Hur står sig Tesla mot Trump?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
JFAH

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av JFAH »

vigge50 skrev:
Det är inte så förvånande men detta låter inte alls bra av många anledningar :(

https://www.scientificamerican.com/arti ... tter-Share
Det där är bara början. Det hela började en gång med reagans southern strategy där han samlade ihop USA:s svar på de Afganska talibanerna. De utgör dessvärre fortfarande hela 27% av röstetalet (fortfarande) och utgör fundamentet för drumpfs (hans släkt kommer från Tyskland) maktbas. Man skall komma ihåg att de här typena är lika hängivna sin gud som de islamska fundamenalisterna. Tyvärr utgör de också hans innersta kärna av 'rådgivare'. Man behöver inte ha någon alltför vild fantasi för att inse hur problematiskt det här kan bli. I de här individernas värld så utgör naturförstöring inget problem eftersom deras gud lovade dem att det inte utgjorde något problem... Och de tror på det. Helt och fast. Jag har följt de här nissarna under nästan 15 år nu, och de är skrämmande... De har spelat ett 'long game' som det heter, sedan åtminstone 50 år (och beroende på hur man räknar sedan 100 tals år sedan), och deras slutmål är att nå rapture (upptagningen till deras himmelrike), och det uppnår de genom ett världskrig. Det är inte frågan om foliehatt teorier, utan en medveten och öppen strategi, med målet att utveckla en teokrati. Nu kan de börja leka med kärnvapen. Go figure.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ytterligare en artikel i samma tema typ...

http://www.businessinsider.de/trump-pre ... ?r=US&IR=T

Vettifasiken om den länken funkar, ser knepig ut tycker jag... eller så gör den det :D

Kanske inte var först att länka till den heller :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Trump är uttalat protektionistisk. Detta borde ju innebära fördelar för Tesla då de är helamerikanska. Dessutom kan man ju utan svårighet argumentera för grön omställning för att skydda Amerika från beroende av rysk och saudisk olja. Utöver detta lär dollarkursen sjunka, vilket gynnar Tesla internationellt.

Sen var det ju det där med att karln är helt irrationell också. Det är ju ett litet minus.
Dannei

Inlägg av Dannei »

Torkel skrev:

Trump är uttalat protektionistisk. Detta borde ju innebära fördelar för Tesla då de är helamerikanska. Dessutom kan man ju utan svårighet argumentera för grön omställning för att skydda Amerika från beroende av rysk och saudisk olja. Utöver detta lär dollarkursen sjunka, vilket gynnar Tesla internationellt.

Sen var det ju det där med att karln är helt irrationell också. Det är ju ett litet minus.
Grön omställning existerar inte för denna man (det tar ju bort jobben bla enligt hans syn), hur du än vrider och vänder på det och önsketänkande har man ju, men nej det här är en katastrof för klimatet och Tesla/SolarCity som jag ser det, och det är ju bara en liten del det finns ju hur mycket som helst som med stor risk går åt helvete. Skydda från Ryssland... Han älskar ju Ryssland mer eller mindre och hur det styrs, diktatur är nog något han gärna hade haft med han själv som ledare. Litet minus, det finns så många stora minus med Trump och republikanerna så jag orkar inte ens räkna upp allt, orkar knappt tänka alls för tillfället. Kände på mig att det här jävla valet skulle bli jämnt men hoppet är ju det sista som överger en, tyvärr segra ondskan åter igen på kort tid.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Kom att tänka på den här video idag.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Dannei skrev:
Kände på mig att det här jävla valet skulle bli jämnt men hoppet är ju det sista som överger en, tyvärr segra ondskan åter igen på kort tid.
Oj, ta inte i så du spricker. Republikaner och demokrater pratar mycket olika men är rätt lika i praktisk finansiell politik. Onda är de då rakt inte. Däremot kulturellt olika oss
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Torkel skrev:
Dannei skrev:
Kände på mig att det här jävla valet skulle bli jämnt men hoppet är ju det sista som överger en, tyvärr segra ondskan åter igen på kort tid.
Oj, ta inte i så du spricker. Republikaner och demokrater pratar mycket olika men är rätt lika i praktisk finansiell politik. Onda är de då rakt inte. Däremot kulturellt olika oss
Trump är väl ingen vanlig republiken? Både kvinnonedsättande och rasistisk. Även om Bush va hemsk va han ingen trumo direkt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
Torkel skrev:
Dannei skrev:
Trump är väl ingen vanlig republiken? Både kvinnonedsättande och rasistisk. Även om Bush va hemsk va han ingen trumo direkt.
Precis. Och inte bara det. Utifrån vad den där människan har vräkt ur sig hittills bedömer jag honom som extremt farlig. Det har ingenting med kultur att göra. Den totalt förvrängda världsbilden han verkar ha hör hemma i en annan tid som vi hoppades tillhör historian. Största felet som har begåtts är att omvärlden inte har tagit honom på allvar förrän det var för sent.
Samma sak hände för snart hundra år sedan. Och så blev det val 1932. Ni vet vem jag syftar till. Det gick inte så bra då heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

