Laddar inte!
Moderator: Redaktion
Re: Laddar inte!
Laddar! Testade att ladda hos grannen i morse men samma fel. Åkte till Tesla i Infra City och fick en ny sladd. Puh! Bra service!
Nu funkar det! Tack alla på bästa forumet.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Teslaspolen
- Teslaägare
Skönt att det var sladden och inte bilen!Kriper skrev:Laddar! Testade att ladda hos grannen i morse men samma fel. Åkte till Tesla i Infra City och fick en ny sladd. Puh! Bra service!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hade samma fel på min UMC allt såg rätt ut, hade laddat dagen innan, men den bara ville inte med. De byte den på SC.
Tänk på att UMC'n inte är fukt skyddad. Så får du in vatten i den byter de inte den. Skaffa en Wall charger som nästa steg.
Tänk på att UMC'n inte är fukt skyddad. Så får du in vatten i den byter de inte den. Skaffa en Wall charger som nästa steg.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Ska ställa in bilen i garaget när jag ska ladda. El och vatten är ingen bra kombo.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Fast bilen är ju faktiskt designad för att kunna ladda utomhus. Så det skall ju inte vara några problem.Kriper skrev:Ska ställa in bilen i garaget när jag ska ladda. El och vatten är ingen bra kombo.
UMC:n som följer med bilen är däremot inte designad för att stå i vatten.
Därför skaffar man en wallbox

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
+1Ampera skrev:Hade samma fel på min UMC allt såg rätt ut, hade laddat dagen innan, men den bara ville inte med. De byte den på SC.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat. Den har reviderats på flera punkter under årens lopp och fungerar numera riktigt bra i regn och snö. Ett fel som många gör är att de innesluter laddaren i plast vilket skapar kondens på nolltid. Utomhus fungerar laddaren bäst om den får hänga fritt och inte komma i kontakt med mark eller annat underlag så att vatten och snö kan rinna av. Min hänger i en buske hemma, fungerar ypperligt. Tesla byter ut defekta laddare utan snack.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
har dom fått ordning på det nu? Tidiga laddare höll verkligen inte den ip-klassning som Tesla påstod att dom hade.mjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat. Den har reviderats på flera punkter under årens lopp och fungerar numera riktigt bra i regn och snö. Ett fel som många gör är att de innesluter laddaren i plast vilket skapar kondens på nolltid. Utomhus fungerar laddaren bäst om den får hänga fritt och inte komma i kontakt med mark eller annat underlag så att vatten och snö kan rinna av. Min hänger i en buske hemma, fungerar ypperligt. Tesla byter ut defekta laddare utan snack.
Dessutom har flera upplevt att det faktiskt är visst snack och muttrande från Teslas sida innan de byter ut den.dstr skrev:har dom fått ordning på det nu? Tidiga laddare höll verkligen inte den ip-klassning som Tesla påstod att dom hade.mjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat. Den har reviderats på flera punkter under årens lopp och fungerar numera riktigt bra i regn och snö. Ett fel som många gör är att de innesluter laddaren i plast vilket skapar kondens på nolltid. Utomhus fungerar laddaren bäst om den får hänga fritt och inte komma i kontakt med mark eller annat underlag så att vatten och snö kan rinna av. Min hänger i en buske hemma, fungerar ypperligt. Tesla byter ut defekta laddare utan snack.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag fickbyta till enligt uppgift uppgraderad version av laddsladd. Testade när jag kom hem och det funkade perfekt i regnet. UMC? Är det klumpen på sladden? Den hänger torrt under tak i mitt fall.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag fick båda mina bytta - men det var för att bilen loggade knas med laddningen, och vid något tillfälle så såg jag att den bara laddade på 2 faser fast alla 3 var hela.Kriper skrev:Jag fickbyta till enligt uppgift uppgraderad version av laddsladd. Testade när jag kom hem och det funkade perfekt i regnet. UMC? Är det klumpen på sladden? Den hänger torrt under tak i mitt fall.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men sitter inte laddaren i bilen? Har folk slagit in hela bilen i plast? Är det verkligen bäst att demontera laddaren och låta den hänga fritt utanför bilen?dstr skrev:har dom fått ordning på det nu? Tidiga laddare höll verkligen inte den ip-klassning som Tesla påstod att dom hade.mjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat. Den har reviderats på flera punkter under årens lopp och fungerar numera riktigt bra i regn och snö. Ett fel som många gör är att de innesluter laddaren i plast vilket skapar kondens på nolltid. Utomhus fungerar laddaren bäst om den får hänga fritt och inte komma i kontakt med mark eller annat underlag så att vatten och snö kan rinna av. Min hänger i en buske hemma, fungerar ypperligt. Tesla byter ut defekta laddare utan snack.

Förlåt! Kunde inte låta bli eftersom vi samtidigt i en annan tråd hånar GARO för att de uttrycker sig felaktigt kring laddare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
Nicke Nyfiken skrev:Men sitter inte laddaren i bilen? Har folk slagit in hela bilen i plast? Är det verkligen bäst att demontera laddaren och låta den hänga fritt utanför bilen?dstr skrev:har dom fått ordning på det nu? Tidiga laddare höll verkligen inte den ip-klassning som Tesla påstod att dom hade.mjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat. Den har reviderats på flera punkter under årens lopp och fungerar numera riktigt bra i regn och snö. Ett fel som många gör är att de innesluter laddaren i plast vilket skapar kondens på nolltid. Utomhus fungerar laddaren bäst om den får hänga fritt och inte komma i kontakt med mark eller annat underlag så att vatten och snö kan rinna av. Min hänger i en buske hemma, fungerar ypperligt. Tesla byter ut defekta laddare utan snack.![]()
Förlåt! Kunde inte låta bli eftersom vi samtidigt i en annan tråd hånar GARO för att de uttrycker sig felaktigt kring laddare.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Så här säger Tesla ang min reklamation av UMC:n
Varför skulle de i så fall söka efter vatten?
Jag vill inte äventyra att få köpa en ny för nästa 8,000kr och dessutom stå utan laddmöjlighet hemma.Varför skulle de i så fall söka efter vatten?
Mercedes B-250 E
På UMC kan man läsa att den har IP44 klassning. Dvs den är sköljtätt, ej vattentätmjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat...
Spara 2.200 och köp en WC för 5.800
Mercedes B-250 E
Ampera skrev:På UMC kan man läsa att den har IP44 klassning. Dvs den är sköljtätt, ej vattentätmjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat...
Spara 2.200 och köp en WC för 5.800
Ja, och?
Vattentätt behöver man om är dykare eller badjävul. IP44 duger bra att använda utomhus på land i regn och rusk.
Och ja - Tesla byter ut UMC som är fuktskadade, tro inget annat. Min första UMC med tidigt revisionsnummer slutade funka. Byttes utan diskussion, skulle tydligen skickas tillbaks till USA som underlag för produktutveckling.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Jag fick min första tesla i mars 2015, 9 månader senare började UMC strula. Den jag fick i gratis utbyte var två generationer nyare än den som kom med bilen. Så ja de har utvecklat UMC rejält på mindre än 12 månader.dstr skrev:har dom fått ordning på det nu? Tidiga laddare höll verkligen inte den ip-klassning som Tesla påstod att dom hade.mjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat. Den har reviderats på flera punkter under årens lopp och fungerar numera riktigt bra i regn och snö. Ett fel som många gör är att de innesluter laddaren i plast vilket skapar kondens på nolltid. Utomhus fungerar laddaren bäst om den får hänga fritt och inte komma i kontakt med mark eller annat underlag så att vatten och snö kan rinna av. Min hänger i en buske hemma, fungerar ypperligt. Tesla byter ut defekta laddare utan snack.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
förlåt men ditt skämt SUCs med dubbla sugrör.Nicke Nyfiken skrev:Men sitter inte laddaren i bilen? Har folk slagit in hela bilen i plast? Är det verkligen bäst att demontera laddaren och låta den hänga fritt utanför bilen?dstr skrev:har dom fått ordning på det nu? Tidiga laddare höll verkligen inte den ip-klassning som Tesla påstod att dom hade.mjwahl skrev:Umc är visst fuktskyddad och är designad att användas i vårt klimat. Den har reviderats på flera punkter under årens lopp och fungerar numera riktigt bra i regn och snö. Ett fel som många gör är att de innesluter laddaren i plast vilket skapar kondens på nolltid. Utomhus fungerar laddaren bäst om den får hänga fritt och inte komma i kontakt med mark eller annat underlag så att vatten och snö kan rinna av. Min hänger i en buske hemma, fungerar ypperligt. Tesla byter ut defekta laddare utan snack.![]()

Senast redigerad av mjwahl, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Ja, det är klumpen på sladden. Det är ju alltid bättre att ha den under tak, men du kan med gott samvete ha den ute i regnet om du skulle ha behov av det. Den är designad för att klara det, annars hade inte fått en ny utan diskussion, eller hur?Kriper skrev:Jag fickbyta till enligt uppgift uppgraderad version av laddsladd. Testade när jag kom hem och det funkade perfekt i regnet. UMC? Är det klumpen på sladden? Den hänger torrt under tak i mitt fall.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Jag kan inte värdera vad Tesla ersätter eller inte. Men, jag kan konstatera att de har insett vad som kännetecknar god service när de har tagit beslutet att utan knorr ersätta sina kunder. Respekt. Alla andra bilmärken jag haft har inte lyckats så väl med service och bemötande. Att Tesla har support och 24H assistans äger ut alla andra bilmärken. Tesla!mjwahl skrev:Ja, det är klumpen på sladden. Det är ju alltid bättre att ha den under tak, men du kan med gott samvete ha den ute i regnet om du skulle ha behov av det. Den är designad för att klara det, annars hade inte fått en ny utan diskussion, eller hur?Kriper skrev:Jag fickbyta till enligt uppgift uppgraderad version av laddsladd. Testade när jag kom hem och det funkade perfekt i regnet. UMC? Är det klumpen på sladden? Den hänger torrt under tak i mitt fall.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Bjelke
- Teslaägare
+1Kriper skrev:Jag kan inte värdera vad Tesla ersätter eller inte. Men, jag kan konstatera att de har insett vad som kännetecknar god service när de har tagit beslutet att utan knorr ersätta sina kunder. Respekt. Alla andra bilmärken jag haft har inte lyckats så väl med service och bemötande. Att Tesla har support och 24H assistans äger ut alla andra bilmärken. Tesla!mjwahl skrev:Ja, det är klumpen på sladden. Det är ju alltid bättre att ha den under tak, men du kan med gott samvete ha den ute i regnet om du skulle ha behov av det. Den är designad för att klara det, annars hade inte fått en ny utan diskussion, eller hur?Kriper skrev:Jag fickbyta till enligt uppgift uppgraderad version av laddsladd. Testade när jag kom hem och det funkade perfekt i regnet. UMC? Är det klumpen på sladden? Den hänger torrt under tak i mitt fall.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19