Renault Zoe 41 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Då är ju batterihyra totalt meningslöst om det inte går att byta batteri ändå.
Ja det låter ju helt sjukt ju, både äta och ha kakan kvar tänkte dom typ eller? :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Batterihyran var aldrig tänk att täcka hela kostnaden för batteriet utan den var satt till en kostnad motsvarande månadskostnaden för bränsle för att få ner inköpspriset. Om den hade varit tänkt att täcka hela batterikostnaden så have priset varit betydligt högre, varför tror ni annars det är dyrare att köpa Zoe med det stora batteriet?

Låt oss räkna på det, Tesla har en kostnad på $190/kWh för batteriet och jag antar att Renaults kostnad är högre så låt oss anta $250/kWh. Renault marknadsför batteriet som 41 kWh men det är den användbara delen, totalt så är batteriet större så säg 44 kWh. Detta blir en kostnad på $11000 dollar eller 100 000 kr. Månadskostnaden är 699 kr men om vi tar bort moms så får de in 560 kr per månad, detta betyder att de skulle ta Renault 15 år för att de skulle få in kostnaden för batteriet vilket är alldeles för lång tid för ett företag, speciellt om garantin är på 8 år. Det finns en anledning till att Zoe är betydligt dyrare än en Clio och det är just för att du har betalat en stor del av batteriet vid köpet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Men då hade de precis lika gärna kunnat kalla det dörrhyra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Ursäkta en urbota idiot men hur kollar man detta på en Leaf? Jag har ju oxo en som gått typ 7000mil så den vore ju lite kul att "lägga in" oxo kanske...
Leafspy heter appen som kräver en OBD-läsare typ ELM 327. Du behöver bara gratisversionen för att läsa ut SOH men det finns mycket mera intressant i köp-versionen. Dock har jag för mig att den dyraste inte har några funktioner som motiverar prishöjningen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Skulle ändå vara intressant att räkna på det för att se hur Renault tänker. Nån sa att det borde bli ett högre restvärde på bilen också. Inte för att det spelar nån roll vid privatleasing.

En intressant detalj är detta: Jag betalar idag 1239:- inkl moms i månaden för batterihyran (22 kWh) vid en körsträcka på 2500 mil/år. Men på prislistan för den nya modellen med 41 kWh batteri så är batterihyran för fri körsträcka 1199:-/mån!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Skulle ändå vara intressant att räkna på det för att se hur Renault tänker. Nån sa att det borde bli ett högre restvärde på bilen också. Inte för att det spelar nån roll vid privatleasing.

En intressant detalj är detta: Jag betalar idag 1239:- inkl moms i månaden för batterihyran (22 kWh) vid en körsträcka på 2500 mil/år. Men på prislistan för den nya modellen med 41 kWh batteri så är batterihyran för fri körsträcka 1199:-/mån!
Så i det fallet är priset inte fullständigt galet ändå ju :)
Större batteri kan ju även ge rejäla besparingar genom minskat behov av laddningar till högre pris tex, mer laddning hemma eller i sommarstugan istället för dyrare snabbladdare, samt liknande exempel, alltså inte bara bättre räckvidd :)
Får man bättre prestanda liknande Tesla oxo?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:

Så i det fallet är priset inte fullständigt galet ändå ju :)
Större batteri kan ju även ge rejäla besparingar genom minskat behov av laddningar till högre pris tex, mer laddning hemma eller i sommarstugan istället för dyrare snabbladdare, samt liknande exempel, alltså inte bara bättre räckvidd :)
Får man bättre prestanda liknande Tesla oxo?
Nej, de har inte hottat upp bilen nåt. Kylsystemet av batteriet är det samma, så det klarar inga större effektuttag. Hastigheten är begränsad till 145 km/h, 0-100 går på runt 14 sek. Även om man har ett större batteri är ju den snabbaste laddningen 22 kW...
Elbilspappan

Inlägg av Elbilspappan »

Jerker skrev:
Festen är över! Batteribytet kommer att kosta 3500 Euro...
- Jo, ZOE festen är verkligen över....köpte min Zoe billigt men det är inte värt att lägga 3500 Euro på den efter 6300mil, 25k var min gräns. Kör fram till våren ca 7000 mil sen blir det en beg billig Leaf 24kW eller en i3 (ev REX) i väntan på en Tesla Model 3. Det för lite "Kräm i batterierna" i dagens generation 1 elbilar dvs Leaf 24kW, Zoe 22kW....kommer ju knappt 10mil på vintern med 2.0kW i snittförbrukning med 89% SOH....men eftersom jag kan ladda på jobbet räddar det generations 1 elbilen existens känns det som. Dock är det inte många i sverige som kör 10mil varje dag till jobbet så generation 1 elbilarna kommer fortfarande fungera bra för en stor del av bilister som vill köra miljömedvetet och kanske under våren 2017 kan köpa en beg Zoe, 22kW @ 7500mil för 90000kr eller en Leaf 24k @ 7500mil för 120000kr och köra ett tag till innan garantierna går ut eller "State Of Health" når 75% på Zoe....och Renault står för batteribytet.
Ryktet säger att Renault ger Zoe ägare möjligheten att köpa ut batterierna i Zoe med 22kW för 2000 Euro men som vanligt med Renault så är det endast den Officiella informationen som är intressant. Ang 41kW batteriet har jag hört 3st rykten där alla var 99% säkra...

Befintliga Zoe ägare kunde uppgradera till 41kW Batteriet så här....3st rykten.
1. 0kr, efter som du byter in ditt befintliga 22kW batteri och fortsätter hyra ett 41kW batteri...(ev 100kr högre månadskostnad)
2. 2000 Euro, fortsatt hyra...
3. 3500 Euro, tyvärr det senaste 99% ryktet och om det blir detta kommer nog "Ingen" befintlig Zoe ägare uppgradera eftersom att Renault Zoe är inte en "så" bra elbil tyvärr, listan kan göras lång på brister jämfört med Leaf, E-golf, i3. ( Stolvärme, Värmesystemet, förbrukningen vid 110km/h, m.m )

Som sagt Renault Zoe festen är över och vi kommer nog se Zoe bilar under 100k snart på blocket, KVD.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elbilspappan skrev:
Jerker skrev:
- Jo, ZOE festen är verkligen över....köpte min Zoe billigt men det är inte värt att lägga 3500 Euro på den efter 6300mil, 25k var min gräns. Kör fram till våren ca 7000 mil sen blir det en beg billig Leaf 24kW eller en i3 (ev REX) i väntan på en Tesla Model 3. Det för lite "Kräm i batterierna" i dagens generation 1 elbilar dvs Leaf 24kW, Zoe 22kW....kommer ju knappt 10mil på vintern med 2.0kW i snittförbrukning med 89% SOH....men eftersom jag kan ladda på jobbet räddar det generations 1 elbilen existens känns det som. Dock är det inte många i sverige som kör 10mil varje dag till jobbet så generation 1 elbilarna kommer fortfarande fungera bra för en stor del av bilister som vill köra miljömedvetet och kanske under våren 2017 kan köpa en beg Zoe, 22kW @ 7500mil för 90000kr eller en Leaf 24k @ 7500mil för 120000kr och köra ett tag till innan garantierna går ut eller "State Of Health" når 75% på Zoe....och Renault står för batteribytet.
Ryktet säger att Renault ger Zoe ägare möjligheten att köpa ut batterierna i Zoe med 22kW för 2000 Euro men som vanligt med Renault så är det endast den Officiella informationen som är intressant. Ang 41kW batteriet har jag hört 3st rykten där alla var 99% säkra...

1. 0kr, efter som du byter in ditt befintliga 22kW batteri och fortsätter hyra ett 41kW batteri...(ev 100kr högre månadskostnad)
3. 3500 Euro, tyvärr det senaste 99% ryktet och om det blir detta kommer nog "Ingen" befintlig Zoe ägare uppgradera eftersom att Renault Zoe är inte en "så" bra elbil tyvärr, listan kan göras lång på brister jämfört med Leaf, E-golf, i3. ( Stolvärme, Värmesystemet, förbrukningen vid 110km/h, m.m )

Som sagt Renault Zoe festen är över och vi kommer nog se Zoe bilar under 100k snart på blocket, KVD.
De som har köpt en Zoe q210 och som byter upp sig till 41 kWh gör en bra affär. 43 kW laddning gör långresorna riktigt uthärdliga!.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Elbilspappan skrev:
Jerker skrev:

De som har köpt en Zoe q210 och som byter upp sig till 41 kWh gör en bra affär. 43 kW laddning gör långresorna riktigt uthärdliga!.
Ja har man just den laddaren och kan utnyttja den oxo (vet inte hur många som ger 43kW men säkert dom flesta kombi-
stolpar iaf antar jag) så kan det ju göra bilen till lite av den man även tar på längre turer och därmed får valuta för pengarna.

Annars är det sjukt synd att BÅDE Nissan och Reanault inte spelar sina kort rätt just nu medans det inte är så många som fajtas om elbilsmarknaden än så länge (ok Zoe kommer med ett skapligt batteri till nya men ändå), dom har ju guldläge
att haka på Tesla som bästa alternativen direkt under i prisklass vilket är en enorm marknad ju, inser dom inte hur stor
påverkarnan alla begagnade kan ha på varumärket om dom spelar korten rätt NU???
Om jag till rätt pris kunde byta upp mitt batteri på min Leaf så skulle jag ju ha en skitbra bil och kanske vara riktigt nöjd
med den i flera år till, och därmed kanske köpa en Leaf även nästa gång, ISTäLLET för att tex titta på en model 3 eller liknande... Har dom ingen avdelning som har koll på sånt? Näe dom typ chablar (hur stavas det?) nog bort en del av kakan här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast idén måste ju vara att du ska köpa ny bil inte uppgradera den gamla? Tyvärr i Zoe fallet så är ju det ett riktigt dåligt alternativ pga avsaknaden av snabbladdare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Ja har man just den laddaren och kan utnyttja den oxo (vet inte hur många som ger 43kW men säkert dom flesta kombi-
stolpar iaf antar jag) så kan det ju göra bilen till lite av den man även tar på längre turer och därmed får valuta för pengarna.

Annars är det sjukt synd att BÅDE Nissan och Reanault inte spelar sina kort rätt just nu medans det inte är så många som fajtas om elbilsmarknaden än så länge (ok Zoe kommer med ett skapligt batteri till nya men ändå), dom har ju guldläge
att haka på Tesla som bästa alternativen direkt under i prisklass vilket är en enorm marknad ju, inser dom inte hur stor
påverkarnan alla begagnade kan ha på varumärket om dom spelar korten rätt NU???
Om jag till rätt pris kunde byta upp mitt batteri på min Leaf så skulle jag ju ha en skitbra bil och kanske vara riktigt nöjd
med den i flera år till, och därmed kanske köpa en Leaf även nästa gång, ISTäLLET för att tex titta på en model 3 eller liknande... Har dom ingen avdelning som har koll på sånt? Näe dom typ chablar (hur stavas det?) nog bort en del av kakan här...
Schabblar, tror jag.

Ja, de håller på och schabblar bort ett bra marknadsövertag och de fattar inte det. Kan tänka mig att det är för att utvecklingscheferna bor i stora städer och i själva verket kör väldigt korta sträckor i bil och inte fattar vad som gäller för en väldigt stor del av bilägarna. De fixar inget själva med sina hus (eller så bor de i lägenhet) och när de ska längre sträckor tar de tåget eller flyget. De har inga behov av bilar som ska köras längre sträckor eller dra släpkärror eller husvagnar.

Alla Clever, Fortum och Vattenfall kombiladdare levererar 43 kW.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kanske är det lite konspiratoriskt, men det finns en tanke i mig som säger att dom gör det helt med vilje för att fortfarande kunna kränga så många fossilbilar som möjligt. Blir elbilen så bra som den kan vara kommer det rätt snart inte säljas fossilbilar i samma klass.
Priserna verkar ju bevisligen börja hamna i en sån klass att det alldeles snart inte går att använda som argument. (även där känns det som att det i många lägen pressas upp och att man tar ut betydligt större marginaler på elbilar. Man vill kanske ha tillbaka investerings/utvecklingskostnader snabbt... Hm..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Kanske är det lite konspiratoriskt, men det finns en tanke i mig som säger att dom gör det helt med vilje för att fortfarande kunna kränga så många fossilbilar som möjligt. Blir elbilen så bra som den kan vara kommer det rätt snart inte säljas fossilbilar i samma klass.
Priserna verkar ju bevisligen börja hamna i en sån klass att det alldeles snart inte går att använda som argument. (även där känns det som att det i många lägen pressas upp och att man tar ut betydligt större marginaler på elbilar. Man vill kanske ha tillbaka investerings/utvecklingskostnader snabbt... Hm..
Jodå, det där finns ju som en underliggande tanke hela tiden.

Men jag kan inte tänka mig att det kan vara såna astronomiska summor i utvecklingen av elbilsdrivlinor. Jämfört med förbränningsmotorer, växellådor, avgassystem, avgasrening etc. etc. så framstår ju en elmotor med styrelektronik, batterier och laddare som en baggis. Och det säger ju alla, att priserna kommer att falla snabbt eftersom det inte alls kostar lika mycket, har färre delar och kräver mindre service. Utvecklingen av batterier sker ju oftast i samarbete med LG eller Panasonic som redan kan det där...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men sen är det väl så att Leafen inte sålde alls i början. Många blev nog hårt luggade för den satsningen då och då är det svårt att föreslå nya modeller. När sedan försäljningen började komma igång så hade det ju gått några år och tiden har helt enkelt inte räckt till, gissar att det tar 4-5 år att ta fram en bil.

Tänk på att bara för ett drykt år sedan så trodde Nissan representanter inte att det skulle säljas fler 30kWh än 24kWh Leaf, trots att prisskillnaden bara var 19000kr. Nu har de nog lärt sig att range säljer, på grund av den räckviddsångest man alltid har innan köpet.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Men sen är det väl så att Leafen inte sålde alls i början. Många blev nog hårt luggade för den satsningen då och då är det svårt att föreslå nya modeller. När sedan försäljningen började komma igång så hade det ju gått några år och tiden har helt enkelt inte räckt till, gissar att det tar 4-5 år att ta fram en bil.

Tänk på att bara för ett drykt år sedan så trodde Nissan representanter inte att det skulle säljas fler 30kWh än 24kWh Leaf, trots att prisskillnaden bara var 19000kr. Nu har de nog lärt sig att range säljer, på grund av den räckviddsångest man alltid har innan köpet.
Nissan sålde 2014 61027 Leaf och 2015 sålde de 43780 stycken så de ser en nergång. Detta året har de gått upp lite men det är fortfarande lägre än 2014.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:

Nissan sålde 2014 61027 Leaf och 2015 sålde de 43780 stycken så de ser en nergång. Detta året har de gått upp lite men det är fortfarande lägre än 2014.
Och bilen släpptes 2010.
Elbilspappan

Inlägg av Elbilspappan »

Som sagt-
Zoe festen är över, ännu en gång har jag fått bekräftat att det blir 3500Euro för batteribytet om någon befintlig Zoe ägare är intresserad.

Det senaste ryktet är dock att efter 2017 kan Zoe ägare köpa ut sitt batteri? - men det låter lite väl bra? Verkligen bara ett rykte känner jag.

Jag var på mässan i Göteborg och men Renault var inte där, men dom var i Stockholm. Blir intressant att se hur många befintliga Zoe ägare som uppgraderar sina batterier, jag får se hur jag gör.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kollade in den nya Zoen med stora batteriet i Sthlm, men inget var nytt utom just batteriet. Annars var det ingen skillnad på bilen mot nuvarande. Om det nu verkligen var en ny bil de ställde ut? Kanske var det bara helt enkelt en innevarande årsmodell?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Elbilspappan skrev:
Som sagt-
Zoeq festen är över, ännu en gång har jag fått bekräftat att det blir 3500Euro för batteribytet om någon befintlig Zoe ägare är intresserad.

Det senaste ryktet är dock att efter 2017 kan Zoe ägare köpa ut sitt batteri? - men det låter lite väl bra? Verkligen bara ett rykte känner jag.

Jag var på mässan i Göteborg och men Renault var inte där, men dom var i Stockholm. Blir intressant att se hur många befintliga Zoe ägare som uppgraderar sina batterier, jag får se hur jag gör.
Det är väl bara att ta det bästa man kan hitta nästa gång det är dags att byta bil, inte tusan slänger man ut 35000kr på en rullande bil?
Elbilspappan

Inlägg av Elbilspappan »

LarsL skrev:
Elbilspappan skrev:
Som sagt-
Zoe festen är över, ännu en gång har jag fått bekräftat att det blir 3500Euro för batteribytet om någon befintlig Zoe ägare är intresserad.
Det är väl bara att ta det bästa man kan hitta nästa gång det är dags att byta bil, inte tusan slänger man ut 35000kr på en rullande bil?
- Sant, jag förstår hur du tänker. Men jag tänker så här ang batteriet.

1. Jag har en Zoe idag, 2014 med 43kW laddaren, 6400mil, fint skick. Lägger till 35000kr och får ett helt nytt batteri (Som håller några år) och då har jag fått en elbil med 41kW-batteri för under 160.000kr, och sen till kommer batterihyran om renault inte ger Zoe ägare möjlighet 2017 att köpa ut batteriet som man tydligen kan göra i X länder.
2. Även om man måste lägga på en månads kostnad på säg 1000kr/månad så tar det många år innan man kommer upp i summan som en elbil kostar idag t ex Nissan Leaf 30. Man kan hitta en beg Leaf 30 för 279.900kr (300k ligger dom flesta på) som billigast just nu och det betyder att jag kan köra min Zoe (Som har 41kW vs 30kW) i mer än 10år innan det blir break-even....
Detta är bara hur jag väljer att se det. Jag har inte bestämt mig ännu. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nu hoppar även Renault på CCS-tåget:

http://insideevs.com/renault-zoe-to-be- ... g-by-2019/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:

Det var ju bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:

Det var ju bra! :)
Absolut! Även om det är lite sent påtänkt...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Intressant anledning att inte ta in 43kW zoen. Vad säger ni? :
http://pushevs.com/2016/12/17/renault-z ... fficiency/
Skriv svar