AP mm slås ut av snöoväder

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

AP mm slås ut av snöoväder

Inlägg av Foluke »

Jag körde förbi Ljungskile norrut i måndags. Det blev ett rejält snöoväder fram till Uddevalla. Efter det fungerade inte AP. Jag stannade och tog bort snökakan över radarn. Så funkade AP igen.
Dagen efter, idag alltså, skedde samma sak på väg söderut på samma ställe. Snöoväder. AP, farthållare samt "Driver assist", d.v.s. Automatisk avbländning, displayen av bil och väg och gällande hastighet försvann. Väl hemma tvättade jag av alla avkännare utan resultat i funktionerna.
Jag resettade båda skärmarna några gånger och fick efter ett tag tillbaka assistfunktioner. AP och farthållare kom efter jag parkerat två timmar och körde igen. (Kanske reset inte hade behövts. Det vet jag inte.)
Helt självkörande bilar får en del att brottas med!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: AP mm slås ut av snöoväder

Inlägg av Franz »

En viss förbättring av radarns placering såg vi dock redan i faceliften.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Har man "Driver assist"-fel när man stänger av bilen så verkar det krävas en stunds åkning med alla sensorer i fungerande skicka innan meddelandet försvinner, men verkar
inte vara konsekvent så heller, så vetifasiken hur systemet funkar eg :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

På dom nya bilarna med AP2 så är kamerorna uppvärmda. Använder för egen del inte farthållare och autosteer på vinterväglag.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

SR-71-BlackBird skrev:
På dom nya bilarna med AP2 så är kamerorna uppvärmda. Använder för egen del inte farthållare och autosteer på vinterväglag.
Inte jag heller faktiskt... iaf om det inte är ren/torr asfalt med synliga linjer. Fast jag har testat när det kom för att se när bilen leker följa john med bilen framför :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

SR-71-BlackBird skrev:
Det gör inte jag heller men nu handlade det om 2 mil snöoväder, snökanonen från Vänern båda gångerna, av en resa på 2x57 mil på torr motorväg i övrigt. Då är det Förargligt om AP inte funkar och ännu förargligare om driver assist slås ut dessutom.
För övrigt är kameran fram uppvärmd redan på AP1.
Ja talade med SC, Mölndal imorse och nämnde erfarenheten. De säger att det räcker med att en enda känselkropp är täckt för att systemet skall stängas. Sedan tar det tid att återstarta igen.
Bra att veta.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det här är en av de saker som gör mig skeptisk till helt autonoma bilar inom en snar framtid.

I dagens snöväder i 08 såg man 30 meter och knappt ens hjulspår framför i snön på motorvägen. Misstänker att bilen ställt sig och väntat på bättre tider..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Det här är en av de saker som gör mig skeptisk till helt autonoma bilar inom en snar framtid.

I dagens snöväder i 08 såg man 30 meter och knappt ens hjulspår framför i snön på motorvägen. Misstänker att bilen ställt sig och väntat på bättre tider..
Håller med fullständigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jonasl skrev:

Dagens AP klarar inte av snö men med tanke på att vi endast ser med våra ögon så borde radar+"ögon" funka bättre så länge bildbehandling klarar av det. Sedan fanns ju någon forskning som hade satt radar under bilen för att läsa av vägen. Denna registrerade radarbilden i vägbanan och lärde sig den. Efter det så spelade det ingen roll om det var 5 cm snö på vägen eller barmark. Bilen vet då hur radarbilden under den skall se ut och kan köra efter det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

jonasl skrev:

Radarn ser ju igenom snön och så länge trafiken rullar är det nog enkelt att bara haka på den. Men vi är nog flera som ser det rimligt att AP 2.0 bara fungerar året runt i Kalifornien och andra ställen med liknande klimat.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
jonasl skrev:

Dagens AP klarar inte av snö men med tanke på att vi endast ser med våra ögon så borde radar+"ögon" funka bättre så länge bildbehandling klarar av det. Sedan fanns ju någon forskning som hade satt radar under bilen för att läsa av vägen. Denna registrerade radarbilden i vägbanan och lärde sig den. Efter det så spelade det ingen roll om det var 5 cm snö på vägen eller barmark. Bilen vet då hur radarbilden under den skall se ut och kan köra efter det.
Augmented reality där man kan se vägbanan med hjälp av den tekniken vore ju guld värt! :) Kanske synkat/kompl. med noggrann GPS oxo.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Att se tror jag är minsta problemet ärligt talat. Att förstå var under snön vägbanan döljer sig en annan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Vad skönt att jag inte la 35 lakan på dendär kurshållaren!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

far1far2 skrev:
Vad skönt att jag inte la 35 lakan på dendär kurshållaren!
Priset kan man ha synpunkter på men jag skulle absolut sakna AP om den inte fanns. Tillvänjningsfaktorn är mycket hög. Jag saknade den direkt efter snöovädret när det blev bar körbana. AP vill jag alltså inte vara utan!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Håller med, den är outstanding, när den fungerar!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Att se tror jag är minsta problemet ärligt talat. Att förstå var under snön vägbanan döljer sig en annan.
Det var ju lite det som var själva poängen, att man skulle kunna få hjälp av en radar (typ) för att kunna "se" vägbanan under snön när man annars inte skulle kunna det med sina ögon, utan
på ngt sätt visa den med teknikens hjälp istället, tex med en HUD som projicerar vägen som den ser ut under snön :) (dvs augmented reality osv)
Fast jag håller fortfarande med dig om att jag inte ser ngn möjlighet till full autonomi på bilarna än på ett bra tag, inte i vår del av världen iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

far1far2 skrev:
Vad skönt att jag inte la 35 lakan på den där kurshållaren!
Jag är ju en av dom som "fick den på köpet" sas då den ingick i teknikpaketet fast före dom började ta betalt för just AP-prylarna, men att den
utrustningen faktiskt blev monterad på min bil iaf och även att själva AP:n aktiverades eftersom den ingick i teknikpaketet när den infördes...
(fan va surrigt det där blev då, svårt att beskriva ngt så enkelt, jag borde söka hjälp kanske)..
Men jag skulle aldrig betala många slantar extra för den som den ser ut och har sett ut hittills, kanske 10 tkr max, och speciellt inte i förskott typ år och inte månader!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar