https://electrek.co/2016/11/24/tesla-po ... ery-packs/
Moderator: Redaktion
Va fasen, nu fick du mig att lägga en beställning... Synd att det inte finns någon referal-länk på Power Wall dock. Blir att fixa till carporten, få upp befintliga solceller igen och kanske köpa till en del till så det blir uppåt 10kW med celler. Valden en PowerWall på 14kW. Vet att det egentligen inte är lönsamt i Svergie men med lite skatteåtebäring på batteriet så kan det ändå bli det.apkungen skrev:
Ska kolla upp detta men kan inte tänka mig att batteripacken har någon fas utan att de ger likström. Sedan kopplar man batteriet till en en- eller trefas växelriktare.12man skrev:är powerwall2 1 eller 3-fas?
5kw lite mkt effekt på 1 fas kan tyckas, men nån som vet?
Powerwall 2 kommer med integrerad växelriktare till skillnad till första så vi får väll se om den är trefas eller ej.Svenssons skrev:Ska kolla upp detta men kan inte tänka mig att batteripacken har någon fas utan att de ger likström. Sedan kopplar man batteriet till en en- eller trefas växelriktare.12man skrev:är powerwall2 1 eller 3-fas?
5kw lite mkt effekt på 1 fas kan tyckas, men nån som vet?
Solarfarm Ab kan hjälpa dig med detta!Svenssons skrev:Va fasen, nu fick du mig att lägga en beställning... Synd att det inte finns någon referal-länk på Power Wall dock. Blir att fixa till carporten, få upp befintliga solceller igen och kanske köpa till en del till så det blir uppåt 10kW med celler. Valden en PowerWall på 14kW. Vet att det egentligen inte är lönsamt i Svergie men med lite skatteåtebäring på batteriet så kan det ändå bli det.apkungen skrev:
Frågan är vem som kan hjälpa till med att sätta upp solcellerna och fixa övrig utrustning.
60% av totalkostnaden, max 50.000 kr.Feddan skrev:Tolkar jag det fel eller har artikeln räknat fel?
Det står: "Starting this month, the government will cover 60% of the cost of a home battery pack up to 50,000 Swedish Krona".
60% av 50.000:- är 30.000:-.
Vidare så står det: "In Sweden, Tesla sells the Powerwall 2 for 61,000 Swedish Krona (~$6,600 USD), but with installation and additional hardware (12,300 SEK), Tesla estimates it will add up to a total 0f 73,300 Swedish Krona ($7,900 USD), which adds up to taking advantage of almost the entire incentive and getting an installed energy capacity of 14 kWh for less than $3,000.".
En totalkostnad på 73.300:- minus 30.000:- i bidrag, blir 43.300:- vilket är ungefär $4.700. Alltså INTE "less than $3,000.".
Ah, tack för klargörandet!Johnalm skrev:60% av totalkostnaden, max 50.000 kr.Feddan skrev:Tolkar jag det fel eller har artikeln räknat fel?
Det står: "Starting this month, the government will cover 60% of the cost of a home battery pack up to 50,000 Swedish Krona".
60% av 50.000:- är 30.000:-.
Vidare så står det: "In Sweden, Tesla sells the Powerwall 2 for 61,000 Swedish Krona (~$6,600 USD), but with installation and additional hardware (12,300 SEK), Tesla estimates it will add up to a total 0f 73,300 Swedish Krona ($7,900 USD), which adds up to taking advantage of almost the entire incentive and getting an installed energy capacity of 14 kWh for less than $3,000.".
En totalkostnad på 73.300:- minus 30.000:- i bidrag, blir 43.300:- vilket är ungefär $4.700. Alltså INTE "less than $3,000.".
Finns det nån som kan presentera ett destillat av informationen på den sidan?Mrk skrev:Ni kan sluta gissa.
Grabbarna här har redan alla svar, samt har doktorerat i solel.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com
Nej men du måste koppla batteriet till en anläggning för egenproduktion av förnybar el och systemet måste vara nätansluten. Batteriet måste också öka andelen egenproducerad elenergi som används vid anläggningen.Feddan skrev:Så man måste ha en existerande solanläggning för det här bidraget?
Ändrat: Ah, nu förstår jag. Batteripackbidraget gäller bara egen producerad el på plats.Off Grid Byggaren skrev:För en villaägare i tätort är ju inte vindkraftverk eller vattenkraft realistiskt så solel är nog i praktiken vad som behövs idag.