Gratis solceller på ditt tak!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Kriper

Gratis solceller på ditt tak!

Inlägg av Kriper »

Vi kanske inte ska göra reklam på denna sida men detta måste ni få veta mer om.
Jag är kund hos ETC-EL som endast levererar el från förnyelsebara energikällor.
De har monterat och kopplat in solceller på vårt hustak, ca. 70 kvm i sydvästläge
som kommer producera 7,2 kwh/år gratis. Det är hur bra som helst. Allt jag gjorde
var att mäta upp ytan och lutningsvinkeln på taket och informera om vilket typ av
ytterbeläggning jag har. Sedan kom tre gubbar och monterade och tre dagar senare
kom deras elektriker och kopplade in anläggningen. ETC-EL hyr mitt tak i tio år och
när anläggningen är betald (genom den el som jag får från panelerna och som jag
ändå skulle köpt av dem) så är anläggningen min! Kolla länken!
http://etcel.se/kunder/nu-kan-du-fa-sol ... a-ditt-tak
Skärmavbild 2016-11-18 kl. 15.24.58.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Gratis solceller på ditt tak!

Inlägg av TiborBlomhall »

Lite reklam är väl inte hela världen. Dock hade tråden inget med Tesla Model S att göra så jag flyttade den till Allmänt/Övrigt istället.

...och 7,2 kwh/år låter inte särskilt imponerande? :?
Kriper

Inlägg av Kriper »

7,28 KW i effekt, kan producera 7200 kwh/år ska det vara.. :roll:
Halva vår årskonsumtion! Sorry att jag var obetänksam gällande var jag publicerade.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Intressant! Hur får de ihop business caset - betalar du tillräckligt för elen för att det ska löna sig för dem på 10 år med dagens elpriser eller gamblar de på ett betydligt högre pris?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Kriper

Inlägg av Kriper »

Du får läsa på om ETC och Johan Ehrenberg. Här finns inga ägare som kräver högre vinst varje kvartal.
Allt överskott investeras i nya solpaneler. Man kan vara entreprenör av olika anledningar. Vissa bränner
jordens ändliga tillgånga för högsta möjliga penningvinst. Andra gör det för att rädda planeten. ;)

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Kan jag lagra nåt av överskottet i en egen Powerwall eller bygger det på att EtC el får ta hand om överskottet?
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Kriper skrev:
Du får läsa på om ETC och Johan Ehrenberg. Här finns inga ägare som kräver högre vinst varje kvartal.
Allt överskott investeras i nya solpaneler. Man kan vara entreprenör av olika anledningar. Vissa bränner
jordens ändliga tillgånga för högsta möjliga penningvinst. Andra gör det för att rädda planeten. ;)
+1
Jag har en lada hemma på gården som har drygt 250 m2 takyta i bästa sydläge ( från syd ö - v.
Funderar allvarligt på att hyra ut det till Johan. Gillar hans koncept!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har en lada på över 350kvm i öst-väst läge samt ett bostadshus med södertak på runt 70kvm samt två mindre hus till som har taket mot söder. Är det bara beställa?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

mati skrev:
Jag har en lada på över 350kvm i öst-väst läge samt ett bostadshus med södertak på runt 70kvm samt två mindre hus till som har taket mot söder. Är det bara beställa?
Wow, jag som trodde att jag hade en stor lada (drygt 8 x 35 m i två plan) . :o Hur stor är din i byggyta?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Kriper skrev:
Kul att det finns sådana människor! Jag menade inte att låta som en kall kapitalist, det är bara ett bra sätt att kolla om det är för bra för att vara sant - det lät det spontant som. Själv har jag just beställt 10.6 kWp egna solceller till mitt tak och jag räknar inte med att få tillbaka pengarna på 10 år ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Det skulle vara intressant. Skulle kunna sätta celler på denna lada:

https://www.hitta.se/kartan!~56.73094,1 ... eLayer!l=1

Edit: Ser att det måste vara på samma fastighet där jag har elavtal så där gick det bort. Skulle dock kunna sätta på boningshuset men är lite osäker vad de menar med punkt två:
Observera att taken ska ha:
1, en sammanhållen yta på minst 36 m2 utan skorsten eller liknande,
2, Max höjd till takfot är cirka 3 meter, och
3, det ska finnas ett utrymme för en växelriktare (ca 75 x 50 cm) och en elcertifikatsmätare (30x 30 cm) bredvid husets elcentral/proppskåp. Du bör även undersöka om det är bygglovsriktigt att sätta solceller på taket.
http://etcel.se/kunder/hyra-solceller-d ... y-context=

