Arlanda - Status?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Re: Arlanda - Status?

Inlägg av z balata »

josve skrev:
Jag har vid två tillfällen stått parkerad nu i sommar på P550, har varit nästan fullt båda gångerna. Man bör räkna med att man får åka bort till Beta när man kommer så man inte har för bråttom. Båda gångerna har det varit ungefär lika många rena elbilar som hybrider.

När det funkar så är det riktigt bra, du står närmast terminalen, parkeringen är gratis och Arlanda bjuder på elen...
Känns som en tidsfråga innan första repan eller bucklan kommer om man står där. Eller att någon dragit ur sladden och att man får böter.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Bengt skrev:
För att stå på P550 måste man vara kopplad till ett ladduttag. Jag frågade om det räcker med sladden kopplad i bilen och lagd över taket så det syns att det är en elbil, men det räcker inte..... Oftast är det fullt med hybrider inkopplade trots att de förorenar mer än vi.

Luftfartsverket vill ha miljövänliga bilar på parkeringarna, men har inte tänkt hela vägen.
Eftersom jag själv delvis kör hybrid, Mitshubitsi PHEV, kan jag bara påpeka att när man åker från Arlanda så åker man till stor del på solenergi som Arlandas solceller har skapat. Så även vi som kör med hybrider bidra ett en bättre miljö. Det vore skönt om Arlanda investerade i fler laddplatser och då även i garagen där det finns mer plats. Vi borde alla skicka brev om det till Swedavia.

Själv väntar jag på min Tesla till nästar vår då jag ersätter min BMW 525d Xdrive, så det är en lång väntar med enorma abstinensen innan jag får sätta mig bakom ratten!
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

ziggy skrev:
Efter att ha mailat parkering@swedavia.se om detta så fick jag svar från Fredrik BäcklundSwedavia:
"Nej tyvärr så kan man i nuläget inte boka el bilsplatser."
Fredrik Bäcklund
Tel: 010-1096800
E-post: fredrik.backlund@swedavia.se
Mailat.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Parkerade på Arlanda häromdagen. Fullt utanför terminal 5, på Beta fanns det bara två platser kvar. Hoppas att Swedavia bygger ut laddplatser i samma takt som antalet elbilar (och hybrider) växer i antal...

Jag tror att det är bra om fler hör av sig till Swedavia/Arlanda och påpekar behovet.
Användarvisningsbild
LarsHarry
Teslaägare

Inlägg av LarsHarry »

Från och med idag kostar det att parkera elbil på Beta.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

LarsHarry skrev:
Från och med idag kostar det att parkera elbil på Beta.
Attans, har hittat en källa.http://www.swedavia.se/arlanda/till-och ... parkering/

Verkar lite vrickat att det är gratis att stå på korttidsparkeringen men inte på långtidsparkeringen. Där gäller ordinarie prislista.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vänta, va? Verkar ju vrickat att laddhybrider får stå vi laddstolpar i längre tider, de är ju inte beroende av ström för att komma därifrån...
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Skickade förslag till Swedavia att tillåta bilar utan avgasrör att stå på valfri plats på timparkeringen utan inkopplad laddkabel redan i somras, skickade ett till nu.

Hybridbilar däremot bör ha tvång att ladda för att undvika att de kör iväg med tomt batteri.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar