Det som inte fick hända
Moderator: Redaktion
Det som inte fick hända
Inatt kom det ett tunt snötäcke, typ 1 cm. När jag gick till bilen imorse var det -2 grader. Jag hade förvärmt bilen och den visade ca 20 grader. Jag öppnade vänster fwd (som knarrade lite) till sonen och hoppade sedan in på förardörren (som inte öppnades direkt). När jag skulle köra iväg så larmade bilen att fwd var öppen. Vilket den inte var. Jag försökte då öppna den och det gick varken via display eller reglage vid fwd. Fick köra till jobb med larmet pipande där jag har varmgarage. Väl där så så lyckades jag öppna fwd med hjälp av att jag drog lätt i kanten. Kunde inte se ngt fel eller ngt som var ivägen. Sedan stängde jag men dörren indikeras fortf som öppen trots att den är stängd. Någon som varit med om liknande? https://vimeo.com/193363419
Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Re: Det som inte fick hända
Liknande här imorse. Samma temperatur och förvärmd bil. Hemma öppnade vi båda bakdörrarna till barnen och stängde utan problem. Men när vi släppte av dem så stängdes båda bakdörrarna, men vä. bak indikerades som öppnad. Det var inget problem att öppna upp den igen, så jag gjorde det, klev ur bilen, stängde dörren utifrån och hjälpte till genom att trycka lite på nederkanten av dörren och då funkade allt igen.
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Gick bra att öppna efter att den tinat. Men när jag öppnade så slog fwd i taket (vadderade rör så ingen skada). Vet ej om fwd är kajko eller om smuts stör sensorer? Ska kalibrera om fwd imorgon så får vi se.
Förlåt skadeglädjen, men vilken kalkon konstruktion i vinterklimat, gör om gör rätt Tesla.
Vad är "fwd"?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Falkvingedörrar, då jag gissar av sammanhanget att det inte rör sig om framhjulsdrift.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Varför skadeglädje? Exakt samma sak skulle hända med baklucka om man låter snön ligga kvar när man öppnar den.Swede1 skrev:Förlåt skadeglädjen, men vilken kalkon konstruktion i vinterklimat, gör om gör rätt Tesla.
Själv har jag en Model X och anser att dörrarna är helt rätt, inga problem med dem alls för min del men jag undviker att öppna dem med snö på taket. Absolut ingen kalkon-konstruktion i den dagliga användning som jag har av dessa. Är man inte intresserad av falkvingedörrar så finns det andra bilar. Bara för att jag vill ha möjlighet till flera passagerar så klagar jag klagar inte på att en Roadster bara har en passagerarplats. Kräver inte att alla Roadsters skall göras om bara för att jag vill ha fler sittplatser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I mitt fall handlade det inte om snö på taket, den var borttagen, utan om en liten, helt vanlig, frysning i låset. vilket kan förekomma på vilken baklucka eller dörr som helst. Speciellt som nu, när det växlar mellan plus och minus, och man tvättat bilen kvällen innan.
- otjernberg
- Teslaägare
Har inte haft problem med fwd men däremot har rutorna på framdörrarna frusit ett par ggr så att de inte går att öppna framdörrarna. Intressant nog så har rutorna gått att få ner från insidan så att man sen kan öppna dörren.
Måste väl finnas nått vettigare namn på dörrarna än FWD!? Det är liksom redan upptaget i bilsammanhang...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Här kommer några förslag:joel80 skrev:Måste väl finnas nått vettigare namn på dörrarna än FWD!? Det är liksom redan upptaget i bilsammanhang...
RWD - Retractable Wing Doors
AWD - Albatross Wing Doors
RHD - Retractable Hyper Doors
LHD - Lifting Hyper Doors

Håller med om att man inte skall använda förkortningen FWD för falkvingedörrarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vill man förkorta så kanske den svenska stavningen är att föredra här kanske? Alltså FVD, men känns lite rörigt iaf kanske...Svenssons skrev:Här kommer några förslag:joel80 skrev:Måste väl finnas nått vettigare namn på dörrarna än FWD!? Det är liksom redan upptaget i bilsammanhang...
RWD - Retractable Wing Doors
AWD - Albatross Wing Doors
RHD - Retractable Hyper Doors
LHD - Lifting Hyper Doors
Håller med om att man inte skall använda förkortningen FWD för falkvingedörrarna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Eller så struntar man i förkortningar. De är lite lättare att skriva, men gör texten svårare att läsa, särskilt för den som är ny. TBF är oftast onödigt...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den här diskussionen pågick ett tag på amerikanska forumen, men numera använder alla FWD för att prata om dörrarna utan att jorden gått under eller att antalet missförstånd skenat. Det är ju inte jätteofta man behöver prata om framhjulsdrift i Tesla-sammanhang, vilket kanske bidrar till de begränsade skadeverkningarna. 

2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Ok vanlig ifrysning. Men falcon konstruktionen verkar mycket kolplicerad, hur bra fungerar den om 5-10 år? Tesla borde erbjuda en model x med vanliga dörrar också, så kan folk välja. Visst är det häftigt med såna döörrar men.
Kalkonkonstruktion (hehe kul uttryck om jag får säga det själv)
Ice motor börjar också kännas som en KALKONKONSTRUKTION !
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du kan väl för fan inte skriva TBF, det tog mig en halvminut att komma på vad du menadebylund skrev:Eller så struntar man i förkortningar. De är lite lättare att skriva, men gör texten svårare att läsa, särskilt för den som är ny. TBF är oftast onödigt...

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
QED.danni skrev:Du kan väl för fan inte skriva TBF, det tog mig en halvminut att komma på vad du menadebylund skrev:Eller så struntar man i förkortningar. De är lite lättare att skriva, men gör texten svårare att läsa, särskilt för den som är ny. TBF är oftast onödigt...TLA heter det!
- lator
- Teslaägare
Det är bara att lägga till: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ar#p123471
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
VSB.bylund skrev:QED.danni skrev:Du kan väl för fan inte skriva TBF, det tog mig en halvminut att komma på vad du menadebylund skrev:Eller så struntar man i förkortningar. De är lite lättare att skriva, men gör texten svårare att läsa, särskilt för den som är ny. TBF är oftast onödigt...TLA heter det!
Eller så köper man en annan bil om man inte gillar vad bilen erbjuder.Swede1 skrev:Ok vanlig ifrysning. Men falcon konstruktionen verkar mycket kolplicerad, hur bra fungerar den om 5-10 år? Tesla borde erbjuda en model x med vanliga dörrar också, så kan folk välja. Visst är det häftigt med såna döörrar men.
Jag älskar dörrarna so far.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag tror att dörrarna är en väldigt viktig USP (fan, en till TLA!
) för Model X. Om jag skulle köpa en så vore de en av de viktigaste anledningarna.

Allt funkar perfekt igen. 

Najs! Rättade det till sig själv med lite plusgrader eller vad hände?tr1 skrev:Allt funkar perfekt igen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Plusgrader och att jag kalibrerade om bägge fwd. Det gör man genom att man öppnar dörr med reglage vid rad två och håller upp reglage tills att dörr är ända uppe och sedan stänger på samma sätt.
Skönt, och så fick man lära sig hur man kalibrerar
Tack!