Renault Zoe 41 kWh
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe 41 kWh
Håller med, så länge inte batteriet tappat 25% på 4k mil!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Renault Zoe 41 kWh
Risken på batteri slitage borde minska med större batteri
Så degenereringen bord bli minder med större batteri
Då det körs lika slut lika ofta + man kommer dubbelt så lång med ny vilket det bara hälften av cykler för samma mil
Så degenereringen bord bli minder med större batteri
Då det körs lika slut lika ofta + man kommer dubbelt så lång med ny vilket det bara hälften av cykler för samma mil
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Renault Zoe 41 kWh
Sveriges kommuner och landsting har lyckats pressa fram möjligheten att köpa batteriet. Alla Zoemodeller finns med i den här prislistan:Vasp skrev:På nätet ryktas det nu att man ska kunna köpa hela batteriet och inte bara hyra det. Är flera länder som erbjuder den möjligheten nu. Och att nästa årsmodell ska stödja 100kw dc laddning CCS. Samtidigt så behåller de 22kw ac laddaren. En Renault zoe som kan ladda 100kw dc och 22kw ac känns som en jäkla kompetent bil.
https://www.sklkommentus.se/globalasset ... 61024.xlsx
Re: Renault Zoe 41 kWh
Noterar att merkostnaden för 41 kWh batteri jämfört med 22 kWh ser ut att vara strax under 20.000, dvs i trakterna av 1000 kr/kWh. Det måste väl anses som högst rimligt?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Skulle säga att det är alldeles för lågt, Tesla tar 100 000 för 15 kWh och deras kostnader för batteri är $190/kWh. Antingen så har Renault batteripriset lång under Tesla eller så är 22 kWh versionen för dyr.StefL skrev:Noterar att merkostnaden för 41 kWh batteri jämfört med 22 kWh ser ut att vara strax under 20.000, dvs i trakterna av 1000 kr/kWh. Det måste väl anses som högst rimligt?
Re: Renault Zoe 41 kWh
Om man lägger på deras 8% rabatt igen och momsen blir det exakt 25.000:-StefL skrev:Noterar att merkostnaden för 41 kWh batteri jämfört med 22 kWh ser ut att vara strax under 20.000, dvs i trakterna av 1000 kr/kWh. Det måste väl anses som högst rimligt?
Om man gör samma jämförelse mellan samma modell med och utan batteri blir det 80.000:- både på 41 kWh och 22 kWh batterierna, vilket är intressant i sig...
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag tror att de manipulerar prissättningen rejält! De försöker pressa så stora marginaler som möjligt ur marknaden så länge som elbilar subventioneras med statliga medel och det finns tillräckligt många välmotiverade köpare som är beredda att betala mer för en elbil än för en fossil.vigge50 skrev:Skulle säga att det är alldeles för lågt, Tesla tar 100 000 för 15 kWh och deras kostnader för batteri är $190/kWh. Antingen så har Renault batteripriset lång under Tesla eller så är 22 kWh versionen för dyr.StefL skrev:Noterar att merkostnaden för 41 kWh batteri jämfört med 22 kWh ser ut att vara strax under 20.000, dvs i trakterna av 1000 kr/kWh. Det måste väl anses som högst rimligt?
Allt tyder ju på att en elbil borde vara betydligt billigare att tillverka än en fossilbil om man bortser från batteriet, så nåt galet är det i den här prissättningen.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Att Tesla försöker hålla marginalerna uppe är inget konstigt med tanke på den expansionsfas de är i. De motiverar det med högteknologi (som autopiloten) och att tävla i premiumsegmentet. Men jag tror att på sikt, när det kommer in tillräckligt många aktörer från låglöneländer med bara elbilar på modellprogrammet, så kommer bilpriserna att falla rejält.
En bil som Zoe borde på sikt inte kosta särskilt mycket mer än motsvarande Clio, inklusive batteri. Det är där den borde ligga.
En bil som Zoe borde på sikt inte kosta särskilt mycket mer än motsvarande Clio, inklusive batteri. Det är där den borde ligga.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Ja, det är ju uppenbart att Tesla tar vad de kan ta. Priset har väldigt lite med kostnaden för produkten att göra. Så länge folk har räckviddsångest så kommer det gå att sälja större batterier dyrt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 41 kWh
Himla synd att man inte kunde köpa till lika mycket mer batterier till samma merkostnad till min LEAF när jag köpte den för typ 3 år sedan! 
Fast å andra sidan så hade jag antagligen inte köpt en Tesla lika snabbt istället, och den hade då kostat ca 200tkr mer

Fast å andra sidan så hade jag antagligen inte köpt en Tesla lika snabbt istället, och den hade då kostat ca 200tkr mer

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jo, glömde ju förut att översätta de priser jag kom fram till till dollar. Om man vill köpa ett batteripack så kostar de alltså 80.000:- för 41 kWh vilket SEK 1.951:- / kWh eller $ 219 / kWh. Utan moms blir det jämförbara dollarpriset 175 / kWh.vigge50 skrev:Skulle säga att det är alldeles för lågt, Tesla tar 100 000 för 15 kWh och deras kostnader för batteri är $190/kWh. Antingen så har Renault batteripriset lång under Tesla eller så är 22 kWh versionen för dyr.StefL skrev:Noterar att merkostnaden för 41 kWh batteri jämfört med 22 kWh ser ut att vara strax under 20.000, dvs i trakterna av 1000 kr/kWh. Det måste väl anses som högst rimligt?
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jerker skrev:OK. I appen står det 96%. Jag har kört 2200 på 9 månader.rolsie skrev:Det är siffran från verkstaden i statusrapporten jag fått vid service resp uppdateringar
- Min Zoe står på 89% och den har rullat 6300mil på 26månader.
Men lite snabb räkning blir det således detta resultatet (i teorin...)
5727mil - 90 % state of health ( dvs 90% kvar )
8590mil - 85 % state of health ( dvs 85% kvar )
11454mil 80% - state of health ( dvs 80% kvar )
14318mil 75% - state of health ( dvs 75% kvar ) - Batteribyte vid hyra...
28636mil 50% state of health ( dvs 50% kvar ) 6-7 mil i räckvidd?
57272mil - 0% state of health ( 0% kvar ) 0 mil....0% SOC.......
vad tror ni?
Jag ska kolla fler Zoe bilar framöver, för jag kan tänkte mig att state of health skiljer en del men inte så mycket som
75% på 4000mil och 18månader, men måndags exemplar finns det säkert där ute.

Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det verkar inte gå att räkna batteridegradering med rak kurva. Den verkar vara högst första tiden för att sen sakta in.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 41 kWh
Borde inte alla elbilar visa en sån "state of health"?? Enkelt och jäkligt bra ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag vet inte hur tillförlitligt det där. I somras visade appen att mitt batteri hade 103%. Undrar om den inte visar högre siffror när det är sommar och varmt ute.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
- Jag ska försöka testa 5st Zoe och 5st Leaf inom kort (Finns 100-tals i Malmö/skåne)... Ska bli intressant.Jerker skrev:I somras visade appen att mitt batteri hade 103%. Undrar om den inte visar högre siffror när det är sommar och varmt ute.
1. Kommer köra alla till 50% SOC...kolla State of health.
2. Kommer parkera bilarna i varm garage samt ute i 24h med 100% SOC....och sedan kolla State of health vid 100% SOC och 50% SOC.
Trevlig helg.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 41 kWh
Spännande... Här i Bollnäs lär man ju inte kunna göra samma test lixomElbilspappan skrev:- Jag ska försöka testa 5st Zoe och 5st Leaf inom kort (Finns 100-tals i Malmö/skåne)... Ska bli intressant.Jerker skrev:I somras visade appen att mitt batteri hade 103%. Undrar om den inte visar högre siffror när det är sommar och varmt ute.
1. Kommer köra alla till 50% SOC...kolla State of health.
2. Kommer parkera bilarna i varm garage samt ute i 24h med 100% SOC....och sedan kolla State of health vid 100% SOC och 50% SOC.
Trevlig helg.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det finns en android app som kan ta ut en hel del statistik från Zoe (se: http://canze.fisch.lu).
Den läser av OBD-II bussen via en ELM327 bluetooth dongle kopplad till bilens diagnos uttag.
Min Zoe är 2 år / 2200 mil och har tappat ca 4% kapacitet.
Den läser av OBD-II bussen via en ELM327 bluetooth dongle kopplad till bilens diagnos uttag.
Min Zoe är 2 år / 2200 mil och har tappat ca 4% kapacitet.
//Lurker (backer of Uniti)
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Re: Renault Zoe 41 kWh
Japp! Den har jag haft från det att jag köpte bilen! Mycket bra!Lurker skrev:Det finns en android app som kan ta ut en hel del statistik från Zoe (se: http://canze.fisch.lu).
Den läser av OBD-II bussen via en ELM327 bluetooth dongle kopplad till bilens diagnos uttag.
Min Zoe är 2 år / 2200 mil och har tappat ca 4% kapacitet.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
Kollade en elbil idag ang State of health som jag lägger till i listan. Fyll gärna på med Er bil osv....snart har vi 10st bilar.
Bil 1: Renault Zoe 2014, 6300mil, 89% state of health.
Bil 2: Det var en Nissan Leaf 2013 - 7704mil på mätaren = 86% i State of health vilket är helt i linje med Zoe på 6300mil faktiskt. Diff mellan Bil 1 & 2 ca: 0,5%.....
Bil 3:
Bil 4:
Bil 5:
Bil 6:
Bil 7:
Bil 8
Bil 9
Bil 10:
Bil 1: Renault Zoe 2014, 6300mil, 89% state of health.
Bil 2: Det var en Nissan Leaf 2013 - 7704mil på mätaren = 86% i State of health vilket är helt i linje med Zoe på 6300mil faktiskt. Diff mellan Bil 1 & 2 ca: 0,5%.....
Bil 3:
Bil 4:
Bil 5:
Bil 6:
Bil 7:
Bil 8
Bil 9
Bil 10:
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Re: Renault Zoe 41 kWh
Elbilspappan skrev:Kollade en elbil idag ang State of health som jag lägger till i listan. Fyll gärna på med Er bil osv....snart har vi 10st bilar.
Bil 1: Renault Zoe 2014, 6300mil, 89% state of health.
Bil 2: Det var en Nissan Leaf 2013 - 7704mil på mätaren = 86% i State of health vilket är helt i linje med Zoe på 6300mil faktiskt. Diff mellan Bil 1 & 2 ca: 0,5%.....
Bil 3: Zoe Januari 2016, 2400 mil, 96% SOH
Bil 4:
Bil 5:
Bil 6:
Bil 7:
Bil 8
Bil 9
Bil 10:
Re: Renault Zoe 41 kWh
Kollade en elbil idag ang State of health som jag lägger till i listan. Fyll gärna på med Er bil osv....snart har vi 10st bilar.
Bil 1: Renault Zoe 2014, 6300mil, 89% state of health.
Bil 2: Det var en Nissan Leaf 2013 - 7704mil på mätaren = 86% i State of health vilket är helt i linje med Zoe på 6300mil faktiskt. Diff mellan Bil 1 & 2 ca: 0,5%.....
Bil 3: Zoe Januari 2016, 2400 mil, 96% SOH
Bil 4: Nissan Leaf 2013 2840 mil. 98.3% SOH
Bil 5:
Bil 6:
Bil 7:
Bil 8
Bil 9
Bil 10:
Bil 1: Renault Zoe 2014, 6300mil, 89% state of health.
Bil 2: Det var en Nissan Leaf 2013 - 7704mil på mätaren = 86% i State of health vilket är helt i linje med Zoe på 6300mil faktiskt. Diff mellan Bil 1 & 2 ca: 0,5%.....
Bil 3: Zoe Januari 2016, 2400 mil, 96% SOH
Bil 4: Nissan Leaf 2013 2840 mil. 98.3% SOH
Bil 5:
Bil 6:
Bil 7:
Bil 8
Bil 9
Bil 10:
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 41 kWh
Ursäkta en urbota idiot men hur kollar man detta på en Leaf? Jag har ju oxo en som gått typ 7000mil så den vore ju lite kul att "lägga in" oxo kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 41 kWh
Festen är över! Batteribytet kommer att kosta 3500 Euro...
Min ÅF har pratat med nån högre upp och fått fram denna uppgift. Så det kan vi glömma. Inte betalar jag SEK 35000:- för att byta batteri på en leasingbil.
Min ÅF har pratat med nån högre upp och fått fram denna uppgift. Så det kan vi glömma. Inte betalar jag SEK 35000:- för att byta batteri på en leasingbil.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Då är ju batterihyra totalt meningslöst om det inte går att byta batteri ändå.