Ny uppdatering 2.44.130

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Ny uppdatering 2.44.130

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Själv hade jag felfri bil på 3g tills sommaren i år
Då hände nåt även om tesla upprepade ggr sagt att de inte ändrat nåt
Täckning liksom hastighet på uppkoppling är mycket sämre och nej det har inget med sw att göra då detta problemet märkte jag långt innan
Det är i och för sig sant. Och det har skrivits om tidigare i en annan tråd. Det blev mycket sämre någon gång under sommaren. Men det fungerade fortfarande skapligt även då. Efter V8-uppdateringen däremot har det blivit riktigt riktigt dåligt.
Jag kan väl säga såhär. Hade jag i dagsläget provkört en Tesla för första gången och sett hur skärmen och kartan beter sig, så hade jag nog inte varit så sugen på att köpa en. När jag tar med folk i min bil, kanske rentav sådana som aldrig har åkt Tesla, så visar jag nåt annat än kartan på skärmen. Och jag spelar inte musik heller. Det skulle annars bli pinsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Själv hade jag felfri bil på 3g tills sommaren i år
Då hände nåt även om tesla upprepade ggr sagt att de inte ändrat nåt
Täckning liksom hastighet på uppkoppling är mycket sämre och nej det har inget med sw att göra då detta problemet märkte jag långt innan
Det är i och för sig sant. Och det har skrivits om tidigare i en annan tråd. Det blev mycket sämre någon gång under sommaren. Men det fungerade fortfarande skapligt även då. Efter V8-uppdateringen däremot har det blivit riktigt riktigt dåligt.
Jag kan väl säga såhär. Hade jag i dagsläget provkört en Tesla för första gången och sett hur skärmen och kartan beter sig, så hade jag nog inte varit så sugen på att köpa en. När jag tar med folk i min bil, kanske rentav sådana som aldrig har åkt Tesla, så visar jag nåt annat än kartan på skärmen. Och jag spelar inte musik heller. Det skulle annars bli pinsamt.
Jag brukar visa folk som åker med precis vad Tesla är och det är inte alltid så imponerande, sorry säger jag till alla som tycker det är fel, men varför skulle jag dölja Teslas brister för
alla andra? Det är en sjukt bra bil i grunden men med enorma kvalitetsbrister och så är det bara, jag känner ingen plikt att försköna Tesla, speciellt när dom inte fixar till dessa brister och tom ljuger
oss rakt upp i ansiktet (iaf på SC i Väsby).
Jag klagade tex redan efter några dagar på att datorn laggar och kraschar mitt under körning, och har ff efter snart två år inte fått det ordnat trots en jäkla massa uppdateringar osv. Detsamma
gäller navigatorn, radion, internetfunktionen, AP:n, laddluckan, summon osv osv osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Det är tråkigt att höra, samtidigt som det är intressant. Jag upplever i princip inte något av det som ni beskriver i min nya 60D. Med tanke på att hårdvaran inte ska ha uppgraderats så undrar jag vad skillnaden är. Operatören som används kanske har mycket bättre täckning/tillgänglig bandbredd i Stockholm? Men så ser jag att EnTraktor bor i Tyresö, och Bengt i Sollentuna, så det borde inte vara problemet. Äldre och annan hårdvara?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Min bil är över två år och har inte problemen som beskrivs här. Alltså, jo, det händer, men knappast så att jag skulle kalla det skit och oanvändbart. Men kanske har det att göra med förväntningar också. Vad en accepterar som lite krångel ser en annan som helt oanvändbart dåligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Min bil är över två år och har inte problemen som beskrivs här. Alltså, jo, det händer, men knappast så att jag skulle kalla det skit och oanvändbart. Men kanske har det att göra med förväntningar också. Vad en accepterar som lite krångel ser en annan som helt oanvändbart dåligt.
För mig handlar det om att det blivit sämre med täckning och uppkopplingshastighet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Det är tråkigt att höra, samtidigt som det är intressant. Jag upplever i princip inte något av det som ni beskriver i min nya 60D. Med tanke på att hårdvaran inte ska ha uppgraderats så undrar jag vad skillnaden är. Operatören som används kanske har mycket bättre täckning/tillgänglig bandbredd i Stockholm? Men så ser jag att EnTraktor bor i Tyresö, och Bengt i Sollentuna, så det borde inte vara problemet. Äldre och annan hårdvara?
Det måste vara skillnad i hårdvaran mellan nyare och äldre bilar, annars vet jag inte vad det kan vara. Det är inte i första hand täckningen som är problemet, för då hade det ju alltid fungerat i områden med bra täckning eller med Wifi. Och det gör det inte för mig. Jag har kört flera mil utmed vältrafikerade vägar med bra täckning utan fungerande karta/radio/skärm. Samtidigt har jag upplevt många gånger att kartan plötsligt ploppar igång, trots att jag ser att jag bara har en 3G-stapel eller rentav bara Edge. Det känns snarare som att datorn jobbar som en galning och inte hinner med. Det laggar och har sig och plötsligt händer det nåt och allting börjar fungera som det ska.
Naturligtvis är hårdvaran inte samma i alla bilar. Min bil saknar ju autopilot-hårdvara, lilla skärmen har vad jag vet något sämre upplösning till exempel. Ergo måste mjukvaran också ha stöd för olika hw-konfigurationer, olika drivrutiner osv. Men om hårdvaran även skiljer sig i nyare bilar är nog bara spekulation.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Jag skulle vara mkt förvånad om det är samma hårdvara i en bil från 2014 som i en från 2016. De flesta av dessa komponenter får väldigt snabbt "end of life" och byts ut mot en senare men motsvarande version. Så sker hos de flesta om inte alla biltillverkare. Skärmen (ic) fick ju högre upplösning vid ngn tidpunkt, och jag skulle tro att minnen bytts mot högre klockfrekvens etc.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

fakerlind skrev:
Jag skulle vara mkt förvånad om det är samma hårdvara i en bil från 2014 som i en från 2016. De flesta av dessa komponenter får väldigt snabbt "end of life" och byts ut mot en senare men motsvarande version. Så sker hos de flesta om inte alla biltillverkare. Skärmen (ic) fick ju högre upplösning vid ngn tidpunkt, och jag skulle tro att minnen bytts mot högre klockfrekvens etc.

En av anledningarna jag inte har panik med att skaffa AP2, när det väl blir helt aktiverat om nåt eller ett par år tar jag hellre den hårdvaran som sitter i då.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

fakerlind skrev:

Mja, fast bilbranschen är ju en av de branscher som köper komponenter med lång livslängd. Det är ju inte samma komponenter i en laptop som i en bil trots att de gör samma saker. Det vet man som underleverantör till exempelvis Volvo och Scania där man har avtal som säger att man skall kunna leverera samma sak i minst 15 år eller liknande.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Haglund skrev:
fakerlind skrev:

Mja, fast bilbranschen är ju en av de branscher som köper komponenter med lång livslängd. Det är ju inte samma komponenter i en laptop som i en bil trots att de gör samma saker. Det vet man som underleverantör till exempelvis Volvo och Scania där man har avtal som säger att man skall kunna leverera samma sak i minst 15 år eller liknande.
Fast det handlar nog mest om att delarna ska finnas tillgängliga i så och så många år, eller? Inte ens Volvo knölar in samma prylar i sina bilar i 15 år. När nånting i bilen går sönder måste det ju gå att bytas ut. Det betyder väl inte att nyare bilar har samma gamla hårdvara.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

mati skrev:
Haglund skrev:
fakerlind skrev:

Fast det handlar nog mest om att delarna ska finnas tillgängliga i så och så många år, eller? Inte ens Volvo knölar in samma prylar i sina bilar i 15 år. När nånting i bilen går sönder måste det ju gå att bytas ut. Det betyder väl inte att nyare bilar har samma gamla hårdvara.
Jo, det stämmer säkert bra, men när de har designat ett system så håller de nog gärna fast vid det. Vi gör en hel del affärer med bilbranschen och de sätter gärna en design för åtminstone en modellseries livstid, alltså exempelvis samma hårdvara minst tills man gör en facelift eller helst så det räcker även nästa generation. Byter man ut en komponent så måste man ompröva och omcertifiera hela lösningen nämligen.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Haglund skrev:
mati skrev:
Haglund skrev:
fakerlind skrev:

Jo, det stämmer säkert bra, men när de har designat ett system så håller de nog gärna fast vid det. Vi gör en hel del affärer med bilbranschen och de sätter gärna en design för åtminstone en modellseries livstid, alltså exempelvis samma hårdvara minst tills man gör en facelift eller helst så det räcker även nästa generation. Byter man ut en komponent så måste man ompröva och omcertifiera hela lösningen nämligen.
Tror det är lite olika beroende på komponenter. Vi jobbar med telematiklösningar direkt mot OEM och här finns det utrymme kring detta för att säkerställa att samma funktionalitet bibehålls men förbättrar kundupplevelsen, som t.ex snabbare CPU och minnen, mjukvarureleaser etc.

(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Ny på forumet och nybliven Tesla-ägare. Det finns system 8 i min bil. Jag har läst på forumet att det har kommit nya "batchar" och jag undrar i min okunnighet hur man får in dessa i bilen. Vilka förutsättningar måste vara uppfyllda (tillgång till wifi etc) och hur man får igång processen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hebbe skrev:
Ny på forumet och nybliven Tesla-ägare. Det finns system 8 i min bil. Jag har läst på forumet att det har kommit nya "batchar" och jag undrar i min okunnighet hur man får in dessa i bilen. Vilka förutsättningar måste vara uppfyllda (tillgång till wifi etc) och hur man får igång processen.
Det finns flera "gissningar" om Wifi osv men inget som är "bevisat", det funkar bra att helt enkelt vänta tills bilen laddat ner uppdateringar via 3G/4G som vanligt och då
säger bilen till att det finns en uppdatering som du då startar installationen av :)
(den laddar alltså ner dessa automatiskt, men du får en fråga om du vill att den ska installera det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hebbe skrev:
generellt så verkar det som fler får uppdateringar tidigare om man har kopplat bilen till ett wifi-nätverk, så hade nog satsat på det om jag ville maximera chansen för att få en uppdatering så snabbt som möjligt. Men det är inte så att om bilen aldrig är kopplad till wifi, så får du aldrig uppdateringar. Det kan möjligtvis ta lite längre tid.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Snabbaste sättet att få ny uppdatering kanske är att koppla upp WiFi mot Tesla ServiceCenters WiFi-nät. Sedan kör man frunk-tricket för att vara extra säker...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Svenssons skrev:
Snabbaste sättet att få ny uppdatering kanske är att koppla upp WiFi mot Tesla ServiceCenters WiFi-nät. Sedan kör man frunk-tricket för att vara extra säker...
Vad är frunk tricket?

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

fakerlind skrev:
Svenssons skrev:
Vad är frunk tricket?

he's just pulling your leg, man ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

HelectriC skrev:
fakerlind skrev:
Svenssons skrev:
Vad är frunk tricket?

he's just pulling your leg, man ;)
Detta forum är fullt av dålig intern humor. Du har bara 129009 inlägg att läsa ikapp. :D
129010 med detta inräknat.
Men det är också den sköna stämningen som gör forumet så trevligt!
... har för övrigt inte fått uppdateringen.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fakerlind skrev:
Svenssons skrev:
Vad är frunk tricket?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 26#p113826
Herr X skrev:
Har du testat att hämta ut loggen genom frunk-hacket? Det gör man genom att gå ut ur bilen, stänga och låsa alla dörrarna, öppna frunken (med nyckeln) och hålla den manuella frunköppnar-knappen på insidan av frunken intryckt i 10 sekunder medan frunken är stängd. När frunken poppar till och öppnas dyker normalt loggen upp på centerskärmen..

;)

Själv har jag inte ens fått 8.0, sitter fast i frunken...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Problemet är att det inte verkar finnas ngn manuell frunk-knapp på facelift?

Edit: Orkar inte. Ni skulle kunna lura i mig i stort sett vad som helst i det här läget. Bilen är ju från yttre rymden.

Tar på mig skäms-kudden och går och lägger mig.
Skriv svar