Opec höjer oljepriset, vad tycker vi om det?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Swede1

Opec höjer oljepriset, vad tycker vi om det?

Inlägg av Swede1 »

Opec har pratat upp oljepriset från 46 till 53 dollar på några timmar.

Bra/dåligt?

Hur högt kan priset bli / hur lågt?

Kommer det fungera och hålla upp oljepriset på några månaders sikt?

Hur påverkar det Tesla försäljning och övriga elbilars försäljning?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Opec höjer oljepriset, vad tycker vi om det?

Inlägg av bjelkeman »

Bra: uppmuntrar elektrifiering.

Dåligt: förser Ryssland och andra förtryckande stater med mer pengar, uppmuntrar mer "fracking".
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Bra, dyr olja gynnar både den finansiella sektorn och miljön.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

En förutsättning för att de ska få upp priset är dessutom att de lyckas komma överens om att minska produktionen. Dvs ett högre oljepris betyder mindre olja på marknaden och därmed mindre olja som konsumeras, och därmed mycket riktigt en miljövinst :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror att det är en tillfällig höjning eftersom produktionen från OPEC står bara för 1/3-del av världsproduktionen nu. Det var viktigare förr. USA, Ryssland, Kina och Kanada är inte t.ex. med i OPEC. Det kommer rädda konkurshotade amerikanska fuloljeföretag ett litet tag och det kommer leda till att Ryssland får lite mer pengar till sin militära upprustning. Eftersom världen är påväg mot en lågkonjunktur så kommer priset fortsatt att tryckas nedåt då efterfrågan sjunker.

När det blir högkonjunktur på bred front lär dock de energieffektiva alternativen och de alternativ som inte är beroende av olja stå sig bra i konkurrens eftersom vi både passerat oljeproduktionstoppen och tappat en hel del fuloljebolag och därmed även en del förtroende för den branschen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Fördelen är att de kan gynna elbilsförsäljningen och därmed gynna miljön men de kan också vara dåligt för miljön då områden där det tidigare har varit för dyrt att utvinna olja kan bli ekonomiska trots stora risker för närmiljön.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

bjelkeman skrev:
Bra: uppmuntrar elektrifiering.

Dåligt: förser Ryssland och andra förtryckande stater med mer pengar, uppmuntrar mer "fracking".
Precis, de sänkte ursprungligen i samband med annekteringen av Krim. Nu struntar de vad det verkar i denna taktik. Dåligt tycker jag. Sedan att det kommer något gott ur det genom att elbilen blir lönsammare jämförelsevis är ju bara plåster.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Än är det långt kvar innan bensinen kommit upp i sitt verkliga värde.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev:
Fördelen är att de kan gynna elbilsförsäljningen och därmed gynna miljön men de kan också vara dåligt för miljön då områden där det tidigare har varit för dyrt att utvinna olja kan bli ekonomiska trots stora risker för närmiljön.
Precis vad jag tänkte skriva. Så jag nöjer mig med att instämma!
Skriv svar