Fråga om Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
room
Teslaägare

Fråga om Autopilot

Inlägg av room »

Hej på er.
Är väldigt nära att beställa en ny Model S 90D och har en fråga om Autopiloten. Måste dubbelkolla så att jag förstått rätt innan jag bestämmer mig.

Har fått erbjudande att köpa en nybil i lager (0 km på mätaren men det är beställda bilar till Showroom/event och liknande). De flesta av dessa har Autopilot 1 hårdvara med komfortfunktioner.

Min fråga är om jag kommer ha någon nytta av det som heter Autopilot 2. Det skiljer en hel del i pris samt att dom har ett ränte erbjudande på bilar i lager (1,25 jmf med 2,35) som gör att månadskostnaden blir väldigt mycket lägre om jag beställer en nybil i lager.

Som min säljare förklarat så kommer hårdvaran inte bli aktiverad förräns ett lagförslag gått igenom vad det gäller sk total självkörande (vilket jag skulle tro inte kommer ske de nästkommande tre åren. Minst...)

Ni som vet hur det ligger till får gärna förklara så jag är helt med på vad som gäller.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga om Autopilot

Inlägg av Bjelke »

room skrev:
Hej på er.
Är väldigt nära att beställa en ny Model S 90D och har en fråga om Autopiloten. Måste dubbelkolla så att jag förstått rätt innan jag bestämmer mig.

Har fått erbjudande att köpa en nybil i lager (0 km på mätaren men det är beställda bilar till Showroom/event och liknande). De flesta av dessa har Autopilot 1 hårdvara med komfortfunktioner.

Min fråga är om jag kommer ha någon nytta av det som heter Autopilot 2. Det skiljer en hel del i pris samt att dom har ett ränte erbjudande på bilar i lager (1,25 jmf med 2,35) som gör att månadskostnaden blir väldigt mycket lägre om jag beställer en nybil i lager.

Som min säljare förklarat så kommer hårdvaran inte bli aktiverad förräns ett lagförslag gått igenom vad det gäller sk total självkörande (vilket jag skulle tro inte kommer ske de nästkommande tre åren. Minst...)

Ni som vet hur det ligger till får gärna förklara så jag är helt med på vad som gäller.
Ap2 har mer kameror osv och ska inom sinom tid klara av mer självkörande nivå (korsningar osv) men hur lång tid det tar vet vi inte än, den kommer i början inte att ha några funktioner alls i princip. Tesla säger att den ska komma upp i AP1-
nivå ganska snabbt. Full autonomi sägs komma till dom bilarna, den som lever får se, vi är några som inte riktigt tror att det
öht kommer alls...
AP1 är däremot igång redan nu såklart men kommer nog inte att utvecklas så mkt mer än vad den redan klarar av förutom
rena förbättringar av hur duktig den är på att styra "snyggt" sas (kan man lugnt säga att det behövs)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Med AP1 har man redan en väldigt funktionellt och användbart hjälpmedel. AP1 för 32.000:- nej 27.100:- styr min bil helt och hållet till säkert 95% redan idag, när jag pendlar eller är ute å reser.

Det som talar emot AP1 är att föraren är ansvarig hela tiden. Så kommer det nog vara med AP2 också initialt. Men mycket talar för att du i framtiden kommer kunna läsa tidningen framför ratten utan att riskera körkortet, med AP2.

Jag tycker dock det är för kul att köra bil (läs Model S) för att vilja släppa ratten helt.
AP2 kommer vara årets partytrick när den mjukvaran väl blir klar, men du betalar ju egentligen 86.500:- för att kunna bli en potatis i nextgensäte. ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Framförallt kan man nog se det som att framtida utveckling av nya funktioner kommer att ske för bilar med den nya hårdvaran. Det kommer nog putsas lite på förra generationens AP också, men jag tror att krutet kommer att satsa på den nya hårdvaruuppsättningen.