Mitt hus är nog lite för högt misstänker jag.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Hör av er till ETC EL. Kostar inget att fråga.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Har oxå funderat på solpaneler på taket, har 70 m2 i söderläge. Tycker 7,28 kW låter lite på 70 m2 - det jag kollade på skulle bli ca. 11,7 kW. Kanske därför det låter som en bra deal. Paneler med låg effekt som är svåra att sälja...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

7200 kWh per år är ju inte så mycket. Vad kan ETC sälja elen för? 50 öre/kWh? Det blir 36 000kr i förtjänst över 10 år..?
Undrar hur business caset ser ut. De slantarna behöver ju betala både amorteringar och räntor över 10 år + support, resor och annan overhead, och ska dessutom ge en liten slant i överskott/buffert.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare

Inlägg av Morgan »

Eller så går ni in på Solarfarm.se och kollar på våra installationer, tesla ägare får givetvis rabatt!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Morgan skrev:
Eller så går ni in på Solarfarm.se och kollar på våra installationer, tesla ägare får givetvis rabatt!
Har ni några begränsningar på höjd till takfot för era installationer?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
7200 kWh per år är ju inte så mycket. Vad kan ETC sälja elen för? 50 öre/kWh? Det blir 36 000kr i förtjänst över 10 år..?
Undrar hur business caset ser ut. De slantarna behöver ju betala både amorteringar och räntor över 10 år + support, resor och annan overhead, och ska dessutom ge en liten slant i överskott/buffert.
Inklusive elcertifikat så är 50 öre kWh lågt räknat för "öronmärkt" solel. Fråga gärna "gröna" Telge Energi med flera andra elhandelsbolag som bara säljer el utan att själva producera en enda kWh förnybar el.... Dessutom tillkommer en betydande intäkt i form av en fast avgift på för 49 :- per månad + 4 öre i påslag på Nordpools spotpris på kundens hela elförbrukning under tio år (Idag har jag ett elhandelsavtal där jag betalar 0 öre i spotpåslag och bara drygt 30 :- i månadsavgift för min förbrukning som är drygt 35' kWh per år)

Med sjunkande priser på solceller + statligt stöd för installation och skattesubventioner för egenproducerad solel så tror jag Johans bolag och affärskoncept har lysande framtid. Speciellt med tanke på att hans drivkraft är att tillföra med solel i energisystemet istället för att bara berika sig själv. Det tycker jag är värt allt stöd.
Kriper

Inlägg av Kriper »

+46 skrev:
Herr X skrev:
Inklusive elcertifikat så är 50 öre kWh lågt räknat för "öronmärkt" solel. Fråga gärna "gröna" Telge Energi med flera andra elhandelsbolag som bara säljer el utan att själva producera en enda kWh förnybar el.... Dessutom tillkommer en betydande intäkt i form av en fast avgift på för 49 :- per månad + 4 öre i påslag på Nordpools spotpris på kundens hela elförbrukning under tio år (Idag har jag ett elhandelsavtal där jag betalar 0 öre i spotpåslag och bara drygt 30 :- i månadsavgift för min förbrukning som är drygt 35' kWh per år)

Med sjunkande priser på solceller + statligt stöd för installation och skattesubventioner för egenproducerad solel så tror jag Johans bolag och affärskoncept har lysande framtid. Speciellt med tanke på att hans drivkraft är att tillföra med solel i energisystemet istället för att bara berika sig själv. Det tycker jag är värt allt stöd.

:mrgreen: :mrgreen:

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

+46 skrev:
mati skrev:
Wow, jag som trodde att jag hade en stor lada (drygt 8 x 35 m i två plan) . :o Hur stor är din i byggyta?
Ingen aning, det är lite utbyggen, hönshus, garage och grejer. Jag vet bara att jag behövde runt 350kvm plåt när jag la om taket för några år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Grymt om man kunde få gratis tak om man låter någon få elen i 10 år. Vore kanske något för ett typ Tesla tak.
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare

Inlägg av Morgan »

Inte mycket som är gratis i den här världen egentligen!

Säljer själv min överproduktion till sölvesborgs energi för 1.4kr/kwh + 60öre i skattereduktion + några ören till för nätnytta och elcertifikat, mao en ganska god affär och inget jag vill byta bort!
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare

Inlägg av Morgan »

Svenssons skrev:
Morgan skrev:
Har ni några begränsningar på höjd till takfot för era installationer?
Nej vi har inga sådana begränsningar!
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

mati skrev:
+46 skrev:
mati skrev:
Ingen aning, det är lite utbyggen, hönshus, garage och grejer. Jag vet bara att jag behövde runt 350kvm plåt när jag la om taket för några år sedan.
Aha, jag räknade bara på den gaveln som vetter mot söder.
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare

Inlägg av Kuncale »

260W paneler används tydligen. Men ändå bra deal och intressant koncept.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kan det verkligen gå på bara 10 år innan anläggningen är betald?
Skriv svar