Vem blir först med AP2.0 i Sverige?
Moderator: Redaktion
Vem blir först med AP2.0 i Sverige?
Vore kul att höra vad du tycker om funktionaliteten i AP2.0.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vem blir först med AP2.0 i Sverige?
Jag antar att den första upplevelsen är obefintlig, tills dess att Tesla sätter igång den begränsade funktionaliteten? Skulle jag om jag inte missminner mig kommer en första release i december enligt Elon (så säg april då) 

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Så långt borta verkar den inte vara.fakerlind skrev:Jag antar att den första upplevelsen är obefintlig, tills dess att Tesla sätter igång den begränsade funktionaliteten? Skulle jag om jag inte missminner mig kommer en första release i december enligt Elon (så säg april då)
Tesla Enhanced Autopilot to be released in ‘about 3 weeks’ with incremental monthly releases
https://electrek.co/2016/11/27/tesla-en ... t-release/
"about three weeks and it will get rolled out incrementally in monthly releases"Zalman3 skrev:Så långt borta verkar den inte vara.fakerlind skrev:Jag antar att den första upplevelsen är obefintlig, tills dess att Tesla sätter igång den begränsade funktionaliteten? Skulle jag om jag inte missminner mig kommer en första release i december enligt Elon (så säg april då)
Tesla Enhanced Autopilot to be released in ‘about 3 weeks’ with incremental monthly releases
https://electrek.co/2016/11/27/tesla-en ... t-release/
Så...april?

Edit: notera även min egen AP i sig, därav min något bittra inställning

(Såld) M3P - Röd - vita säten
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Efter några turer fram och tillbaks så gissar jag oxo på typ nästa år här i Sverige, kanske Februari? Dvs den allra första
funktionaliteten...
funktionaliteten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Är övertygad att den kommer till min bil när jag hämtar ut den i slutet av december 
Då får jag världen snabbast accelererande självkörande bil... eller något i den stilen.
Har laddat alla mina go-prokameror så jag är beredd att visa hur det ser ut.
Dock är det säkert som flera skriver här att det kommer att dröja innan den kommer upp i samma nivå som nuvarande AP, men man kan ju alltid hoppas på någon torsdag i december.

Då får jag världen snabbast accelererande självkörande bil... eller något i den stilen.
Har laddat alla mina go-prokameror så jag är beredd att visa hur det ser ut.
Dock är det säkert som flera skriver här att det kommer att dröja innan den kommer upp i samma nivå som nuvarande AP, men man kan ju alltid hoppas på någon torsdag i december.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
...den allra första funktionaliteten: Adaptiv farthållare som ibland upptäcker framförande bilar, i rätt ljusförhållanden enbart på torsdagar, annars gasar den på lite random, beroende på dagsform. Som beslutsunderlag används samma kodbas som sköter navigeringen.Bjelke skrev:Efter några turer fram och tillbaks så gissar jag oxo på typ nästa år här i Sverige, kanske Februari? Dvs den allra första
funktionaliteten...

Efter v8 har jag inte längre så stort förtroende för kodknackarna som jobbar på Tesla. Hoppas det är NVidia-folk som sköter detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
Hoppet är det sista som....dstr skrev:Jag är mer nyfiken på vem som blir först med 1.0.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Om dom inte får ihop AP1.0 på 2 år så lär det ju lätt ta 4 år för AP2.0Bjelke skrev:Hoppet är det sista som....dstr skrev:Jag är mer nyfiken på vem som blir först med 1.0.
- Bjelke
- Teslaägare
Om det ens räcker med två år... Dom får säkert fart på dom grundläggande funktionerna, men jag tänker oxo attdstr skrev:Om dom inte får ihop AP1.0 på 2 år så lär det ju lätt ta 4 år för AP2.0Bjelke skrev:Hoppet är det sista som....dstr skrev:Jag är mer nyfiken på vem som blir först med 1.0.
AP 2 är ju betydligt mer avancerat så......... Ger mig fan på att dom hinner slänga ihop AP3 innan 2:an funkar bra och så
har dom en ursäkt för att inte ro 2:an i land (dvs ungefär som med AP 1 nu)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
dstr skrev:Jag är mer nyfiken på vem som blir först med 1.0.

Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Ännu ingen AP2.0 i Sverige?
-
Jag fick min igår. AP 2 hårdvara men ingen mjukvara
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Grattis till din Tesla!henrik lundgren skrev:Jag fick min igår. AP 2 hårdvara men ingen mjukvara
Ingen mjukvara... ingen mjukvara alls?
Inte ens adaptiv farthållare?
När får du mjukvaran då enligt Tesla folket?
-
Jag har inte sett nåt AP relaterat i menyerna. Farthållaren är old scool. Jag beställde dock ingen AP utan hade tänkt aktivera senare. Teslakillen sa att en uppdatering ska komma inom de närmaste veckorna.
-
Jag skall hämta min om några dagar. Så skall bli riktigt spännande då jag lämnar in min "gamla" tesla med AP1.
- Bjelke
- Teslaägare
Dom har sagt att ingen mjukvara är klar till denna hw ännu... Ingen alls alltså...Zalman3 skrev:Grattis till din Tesla!henrik lundgren skrev:Jag fick min igår. AP 2 hårdvara men ingen mjukvara
Ingen mjukvara... ingen mjukvara alls?
Inte ens adaptiv farthållare?
När får du mjukvaran då enligt Tesla folket?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det verkar trilla in vissa firmware uppdateringar för AP2.0 bilar nu men inget Auto Pilot relaterat utan mer basala saker som side collision warning, speed assist och auto headlights (konstigt det inte var med från början?).
Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december. Dvs adaptiv farthållare, automatisk helljusavbländning osv. Sen så småningom kommer liknande/förbättrad funktionalitet som AP1 när bilarna kört omkring nog länge och "samlat in" data så att systemet kan få en mjukvara aktiverad för det.
Bilar med total självkörningsförmåga får det först när man samlat in tillräcklig data för det, utvecklat algoritmerna =mjukvaran utifrån det och slutligen, inte minst FÅTT DET GODKÄNT av lagstiftarna i respektive land. Lär nog dröja ganska länge med det sista.
Att AP2 inte kan det AP1 kan eller utgår från det, beror på att AP2 är en helt ny "teknisk plattform" som alltså kräver helt annan mjukvara. (Lite ungefär som att jämföra MAC och PC dvs de är helt olika på väldigt många sätt även om båda är datorer)
Bilar med total självkörningsförmåga får det först när man samlat in tillräcklig data för det, utvecklat algoritmerna =mjukvaran utifrån det och slutligen, inte minst FÅTT DET GODKÄNT av lagstiftarna i respektive land. Lär nog dröja ganska länge med det sista.
Att AP2 inte kan det AP1 kan eller utgår från det, beror på att AP2 är en helt ny "teknisk plattform" som alltså kräver helt annan mjukvara. (Lite ungefär som att jämföra MAC och PC dvs de är helt olika på väldigt många sätt även om båda är datorer)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Men dom sa inte vilket år dom avsåg med december...Leo skrev:Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december.
)
Att det kommer funktioner nu i december är en sak. Stora frågan är när 2.0 passerar 1.0 i funktionalitet. Påsk kanske?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Du sa inte vilket år du avsåg med Påsk!dstr skrev:Men dom sa inte vilket år dom avsåg med december...Leo skrev:Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december.
)
Att det kommer funktioner nu i december är en sak. Stora frågan är när 2.0 passerar 1.0 i funktionalitet. Påsk kanske?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Pang på rödbetan.Nicke Nyfiken skrev:Du sa inte vilket år du avsåg med Påsk!dstr skrev:Men dom sa inte vilket år dom avsåg med december...Leo skrev:Nja det var väl kommunicerat precis så? AP2 skulle vara en"tomhylsa" utan alla "vanliga" funktioner som skulle komma i december.
)
Farthållaren kommer förbli en dum farthållare om du inte aktiverar AP. AP är ett krav för att den ska bli adaptiv.henrik lundgren skrev:Jag har inte sett nåt AP relaterat i menyerna. Farthållaren är old scool. Jag beställde dock ingen AP utan hade tänkt aktivera senare. Teslakillen sa att en uppdatering ska komma inom de närmaste veckorna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS