Hyundai kommer med ren elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Hyundai kommer med ren elbil

Inlägg av vigge50 »

Johnalm skrev:
Bjelke skrev:
Johnalm skrev:
Jag var och klämde lite på hybridvarianten igår för att se hur själva modellen ser ut och känns.
Här kommer mina synpunkter:
+ Bra som firma-/förmånsbil pga lågt förmånsvärde.
+ Rätt så snygg (för att vara asiatisk bil) :lol:
+ Begränsade tillvalspaket (jo, jag ser det som positivt). Till en bra peng är bilen fullutrustad.
+ Räckvidden med tanke på litet batteri (även enligt EPA).

- Bagageutrymmet, blir tydligen mindre än på hybriden pga elmotorn bak.
- Sikt bakåt, vingen bak hamnar mitt i rutan och i synfältet.
- Laddning hemma kräver deras egen laddbox, enligt uppgift kostar basinstallation inkl box 11 000 kr max 10 meter från inkommande elservis.
- Lång laddningstid även via deras egen laddbox (8-13 timmar) :shock:
- Inte lika pigg som Teslan 8-)

Bilen kan funka som en andrabil i vårt hushåll, men laddningen ställer till det.
Inväntar vår bokade Model 3 istället så får frugan ta bussen :lol:
Skumt att rena batteriversionen får mindre bagageutr. än hybriden som har allt annat skrot oxo? Det skulle man nog villa se irl...
Laddning hemma borde funka med andra boxar, sitter väl en std.-kontakt på den får man väl anta, eller?
CCS. Har du en sådan hemma? ;)
CCS är ju till viss del en typ2 kontakt så de borde gå att använda en Tesla wallbox till den precis som alla andra elbilar med CCS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Skuffen är nog full med batterier så väldigt intressant att provköra. Risken är att den har fått en Porsche 911 känsla med all vikt bak.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Milleniebuggen snart? :lol:
Bilagan Apkungen nära milleniebuggen.PNG finns inte längre
Shit vågar man skriva någe mer nu??? :lol:
nästa milleniebugg eller.PNG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Har idag provkört en eldriven IONIQ i Uppsala. Tror jag var först ut bland kunderna med tanke på att den bara gått 18 km när jag satte mig bakom ratten.

+ Det var en mycket trevlig bil, det var enligt säljaren medel varianten i utrustningsnivån och kändes som att man fick väldigt mycket för pengarna.
+ Satt bra i bilen.
+ Räckvidden. Bilen stod på 20 mil när jag gasade ut på motorvägen, körde E4 Norrut och tyckte att mätaren tickade ner med lämplig hastighet r/t sträcka som avverkades. Och då ska man tänka på att klimatanläggningen var på och det var ordentligt med vatten på vägbanan. Stämmer nog väldigt bra att man kan komma ca 18-19 mil i motorvägsfart. Det är ju väldigt positivt.
(+ Säljaren var väldigt trevlig och nyfiken, han kunde inte mycket om elbilar men verkade väldigt positiv och ställde mycket frågor om hur det var att ha elbil när jag berättade att jag körde Leaf till vardags.)

- De hade både elbil och hybrid inne, så jämförde bagageutrymme. och tyckte bagaget på elbilen var ganska ordentligt snålare (100 liter enligt säljaren). Jämför självklart med Leaf och där finns det mer utrymme på höjden men IONIQ har mer utrymme i djupet. Blir nog precis som med Leafen att man får dela på barnvagnens överdel och underdel för att stuva in. Var nog största besvikelsen.
- Ljudnivån, tyckte den lät mer än min Leaf. Var visserligen taskigt väder med regnrusk. Men lät mer från hjulen, märktes extra tydligt efter provkörningen då jag skulle köra hem.
(- endast sommardäck till bilen än, vilket jag inte visste om, trodde det var orubbade vinterdäck, känns inte helt bra att vara ute på de däcken när temperaturen ligger på 0 grader, men det lär de ju åtgärda snart).

Slutsats; Kan lätt tänka mig den här bilen när leasingen på nuvarande bil går ut. Helhetsintrycket var positivt. Och när det större batteriet kommer så blir den ju än mer attraktiv.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

FredrikR skrev:
Har idag provkört en eldriven IONIQ i Uppsala. Tror jag var först ut bland kunderna med tanke på att den bara gått 18 km när jag satte mig bakom ratten.

+ Det var en mycket trevlig bil, det var enligt säljaren medel varianten i utrustningsnivån och kändes som att man fick väldigt mycket för pengarna.
+ Satt bra i bilen.
+ Räckvidden. Bilen stod på 20 mil när jag gasade ut på motorvägen, körde E4 Norrut och tyckte att mätaren tickade ner med lämplig hastighet r/t sträcka som avverkades. Och då ska man tänka på att klimatanläggningen var på och det var ordentligt med vatten på vägbanan. Stämmer nog väldigt bra att man kan komma ca 18-19 mil i motorvägsfart. Det är ju väldigt positivt.
(+ Säljaren var väldigt trevlig och nyfiken, han kunde inte mycket om elbilar men verkade väldigt positiv och ställde mycket frågor om hur det var att ha elbil när jag berättade att jag körde Leaf till vardags.)

- De hade både elbil och hybrid inne, så jämförde bagageutrymme. och tyckte bagaget på elbilen var ganska ordentligt snålare (100 liter enligt säljaren). Jämför självklart med Leaf och där finns det mer utrymme på höjden men IONIQ har mer utrymme i djupet. Blir nog precis som med Leafen att man får dela på barnvagnens överdel och underdel för att stuva in. Var nog största besvikelsen.
- Ljudnivån, tyckte den lät mer än min Leaf. Var visserligen taskigt väder med regnrusk. Men lät mer från hjulen, märktes extra tydligt efter provkörningen då jag skulle köra hem.
(- endast sommardäck till bilen än, vilket jag inte visste om, trodde det var orubbade vinterdäck, känns inte helt bra att vara ute på de däcken när temperaturen ligger på 0 grader, men det lär de ju åtgärda snart).

Slutsats; Kan lätt tänka mig den här bilen när leasingen på nuvarande bil går ut. Helhetsintrycket var positivt. Och när det större batteriet kommer så blir den ju än mer attraktiv.
Bra :)
Måste nog testa den jag oxo nåt tag...
Ljudnivån i Leafen är faktiskt ganska OK, tycker den är tystare än Teslan tom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
Bjelke skrev:
Milleniebuggen snart? :lol:
Apkungen nära milleniebuggen.PNG
Shit vågar man skriva någe mer nu??? :lol:
nästa milleniebugg eller.PNG
Du vågade skriva mer, och du har legat i dessutom :p
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vad beträffar laddning är jag rätt säker på att en vanlig menekes typ2 till shukko lär funka, annars är det väldigt mysko.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

"Hyundai kommer med en ren elbil"! Ack om Tesla kunde komma med det också. Min Tesla blir smutsig på nolltid så här års! :cry:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Foluke skrev:
"Hyundai kommer med en ren elbil"! Ack om Tesla kunde komma med det också. Min Tesla blir smutsig på nolltid så här års! :cry:
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Foluke skrev:
Aldrig skådad förr! Rena rama naturkraften...
ren4.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

lator skrev:
Foluke skrev:
ren4.jpg
Ackja!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vet någon vilka åf i Stockholm som har provkörning idag?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Foluke skrev:
lator skrev:
Foluke skrev:
ren4.jpg
Ackja!
Har jag inte påpekat det förut? Frufällan, en ort inte långt från Göteborg! :lol: :lol: :lol: :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

dstr skrev:
Fick svar från Stilbil i väsby. Dom har. Öppet 11-15 idag och imorgon.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
dstr skrev:
Fick svar från Stilbil i väsby. Dom har. Öppet 11-15 idag och imorgon.
Skit oxo, liiite för långt för att jag ska hinna/kunna/motivera att åka dit, men jag bara måste provköra en sån snart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Jag tolkade som att de börjar med hybriden. Har dock inte koll på om elbilen finns för provkörning också....
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

stefan007 skrev:
Jag tolkade som att de börjar med hybriden. Har dock inte koll på om elbilen finns för provkörning också....
Detta gäller Uddevalla....
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Har nu varit hos Holmgrens här i Göteborg och provåkt den riktiga elbilen. Kollegan körde för han skall köpa sig en elbil.

Intrycket är att det är en Prius fast betydligt trevligare. Jag jämför då mot en Prius Plugin som jag fick dras med en helg för någon månad sedan.

Bra:
- Moget och lugnt uppträdande på vägen
- Låg ljudnivå även på motorväg!
- Hyfsad kvalitetskänsla och lite fräckare än motsvarande japanska bilar
- Någorlunda bra utrymmen även om baksätet är ganska oanvändbart för folk över 170 cm
- Ganska vettigt pris för biltypen trots relativt hög utrustningsnivå

Dåligt:
- 28 kWh batteri
- Ingen möjlighet till trefasladdning annat än med laddbox (kostar 15k)
- Fossilbilstillverkningsbakgrunden hos Hyundai lyser igenom (startknapp, menyer, m.m.)
- Någon har slängt ner en massa slangar och en metallklump i frunken!
- Handlaren har ingen aning om vad han säljer

Summan är att vi nog kommer ha en Ionic elbil på firman så fort de kan leverera, vilket verkar bli i maj-juni i år. Min kollega uppfattade bilen som betydligt mer bil än exempelvis i3 och Leaf och jag kan hålla med honom.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Haglund skrev:
Summan är att vi nog kommer ha en Ionic elbil på firman så fort de kan leverera, vilket verkar bli i maj-juni i år. Min kollega uppfattade bilen som betydligt mer bil än exempelvis i3 och Leaf och jag kan hålla med honom.
Tror inte att de hinner med maj-juni i år men jag tycker också att det verkar vara en bra bil, bättre än många andra elbilar som förutom Tesla alla har rätt stora kompromisser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag provkörde den i helgen som var.

Som jag förstod det så fanns det ett 10-tal i landet för provkörning. Leverans kunde ske väldigt snart (någon månad bort), om man valde någon av de bilarna som var på väg hem. Det finns bara 3 utrustningsnivåer och inte så många färger att välja på, så något lär ju kunna passa.

Det finns två andra bilar "i klassen" som känns som riktiga bilar, Mercedes B-klass och golfen. Räckviddsmässigt så ligger dom helt fel för att kunna fungera i praktiken. Leaf, zoe och i3 är alldeles för burkiga/fula/små osv.

Det här är även den enda bilen med adaptiv farthållare samt annat godis som tex QI-laddare för telefonen.

Provkörningsbilen hade en förbrukning på 163kw/km och 11 mil räckvidd kvar när jag satte mig i den. Det var konstant kö för att provköra den.

Det var absolut ingen raket utan kändes som en normal småbil när man skulle iväg från rödljusen.

Barnen, 7,9 och 10 år gamla, satt skapligt i baksätet. 3 bälteskuddar i bredd är dock tveksamt.

Som till/från-jobbet-bil vore den perfekt för mig. Den känns även som det självklara valet i väntan på Model 3 eller att begagnade Model S ska droppa ytterligare i pris.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hur tror ni värdeminskningen kommer vara på denna? är det mer värt att leasa i 3 år eller köpa?
Det som gör att jag tvekar är att jag inte kan ladda hemma utan är förvisad till dyra snabbladdare vid handelscentrum. (förvisso kommer kommunen sätta upp laddstationer vid kommunala anläggningar, men det känns inte seriöst att sneaka gratisladdning därifrån) 28 kw är inte jättelite och är säkert en bra avvägning pris/vikt, men det känns som om det skulle vara uppåt 50 för att man inte skall behöva oroa sig om räckvidden (fast då sticker priset iväg, och de flesta har ingen lust att punga ut flera 100 000 lappar extra för en småbil)
Utrustningsmässigt har den vad man kan begära för en rimligt prissatt småbil. ampera-e kommer förvisso snart så det skall bli intressant att se prisutvecklingen.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Mickep, var och hur bor du?
Att enbart snabbladda låter meckigt... Kanske kan finnas alternativ i närheten?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Att ha denna som första och enda bil fungerar nog bara om man tänker sig att hyra en bil när man behöver åka långt (eller åka tåg, buss eller liknande), men som andrabil eller pendlingsbil inom stan tror jag den fungerar fint. Och att kunna ladda hemma är ju som med alla andra elbilar nödvändigt i de allra flesta fall.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

kWh/km och kWh!*
Skriv svar