Göteborg? What the SUC....

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hermes

Göteborg? What the SUC....

Inlägg av Hermes »

I helgen körde jag från Stockholm till Göteborg, via Jönköping. Bilen är grym på vägen. Även i snöslasket. Var så bombsäker på att Göteborg hade superladdare så jag kollade inte ens. Misstag....Efter Jönköping anande jag viss oro då navigationen hade lite svårt att hitta en superladdare i Göteborg.

Tänkte att det inte kunde stämma och halvvägs dit kom ett meddelade på skärmen - att det nog var klokast att ta nästa avfart mot Jung i stället eftersom det annars skulle bli lite problematiskt i Göteborg. Många isiga småvägar och jag började fundera på hur klokt det var att ge sig den vägen. Lyckligtvis valde jag att lita på bilen...., och åkte till Jung. Anlände med 5 kilometers marginal... Vid det läget var min fru inte helt övertygad om att elbil är bra för nerverna.

Batteriet var rätt tomt så det tog lite extra tid att komma i gång med laddningen, men efter en dryg timme var det fullt igen, och strömmen räckte enkelt fram och tillbaka Jung-Göteborg-Jung. Inga problem.

Lärde mig fyra saker. Göteborg är efter.... :-) Jag måste inhandla både Typ 2 kabel samt en Chademo adapter..... Man kan lite på bilens navigationssystem och rekommendationer. Bra att kolla var laddstationerna finns - innan man åker.... :-)

Hur kan Göteborg inte ha superladdare?

ps. Någon som har kablar de vill sälja - skicka PM.
vigge50

Re: Göteborg? What the SUC....

Inlägg av vigge50 »

Det är inte tänkt att det ska finnas SuperCharger i städerna utan de ska finnas mellan städerna vilket är anledningen till att det inte finns en i Göteborg. Numera finns flera CHadOMe i Göteborg men då krävs en adabter som sagt. Sen finns det många här som tycker att det borde finnas en SuperCharger i Borås just för de som kör Stockholm-Göteborg-Stockholm.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ödeshög ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Jepp, du kom till det svarta hålet. Visst, du tar dig till Göteborg från Stockholm utan problem om du kör via Jönköping, men du kommer inte tillbaka utan att ladda på plats. Svart hål på superchargerkartan. Det behövs helt klart en supercharger i Boråsområdet för att serva R40/R27/R41/R42.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Hermes

Inlägg av Hermes »

Vigge 50,

det är svårt att se logiken i det. En stad kan väl också vara en punkt mellan två resmål... :-) Dessutom borde Sveriges näst största stad vara utrustad med ett enkelt sätt att ladda bilarna.

Gustafsson,

Ödeshög - ja - om du menar att vi stannade där så gjorde vi det lördag eftermiddag... :-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är lite problematiskt. Jag tror, som redan påpekats, att Tesla egentligen inte vill ha snabbladdare i städer, utan hellre längs vägarna, för att hålla det främst till laddning på resor och inte lokal laddning av snåljåpar och taxibolag. Men i fallet med resan Stockholm-Göteborg och tillbaks har de ju inte ens det. Man tar sig inte från Ödeshög till Göteborg och tillbaks, så någon form av destinationsladdning ska till.

Att ta omvägen via Jung lät dock onödigt. Det finns numera mängder med (än så länge) gratis CHAdeMO-laddare här i stan och du hade nog sparat tid på att använda en sån istället. Plus ett gäng destinationsladdare.

Vad de borde göra, för hundratrettiosjuttonde gången, är att bygga en supercharger på riksväg 40 runt Borås.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Hermes skrev:
Vigge 50,

det är svårt att se logiken i det. En stad kan väl också vara en punkt mellan två resmål... :-) Dessutom borde Sveriges näst största stad vara utrustad med ett enkelt sätt att ladda bilarna.

Gustafsson,

Ödeshög - ja - om du menar att vi stannade där så gjorde vi det lördag eftermiddag... :-)
Det finns gått om CHadeMo laddare som sagt men en SuperCharger i Göteborg skulle med stor sannolikhet fyllas av göteborgare som vardagsladdar istället för att ladda hemma av snålhet eller taxibolag som utnyttjar gratis laddning, se bara på Upplandsväsby och taxibolagen.
Hermes

Inlägg av Hermes »

Ok - ser problemet....

