Hur vet du att det inte är första prototypen? De som testade den kanske inte tyckte om ratten så de bytte ut den mot en annan enkel som inte har något med den tänkta ratten att göra. Vi får se när Tesla har slutliga presentationen hur ratten ser ut.
Behöver ju inte vara en annan bil, de kan ju ha bytt ratten på den befintliga prototypen.
Angående avsaknad av instrumentpanel håller jag med dig, så vill jag INTE ha det. Avbokning av min Model 3 blir allt mer sannolikt, också med tanke på bakluckan. Enbart det faktum att den förmodligen kan fås med dragkrok har fått mig att avvakta tills den slutgiltiga versionen visas upp. Men man köper ju en bil för mer än att dra släp med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Behöver ju inte vara en annan bil, de kan ju ha bytt ratten på den befintliga prototypen.
Angående avsaknad av instrumentpanel håller jag med dig, så vill jag INTE ha det. Avbokning av min Model 3 blir allt mer sannolikt, också med tanke på bakluckan. Enbart det faktum att den förmodligen kan fås med dragkrok har fått mig att avvakta tills den slutgiltiga versionen visas upp. Men man köper ju en bil för mer än att dra släp med.
Tycker också att dem borde ha en instrumentpanel då det annars blir väldigt "outside the box" Men om man tänker tillbaka så var Model S och X prototyperna helt annorlunda invändigt än slutversionerna. Så förhoppningsvis gör dem något mer likt s och x på den "riktiga" modellen.
Kan också vara så att Tesla inte vill ställa ut en bil med ny inredning på en fest som denna, de vet ju att bilder kommer läcka och vill de inte att inredningen ska läcka så ställer man inte en sådan bil där.
Sedan håller jag med er, jag hoppas verkligen man kan få den med ett "vanligt" instrument kluster...
Det enda jag kollar är hastigheten och ibland temperaturen. På långresa ibland snittförbrukning. Vad kollar ni på instrumentpanelen?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Det enda jag kollar är hastigheten och ibland temperaturen. På långresa ibland snittförbrukning. Vad kollar ni på instrumentpanelen?
Kör i rätt hastighet, ställa in rätt hastighet i farthållaren, information från navigatorn, förbrukning och hur långt jag kan köra innan stopp krävs... Känns konstigt om man ska kolla allt de ner på skärmen i mitten.
Om man däremot har en HUD så kanske man får tillräckligt med information där så jag ska inte döma ut en sådan lösning direkt...
Ska dubbelkolla med ett "proffs" på jobbet i morgon men är ganska säker på att det finns direktiv för hur/var man får/måste
Ha vissa av instrumenten, ungefär som på backspeglar osv...
Inte för att jag har bokat en men om den blir som på dom bilderna så är det helt kört kan jag säga iaf, inte precis vad jag
kom att tänka på när han sa ngt om rymdskeppsdesign typ, snarare asiatiskt hemmabygge typ...
Jag förstår inte riktigt varför folk hänger upp sig på instrumentpanelen, eller rättare sagt avsaknaden av den? Jag har sisådär 100kmil bakom ratten och erkänner gladeligen att jag i stort sett aldrig tittar på instrument panelen. Faktum är att på mer än en bil jag ägt 'råkade' säkringen gå sönder till instrument belysningen då det enbart är direkt störande nattetid. Instrument panelen är enbart viktig om det lyser rött på den i övrigt innehåller den inget av intresse.
Jag förstår inte riktigt varför folk hänger upp sig på instrumentpanelen, eller rättare sagt avsaknaden av den? Jag har sisådär 100kmil bakom ratten och erkänner gladeligen att jag i stort sett aldrig tittar på instrument panelen. Faktum är att på mer än en bil jag ägt 'råkade' säkringen gå sönder till instrument belysningen då det enbart är direkt störande nattetid. Instrument panelen är enbart viktig om det lyser rött på den i övrigt innehåller den inget av intresse.
Det får stå för dig själv. Jag är ganska intresserad av min nuvarande hastighet t.ex., och den informationen vill jag inte behöva leta efter någon annanstans än framför min näsa. En HUD funkar lika bra för den delen, förutsatt att den fungerar i alla ljusförhållanden. Kom nu inte och säg att en erfaren förare känner av hastigheten, för det argumentet har jag hört tidigare. Nej, det gör man inte i en Tesla. Avsaknaden av akustisk återkoppling gör det jäkligt svårt att bedöma hastigheten, framförallt vid farter runt 80 och lägre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det får stå för dig själv. Jag är ganska intresserad av min nuvarande hastighet t.ex., och den informationen vill jag inte behöva leta efter någon annanstans än framför min näsa. En HUD funkar lika bra för den delen, förutsatt att den fungerar i alla ljusförhållanden. Kom nu inte och säg att en erfaren förare känner av hastigheten, för det argumentet har jag hört tidigare. Nej, det gör man inte i en Tesla. Avsaknaden av akustisk återkoppling gör det jäkligt svårt att bedöma hastigheten, framförallt vid farter runt 80 och lägre.
Håller med mr 1500 inlägg jag kollar på instrumenten rätt mkt och vill kunna fortsätta göra det.
Jag minns dock tex SAAB som hade sitt "nightvision" (tror jag det hette iaf, finns några till med liknande system) vilket var himla skönt när man körde långt på natten och då det mesta var neersläckt, men
Teslan känns oxo riktigt bra med hur den hanterar instrumentljusnivån (och färger)...
Tror vi kan glömma gammaldags instrumentpanel, men att det viktigaste som t.ex. aktuell hastighet kommer att visas på något smart sätt.
Läste någonstans att M3 skall släppas samtidigt i både höger- o vänsterstyrda utföranden.
Så jag tror att man lätt monterar och pluggar in ratt- och pedalpaket på höger eller vänster sida i bilen.
Det blir ju också något helt nytt och stor förenkling vid tillverkningen inklusive lägre kostnader.
Åker MS och väntar febrilt på M3 och snart är jag ikapp farfar vad gäller ålder men njuter av varje åktur, körde nästan 5000 mil första året.
Kör i rätt hastighet, ställa in rätt hastighet i farthållaren, information från navigatorn, förbrukning och hur långt jag kan köra innan stopp krävs... Känns konstigt om man ska kolla allt de ner på skärmen i mitten.
Om man däremot har en HUD så kanske man får tillräckligt med information där så jag ska inte döma ut en sådan lösning direkt...
Mittskärmen i model 3 ser inte ut att hamna "ner", snarare väldigt högt och drar absolut inte ditt periferiseende utanför vägen. Fördel också att inte ratten är i vägen som den ofta är för mig. Jag får ofta vicka på huvudet m.m. för att se vissa delar av instrumenten i dag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Alla knappar som brukar finnas i en bil och instrumentbrädan är borta utom knapparna till fönsterhissarna. Är de så viktiga? Att det finns en knapp vid varje passagerardörr är en sak men när allt annat ska skötas via skärmen så har man kvar knapparna till fönsterhissarna på förardörren.
Mittskärmen i model 3 ser inte ut att hamna "ner", snarare väldigt högt och drar absolut inte ditt periferiseende utanför vägen. Fördel också att inte ratten är i vägen som den ofta är för mig. Jag får ofta vicka på huvudet m.m. för att se vissa delar av instrumenten i dag.
Samma här (vicka på huvudet..). Så jag tror inte att jag skulle ha några problem med Model 3 även om den inte får en HUD eller någon annan form av display i mitten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd