P100D på väg
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: P100D på väg
Hoppsan...Jojje167 skrev:

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: P100D på väg
Snarare julklapp än påskägg i så fall, eller är det ett uttryck för den något skeva tidsuppfattningen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: P100D på väg
Om det är gömt som ett påskägg så är det säkert för det är dåligt för batteriet (eller någon annan del av bilen).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: P100D på väg
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: P100D på väg
Ja jävlar det blir det!Feddan skrev:Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration


Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: P100D på väg
Alltid på P modellerdstr skrev:Pratar Tesla fortfarande om rullande start på 0-60mph?Jojje167 skrev:
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: P100D på väg
Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.Bjelke skrev:Ja jävlar det blir det!Feddan skrev:Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration![]()
![]()
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: P100D på väg
Jo du rätt såklartdstr skrev:Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.Bjelke skrev:Ja jävlar det blir det!Feddan skrev:Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration![]()
![]()
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.


Men snabb är den och för sin storlek är det sjukt iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: P100D på väg
Är inte de andra på listan också uppmätta med rollout? 0-60 mph på 2,4 sek är lika med en snittacceleration på 11,3 m/s^2, dvs 1,15 G. Att komma upp över 1 G i acceleration kräver antingen en friktionskoefficient som är högre än 1 (låter osannolikt för gummi på asfalt) eller avsevärd downforce (låter osannolikt för produktionsbilar, särskilt i låga hastigheter - Teslan har till och med negativ downforce, alltså lift). Det låter helt enkelt inte fysikaliskt möjligt.dstr skrev:Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.Bjelke skrev:Ja jävlar det blir det!Feddan skrev:Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration![]()
![]()
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: P100D på väg
Den praktiska gränsen går väl där accelerationen 0-60 blir samma som bromstiden 60-0? Går det att få däcken att bromsa borde det väl gå att accelerera? Det borde vara lättare att prova för de flesta av oss.danni skrev:Är inte de andra på listan också uppmätta med rollout? 0-60 mph på 2,4 sek är lika med en snittacceleration på 11,3 m/s^2, dvs 1,15 G. Att komma upp över 1 G i acceleration kräver antingen en friktionskoefficient som är högre än 1 (låter osannolikt för gummi på asfalt) eller avsevärd downforce (låter osannolikt för produktionsbilar, särskilt i låga hastigheter - Teslan har till och med negativ downforce, alltså lift). Det låter helt enkelt inte fysikaliskt möjligt.dstr skrev:Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.Bjelke skrev:Ja jävlar det blir det!Feddan skrev:Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration![]()
![]()
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Model S P85D,
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: P100D på väg
[/quote]
Den praktiska gränsen går väl där accelerationen 0-60 blir samma som bromstiden 60-0? Går det att få däcken att bromsa borde det väl gå att accelerera? Det borde vara lättare att prova för de flesta av oss.[/quote]
Där sade du något ! Varför är det inte lika kul att bromsa 100-0 på 2,5 s ? Det måste jag prova- bör ju bli billigare än 0-100 på samma tid... Nytt användningsområde för bakåtvända stolarna ? Då känns det ju som acceleration när man bromsar...
Den praktiska gränsen går väl där accelerationen 0-60 blir samma som bromstiden 60-0? Går det att få däcken att bromsa borde det väl gå att accelerera? Det borde vara lättare att prova för de flesta av oss.[/quote]
Där sade du något ! Varför är det inte lika kul att bromsa 100-0 på 2,5 s ? Det måste jag prova- bör ju bli billigare än 0-100 på samma tid... Nytt användningsområde för bakåtvända stolarna ? Då känns det ju som acceleration när man bromsar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: P100D på väg
Vilka andra serieproducerade bilar slår den? Bara nyfiken?dstr skrev:Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.Bjelke skrev:Ja jävlar det blir det!Feddan skrev:Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration![]()
![]()
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Re: P100D på väg
Det tror jag inte riktigt, om vi skulle kolla på vad den egentligen gör och inte vad tillverkaren säger så blir listan ganska annorlunda. Om nu Model S klarar 0-60 på 2,4 med rullande start så borde den väll klara det på 2,7 från stillastående? Om du kollar på listan så finns det bara 4 bilar som har klockats snabbare till 60 så plats 8-12 stämmer inte om vi tar vad man verkligen får ut från bilarna.dstr skrev:Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.Bjelke skrev:Ja jävlar det blir det!Feddan skrev:Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:Jojje167 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration![]()
![]()
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Re: P100D på väg
P100D borde ligga runt 2.7 med stående start. Tesla anger sina tider med flygande start, vilket dom är väldigt själva med att göra.JFAH skrev:Vilka andra serieproducerade bilar slår den? Bara nyfiken?
Re: P100D på väg
I nedan test uppfattar jag det som att de startar från stillastående med en acceleration 0-60 mph på 2,5s.
http://bgr.com/2016/09/15/tesla-model-s ... ed-review/
http://bgr.com/2016/09/15/tesla-model-s ... ed-review/
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: P100D på väg
0-60 på 2.7 i regn,
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: P100D på väg
Det som syftas på är något som kallas roll out. Att bilen tillåts röra sig en liten bit innan klockan startar. Varför man gör detta kan diskuteras, det finns många olika bra anledningar och förklaringar.tias skrev:I nedan test uppfattar jag det som att de startar från stillastående med en acceleration 0-60 mph på 2,5s.
http://bgr.com/2016/09/15/tesla-model-s ... ed-review/
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: P100D på väg
Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?
Re: P100D på väg
Tesla tog till det som efterkonstruktion enbart för P-modellerna när p85d inte presterade som förväntat.tias skrev:Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?
Dom bloggade om det.
Re: P100D på väg
Kanske dog med p85d? Det förklarar nämligen inte varför oberoende testare skulle tillämpa samma setup gång på annan...
Re: P100D på väg
http://www.hybridcars.com/consumer-repo ... 1-seconds/tias skrev:Kanske dog med p85d? Det förklarar nämligen inte varför oberoende testare skulle tillämpa samma setup gång på annan...
P90d nämns där också
Re: P100D på väg
I och med att artikelförfattarna inte lyckades matcha Teslas siffror för p85d uppger de rollout som en tänkbar förklaring. Tesla kanske också använde sig av rollout för p85d, vad vet jag, men så länge obereonde tester av p90d och p100d resulterar i samma siffror som Teslas - eller tom bättre i vissa fall - tror jag vi ska utgå från att Tesla frångått den praktiken tills det finns källor som motbevisar det.