantinsatsen. Den slutliga "månadskostnaden" du får fram är ju egentligen din verkliga månadskostnad + kontantinsatsen utjämnad över leasingperioden. Detta för att man ska få en överblick över vad som händer när jag ändrar olika parametrar i kalkylen. Dvs. för att snabbt kolla hur mycket kostnaden sänks/höjs vid olika räntenivåer eller olika stor kontantinsats. Det är så jag tänkt. Och för att man ska kunna se vad bilen verkligen kostar per månad. Är ju lätt att man bara glömmer kontantinsatsen och tycker att man har en billig månadskostnad. Men alla sätt att lura sig själv för att köpa Tesla är ju bra :D

Därför är kontantinsats inkl. 12,5% moms medräknat. Den är ju en del av köpet även om det inte blir en ihängande månadskostnad.
2016 Model S 75
Skriv svar