mati skrev:
apkungen skrev:
Torkel skrev:
Dannei skrev:
Precis. Och inte bara det. Utifrån vad den där människan har vräkt ur sig hittills bedömer jag honom som extremt farlig. Det har ingenting med kultur att göra. Den totalt förvrängda världsbilden han verkar ha hör hemma i en annan tid som vi hoppades tillhör historian. Största felet som har begåtts är att omvärlden inte har tagit honom på allvar förrän det var för sent.
Samma sak hände för snart hundra år sedan. Och så blev det val 1932. Ni vet vem jag syftar till. Det gick inte så bra då heller.
+1....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Det var kanske inte idealiskt med Trump.
Men man ska betänka att Churchill var i princip alkoholist, Roosevelt hade älskarinnor på sidan om medan däremot Hitler var renlevnadsman utan klander.
Vilka politiker eftersträvar vi i dagens samhälle?

Gällande elbilar får man hoppas att Trump har lärt sig av historien och hur det gick för en amerikansk bilindustri som inte kunde anpassa sig.
Ifall han hävdar att han är så smart affärsman som han själv tror. Han var i alla fall smart tillräckligt för att bli president.
Ifall han vill göra "America great again", så är det nog ingen idé att blicka bakåt för då springer kina förbi fort som fan.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Hitler käkade 92 olika piller varje dag. Hans läkare förde noggranna journaler. Många narkotikaklassade och doser som var dödliga för en "nybörjare"...

http://www.2000taletsvetenskap.nu/gammalt/hitler.htm
Senast redigerad av bonath, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Det var kanske inte idealiskt med Trump.
Men man ska betänka att Churchill var i princip alkoholist, Roosevelt hade älskarinnor på sidan om medan däremot Hitler var renlevnadsman utan klander.
Vilka politiker eftersträvar vi i dagens samhälle?

Gällande elbilar får man hoppas att Trump har lärt sig av historien och hur det gick för en amerikansk bilindustri som inte kunde anpassa sig.
Ifall han hävdar att han är så smart affärsman som han själv tror. Han var i alla fall smart tillräckligt för att bli president.
Ifall han vill göra "America great again", så är det nog ingen idé att blicka bakåt för då springer kina förbi fort som fan.
Nu är det ju viss skillnad mellan alkoholister, män som har älskarinnor och typer som har ihjäl miljontals oskyldiga människor.
Att Trump inte verkar ha lärt sig någonting alls av historien har han i princip redan bevisat genom allt han har sagt hittills. Och det där argumentet att han var tillräckligt smart för att bli president har jag hört förut. Och det är ett ganska dåligt argument. Bevisligen krävs det inga som helst politiska färdigheter eller större insikt i hur omvärlden fungerar för att bli USA:s president. Det är helt andra saker som räknas, framförallt måste man ha pengar. Det är i princip allt som krävs. Och hur smart är det att vräka ur sig en massa populistisk skit? Jag anser inte att det är smart. Det är klart att man kan vinna ett val på det viset, men det är ganska uppenbart. Smart är det inte.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Jag tycker att Obama verkar ha varit en bra president, men jag vet inte vad amerikanarna har tyckt generellt.
Miljöpolitiken verkar ju ha varit på rätt spår också med Obama och jag hade hopp om att det skulle fortsätta med Clinton.
Nu blev Trump vald av amerikanarna (visserligen med deras knäppa electorsystem) och nu är det bara att hoppas på det bästa.

Med Kina som en ekonomisk och teknisk stormakt som går in mest i världen på miljöteknik (mest installation av solceller i världen, aggressivast hållning med elbilar).
Så är det nog bäst att Trump är på tå för att göra sitt "america great again".
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hoppas också på Kina nu. De verkar ju vara på rätt väg när det gäller miljötänk. Konstigt, jag hade aldrig trott att jag någonsin skulle säga det. :roll:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Den här kopplingen mellan Hitler och Trump görs ofta, men jag tycker att det är alltför svepande att dra sådana paralleller.

Trump vill värna sitt lands gränser genom att få kontroll på illegal invandring. Organiserad kriminalitet drivet av mexikansk maffia, och/eller andra individer och grupperingar som befinner sig illegalt i landet, är problem som vanligt folk upplever i vardagen. Problemen med kriminalitet och otryggheten det skapar kommer från gräsrotsnivå, och Trump har tagit fasta på detta i sin politik. Han skyller inte landets övriga problem på dessa eller andra grupper, utan säger att han ska ta tag i dessa problem som folk upplever (dock i ett tonläge som är obehagligt uppskruvat).
Trump har stöd av många skötsamma latinamerikaner som själva får stora problem när sydamerikanska kriminella gäng skämmer ut hela folkgruppen.

Hitlers idé om lebensraum och att skylla landets problem på judar och andra grupper är/var något helt annat. Där var det Hitler som förklarade för befolkningen att landets problem hade sitt ursprung i hur andra grupper/länder behandlade Tyskland, och använde detta som motivation för att bygga det imperium han hela tiden hade som idé att han ville konstruera. Den enda likheten mellan Hitler och Trump är att man problematiserar vissa grupper av människor som befinner sig i landet och som är på väg in.

Sveriges civilminister, Ardalan Shekarabi, föreslog nyligen förbud mot tiggeri - ett förslag som är direkt riktat mot rumäner som befinner sig i Sverige; detta eftersom folk upplever problem med tiggeriet/tiggarna.
Denna typ av politik är mer lik Trumps än Hitlers.

I politik måste man kunna diskutera frågor om rörlighet över gränserna utan att få en nazist-stämpel på sig. Hela skattesystemet bygger på att man har gränser - USA skulle kollapsa omedelbart om man skulle öppna sina gränser mot Sydamerika och erbjuda medborgarskap till alla som ville flytta dit.
Alternativet, en ultra-liberal politik, är att man öppnar gränserna, men avvecklar alla trygghetssystem och all offentligt finansierad verksamhet, och sätter skattenivån till 0. I dagsläget är det dock ingen i USA som driver sådan politik; både republikaner och demokrater är för att ha kontroll över sin gräns mot Mexico.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Trump tänker riva upp alla lagar som har med utsläpp att göra som EPA har tagit fram för bilindustrin vilket kan göra det lättare för fossilibdustirn att göra billigare motorer och kan på så sätt göra det svårare för elbilar.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... avgaslagar

Vi kan väll bara hoppas att Tesla med alla reservationer av Model lll får upp produktionen rejällt och säljer i stora mängder oavsett vad Trump gör för att slå ner på elbilar. Ju fler Teslor det finns på vägarna ju fler ser bilarna och blir intresserade tror jag i alla fall. Förra året krävdes det 315 412 sålda bilar för att komma upp bland top tio i USA, kan Model lll nå det i USA?
Nu är det säkert många här som inte håller med mig men del av mig hoppas att de snabbt levererar många Model lll i USA för att få ut elbilar på vägarna oavsett vad Trump säger och sätter lagar efter.

http://www.marketwatch.com/story/the-nu ... 2016-02-05
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

vigge50 skrev:
Trump tänker riva upp alla lagar som har med utsläpp att göra som EPA har tagit fram för bilindustrin .......
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Som jag sagt tidigare, USA:s president har inte envåldsvälde över USA, särskilt inte lagarna i USA. Bara för att Trump är republikan betyder inte det att alla republikaner är som Trump. Det var väldigt tydligt att det fanns många republikaner som motsatte sig Trump till och med under valkampanjen. Vad Trump vill och vad Republikanerna vill är alltså två olika saker.

https://www.usa.gov/how-laws-are-made
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Och Trump är inte president ännu. Han måste väljas in av elektorerna, vilket normalt inte vore något problem men vi får se... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Och Trump är inte president ännu. Han måste väljas in av elektorerna, vilket normalt inte vore något problem men vi får se... :o
Ja, man ska aldrig ge upp hoppet.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Många av lagarna skrivs av varje enskild delstat. Kalifornien har några av världens strängaste utsläppsregler och de kommer inte Trump att kunna ändra. Texas har väl knappast några lagar mot utsläpp och där gör Trump ingen skillnad.

Om Trump vill hjälpa den amerikanska bilindustrin, måste han se till att de kan börja exportera och resten av världen kan han heller inte påverka, vad gäller utsläppsregler.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Svenssons skrev:
Som jag sagt tidigare, USA:s president har inte envåldsvälde över USA, särskilt inte lagarna i USA. Bara för att Trump är republikan betyder inte det att alla republikaner är som Trump. Det var väldigt tydligt att det fanns många republikaner som motsatte sig Trump till och med under valkampanjen. Vad Trump vill och vad Republikanerna vill är alltså två olika saker.

https://www.usa.gov/how-laws-are-made
Agree! Titta bara på vilka obstruktioner Obama har mött när han försökt få igenom något! Det enda oväldiga presidenten egentligen har tror jag, är som överbefälhavare. Där har han alltid veto.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
lator skrev:
Har dålig koll på det där, men vad händer om dom inte gör det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
mati skrev:
lator skrev:
Hillary for president!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
lator skrev:
Hillary for president!
Funkar det så? Fan va coolt! :) har det hänt ngn gång? Jag tänkte på vad hans egna sa/tyckte om honom till och från osv :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar