Övergången till elbilar kan tvinga fram ny skatt...
Moderator: Redaktion
Övergången till elbilar kan tvinga fram ny skatt...
Hittade ingen tråd om detta...
Som rubriken säger så börjar man sakteliga titta på detta.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... m-ny-skatt
Trist med tanke på att man betala redan ganska mycket skatt och moms på elen.
Men det var ju bara en tidsfråga innan man tittar nya områden man kan beskatta.
Som rubriken säger så börjar man sakteliga titta på detta.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... m-ny-skatt
Trist med tanke på att man betala redan ganska mycket skatt och moms på elen.
Men det var ju bara en tidsfråga innan man tittar nya områden man kan beskatta.
Tesla Model Y
Re: Övergången till elbilar kan tvinga fram ny skatt...
Det här har Tibor skrivit en artikel om tidigare. Där presenteras en grov uträkning av hur mycket det skulle handla om ifall alla ICE-bilar ersattes med elbilar och man la en kilometerskatt på bilarna för att kompensera för skattebortfallet från drivmedelsförsäljningen. Vill minnas att siffran inte var speciellt hög, om det kan ha varit runt 2 kr/mil. Poängen var bland annat att eftersom vi inte behöver importera bränsle kommer dessa pengar att stanna i landet och istället bl.a. generera momsintäkter mm.
Någon som kan länka till artikeln här?
Någon som kan länka till artikeln här?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ok,
Hittade denna artikel igår på nätet och det var viss en del nya kommentarer om hur man ska ta detta vidare.
Någon kan ju stänga denna tråd om man anser att det behövs.
Hittade denna artikel igår på nätet och det var viss en del nya kommentarer om hur man ska ta detta vidare.
Någon kan ju stänga denna tråd om man anser att det behövs.
Tesla Model Y
Jag tycker att det är en ganska spännande lösningsansats att man redan börjar diskutera höjda skatter på elbilar eller elen som bilen laddas med. Idag finns det en supermiljöbilspremie som ska ge folk incitament att skaffa elbilar, men samtidigt är man uppenbarligen rädd att detta verkligen inträffar. Trots att andelen elbilar på svenska vägar fortfarande är totalt försumbar.
Självklart måste man på lång sikt kompensera för minskade skatteintäkter, men just nu känns det lite kontraproduktivt att ens diskutera det. Första lösningen borde ju naturligtvis vara att höja skatten på bensin och diesel, allt eftersom färre betalar bränsleskatt. Annars blir det som i Danmark.
Självklart måste man på lång sikt kompensera för minskade skatteintäkter, men just nu känns det lite kontraproduktivt att ens diskutera det. Första lösningen borde ju naturligtvis vara att höja skatten på bensin och diesel, allt eftersom färre betalar bränsleskatt. Annars blir det som i Danmark.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Detta är inget nytt för många som är insatta. Som sagt så skrev tibor en bra artikel om det. Jag minns totalkostnad för framdrivning/mil till 6kr i jämförelse med typ 12 för en bensinbil.
Men visst känns det lite kontraproduktivt att gå ut med det redan nu, förmodligen 10 år innan det blir verklighet.
Men visst känns det lite kontraproduktivt att gå ut med det redan nu, förmodligen 10 år innan det blir verklighet.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Nu vet jag inte vad ministern sa till reportern, men i artikeln sägs inget om höjda skatter på elbilar (förutom att man så småningom naturligtvis måste återinföra normal vägtrafikskatt på elbilar när dessa blir norm) eller på elen. Det står bara att man måste kompensera för de förlorade skatteintäkterna, och det förstår jag. Självklart. Har man en budget som förutsätter ett visst skatteuttag så måste man ju kompensera ifall en stor och viktig skattebas som fossilbränsle försvinner. Vägtrafikskatt ska endast gå till underhåll av vägar.mati skrev:Jag tycker att det är en ganska spännande lösningsansats att man redan börjar diskutera höjda skatter på elbilar eller elen som bilen laddas med. Idag finns det en supermiljöbilspremie som ska ge folk incitament att skaffa elbilar, men samtidigt är man uppenbarligen rädd att detta verkligen inträffar. Trots att andelen elbilar på svenska vägar fortfarande är totalt försumbar.
Men man kan ju börja med att beskatta flyg och båtar, som ju är en enorm miljöbov.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, skatteintäkten kan komma från "vartsomhelst" sas, fast det jag tycker är osmakligt är att beskatta fossila bränslen med miljöargument och sedan fundera hur man ska klara sig när problemet är löst,Jerker skrev:Nu vet jag inte vad ministern sa till reportern, men i artikeln sägs inget om höjda skatter på elbilar (förutom att man så småningom naturligtvis måste återinföra normal vägtrafikskatt på elbilar när dessa blir norm) eller på elen. Det står bara att man måste kompensera för de förlorade skatteintäkterna, och det förstår jag. Självklart. Har man en budget som förutsätter ett visst skatteuttag så måste man ju kompensera ifall en stor och viktig skattebas som fossilbränsle försvinner. Vägtrafikskatt ska endast gå till underhåll av vägar.mati skrev:Jag tycker att det är en ganska spännande lösningsansats att man redan börjar diskutera höjda skatter på elbilar eller elen som bilen laddas med. Idag finns det en supermiljöbilspremie som ska ge folk incitament att skaffa elbilar, men samtidigt är man uppenbarligen rädd att detta verkligen inträffar. Trots att andelen elbilar på svenska vägar fortfarande är totalt försumbar.
Men man kan ju börja med att beskatta flyg och båtar, som ju är en enorm miljöbov.
alltså när fossilbrännandet försvinner så försvinner ju även miljöargumentet. Om det uppstår en kostnad miljömässigt för fossileldandet så ska isf den kostnaden försvinna när eldandet upphör och därmed
även behovet av den skatten.
Fast så enkelt är det såklart inte tyvärr, men vi är ganska många som hävdar att det faktiskt är stora kostnader som kommer att försvinna (ohälsa om inte annat) iom upphörandet av fossilbränslebrännandet,men det ligger långt in i framtiden känns det som och ingen kommer väl att kunna se dessa positiva effekter för det kommer hela tiden att finnas en massa annan dynga som
gör oss/naturen sjuka

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vi få väl se vad framtiden utvisar men på något sätt vill man täcka upp minska skatteintäkt för att ta ut det någon annanstans.apkungen skrev:Detta är inget nytt för många som är insatta. Som sagt så skrev tibor en bra artikel om det. Jag minns totalkostnad för framdrivning/mil till 6kr i jämförelse med typ 12 för en bensinbil.
Tesla Model Y
Titta på Schweiz hur beskattningen och demokrati hänger ihop. Låt ta en beslutande folkomröstning om vi ska ha högre skatter på elbilar.
Var försiktig med det! Se på Storbritannien och USA!Swede1 skrev:Titta på Schweiz hur beskattningen och demokrati hänger ihop. Låt ta en beslutande folkomröstning om vi ska ha högre skatter på elbilar.
Model S P85D,
...och även Hitler kom till makten i demokratiska val...Foluke skrev:Var försiktig med det! Se på Storbritannien och USA!Swede1 skrev:Titta på Schweiz hur beskattningen och demokrati hänger ihop. Låt ta en beslutande folkomröstning om vi ska ha högre skatter på elbilar.
Nu vet jag inte vad ministern sa till reportern, men i artikeln sägs inget om höjda skatter på elbilar (förutom att man så småningom naturligtvis måste återinföra normal vägtrafikskatt på elbilar när dessa blir norm) eller på elen. Det står bara att man måste kompensera för de förlorade skatteintäkterna, och det förstår jag. Självklart. Har man en budget som förutsätter ett visst skatteuttag så måste man ju kompensera ifall en stor och viktig skattebas som fossilbränsle försvinner. Vägtrafikskatt ska endast gå till underhåll av vägar.
Men man kan ju börja med att beskatta flyg och båtar, som ju är en enorm miljöbov.[/quote]
Varfør ær det alltid så sjælvklart att en skatt måste ersætta en annan. Inte før att gøra det till en politisk duskussion men denna sjælvklarhet vill jag bestrida
jag stoppar nu hær då det inte hør till Teslaforumet 
Men man kan ju börja med att beskatta flyg och båtar, som ju är en enorm miljöbov.[/quote]
Varfør ær det alltid så sjælvklart att en skatt måste ersætta en annan. Inte før att gøra det till en politisk duskussion men denna sjælvklarhet vill jag bestrida

På något sätt måste inkomsterna komma in. Folk är vana att bli pungslagna vid pumpen och de kostnaderna är accepterade i folks medvetande (hamnar i budgetprosten bilägandet) Därför är det rimligt att det är någonstans kring bilägandet som skatten tas. (börjar man ta det från andra ställen skulle folk börja protestera.) Så det gäller att väga som övervägande på guldvåg och vid rätt tidpunkt.
man kan inte börja för tidigt, för då dödar man elbilen men heller inte för sent, för då blir det protester om folk vänjer sig vid en kostnadsnivå. man måste öka gradantalet i vattnet långsamt så grodan inte hoppar ut. målet är att skatteinkomsterna är lika år från år.
kmskatt kan vara ett sätt, men inlandsborna kommer med all rätt klaga att det dödar landsbygden.
bilskatten kan höjas kanske man kallar det energiskatt. möjligt att laddstationer som SuC får ett påslag, samt att det blir krav att installera laddbox om man skall ladda elbilen hemma (med skattepåslag givetvis)
Att statsmakten stillatigande kommer acceptera bortfallet från bensinskatten kommer nog inte att ske, de pengarna skall in i budgeten.
man kan inte börja för tidigt, för då dödar man elbilen men heller inte för sent, för då blir det protester om folk vänjer sig vid en kostnadsnivå. man måste öka gradantalet i vattnet långsamt så grodan inte hoppar ut. målet är att skatteinkomsterna är lika år från år.
kmskatt kan vara ett sätt, men inlandsborna kommer med all rätt klaga att det dödar landsbygden.
bilskatten kan höjas kanske man kallar det energiskatt. möjligt att laddstationer som SuC får ett påslag, samt att det blir krav att installera laddbox om man skall ladda elbilen hemma (med skattepåslag givetvis)
Att statsmakten stillatigande kommer acceptera bortfallet från bensinskatten kommer nog inte att ske, de pengarna skall in i budgeten.
Glöm inte koldioxidskatten som också är en ren intäkt. Tillkommer moms. Ovanpå skatterna... Att koldioxidskatten har med miljö att göra är rent nys.Mickep skrev:På något sätt måste inkomsterna komma in. Folk är vana att bli pungslagna vid pumpen och de kostnaderna är accepterade i folks medvetande (hamnar i budgetprosten bilägandet) Därför är det rimligt att det är någonstans kring bilägandet som skatten tas. (börjar man ta det från andra ställen skulle folk börja protestera.) Så det gäller att väga som övervägande på guldvåg och vid rätt tidpunkt.
Skatter är en betalning utan krav på motprestation till den som betalar skatten, så vägtrafikskatten (fordonsskatten?) går liksom andra skatter in i allmänna skattkistan. Avgifter däremot ska ha en motprestation (även om nog arbetsgivaravgift delvis är en skatt, och fastighetsavgiften definitivt är det).Jerker skrev:Vägtrafikskatt ska endast gå till underhåll av vägar.
Du menar att det vore bättre att ha en momsfri skatt som är högre, för att slippa att företag gör momsavdrag på dem?JFAH skrev:Glöm inte koldioxidskatten som också är en ren intäkt. Tillkommer moms. Ovanpå skatterna...
Istället för t ex 4 kr/l + 25 % moms så är det bättre att ha en momsfri skatt på 5 kr/l?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Skatt är oftast stöld hävdar jag. Att statiskt tro att man måste kompensera en minskande skatt med att höja en annan är fel väg. Inte kommer pengar som folk slipper betala skatt för att läggas på hög, de kommer spenderas. Man måste räkna med både andra och kanske tredje ordningens effekter innan man kan dra slutsatser ...
Eget exempel. Sålde en bil som drog 1 l/mil till förmån för Teslan, vilket kanske gjorde 1500 kr i månaden i mindre utlägg (900 kr skatt). Tror ni jag lagt dessa pengar på hög eller spenderat på annat
?
Eget exempel. Sålde en bil som drog 1 l/mil till förmån för Teslan, vilket kanske gjorde 1500 kr i månaden i mindre utlägg (900 kr skatt). Tror ni jag lagt dessa pengar på hög eller spenderat på annat

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Skatter skall läggas på det som vi vill ha mindre av. Blir det så att vi får in mindre skatt pga mindre koldioxidutsläpp så kan vi först höja skatten där mer. Skulle det mot förmodan bli så att ingen vill släppa ut mer koldioxid så är det inte på arbete, tjänster eller produktion vi borde lägga skatt på utan andra saker som vi inte vill ha.
En km-skatt skulle betyda att vi inte vill ha några transporter. Den skulle även betalas för fordon som kör på privata vägar.
En km-skatt skulle betyda att vi inte vill ha några transporter. Den skulle även betalas för fordon som kör på privata vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag såg inte heller något i artikeln som sa att det skulle införas nån skatt på elbilar eller el.
Man kan ju lika gärna fimpa ett jobbskatteavdrag eller två.. Dom kostar ju många gånger mer än vad "förlusten" för närmaste årens elbilar kommer göra.
Man kan ju lika gärna fimpa ett jobbskatteavdrag eller två.. Dom kostar ju många gånger mer än vad "förlusten" för närmaste årens elbilar kommer göra.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag trivs med att bo i Sverige och även om det inte alltid är så att skattemedel används exakt så som jag skulle önska och att medlen i många fall säkert kunde användas mer effektivt så tycker jag i grunden att vi har ett bra system här och jag anser inte att skatt är stöld. I höstas tvingades jag till att utnyttja vår sjukvård på allvar för första gången i mitt liv och jag är väldigt glad för att jag för ett flertal läkarbesök, magnetröntgen och akutbesök och slutligen en operation bara behövt betala sammanlagt ett par tusenlappar och inte några hundra tusen.
Det är bara att se sig om var man än befinner sig i det här landet om så ser man massor av skattefinansierade "saker" som man inte skulle vilja vara utan. I samband med bevakningen av USA:s presidentval har jag fått lära mig massor om det landet, och jag är så innerligt glad att jag slipper leva där, i det lågskattelandet där en offentligt finansierad sjukvårdsförsäkring ses som ett påfund av satan eller som kommunism.
Jag tillhör dem som gärna betalar skatt och trots att jag gynnades av jobbskatteavdragen anser jag att de var fel.
Det är bara att se sig om var man än befinner sig i det här landet om så ser man massor av skattefinansierade "saker" som man inte skulle vilja vara utan. I samband med bevakningen av USA:s presidentval har jag fått lära mig massor om det landet, och jag är så innerligt glad att jag slipper leva där, i det lågskattelandet där en offentligt finansierad sjukvårdsförsäkring ses som ett påfund av satan eller som kommunism.
Jag tillhör dem som gärna betalar skatt och trots att jag gynnades av jobbskatteavdragen anser jag att de var fel.
Bra skrivet Jerker.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Men att jag skall behöva betala 60 % (70% med arbetsgivaravgiftJerker skrev:Jag trivs med att bo i Sverige och även om det inte alltid är så att skattemedel används exakt så som jag skulle önska och att medlen i många fall säkert kunde användas mer effektivt så tycker jag i grunden att vi har ett bra system här och jag anser inte att skatt är stöld. I höstas tvingades jag till att utnyttja vår sjukvård på allvar för första gången i mitt liv och jag är väldigt glad för att jag för ett flertal läkarbesök, magnetröntgen och akutbesök och slutligen en operation bara behövt betala sammanlagt ett par tusenlappar och inte några hundra tusen.

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Kul att betala skatt men... skall inte ett miljö engagemang ge oss något? Jo bättre hälsa bl.a. Och därmed lägre kostnader vår sjukvård mm dvs också möjlighet till lägre skatt. Koldioxid skatten är en skatt som bl.a. Betalas för miljö förstöring och om möjligt återställande av moder natur. Nej skatt på något som inte behövs eller inte är motiverat skapar nya Trump och även i Sverige finns det arga "vita" män lika i USA och med politiker som inte lever och lyssnar på invånarna växer denna skara.
Tack för ordet.
PS är ingen konsult
Skickat från min iPad med Tapatalk
Tack för ordet.
PS är ingen konsult
Skickat från min iPad med Tapatalk
Jaha, för vi vill att folk ska jobba mindre?joel80 skrev:Jag såg inte heller något i artikeln som sa att det skulle införas nån skatt på elbilar eller el.
Jobba mindre?? Så du tror att folk börjat jobba mer p.g.a. jobbskattebidragen? Inte I närheten av så många människor man hade kunnat anställa för samma summor inom t.ex sjukvården, äldrevården och barnomsorgen. Sjukt dyra "arbetstillfällen" är vad som möjligen skapats.
Jag har "tjänat" på det personligen.. Betalar bara runt 24% inkomstskatt senaste åren. Inkomst på runt 300-350k/år. Men jag kan lätt tänka mig att betala bra många tusenlappar extra mot att barngrupperna blir mindre på dagis och skola, sjukvården får mer resurser så personalen slipper gå in i väggen och så vi kan bygga upp skyddsnätet/välfärden vi hade innan 2006.
Att inkomsten från bensin och diesel minskar tror inte jag heller kommer skapa sånt gap. Mindre kostnader på andra poster, t.ex sjukvården, och som tidigare nämnt så kommer bilar då drivas av inhemsk elproduktion istället för importerad olja. D.v.s pengarna stannar inom landet.
Jag har "tjänat" på det personligen.. Betalar bara runt 24% inkomstskatt senaste åren. Inkomst på runt 300-350k/år. Men jag kan lätt tänka mig att betala bra många tusenlappar extra mot att barngrupperna blir mindre på dagis och skola, sjukvården får mer resurser så personalen slipper gå in i väggen och så vi kan bygga upp skyddsnätet/välfärden vi hade innan 2006.
Att inkomsten från bensin och diesel minskar tror inte jag heller kommer skapa sånt gap. Mindre kostnader på andra poster, t.ex sjukvården, och som tidigare nämnt så kommer bilar då drivas av inhemsk elproduktion istället för importerad olja. D.v.s pengarna stannar inom landet.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
\begin{OT}joel80 skrev:
.
Men ingen hindrar dig att betala mer skatt redan idag. T.ex. stryk ev. ränteavdrag för bolån i deklarationen, det är en enkel variant. En annan är väl att att ändra taxerad inkomst, och höja den

Vidare, hur säkerställer vi att skattepengarna går till rätt saker? Skåne höjde landstingskatten för ngt år sedan,det tog bara ett år sedan var det underskott igen .... väldigt lätt sätta sprätt på "någonannans pengar".
\end{OT}
....