Ja det låter ju helt sjukt ju, både äta och ha kakan kvar tänkte dom typ eller?LarsL skrev:Då är ju batterihyra totalt meningslöst om det inte går att byta batteri ändå.

Moderator: Redaktion
Ja det låter ju helt sjukt ju, både äta och ha kakan kvar tänkte dom typ eller?LarsL skrev:Då är ju batterihyra totalt meningslöst om det inte går att byta batteri ändå.
Leafspy heter appen som kräver en OBD-läsare typ ELM 327. Du behöver bara gratisversionen för att läsa ut SOH men det finns mycket mera intressant i köp-versionen. Dock har jag för mig att den dyraste inte har några funktioner som motiverar prishöjningen...Bjelke skrev:Ursäkta en urbota idiot men hur kollar man detta på en Leaf? Jag har ju oxo en som gått typ 7000mil så den vore ju lite kul att "lägga in" oxo kanske...
Så i det fallet är priset inte fullständigt galet ändå juJerker skrev:Skulle ändå vara intressant att räkna på det för att se hur Renault tänker. Nån sa att det borde bli ett högre restvärde på bilen också. Inte för att det spelar nån roll vid privatleasing.
En intressant detalj är detta: Jag betalar idag 1239:- inkl moms i månaden för batterihyran (22 kWh) vid en körsträcka på 2500 mil/år. Men på prislistan för den nya modellen med 41 kWh batteri så är batterihyran för fri körsträcka 1199:-/mån!
Nej, de har inte hottat upp bilen nåt. Kylsystemet av batteriet är det samma, så det klarar inga större effektuttag. Hastigheten är begränsad till 145 km/h, 0-100 går på runt 14 sek. Även om man har ett större batteri är ju den snabbaste laddningen 22 kW...Bjelke skrev:Så i det fallet är priset inte fullständigt galet ändå juJerker skrev:Skulle ändå vara intressant att räkna på det för att se hur Renault tänker. Nån sa att det borde bli ett högre restvärde på bilen också. Inte för att det spelar nån roll vid privatleasing.
En intressant detalj är detta: Jag betalar idag 1239:- inkl moms i månaden för batterihyran (22 kWh) vid en körsträcka på 2500 mil/år. Men på prislistan för den nya modellen med 41 kWh batteri så är batterihyran för fri körsträcka 1199:-/mån!
Större batteri kan ju även ge rejäla besparingar genom minskat behov av laddningar till högre pris tex, mer laddning hemma eller i sommarstugan istället för dyrare snabbladdare, samt liknande exempel, alltså inte bara bättre räckvidd
Får man bättre prestanda liknande Tesla oxo?
- Jo, ZOE festen är verkligen över....köpte min Zoe billigt men det är inte värt att lägga 3500 Euro på den efter 6300mil, 25k var min gräns. Kör fram till våren ca 7000 mil sen blir det en beg billig Leaf 24kW eller en i3 (ev REX) i väntan på en Tesla Model 3. Det för lite "Kräm i batterierna" i dagens generation 1 elbilar dvs Leaf 24kW, Zoe 22kW....kommer ju knappt 10mil på vintern med 2.0kW i snittförbrukning med 89% SOH....men eftersom jag kan ladda på jobbet räddar det generations 1 elbilen existens känns det som. Dock är det inte många i sverige som kör 10mil varje dag till jobbet så generation 1 elbilarna kommer fortfarande fungera bra för en stor del av bilister som vill köra miljömedvetet och kanske under våren 2017 kan köpa en beg Zoe, 22kW @ 7500mil för 90000kr eller en Leaf 24k @ 7500mil för 120000kr och köra ett tag till innan garantierna går ut eller "State Of Health" når 75% på Zoe....och Renault står för batteribytet.Jerker skrev:Festen är över! Batteribytet kommer att kosta 3500 Euro...
De som har köpt en Zoe q210 och som byter upp sig till 41 kWh gör en bra affär. 43 kW laddning gör långresorna riktigt uthärdliga!.Elbilspappan skrev:- Jo, ZOE festen är verkligen över....köpte min Zoe billigt men det är inte värt att lägga 3500 Euro på den efter 6300mil, 25k var min gräns. Kör fram till våren ca 7000 mil sen blir det en beg billig Leaf 24kW eller en i3 (ev REX) i väntan på en Tesla Model 3. Det för lite "Kräm i batterierna" i dagens generation 1 elbilar dvs Leaf 24kW, Zoe 22kW....kommer ju knappt 10mil på vintern med 2.0kW i snittförbrukning med 89% SOH....men eftersom jag kan ladda på jobbet räddar det generations 1 elbilen existens känns det som. Dock är det inte många i sverige som kör 10mil varje dag till jobbet så generation 1 elbilarna kommer fortfarande fungera bra för en stor del av bilister som vill köra miljömedvetet och kanske under våren 2017 kan köpa en beg Zoe, 22kW @ 7500mil för 90000kr eller en Leaf 24k @ 7500mil för 120000kr och köra ett tag till innan garantierna går ut eller "State Of Health" når 75% på Zoe....och Renault står för batteribytet.Jerker skrev:Festen är över! Batteribytet kommer att kosta 3500 Euro...
Ryktet säger att Renault ger Zoe ägare möjligheten att köpa ut batterierna i Zoe med 22kW för 2000 Euro men som vanligt med Renault så är det endast den Officiella informationen som är intressant. Ang 41kW batteriet har jag hört 3st rykten där alla var 99% säkra...
Befintliga Zoe ägare kunde uppgradera till 41kW Batteriet så här....3st rykten.
1. 0kr, efter som du byter in ditt befintliga 22kW batteri och fortsätter hyra ett 41kW batteri...(ev 100kr högre månadskostnad)
2. 2000 Euro, fortsatt hyra...
3. 3500 Euro, tyvärr det senaste 99% ryktet och om det blir detta kommer nog "Ingen" befintlig Zoe ägare uppgradera eftersom att Renault Zoe är inte en "så" bra elbil tyvärr, listan kan göras lång på brister jämfört med Leaf, E-golf, i3. ( Stolvärme, Värmesystemet, förbrukningen vid 110km/h, m.m )
Som sagt Renault Zoe festen är över och vi kommer nog se Zoe bilar under 100k snart på blocket, KVD.
Ja har man just den laddaren och kan utnyttja den oxo (vet inte hur många som ger 43kW men säkert dom flesta kombi-Jerker skrev:De som har köpt en Zoe q210 och som byter upp sig till 41 kWh gör en bra affär. 43 kW laddning gör långresorna riktigt uthärdliga!.Elbilspappan skrev:- Jo, ZOE festen är verkligen över....köpte min Zoe billigt men det är inte värt att lägga 3500 Euro på den efter 6300mil, 25k var min gräns. Kör fram till våren ca 7000 mil sen blir det en beg billig Leaf 24kW eller en i3 (ev REX) i väntan på en Tesla Model 3. Det för lite "Kräm i batterierna" i dagens generation 1 elbilar dvs Leaf 24kW, Zoe 22kW....kommer ju knappt 10mil på vintern med 2.0kW i snittförbrukning med 89% SOH....men eftersom jag kan ladda på jobbet räddar det generations 1 elbilen existens känns det som. Dock är det inte många i sverige som kör 10mil varje dag till jobbet så generation 1 elbilarna kommer fortfarande fungera bra för en stor del av bilister som vill köra miljömedvetet och kanske under våren 2017 kan köpa en beg Zoe, 22kW @ 7500mil för 90000kr eller en Leaf 24k @ 7500mil för 120000kr och köra ett tag till innan garantierna går ut eller "State Of Health" når 75% på Zoe....och Renault står för batteribytet.Jerker skrev:Festen är över! Batteribytet kommer att kosta 3500 Euro...
Ryktet säger att Renault ger Zoe ägare möjligheten att köpa ut batterierna i Zoe med 22kW för 2000 Euro men som vanligt med Renault så är det endast den Officiella informationen som är intressant. Ang 41kW batteriet har jag hört 3st rykten där alla var 99% säkra...
Befintliga Zoe ägare kunde uppgradera till 41kW Batteriet så här....3st rykten.
1. 0kr, efter som du byter in ditt befintliga 22kW batteri och fortsätter hyra ett 41kW batteri...(ev 100kr högre månadskostnad)
2. 2000 Euro, fortsatt hyra...
3. 3500 Euro, tyvärr det senaste 99% ryktet och om det blir detta kommer nog "Ingen" befintlig Zoe ägare uppgradera eftersom att Renault Zoe är inte en "så" bra elbil tyvärr, listan kan göras lång på brister jämfört med Leaf, E-golf, i3. ( Stolvärme, Värmesystemet, förbrukningen vid 110km/h, m.m )
Som sagt Renault Zoe festen är över och vi kommer nog se Zoe bilar under 100k snart på blocket, KVD.
Schabblar, tror jag.Bjelke skrev:Ja har man just den laddaren och kan utnyttja den oxo (vet inte hur många som ger 43kW men säkert dom flesta kombi-
stolpar iaf antar jag) så kan det ju göra bilen till lite av den man även tar på längre turer och därmed får valuta för pengarna.
Annars är det sjukt synd att BÅDE Nissan och Reanault inte spelar sina kort rätt just nu medans det inte är så många som fajtas om elbilsmarknaden än så länge (ok Zoe kommer med ett skapligt batteri till nya men ändå), dom har ju guldläge
att haka på Tesla som bästa alternativen direkt under i prisklass vilket är en enorm marknad ju, inser dom inte hur stor
påverkarnan alla begagnade kan ha på varumärket om dom spelar korten rätt NU???
Om jag till rätt pris kunde byta upp mitt batteri på min Leaf så skulle jag ju ha en skitbra bil och kanske vara riktigt nöjd
med den i flera år till, och därmed kanske köpa en Leaf även nästa gång, ISTäLLET för att tex titta på en model 3 eller liknande... Har dom ingen avdelning som har koll på sånt? Näe dom typ chablar (hur stavas det?) nog bort en del av kakan här...
Jodå, det där finns ju som en underliggande tanke hela tiden.joel80 skrev:Kanske är det lite konspiratoriskt, men det finns en tanke i mig som säger att dom gör det helt med vilje för att fortfarande kunna kränga så många fossilbilar som möjligt. Blir elbilen så bra som den kan vara kommer det rätt snart inte säljas fossilbilar i samma klass.
Priserna verkar ju bevisligen börja hamna i en sån klass att det alldeles snart inte går att använda som argument. (även där känns det som att det i många lägen pressas upp och att man tar ut betydligt större marginaler på elbilar. Man vill kanske ha tillbaka investerings/utvecklingskostnader snabbt... Hm..
Nissan sålde 2014 61027 Leaf och 2015 sålde de 43780 stycken så de ser en nergång. Detta året har de gått upp lite men det är fortfarande lägre än 2014.LarsL skrev:Men sen är det väl så att Leafen inte sålde alls i början. Många blev nog hårt luggade för den satsningen då och då är det svårt att föreslå nya modeller. När sedan försäljningen började komma igång så hade det ju gått några år och tiden har helt enkelt inte räckt till, gissar att det tar 4-5 år att ta fram en bil.
Tänk på att bara för ett drykt år sedan så trodde Nissan representanter inte att det skulle säljas fler 30kWh än 24kWh Leaf, trots att prisskillnaden bara var 19000kr. Nu har de nog lärt sig att range säljer, på grund av den räckviddsångest man alltid har innan köpet.
Och bilen släpptes 2010.vigge50 skrev:Nissan sålde 2014 61027 Leaf och 2015 sålde de 43780 stycken så de ser en nergång. Detta året har de gått upp lite men det är fortfarande lägre än 2014.LarsL skrev:Men sen är det väl så att Leafen inte sålde alls i början. Många blev nog hårt luggade för den satsningen då och då är det svårt att föreslå nya modeller. När sedan försäljningen började komma igång så hade det ju gått några år och tiden har helt enkelt inte räckt till, gissar att det tar 4-5 år att ta fram en bil.
Tänk på att bara för ett drykt år sedan så trodde Nissan representanter inte att det skulle säljas fler 30kWh än 24kWh Leaf, trots att prisskillnaden bara var 19000kr. Nu har de nog lärt sig att range säljer, på grund av den räckviddsångest man alltid har innan köpet.
Det är väl bara att ta det bästa man kan hitta nästa gång det är dags att byta bil, inte tusan slänger man ut 35000kr på en rullande bil?Elbilspappan skrev:Som sagt-
Zoeq festen är över, ännu en gång har jag fått bekräftat att det blir 3500Euro för batteribytet om någon befintlig Zoe ägare är intresserad.
Det senaste ryktet är dock att efter 2017 kan Zoe ägare köpa ut sitt batteri? - men det låter lite väl bra? Verkligen bara ett rykte känner jag.
Jag var på mässan i Göteborg och men Renault var inte där, men dom var i Stockholm. Blir intressant att se hur många befintliga Zoe ägare som uppgraderar sina batterier, jag får se hur jag gör.
- Sant, jag förstår hur du tänker. Men jag tänker så här ang batteriet.LarsL skrev:Det är väl bara att ta det bästa man kan hitta nästa gång det är dags att byta bil, inte tusan slänger man ut 35000kr på en rullande bil?Elbilspappan skrev:Som sagt-
Zoe festen är över, ännu en gång har jag fått bekräftat att det blir 3500Euro för batteribytet om någon befintlig Zoe ägare är intresserad.
Absolut! Även om det är lite sent påtänkt...Bjelke skrev:Det var ju bra!Jerker skrev: