http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 884000.ece
Elon har nya friska planer på hur man får avsättning för gigafabrikens batterier....
Batteri för hemmalager
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Batteri för hemmalager
Idag lär det inte bli någon stor säljare här i Sverige då de som producerar egen el får mer betalt för överskottet än vad det kostar att köpa in extra el när man själv har för låg produktion.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Är det så? Så om jag köper solceller som täcker mina laddbehov till en bil så kan jag alltså låda dem producera ström på dagen/sommaren som jag sedan kan ta tillbaka på på natten/vintern? Och jag kan dessutom få lite extra emellan också?
Fast det är klart, de är en go känsla att kunna koppla ner från nätet helt och hållet
Fast det är klart, de är en go känsla att kunna koppla ner från nätet helt och hållet

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Den där produkten är det många i Småland som har. När de har strömavbrott och kör i gång eget elverk så måste de koppla bort nätet i fall någon jobbar där.
Jag tänkte mer att kunna koppla bort helt och hållet. Vilket skulle kunna motivera ett köp av batteripack. Problemet blir ju att vintern ger så lite ström och det är knappast meningsfullt att lagra el i batterier från sommaren.
Jag tänkte mer att kunna koppla bort helt och hållet. Vilket skulle kunna motivera ett köp av batteripack. Problemet blir ju att vintern ger så lite ström och det är knappast meningsfullt att lagra el i batterier från sommaren.
Vi har ingen el i sommar stugan, och där bor mina päron nestan hela året.
De funkar veldigt bra, de har en solpanel och batteri för att ladda dator och mobiler och skruvdragare och sånt.
Man behöver inte mycket el om man designar huset för de från början.
De funkar veldigt bra, de har en solpanel och batteri för att ladda dator och mobiler och skruvdragare och sånt.
Man behöver inte mycket el om man designar huset för de från början.
Jo det funkar, man kan köra med omvänd ups exvis, dvs när batterierna tar slut så kopplas nätet in.
Men nu börjar det redan finnas flera smarta produkter som hanterar exvis att man använder solelen från batterierna på natten alternativt att batterierna plussar på effekt så att man inte drar ifrån
elnätet vid högre belastning. Eller att man prioriterar backup så att man håller batterierna full ifall det blir strömavbrott.
Men såklart för att dessa utrustningar ska leverera ström ut på nätet så måste nätet vara aktivt, men så fungerar dom också.
batterierna till dessa utrustningar som är nu, är ganska dyra så det är bra att elon fixar billiga batterier.
blybatterier är förvisso billiga men dom har låg verkningsgrad i laddning, så man förlorar mycket ström att ha dom (och klarar inte lika många cykler som litium).
Vi vet ju vad elon tycker om fool cells, men kanske den här typen vore vettigt
Speciellt om man har klent med sol på vintern.
http://oorjafuelcells.com/services/oorjapac-model-t/
som hjälper till att ladda batterierna på vintern, här används bla för att ladda eltruckar.
DMFC , direktmetanol bränsle celler, det vore nåt för björn gillberg och värmlandsmetanol samt att biogas (från lantbruk etc) kan reformeras till metanol
framtiden innehåller kraft och spänning.
Men nu börjar det redan finnas flera smarta produkter som hanterar exvis att man använder solelen från batterierna på natten alternativt att batterierna plussar på effekt så att man inte drar ifrån
elnätet vid högre belastning. Eller att man prioriterar backup så att man håller batterierna full ifall det blir strömavbrott.
Men såklart för att dessa utrustningar ska leverera ström ut på nätet så måste nätet vara aktivt, men så fungerar dom också.
batterierna till dessa utrustningar som är nu, är ganska dyra så det är bra att elon fixar billiga batterier.
blybatterier är förvisso billiga men dom har låg verkningsgrad i laddning, så man förlorar mycket ström att ha dom (och klarar inte lika många cykler som litium).
Vi vet ju vad elon tycker om fool cells, men kanske den här typen vore vettigt
Speciellt om man har klent med sol på vintern.
http://oorjafuelcells.com/services/oorjapac-model-t/
som hjälper till att ladda batterierna på vintern, här används bla för att ladda eltruckar.
DMFC , direktmetanol bränsle celler, det vore nåt för björn gillberg och värmlandsmetanol samt att biogas (från lantbruk etc) kan reformeras till metanol
framtiden innehåller kraft och spänning.