Bäst att skaffa en Chademo adapter....
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

chademo i gbg är ett måste, men något i boråstrakten vore najs då förbrukningen mellan göteborg-ödeshög är rätt enorm vintertid om man vill åka komfortabelt, iaf med en S 60.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Korsning 27/40 en SuC skulle ligga perfekt där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Lite intressant när icke nördar kommer ut och kör elbil :D

Låter bra att du köper Chademo-adapter och en typ 2 sladd (den borde vara standard).
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Kanske kan bli både Gbg och Borås när SuC blir begränsad. Då funkar det att hoppa över laddare på E6 mellan Oslo och Malmö tex.
Hermes

Inlägg av Hermes »

LarsL,

både Chademo och Typ 2 kommer att vara standard i bilen från och med nu.... :-)

Chademo köper man hos Tesla men Typ 2 sladden - var köper man den?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Också hos Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hermes

Inlägg av Hermes »

Tack :-)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

bylund skrev:
Också hos Tesla.
Dom har dessutom ett bra pris på sladden. 7,5 meter, klarar 32A och kostar runt 2500.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare

Inlägg av WOMBAT73 »

Jag tycker inte att Gbg skall ha nå'n SuC.
Jag har föreslagit till Tesla att installera en SuC i Ulricehamn istället. Då är Gbg triangulerat(Uddevalla Norrut, Falkenberg Söderut & Ulricehamn Österut(& Hjörring i Danmark om man skall den vägen)
Sätter Tesla en i Gbg så kommer det att bli som InfraCity.
Taxi-Teslor högt och lågt.
Långfärdspendlare som jag straffas med att få vänta på lokala vardagsladdare och skiftbytande taxibolag.

Nä Ulricehamn SuC röstar jag för.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

WOMBAT73 skrev:
Jag skulle inte heller ha något emot Ulricehamn men tror att Borås skulle passa än bättre för öst-västliga transporter. Förslagsvis här:

https://www.google.se/maps/@57.7098668, ... !1e3?hl=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
WOMBAT73 skrev:
Jag skulle inte heller ha något emot Ulricehamn men tror att Borås skulle passa än bättre för öst-västliga transporter. Förslagsvis här:

Ca 4 km västerut, vid nästa avfart, lär visst något restaurangföretag planera att bygga en vägkrog. Det skulle bli en bra placering av SuC.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Foluke skrev:
Svenssons skrev:
WOMBAT73 skrev:

Ca 4 km västerut, vid nästa avfart, lär visst något restaurangföretag planera att bygga en vägkrog. Det skulle bli en bra placering av SuC.
Hellre det än BK och 7-11 om den har bra öppetider.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Korset 40/41 är väl optimalt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
Foluke skrev:
Svenssons skrev:
WOMBAT73 skrev:

Hellre det än BK och 7-11 om den har bra öppetider.
Jag läste en notis om eventuell etablering i området. Det var nog inget klart. En SuC på den platsen skulle lösa många problem för långväga Teslaägare på väg till eller från Borås med omnejd (Göteborg alltså). Egentligen lika väl placerad som den SuC i Kalmar är för resande till Borgholm med omnejd.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vad som helst bara det inte blir som i Sthlm, men om dom nu ändrar från fri laddning till något annat så kanske det bättre, men jag röstar oxo på något utanför stora orter hädanefter...
Alternativt både och sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare

Inlägg av WOMBAT73 »

lator skrev:
Korset 40/41 är väl den sämsta om SuC skall ligga i Borås.

Varför vill man ha en SuC i en stad, liten som stor, överhuvudtaget?

Den vid Viaredsmotet hade ju varit bra om det nu prompt skall vara Borås.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

WOMBAT73 skrev:
lator skrev:
Korset 40/41 är väl den sämsta om SuC skall ligga i Borås.

Varför vill man ha en SuC i en stad, liten som stor, överhuvudtaget?

Den vid Viaredsmotet hade ju varit bra om det nu prompt skall vara Borås.
Håller med, de som kör norrut på 41:an bör inte behöva en SuC inne i Borås och dessutom lär det inte vara särskilt många som väljer den vägen. De har ju Falkenberg i söder och antingen Jung eller Ödeshög beroende på riktning med lämpligt avstånd till Falkenberg. Viared för att ansluta med väg 27 eller Ulricehamn för att komma lite längre från Götet/närmare östkusten är bättre alternativ.
Skriv svar