Planerar du att bara ha bilen något år spelar detta kanske inte så stor roll, men om du tänkte behålla bilen länge blir det ju intressantare att ha hårdvara som ständigt får nya mjukvarufunktioner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Köp.
:mrgreen:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Köp AP1 idag och fundera igen om 3 år om du ska sälja bilen och köpa en ny. Då har du fått 3 års njutning istället för väntan.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Feddan skrev:
Köp AP1 idag och fundera igen om 3 år om du ska sälja bilen och köpa en ny. Då har du fått 3 års njutning istället för väntan.
AP1 som vi känner till den på dagens bilar är förmodligen inte vad man får om man beställer idag.
Vid beställning idag får man:
Ny hård och mjukvara som i sinom tid kan utvecklas till total självkörningsförmåga.
Sista chansen till gratis SuC livet ut.
Man fryser priset innan nästa prishöjning som med stor sannolikhet kommer.
Model 3 ärlåååångt borta från Sverige. Den är "billig" och ALLA väntar på den. Jag kallar den Kaliforniens Trabant som man i Östtyskland fick vänta 8-10 år på.
Tror faktiskt att det är bästa timingen någonsin att beställa en S90D idag.
NU ÄR DET GJORT! :D S90D Silver(samma färg som den gamle P85)
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Som flera andra här har skrivit så är AP2-hårdvarusviten helt ny och saknar för tillfället mjukvara. Tesla börjar om cirka en månads tid att rulla ut mjukvara till AP2-sviten och kommer därefter komma med nya AP-uppdateringar varje månad. Om du beställer en helt ny bil nu, kommer du nog ha en hyggligt fungerande autopilot när du väl får den om några månader.
AP2 kommer fortsätta att utvecklas och kommer i sinom tid kunna köra bättre än vad dagens autopilot gör, men du kommer ändå behöva sitta vid ratten precis som idag eftersom det inte är lagligt att lämna uppmärksamheten från vägen - det kommer ta många år innan AP2 är helt autonom och lagarna är på plats för att få använda autonomin.

Alltså beror det, som någon skrev tidigare, på hur länge du tänkt ha bilen. Om det är upp till tre år så ska du absolut gå för AP1. Om det är upp till 5 år så är AP1 fortfarande inte en dålig idé. Om du tänkt ha bilen längre än fem år så är AP2 the shit - denna kommer fortsätta att utvecklas länge länge.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Herr X skrev:
Som flera andra här har skrivit så är AP2-hårdvarusviten helt ny och saknar för tillfället mjukvara. Tesla börjar om cirka en månads tid att rulla ut mjukvara till AP2-sviten och kommer därefter komma med nya AP-uppdateringar varje månad. Om du beställer en helt ny bil nu, kommer du nog ha en hyggligt fungerande autopilot när du väl får den om några månader.
AP2 kommer fortsätta att utvecklas och kommer i sinom tid kunna köra bättre än vad dagens autopilot gör, men du kommer ändå behöva sitta vid ratten precis som idag eftersom det inte är lagligt att lämna uppmärksamheten från vägen - det kommer ta många år innan AP2 är helt autonom och lagarna är på plats för att få använda autonomin.

Alltså beror det, som någon skrev tidigare, på hur länge du tänkt ha bilen. Om det är upp till tre år så ska du absolut gå för AP1. Om det är upp till 5 år så är AP1 fortfarande inte en dålig idé. Om du tänkt ha bilen längre än fem år så är AP2 the shit - denna kommer fortsätta att utvecklas länge länge.
Hade ursprungligen tänkt behålla min P85 - 2014 tills den hade gått 50k mil. Nu blir det byte för att få sjävkörningsförmåga som jag tror kommer i olika nivårer och som blir lagligt så fort Volvo önskar det. Kanske 2018 gissningsvis.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

AP2 kommer nog ganska snart vara förbi nivån på AP1. T.ex. bör man kunna förvänta sig att den relativt snart kommer klara i stort sett helt autonom körning på motorväg, inkl att hantera omkörningar av sig själv. Med AP1 måste man själv välja att bilen ska byta fil. Och som någon skrev här ovan så ska man förvänta sig att all nyutveckling och alla nya funktioner främst kommer de som har nya hårdvaran till del.

Men som också påpekats, så är redan AP1 en väldigt bra och kompetent funktion.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Det är väldigt vad ni är optimistiska inför AP2. Har ni glömt hur lång tid det tog från att man kunde beställa AP1 till att den fick sin autopilot? Det har inte jag. 10 månader tog det. Jag hade räknat med 6 månader innan AP2 är på samma nivå.

Men det blir ju bäst för alla om ni har rätt :)
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Ska faktiskt bli vääääldigt intressant att se hur Tesla hanterar sina "gamla" kunder framöver, tror inte jag köper ngn ny Tesla tex om dom "överger" alla med AP1 bara för att AP2 kommer ut.
Blir alla vi som har AP1 hw lämnade att "blöda till döds i diket" så ger det lite fel signaler sas.
Varför skulle jag isf tex köpa en ny fin bil med AP2 hw om jag vet att den oxo överges så snart AP3 dyker upp osv?
Hela Teslas koncept bygger ju på "löftet" om ständiga förbättringar, och då räcker det inte med lite typsnitt och färgbyten sas...

Så jag tror/hoppas faktiskt att dom kommer att fortsätta uppdatera bilarna, även om det finns naturliga gränser som dom måste följa, vi kan tex inte förvänta oss några superstora förbättringar av AP1
i den utsträckning som AP2 kan osv.

Fast lite skeptiskt känner jag mig samtidigt, för hur mycket har vi fått hittills eg? V8 kändes lite som en besvikelse tex, mest en massa typsnitt och färger som byttes men ingen stor grej direkt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Feddan skrev:
Det är väldigt vad ni är optimistiska inför AP2. Har ni glömt hur lång tid det tog från att man kunde beställa AP1 till att den fick sin autopilot? Det har inte jag. 10 månader tog det. Jag hade räknat med 6 månader innan AP2 är på samma nivå.

Men det blir ju bäst för alla om ni har rätt :)
Nu har ju Elon faktiskt twittrat att den ska aktiveras om tre veckor. Nu håller han sällan sina deadlines, men han skulle inte skrivit så om det var sex månader kvar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Ska faktiskt bli vääääldigt intressant att se hur Tesla hanterar sina "gamla" kunder framöver, tror inte jag köper ngn ny Tesla tex om dom "överger" alla med AP1 bara för att AP2 kommer ut.
Blir alla vi som har AP1 hw lämnade att "blöda till döds i diket" så ger det lite fel signaler sas.
Varför skulle jag isf tex köpa en ny fin bil med AP2 hw om jag vet att den oxo överges så snart AP3 dyker upp osv?
Hela Teslas koncept bygger ju på "löftet" om ständiga förbättringar, och då räcker det inte med lite typsnitt och färgbyten sas...

Så jag tror/hoppas faktiskt att dom kommer att fortsätta uppdatera bilarna, även om det finns naturliga gränser som dom måste följa, vi kan tex inte förvänta oss några superstora förbättringar av AP1

Fast lite skeptiskt känner jag mig samtidigt, för hur mycket har vi fått hittills eg? V8 kändes lite som en besvikelse tex, mest en massa typsnitt och färger som byttes men ingen stor grej direkt.
Alltså om jag får vara lite pessimistisk så tror jag inte att AP1-bilarna kommer att spela en alltför stor roll i kommande uppdateringar. Själv har jag ju en bil helt utan AP och jag känner inte att det senaste årets uppdateringarna har tillfört sådär jättemycket, bortsett från Spotify och kanske lite annat jux som man knappt märker av. Och V.8 hade jag helst velat avinstallera, om det bara hade varit möjligt. Bilen är helt klart inte lika bra som den var innan.
Det känns som att man har blivit lite bortglömd, bara för att bilen är "gammal". Men det är nog en naturlig utveckling att äldre hårdvara inte kommer att få senaste lull-lull mjukvara längre, utan huvudsakligen buggfixar och en eller annan funktion som varken gör till eller från.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:

Inte för att irritera dig men sa Elon inte i samband med släppet av 8.0 att de i princip hade kommit till gränsen av vad som var möjligt med den hårdvaran och att kommande förbättringar mest handlade om fleetlearning?
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

mati skrev:
Alltså om jag får vara lite pessimistisk så tror jag inte att AP1-bilarna kommer att spela en alltför stor roll i kommande uppdateringar. Själv har jag ju en bil helt utan AP och jag känner inte att det senaste årets uppdateringarna har tillfört sådär jättemycket, bortsett från Spotify och kanske lite annat jux som man knappt märker av. Och V.8 hade jag helst velat avinstallera, om det bara hade varit möjligt. Bilen är helt klart inte lika bra som den var innan.
Det känns som att man har blivit lite bortglömd, bara för att bilen är "gammal". Men det är nog en naturlig utveckling att äldre hårdvara inte kommer att få senaste lull-lull mjukvara längre, utan huvudsakligen buggfixar och en eller annan funktion som varken gör till eller från.
Här är en till som tycker om att köra bil så gammal och mossig han är. alltså har jag ingen AP. Efter den där gratis provmånaden blev jag helt övertygad om att den så kallade autopiloten i sin nuvarande , enkla utformning på sin höjd kan kallas för en kurshållare. Knappt! Kan inte förstå vitsen med att sitta och hålla i en ratt som vrider sej själv under händerna. som man måste koppla bort i rondeller, korsningar och hela tiden sitta och passa. Så långt från autopilot man kan komma.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Feddan skrev:
Det är väldigt vad ni är optimistiska inför AP2. Har ni glömt hur lång tid det tog från att man kunde beställa AP1 till att den fick sin autopilot? Det har inte jag. 10 månader tog det.
Det verkar som att du glömt också. Man kunde beställa från 10:e oktober 2014 och funktionaliteten släpptes i november 2015. Det är över 13 månader.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

bylund skrev:
Planerar du att bara ha bilen något år spelar detta kanske inte så stor roll, men om du tänkte behålla bilen länge blir det ju intressantare att ha hårdvara som ständigt får nya mjukvarufunktioner.
Herr X skrev:
bylund skrev:
Framförallt kan man nog se det som att framtida utveckling av nya funktioner kommer att ske för bilar med den nya hårdvaran. Det kommer nog putsas lite på förra generationens AP också, men jag tror att krutet kommer att satsa på den nya hårdvaruuppsättningen.
danni skrev:
Och som någon skrev här ovan så ska man förvänta sig att all nyutveckling och alla nya funktioner främst kommer de som har nya hårdvaran till del.
Kul att ni forumrävar tycker att jag är någon!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
Här är en till som tycker om att köra bil så gammal och mossig han är. alltså har jag ingen AP. Efter den där gratis provmånaden blev jag helt övertygad om att den så kallade autopiloten i sin nuvarande , enkla utformning på sin höjd kan kallas för en kurshållare. Knappt! Kan inte förstå vitsen med att sitta och hålla i en ratt som vrider sej själv under händerna. som man måste koppla bort i rondeller, korsningar och hela tiden sitta och passa. Så långt från autopilot man kan komma.
Jag håller fullständigt med. Efter mina erfarenheter med AP är jag nästan övertygad om att min 2 åriga schäferhund skulle kunna lära sig att köra minst lika bra (eller dåligt). Och då hade jag dessutom fått röststyrning på köpet. Vänster - höger - långsammare - stop - duktig vovve. ;)
Men allvarligt, jag tycker också om att köra bil. Även på långresor tycker jag att Teslan är gudomlig att köra. Man blir varken trött eller spänner sig. Den vill jag köra själv, inte låta nån dumburk göra det roliga. Då kan jag lika bra ta tåget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare

Inlägg av h37 »

Jag tog mitt körkort på våren 1955 och köpte samtidigt min första bil.
Har nu kört min 70D 5500 mil sedan aug 2015 och är jättenöjd, skall ta första service till våren.
Använder AP mycket oftare än jag använde farthållaren på någon av mina tidigare bilar.
AP är underbart för oss äldre som får sämre mörkerseende.
Har beställt M3 och kommer att välja fullt självkörande.
Roligt att köra men AP avlastar när det behövs.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:

Inte för att irritera dig men sa Elon inte i samband med släppet av 8.0 att de i princip hade kommit till gränsen av vad som var möjligt med den hårdvaran och att kommande förbättringar mest handlade om fleetlearning?
Jo han sa väl ngt sånt typ, det tragiska är, tycker jag iaf, att AP:n knappt har utvecklats alls sedan den släpptes och den är
inte så imponerande direkt :( i sin nuvarande form är vi ganska många som tycker att den inte är prisvärd (för att säga
det snällt), så man blir minst sagt skeptisk till AP2 ska bli något ens i närheten av vad dom påstår nu, eller iaf inte kommer
att utvecklas speciellt länge eftersom man enkelt kan gissa att AP3 dyker upp om nåt år eller två vilket alltså mycket väl
kan bli långt innan AP2 har hunnit blivit bra...
Som tur var är så håller jag med Mati och far1far2 mfl om att den är fantastisk att köra utan AP :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
bylund skrev:
Herr X skrev:
bylund skrev:
danni skrev:
Och som någon skrev här ovan så ska man förvänta sig att all nyutveckling och alla nya funktioner främst kommer de som har nya hårdvaran till del.
Kul att ni forumrävar tycker att jag är någon!
Ja om det är någon som är någon så är det ju du! ;) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:

Jo han sa väl ngt sånt typ, det tragiska är, tycker jag iaf, att AP:n knappt har utvecklats alls sedan den släpptes och den är
inte så imponerande direkt :( i sin nuvarande form är vi ganska många som tycker att den inte är prisvärd (för att säga
det snällt), så man blir minst sagt skeptisk till AP2 ska bli något ens i närheten av vad dom påstår nu, eller iaf inte kommer
att utvecklas speciellt länge eftersom man enkelt kan gissa att AP3 dyker upp om nåt år eller två vilket alltså mycket väl
kan bli långt innan AP2 har hunnit blivit bra...
Som tur var är så håller jag med Mati och far1far2 mfl om att den är fantastisk att köra utan AP :)
Jag tycker att AP 1.0 är både prisvärd och att den funkar bra
Det mesta av min kroatien resa gick med Ap utan problem
Inräknat tyska väggarbeten

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Inräknat tyska väggarbeten
Den lyckades undvika dem?
PNK46
elbilist

Inlägg av PNK46 »

Den tredje oktober beställde jag min X90D inklusive AP1 för 32600 SEK.
Bilen skulle levereras i februari - villkor från min sida.
Sedan gick det blixtsnabbt, mellan den 16 okt. när designen på bilen har bekräftats tills min DS har mailat mig (15 nov) att min bil har lämnat fabriken och är på väg till Europa. IOM att jag är på semester med 6 timmars tidsskillnad så vi mailade till varandra ett par gånger, men jag väntar med alla beslut till mitten på dec. när jag är hemma och kan ringa och prata med honom, tyvärr han är i GOT och jag i MMA så mera personliga kontakter är lite krångliga. Tills dess skulle jag vilja ha lite råd från er, erfarna Tesla ägare och experter.
Om jag behåller AP1 MV med de nya AP2 HV som är installerat, kommer det att fungera?
Det finns två delar i dagens autopilot, måste man aktivera båda två? Jag är inte intresserat av den "självkörande" delen, kanske pga min ålder. Eller just ålder skulle motivera det, den sägs hitta hem. Vilka funktionen är kopplade till AP? Farthållare, den behöver inte vara adaptiv?
Och kostnad i förhållande till nytta och nöje? 80k är mycket när man köper privat.
Skriv svar