Kommer Nissan IDS före Tesla 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Kommer Nissan IDS före Tesla 3?

Inlägg av Jerker »

Intressanta spekulationer i Elbilen:
Nissan-Tesla3.PNG
Naturligtvis skrev Tibor om detta för ett år sedan, men med tanke på just lanseringen av Zoe 41 kWh så blir det mer troligt att det utan förvarning dyker upp en bil som matchar Tesla 3 när som helst!

http://teslaclubsweden.se/nissan-ids/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Kommer Nissan IDS före Tesla 3?

Inlägg av mati »

Man kan ju hoppas. Men gärna med trefasladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Man kan ju hoppas. Men gärna med trefasladdning.
Ja, det är ju några detaljer som måste till om den ska kunna slå. Bra 3-fasladdning och dragkrok, t.ex. Det som talar emot dragkrok är att batterierna är luftkylda.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dragkrok måste nog inte till för att bilen ska kunna slå i världen. Även om en del här gärna vill ha det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Men så ful
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Dragkrok vet jag inte om det är nödvändigt. Här i Sverige kanske, men det är nog inte huvudmarknaden. Trefasladdning eller motsvarande (bra pris på Typ2-station till hemmet funkar också), men det viktigaste med stort batteri är riktig snabbladdning och då räcker inte en 43 kW-stolpe långt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Dragkrok måste nog inte till för att bilen ska kunna slå i världen. Även om en del här gärna vill ha det.
Nej, det betyder inget på världsmarknaden i stort, men här i Sverige och Norden. Så länge ingen annan bil kommer med dragkrok så finns det bara ett alternativ för mig, och det är Tesla 3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Nej, det betyder inget på världsmarknaden i stort, men här i Sverige och Norden. Så länge ingen annan bil kommer med dragkrok så finns det bara ett alternativ för mig, och det är Tesla 3.
Jag håller inte med om att krav på dragkrok är enbart en svensk/nordisk företeelse. Det må vara så att bilar med krok är överrepresenterade här uppe, pga av svenskarnas passion för husvagnssemestrar, men vi är inte så unika som en del gärna påstår. Gemene villaägare eller kolonilott-ägare på kontinenten har samma transportbehov för skrymmande saker som vi svenskar har. Och alla har inte en pickup i garaget heller.
Så nej, avsaknaden av dragkrok är ett problem även utanför Sverige, och jag är ganska säker på att skälet är att biltillverkarna vill se elbilar enbart som ett komplement till fossilbilarna, men inte som ersättare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:
Jag håller inte med om att krav på dragkrok är enbart en svensk/nordisk företeelse. Det må vara så att bilar med krok är överrepresenterade här uppe, pga av svenskarnas passion för husvagnssemestrar, men vi är inte så unika som en del gärna påstår. Gemene villaägare eller kolonilott-ägare på kontinenten har samma transportbehov för skrymmande saker som vi svenskar har. Och alla har inte en pickup i garaget heller.
Så nej, avsaknaden av dragkrok är ett problem även utanför Sverige, och jag är ganska säker på att skälet är att biltillverkarna vill se elbilar enbart som ett komplement till fossilbilarna, men inte som ersättare.
Jag hävdar ju med en dåres envishet att de flesta elbilar som redan finns på marknaden skulle klara av kraven för drag om man nöjde sig med att sätta en så låg dragvikt som 750-900 kg, alltså för att kunna dra ett litet släp som behövs för att kunna köra skräp och byggmaterial. Men det tror jag inte att tillverkarna fattar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:
Precis, det finns faktiskt dragkroksbehov lite överallt och den lilla gissningen att det skulle bli lite för bra om man smällde på drag på elbilarna oxo är nog inte så helt fel... Det är ju faktiskt bara Tesla
som har det och dom bygger inga fossilare lixom (även om dom är supersega när det kommer till drag på S:en tyvärr)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Jag hade också dragkroksbehov tills jag råkade ha sålt av bilarna med dragkrok och bytt mot bilar utan dragkrok. Jag säger inte att det är likadant för er, men däremot att jag tror att mitt användande är relativt typiskt även för svenskar. Man kör ett lass till tippen på våren och eventuellt ett på vintern. Visst, har du båt eller husvagn eller en stor gård så är det annorlunda, men det har inte särskilt många procent av befolkningen egentligen. Och använder du kroken en eller två gånger om året så kan du antingen låna grannens bil till det (han tycker nog det är kul att prova din elbil) eller hyra en skåpbil en timma eller två. Så jag tror ändå att för den svenska marknaden är avsaknaden av dragkrok en lika stor dealbreaker som avsaknad av exempelvis sju säten eller fyrhjulsdrift.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har i nuläget inte heller bil med dragkrok. Tack och lov går det att lasta en hel del i Teslan, men hur känns det att slänga en massa skit i en miljonkronorsbil?
Visst fungerar det på sätt och vis. Men enda anledningen att jag accepterar det är att det är just en Tesla som står i garaget. Aldrig (!) i livet hade jag velat ha det så med vilken annan bil som helst. Det får gå, men det är inte bra. Förmodligen sätter vi drag på sambons bensinbil snart. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag hade ju en Volvo 740 herrgårdsvagn med drag förut och den användes till allt möjligt. Orkade inte besiktiga den i våras och under sommaren har jag varit utan både lastutrymme i bil och släp och det har verkligen märkts! Jag klarar mig inte. Nu löste vi det så att hustruns fossil Kia Rio har fått drag och jag har köpt ett släp med kapell och det har gått för fullt de två veckor vi haft det. Massor av uppdämt behov har skötts nu.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Haglund skrev:
... Jag säger inte att det är likadant för er, men däremot att jag tror att mitt användande är relativt typiskt även för svenskar. Man kör ett lass till tippen på våren och eventuellt ett på vintern. Visst, har du båt eller husvagn eller en stor gård så är det annorlunda, men det har inte särskilt många procent av befolkningen egentligen. ...
Sant är nog att behoven ser väldigt olika ut. En vild gissning är också att detta forum har relativt hög andel användare med villa/sommarstuga eller med båtintresse , så det upplevda behovet av dragkrok är nog ganska stort. Jag håller däremot med Haglund. Jag har noll behov av dragkrok vid 99,9% av mina resor och behoven är kortvariga (tippen 2-5 ggr per år). Detta löser jag genom att låna bil (och släp!) eller helt enkelt stuva bilen full.

När jag kikar "ute på stan" helt informellt så har kanske var tredje eller var femte bil synlig dragkrok. Majoriteten tycker alltså det är helt ok med bil utan drag. /OT

Det verkar som att Nissan satsar på att motivera lite högre pris på sina elbilar om man tittar på IDS design och funktioner. Jag tycker det är lite tråkigt att ingen kan lansera en "låda på batteriskateboard". För många skulle det nog vara attraktivt med en billigare bil utan coola funktioner men lite lagom räckvidd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hyundai i Sverige försöker tydligen få till en dragkrok på Ioniq. Det har visserligen ett lite för litet batteri för att det ska på riktigt men en lövkärra borde den klara av.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Hyundai i Sverige försöker tydligen få till en dragkrok på Ioniq. Det har visserligen ett lite för litet batteri för att det ska på riktigt men en lövkärra borde den klara av.
Bra där!
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag har en sjukt smidig cykelhållare som jag klämmer fast på dragkroken. Den använder jag i snitt kanske en gång i veckan - jag cyklar till gymmet, frun möter mig där, vi tar bilen hem, den typen av situationer. Ligger alltid i bilen och det tar bara en knapp minut att fälla fram dragkroken, snäppa fast cykelhållaren och spänna fast cykeln.

Fanns det en lika smidig cykelhållare som man sätter fast på bakluckan eller så, då skulle det inte vara något problem. En kärra hänger jag ju bara på typ 1-2 gånger per år, precis som de flesta, men just den cykelhållaren vill jag inte vara utan.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jerka skrev:
Jag har en sjukt smidig cykelhållare som jag klämmer fast på dragkroken. Den använder jag i snitt kanske en gång i veckan - jag cyklar till gymmet, frun möter mig där, vi tar bilen hem, den typen av situationer. Ligger alltid i bilen och det tar bara en knapp minut att fälla fram dragkroken, snäppa fast cykelhållaren och spänna fast cykeln.

Fanns det en lika smidig cykelhållare som man sätter fast på bakluckan eller så, då skulle det inte vara något problem. En kärra hänger jag ju bara på typ 1-2 gånger per år, precis som de flesta, men just den cykelhållaren vill jag inte vara utan.
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... a-pa9597sv
Jerka

Inlägg av Jerka »

Inte illa! Tack för länken!
Skriv svar