Vinterdäck - Dubbfritt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bizzaro
Teslaägare

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?

Inlägg av Bizzaro »

Fick en ny S60 RWD igår. Lade på Hakka r2 på 19" direkt. 2.9 i däcken runtom. Det minsta man trycker till på torr asfalt släpper den och bakvagnen slänger. Så ska det väl inte vara?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bizzaro skrev:
Fick en ny S60 RWD igår. Lade på Hakka r2 på 19" direkt. 2.9 i däcken runtom. Det minsta man trycker till på torr asfalt släpper den och bakvagnen slänger. Så ska det väl inte vara?

Så är det för mig också. Jag har en P85 och den spinner vid minsta lilla gaspådrag. Men det blir mycket bättre när temperaturen sjunker. Däcken är extremt mjuka vid "höga" temperaturer. Höj trycket till 3,2 eller nåt, då greppar de bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Helt nya däck är väl rätt hala också innan yttersta oljelagret nöts bort !?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu när jag har testat odubbat vinterdäck för första gången har jag märkt en sak.

Jag har i hela mitt liv använt dubbdäck på vintern, ja jag var en äkta "dubbdäcks-fundamentalist".

Men efter första vintern med dubbdäckssmatter i en annars knäpptyst elbil var jag beredd att vidga mina vyer och pröva något nytt.

Nu när jag har kört på snö, snöslask, blankis och alla kombinationer av dessa kan jag sticka ut hakan och säga att dubbfria vinterdäck passar elbilar särskilt bra.

Och inte enbart av den uppenbara ljud-fördelen.

Med en fossilbil är det svårt att få bilen i rullning tex på blankis. Man får vara jätteförsiktig med gasen så man inte spinner loss. Koppling, dragläge, använda tvåans växel, etc. Med odubbat vinterhjul är det lätt hänt att hjulen spinner loss lite -om än bara ett kvarts varv eller ännu mindre- och omedelbart polerar upp isytan. Då är det bra med dubbdäck som kan få grepp.

Men med min elbil har jag oerhört mycket bättre kontroll på hjulen. Jag kan krypa fram kontrollerat i sådana krypfarter jag inte ens kunde drömma om med fossilbilen. Krypa fram så långsamt att ett hjulvarv tar 20 sekunder är inga problem. Då kan man få iväg bilen även på blankis utan problem, eller i så djup snö tom fyrhjulsdrivna bilar hade problem med häromveckan.

Man får inte problemet med att hjulen polerar upp isen så man behöver inte dubbarna för att kompensera fossilmotorns ryckighet.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

TiborBlomhall skrev:
Men med min elbil har jag oerhört mycket bättre kontroll på hjulen. Jag kan krypa fram kontrollerat i sådana krypfarter jag inte ens kunde drömma om med fossilbilen. Krypa fram så långsamt att ett hjulvarv tar 20 sekunder är inga problem. Då kan man få iväg bilen även på blankis utan problem, eller i så djup snö tom fyrhjulsdrivna bilar hade problem med häromveckan.
ja detta var verkligen en av mig oväntad fördel med eldrift, man kan lägga på <1kw, och köra hur sakta som helst, perfekt kortege-bil. brukar ta upp det efter de vanliga standardfrågorna är besvarade..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

TiborBlomhall skrev:
Nu när jag har testat odubbat vinterdäck för första gången har jag märkt en sak.

Jag har i hela mitt liv använt dubbdäck på vintern, ja jag var en äkta "dubbdäcks-fundamentalist".

Men efter första vintern med dubbdäckssmatter i en annars knäpptyst elbil var jag beredd att vidga mina vyer och pröva något nytt.

Nu när jag har kört på snö, snöslask, blankis och alla kombinationer av dessa kan jag sticka ut hakan och säga att dubbfria vinterdäck passar elbilar särskilt bra.

Och inte enbart av den uppenbara ljud-fördelen.

Med en fossilbil är det svårt att få bilen i rullning tex på blankis. Man får vara jätteförsiktig med gasen så man inte spinner loss. Koppling, dragläge, använda tvåans växel, etc. Med odubbat vinterhjul är det lätt hänt att hjulen spinner loss lite -om än bara ett kvarts varv eller ännu mindre- och omedelbart polerar upp isytan. Då är det bra med dubbdäck som kan få grepp.

Man får inte problemet med att hjulen polerar upp isen så man behöver inte dubbarna för att kompensera fossilmotorns ryckighet.
Välkommen i de odubbades skara! Har kört odubbat sen 1962, ca 5-6000 mil/år. Aldrig haft tillstymmelse till problem. Och tänk vad mycket asfaltdamm jag sparat åt våra lungor! :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
Bizzaro skrev:

Så är det för mig också. Jag har en P85 och den spinner vid minsta lilla gaspådrag. Men det blir mycket bättre när temperaturen sjunker. Däcken är extremt mjuka vid "höga" temperaturer. Höj trycket till 3,2 eller nåt, då greppar de bättre.
Det är många som klagat på R2 när det är plusgrader. Men 2,9 i 19-tummare är alldeles för lågt, upp till 3,1 eller 3,2 så blir det garanterat bättre, och bättre förbrukning också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Gillar skarpt mina Pirelli Sottozero 3. Fast de är ju svindyra.
Kör aldrig dubb, aldrig gillat dubb.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Har beställt dubbfritt till min kommande bil. Ville inte förstöra tystnaden i en elbil med ljudet från dubbdäck även om jag tycker att dubbdäck bitit bättre när jag kört med det jämfört med dubbfria.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Personligen skulle jag aldrig riskera min säkerhet för att få det lite tystare i bilen, fattar faktiskt inte varför längre, har
provat dubbfritt några ggr och senast på Teslan förra vintern och det var bland det jävligaste jag varit med om :(
Nu blev det dubbat i år igen och jag har inte ångrat mig en sekund! Så fruktansvärt skönt att veta att när det gäller så har
man valt det bästa utan kompromisser, visst kan dom vara något sämre på torr asfalt men vad har det för betydelse lixom, det är inte på torr asfalt man kör åt he...te lixom.
Men här i Hälsingland är ju vägarna rena mardrömmen typ 2 månader per säsong, i södra Sverige är det en helt annan sak såklart,
men jag kan lixom inte släppa bilden på en bro med typ hundratals i en enda massiv krock och liknande incidenter... Tyvärr
blir tung trafik stående oavsett (eller hamnar i diken).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Jag kan inte minnas någon gång jag glidit av vägen med dubbfritt men däremot två gånger med dubbade däck.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

MangeT skrev:
Jag kan inte minnas någon gång jag glidit av vägen med dubbfritt men däremot två gånger med dubbade däck.
Jag har bara kört av vägen med AWD
Man upptäcker hur halt det är när det är dax att stanna
Så jag säger att alla däck är bra det är farten som gör skillnad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

e5m1r skrev:
MangeT skrev:
Jag har bara kört av vägen med AWD
Man upptäcker hur halt det är när det är dax att stanna
Så jag säger att alla däck är bra det är farten som gör skillnad
Åtminstone kan man säga att farten gör betydligt större skillnad än däcken.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bizzaro
Teslaägare

Inlägg av Bizzaro »

mati skrev:
Bizzaro skrev:

Har märkt en dramatisk förbättring sedan temperaturen sjönk. Kanske behövde de slitas in lite också. Nu är det kanon!

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Niclas skrev:
Gillar skarpt mina Pirelli Sottozero 3. Fast de är ju svindyra.
Kör aldrig dubb, aldrig gillat dubb.
+++++ :D :D :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bizzaro skrev:
mati skrev:
Bizzaro skrev:

Har märkt en dramatisk förbättring sedan temperaturen sjönk. Kanske behövde de slitas in lite också. Nu är det kanon!
Det kan stämma att de behöver slitas in. Eller så är det temperaturen. Men i alla fall har jag också upplevt en tydlig förbättring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar