Laddning Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beck
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 sep 2015 23:30
Ort: Norge/Småland

Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Beck »

Tjena,

En kompis ær igång att køpa sig en lite billigare Nissan Leaf (svårøvertalad att køpa sig en Tesla, men men)

Men hur ær det med laddning till denna, jag var med på provkørning och diskussion med sæljaren om ladding och hær børjar det roliga.

Det går inte att ladda snabbare æn 16A enfas 230V utan att køpa en special laddbox, har Nissan ingen øvergång till 3-fas 16A eller enfas 32A? Helt mærkligt att man ska behøva køpa en box før næstan 15K??

/Beck
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Tyvärr så stämmer nog detta, tror Tesla är de ända elbilarna som klarar av trefas, alla andra elbilar måste ha laddbox för att klara det. Eller Renault Zoe klarar kanske också det men nog ingen annan.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av cnyb »

Teslas box+adapter = fortfarande bara 1-fas på Leaf?

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av TiborBlomhall »

Värre än så: du kan inte ladda snabbare än 10A enfas 230 V utan att köpa special laddbox.
Medföljande laddkabel är strypt till 10A.

Med tredjeparts laddkabel kan man dra 16A enfas från vägguttag. Vanliga vägguttag kan öht inte ge mer än 16A (och bör egentligen inte ens belastas med över 13A längre tid). Har du 7,2 kW laddare i bilen kan du dra 32A enfas med special laddbox. Äldre Leafs med 3.6 kW laddare kan öht inte laddas snabbare än 16A enfas. Om du inte tar en CHAdeMO snabbladdare som kan kräma på i 50 kW DC, men sånt har man inte hemma.

De flesta andra elbilar än Tesla (och Renault Zoe) kan endast laddas med 16A enfas. Väldigt få har mer än så idag.

Å andra sidan behövs det inte heller mer. Även med 10A enfas laddar du Leafen full över en natt. Om du sover medan du laddar vad spelar det för roll om bilen är färdig på 5 timmar eller 10?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
Tyvärr så stämmer nog detta, tror Tesla är de ända elbilarna som klarar av trefas, alla andra elbilar måste ha laddbox för att klara det. Eller Renault Zoe klarar kanske också det men nog ingen annan.
Jag tror tom Zoe kräver laddbox för att ladda med trefas. Det medföljer ingen laddsladd med trefasuttag med bilen.
cnyb skrev:
Teslas box+adapter = fortfarande bara 1-fas på Leaf?
Japp. Har bilen endast enfas laddare monterad inuti sig spelar det ingen roll vad du ansluter. Jag har trefas-adapter till min Leaf-laddsladd men den drar bara en av faserna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Trodde också att jag skulle behöva köpa en box eller extra sladd för att få 16A laddning. Men det visade sig att det går alldeles utmärkt att ladda med den medföljande kabeln som bara ger 10A. Har hittills alltid haft fullt i batteriet på morgonen. Man behöver betydligt mindre än man först tror.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av grenhall »

Leaf laddar typ fullt på 8h om man kör mkt. Stoppa i den i Schuckon och var glad. :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jag tror tom Zoe kräver laddbox för att ladda med trefas. Det medföljer ingen laddsladd med trefasuttag med bilen.
Stämmer. Laddbox på väggen eller en portabel laddsladd med styrelektroniken inbyggd i. Jag har en sån (kostade c:a 5.500:- ) som klarar 1-fas eller 3-fas, 6-16 A. Mycket användbar!
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av cnyb »

Fick tips om denna nyss; http://chago.com/ev-charging-stations/c ... ing-point/
Verkar ju smidigt
Pris okänt än så länge dock.

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av lator »

Problemet är ju ändå huvudsäkringen hemma. Inte många som har mer än 25A.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av HelectriC »

enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av cnyb »

cnyb skrev:
Fick tips om denna nyss; http://chago.com/ev-charging-stations/c ... ing-point/
Verkar ju smidigt
Pris okänt än så länge dock.
Skulle nog lagt denna här istället; http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=5742 - kontexten i mitt huvud var laddning av en Leaf samtidigt som en Tesla :)

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Vad jag vet så måste även nya BMW i3 ha Box för att ladda med trefas.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Frågan är om man behöver snabbare än 2,3kW dvs 230V 10A. Med 2,3kW får man i 1,5mil/h. Över en natt är det fulladdat.

Jag tycker att det är bra att inte dra mer än 10A från en Schuko. Då kan man vara säker och behöver inte kolla kabelarea eller kvallitén på Shukon.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Mysman »

Tesla behöver också wallbox eller UMC för att ladda AC. Ingen bil tar AC direkt i laddporten, det är otillåtet.
Det måste alltid finnas EVSE kommunikation som bryter strömmen om det händer något oväntat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av HelectriC »

Mysman skrev:
Tesla behöver också wallbox eller UMC för att ladda AC. Ingen bil tar AC direkt i laddporten, det är otillåtet.
Det måste alltid finnas EVSE kommunikation som bryter strömmen om det händer något oväntat.
Naturligtvis måste alla ha en UMC, annars funkar det ju inte. Men en laddbox betyder en fast installerad laddbox på väggen. Inget du tar med i bagaget.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Denna verkar kunna mäta sig med en UMC i portabilitet.
http://evconnect.se/products/typ-2-kont ... -fas-400-v
Bild
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Mysman »

Ja och om man verkligen vill så kan den nog spikas upp upp väggen också... :twisted:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Oavsett hur man paketerar det så har alla varianter av AC-laddning en "box" nånstans i systemet. På Clever och dyl. så sitter det i laddstationen. På en laddbox som man skruvar upp hemma så är det på samma vis, styrelektroniken sitter i boxen. Med den kabel som var på bild här i tråden sitter det i det gröna handtaget (jag har själv en sån) och så finns det en typ som har en klump på sladden som gör samma jobb. Den jag har är mycket praktisk och flexibel. Med den kan jag koppla upp mig på en schuko (vanligt 1-fasuttag) eller på en 3-fashandske. Jag kan ställa laddströmmen på 6 - 8 - 10 - 13 eller 16 A. En "portabel laddbox" för alla situationer!
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av cnyb »

Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte :(

Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera.

Ett litet obs till de som ev också har en adapter är att kolla så kontakten på typ2 sidan är avkortad till ca 30mm - är den standard 45mm(som den var på min) så lär inte kontaktytan bli något vidare.

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Tars »

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Vad jag vet så måste även nya BMW i3 ha Box för att ladda med trefas.
Funkar fint med den från evconnect.
3-fas och 16ah.
Även teslas laddbox funkar fint fint.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

cnyb skrev:
Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte :(

Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera.

Ett litet obs till de som ev också har en adapter är att kolla så kontakten på typ2 sidan är avkortad till ca 30mm - är den standard 45mm(som den var på min) så lär inte kontaktytan bli något vidare.
Provade EVconects adapter typ2>typ1 till vår Leaf med lyckat resultat.
Kraften kom från Wallby-e mode 3, 22 kW laddbox med en typ 2 kabel.

Det bör då vara Tesla Wallbox som inte känner av Leafen.

När jag får elektriker till våra Tesla Wallbox får vi se om det fungerar för oss eller om åtgärder behövs.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Laddning Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
cnyb skrev:
Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte :(

Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera.

Ett litet obs till de som ev också har en adapter är att kolla så kontakten på typ2 sidan är avkortad till ca 30mm - är den standard 45mm(som den var på min) så lär inte kontaktytan bli något vidare.
Provade EVconects adapter typ2>typ1 till vår Leaf med lyckat resultat.
Kraften kom från Wallby-e mode 3, 22 kW laddbox med en typ 2 kabel.

Det bör då vara Tesla Wallbox som inte känner av Leafen.

När jag får elektriker till våra Tesla Wallbox får vi se om det fungerar för oss eller om åtgärder behövs.
Det var inte fasfel, ombyggd adapter alla cnyb. Nu laddar vi Leaf med Tesla Wallbox.
Se.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar