VOLVO är rätt katiga...
Moderator: Redaktion
VOLVO är rätt katiga...
De säger absolut inget fordon kommer vara helt självkörande innan 2020 eller senare än så, menar de då i 100% av alla situationer eller menar de att inget fordon innan deras kommer kunna köra själv?
Re: VOLVO är rätt katiga...
De menar väl att Volvo inte släpper något självkörande fordon innan 2020. För andra företag har redan självkörande grejer...
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: VOLVO är rätt katiga...
Katig, det ordet har jag inte hört sen jag var barn... Är du smålänning?
Volvo kommer börja leverera bilar som är helt självkörande på vissa fördefinierade sträckor redan strax efter årsskiftet. Det är ett testprojekt, men bilarna ska köras av vanliga familjer. De har ju redan idag Drive Pilot 2 som ungefär motsvarar Teslas autopilot. Så jag tror att vad de avser om de sagt vad du skriver är fordon på level 5, dvs helt självkörande under alla omständigheter.
Volvo kommer börja leverera bilar som är helt självkörande på vissa fördefinierade sträckor redan strax efter årsskiftet. Det är ett testprojekt, men bilarna ska köras av vanliga familjer. De har ju redan idag Drive Pilot 2 som ungefär motsvarar Teslas autopilot. Så jag tror att vad de avser om de sagt vad du skriver är fordon på level 5, dvs helt självkörande under alla omständigheter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: VOLVO är rätt katiga...
Märks det så väl att jag är smålänning?danni skrev:Katig, det ordet har jag inte hört sen jag var barn... Är du smålänning?
Volvo kommer börja leverera bilar som är helt självkörande på vissa fördefinierade sträckor redan strax efter årsskiftet. Det är ett testprojekt, men bilarna ska köras av vanliga familjer. De har ju redan idag Drive Pilot 2 som ungefär motsvarar Teslas autopilot. Så jag tror att vad de avser om de sagt vad du skriver är fordon på level 5, dvs helt självkörande under alla omständigheter.
VOLVO har LIDAR vilket Tesla inte har, ska bli spännande att se vem som vinner racet.
Är nog nivå 5 de menar
Re: VOLVO är rätt katiga...
Volvos lobbyister har mao fått lagstiftarna att sätta ett datum som passar dom.port513 skrev:De säger absolut inget fordon kommer vara helt självkörande innan 2020 eller senare än så, menar de då i 100% av alla situationer eller menar de att inget fordon innan deras kommer kunna köra själv?
Re: VOLVO är rätt katiga...
De kan ju menat sina egna fordon, vem vet?
Det som är intressant med VOLVO är att de har rekat och kartlagt sträckorna i Göteborg som deras bilar får köra autopilot på, borde inte det göra hela testet helt fel?
Bilen ska väl inte känna till vägen och programmeras till hur den ska reagera på svängar, backar med mera?
Det som är intressant med VOLVO är att de har rekat och kartlagt sträckorna i Göteborg som deras bilar får köra autopilot på, borde inte det göra hela testet helt fel?
Bilen ska väl inte känna till vägen och programmeras till hur den ska reagera på svängar, backar med mera?
Re: VOLVO är rätt katiga...
Hur ska den annars fungeraport513 skrev:De kan ju menat sina egna fordon, vem vet?
Det som är intressant med VOLVO är att de har rekat och kartlagt sträckorna i Göteborg som deras bilar får köra autopilot på, borde inte det göra hela testet helt fel?
Bilen ska väl inte känna till vägen och programmeras till hur den ska reagera på svängar, backar med mera?

Som alla andra ap sytem (förutom teslas)
tom geohotz kunde få sin bil att köra på känd sträcka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: VOLVO är rätt katiga...
Volvo är kanske katiga men om de gör så blir deras bilar rätt kantiga och då inte bara i yttre dimensioner utan även var de kan köra...port513 skrev:De kan ju menat sina egna fordon, vem vet?
Det som är intressant med VOLVO är att de har rekat och kartlagt sträckorna i Göteborg som deras bilar får köra autopilot på, borde inte det göra hela testet helt fel?
Bilen ska väl inte känna till vägen och programmeras till hur den ska reagera på svängar, backar med mera?
Känns inte som ett framtidssäkert sätt att utveckla autonoma bilar. Har de tänkt testa och mäta upp alla vägsträckor först innan bilen får köra autonomt där? Vad händer vid och efter vägarbete? Det lär ju bli ett rejält Sisyfosarbete.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VOLVO är rätt katiga...
För mig är det ungefär som kaxig.Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VOLVO är rätt katiga...
(vard., i sht ngt bygdemålsfärgat)Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?
1) duktig, rask; manhaftig; kavat, karsk; morsk; barsk; stolt, ”stursk”, kaxig; äv.: kry, livlig; äv. i överförd anv., om beteende, yttrande, uppsyn o. d.: som vittnar om (ngn av) nämnda egenskaper; ngn gg: som passar l. anstår en duktig l. manhaftig person, karlaktig; i vissa av dessa bet. svårt att säkert skilja från
2) dristig, tilltagsen; pockande; näsvis, närgången; oförsynt, fräck; påstridig; envis, halsstarrig, styvsint; stridig, trätlysten; i sht förr äv.: angelägen att försvara sin (värkliga l. påstådda) rätt, ”om sig”.
3) (†) slug, listig, illslug.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: VOLVO är rätt katiga...
Dialekter är inte lättSvenssons skrev:För mig är det ungefär som kaxig.Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?

När jag flyttade ner till Skåne träffade jag en tjej som frös om ballen, jag blev genast lite avtänd

Sen långt efter fattade jag att ballen är röva här nere

Re: VOLVO är rätt katiga...
Tacksam för att du inte la det där i en lmgtfy-länk.bylund skrev:(vard., i sht ngt bygdemålsfärgat)Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?
1) duktig, rask; manhaftig; kavat, karsk; morsk; barsk; stolt, ”stursk”, kaxig; äv.: kry, livlig; äv. i överförd anv., om beteende, yttrande, uppsyn o. d.: som vittnar om (ngn av) nämnda egenskaper; ngn gg: som passar l. anstår en duktig l. manhaftig person, karlaktig; i vissa av dessa bet. svårt att säkert skilja från
2) dristig, tilltagsen; pockande; näsvis, närgången; oförsynt, fräck; påstridig; envis, halsstarrig, styvsint; stridig, trätlysten; i sht förr äv.: angelägen att försvara sin (värkliga l. påstådda) rätt, ”om sig”.
3) (†) slug, listig, illslug.

Re: VOLVO är rätt katiga...
Det kände jag inte till, ballen sitter ju på andra sidan och bara på ca hälften av befolkningen...port513 skrev:Dialekter är inte lättSvenssons skrev:För mig är det ungefär som kaxig.Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?
När jag flyttade ner till Skåne träffade jag en tjej som frös om ballen, jag blev genast lite avtänd
Sen långt efter fattade jag att ballen är röva här nere
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: VOLVO är rätt katiga...
För att komplettera era kunskaper om den skånska ballen, så är det så att alla människor har två stycken.Svenssons skrev:Det kände jag inte till, ballen sitter ju på andra sidan och bara på ca hälften av befolkningen...port513 skrev:Dialekter är inte lättSvenssons skrev:För mig är det ungefär som kaxig.Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?
När jag flyttade ner till Skåne träffade jag en tjej som frös om ballen, jag blev genast lite avtänd
Sen långt efter fattade jag att ballen är röva här nere
Balle = skinka.
Nä det här med dialekter och lokala uttryck är inte helt enkelt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: VOLVO är rätt katiga...
"Uppkäftig" är det ord jag skulle valt på rikssvenska. Ännu närmre tillhands ligger det göteborgska "tyken" som i stort sett betyder samma sak.Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: VOLVO är rätt katiga...
port513 skrev:Dialekter är inte lättSvenssons skrev:För mig är det ungefär som kaxig.Vidio skrev:Alltså vad betyder katig?
När jag flyttade ner till Skåne träffade jag en tjej som frös om ballen, jag blev genast lite avtänd
Sen långt efter fattade jag att ballen är röva här nere

Re: VOLVO är rätt katiga...
Det är kanske inte är helt långsökt att tänka sig att Volvos system bygger på att dom faktiskt kommer att "mäta upp alla vägsträckor".Svenssons skrev:Volvo är kanske katiga men om de gör så blir deras bilar rätt kantiga och då inte bara i yttre dimensioner utan även var de kan köra...port513 skrev:De kan ju menat sina egna fordon, vem vet?
Det som är intressant med VOLVO är att de har rekat och kartlagt sträckorna i Göteborg som deras bilar får köra autopilot på, borde inte det göra hela testet helt fel?
Bilen ska väl inte känna till vägen och programmeras till hur den ska reagera på svängar, backar med mera?
Känns inte som ett framtidssäkert sätt att utveckla autonoma bilar. Har de tänkt testa och mäta upp alla vägsträckor först innan bilen får köra autonomt där? Vad händer vid och efter vägarbete? Det lär ju bli ett rejält Sisyfosarbete.
Det sker isf på liknande sätt som för Google maps street view. Fast i detta fall så samlar man in underlag för extremt noggranna 3D kartor. Mha av kartorna och övriga sensorer kan bilen sen positionera sig med "ludicrous" precision på vägen. Programvaran kan sen även ta hänsyn till avvikelser från vad "den borde se" enligt kartan, t.ex vägarbeten.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: VOLVO är rätt katiga...
Det blir mycket sårbart!Oddball skrev:Det är kanske inte är helt långsökt att tänka sig att Volvos system bygger på att dom faktiskt kommer att "mäta upp alla vägsträckor".Svenssons skrev:Volvo är kanske katiga men om de gör så blir deras bilar rätt kantiga och då inte bara i yttre dimensioner utan även var de kan köra...port513 skrev:De kan ju menat sina egna fordon, vem vet?
Det som är intressant med VOLVO är att de har rekat och kartlagt sträckorna i Göteborg som deras bilar får köra autopilot på, borde inte det göra hela testet helt fel?
Bilen ska väl inte känna till vägen och programmeras till hur den ska reagera på svängar, backar med mera?
Känns inte som ett framtidssäkert sätt att utveckla autonoma bilar. Har de tänkt testa och mäta upp alla vägsträckor först innan bilen får köra autonomt där? Vad händer vid och efter vägarbete? Det lär ju bli ett rejält Sisyfosarbete.
Det sker isf på liknande sätt som för Google maps street view. Fast i detta fall så samlar man in underlag för extremt noggranna 3D kartor. Mha av kartorna och övriga sensorer kan bilen sen positionera sig med "ludicrous" precision på vägen. Programvaran kan sen även ta hänsyn till avvikelser från vad "den borde se" enligt kartan, t.ex vägarbeten.
Model S P85D,
Re: VOLVO är rätt katiga...
Kartan lär ju isf inte vara den enda källan till beslutsunderlag. Men att hela tiden vet "exakt" position på bilen har ju onekligen sina fördelar.Foluke skrev:Det blir mycket sårbart!Oddball skrev:Det är kanske inte är helt långsökt att tänka sig att Volvos system bygger på att dom faktiskt kommer att "mäta upp alla vägsträckor".Svenssons skrev:Volvo är kanske katiga men om de gör så blir deras bilar rätt kantiga och då inte bara i yttre dimensioner utan även var de kan köra...port513 skrev:De kan ju menat sina egna fordon, vem vet?
Det som är intressant med VOLVO är att de har rekat och kartlagt sträckorna i Göteborg som deras bilar får köra autopilot på, borde inte det göra hela testet helt fel?
Bilen ska väl inte känna till vägen och programmeras till hur den ska reagera på svängar, backar med mera?
Känns inte som ett framtidssäkert sätt att utveckla autonoma bilar. Har de tänkt testa och mäta upp alla vägsträckor först innan bilen får köra autonomt där? Vad händer vid och efter vägarbete? Det lär ju bli ett rejält Sisyfosarbete.
Det sker isf på liknande sätt som för Google maps street view. Fast i detta fall så samlar man in underlag för extremt noggranna 3D kartor. Mha av kartorna och övriga sensorer kan bilen sen positionera sig med "ludicrous" precision på vägen. Programvaran kan sen även ta hänsyn till avvikelser från vad "den borde se" enligt kartan, t.ex vägarbeten.
Där kartan diffar från verkligheten skulle bilen t.ex kunna köra i en "försiktigare" mode mha av övriga sensorer på liknande sätt som Tesla
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: VOLVO är rätt katiga...
Volvo använder samma GPU/CPU plattform som Tesla, dvs Nvidia Drive PX 2 och även Nvidias DriveWorks Alpha 1 eller något liknande dom själva utvecklar. Bygger på "Neural Networks" och "Deep Learning" vilket betyder att man inte programmerar bilen hur den skall köra utan man programmerar systemet att lära sig köra utifrån inlärning. Basen är om jag förstått saken rätt att man har ett Neuronät som har lärt sig bildigenkänning. Under inlärningen jobbar ett annat neuronät parallellt med att lära sig köra genom att man kör omkring med bilen med kameran igång hela tiden för att se vad som händer samtidigt som man matar in rattvinkeln och lite andra signaler till datorn. Kör-neuronätet räknar i början helt slumpmässigt ut hur det vill kontrollera bilen och jämför med hur bilen körs. Och det blir ju till en början helt galet men skillnaden mellan hur datorn vill göra och hur bilen körs matas tillbaka till systemet så att det bli bättre och bättre och till slut kan bilen köra själv utan att en rad kod har skrivits om just hur en bil skall köras.
Man har inte lärt systemet nån ting om hur vägar eller annat intressant set ut - systemet lär sig själv och hittar på vägar både med och utan linjer, samt grusvägar och förbi vägarbeten. Helt otroligt. Men vad som troligtvis måste programmeras är ju trafikregler, vägskyltar, trafikljus med mera.
Ganska fascinerande! Finns mycket på YouTube om detta. Sök på Nvidia och Drive PX eller self driving cars eller liknande om är intresserade.
Vet ju att det finns många tekniker och programmerare här på forumet som säkert kan korrigera min beskrivning ovan om jag fått något om bakfoten.
Man har inte lärt systemet nån ting om hur vägar eller annat intressant set ut - systemet lär sig själv och hittar på vägar både med och utan linjer, samt grusvägar och förbi vägarbeten. Helt otroligt. Men vad som troligtvis måste programmeras är ju trafikregler, vägskyltar, trafikljus med mera.
Ganska fascinerande! Finns mycket på YouTube om detta. Sök på Nvidia och Drive PX eller self driving cars eller liknande om är intresserade.
Vet ju att det finns många tekniker och programmerare här på forumet som säkert kan korrigera min beskrivning ovan om jag fått något om bakfoten.
Re: VOLVO är rätt katiga...
OK, då verkar det inte som om Volvo har 3D kartor i sitt system.
Men vad är det då som gör att de bara kör på vissa specifika sträckor?
Är det drivet av tillstånd för tester? Nån annat?
Men vad är det då som gör att de bara kör på vissa specifika sträckor?
Är det drivet av tillstånd för tester? Nån annat?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: VOLVO är rätt katiga...
Vet inte hur Tesla eller Volvo jobbar men Nvidia samarbetar med Tomtom som håller på att skapa HD kartor så att bilar med hjälp GPS samt att titta på omgivningen kan räkna ut på några cm när var den är.
Vad gäller GPS så såg jag på TV för ett tag sen att Australien har flyttat på sig ca 1,5 m sedan GPS koordinaterna synkroniserades. Kan ju ställa till det lite.
Vad gäller GPS så såg jag på TV för ett tag sen att Australien har flyttat på sig ca 1,5 m sedan GPS koordinaterna synkroniserades. Kan ju ställa till det lite.
Re: VOLVO är rätt katiga...
Det är ingen direkt fördel att mappa upp så som VOLVO gör under sitt test enligt mina begränsade erfarenheter med robotar.
Däremot om de använder SLAM som kompletterande navigeringsmetod kan det bli riktigt intressant, SLAM står för "Simultaneous Localization And Mapping" och är en metod för att skapa en karta samtidigt som man använder den.
Min lilla dammsugare använder den metoden och en LIDAR men med begränsningen som dammsugaren har bumpar den in i bordsben med mera vilket inte är bra om en bil gör
Vet att Google har ett antal LIDAR i olika vinklar med mera för att täcka in fisk, fågel och mittemellan.
Sen kanske det inte är prisvärt i vad man får eftersom en LIDAR inte ser genom damm, dis och annat bös som finns i luften.
Problemet idag är väl att det egentligen behövs MÅNGA sensorer för att täcka nära, mellan och långt bort och sen ska allt detta processas och reageras på, kanske har Tesla "rätt" antal sensorer, Oavsett om man har 200st sensorer, LIDAR och allt så är det algoritmen och processorkraften som är flaskhalsen i systemet.
Däremot om de använder SLAM som kompletterande navigeringsmetod kan det bli riktigt intressant, SLAM står för "Simultaneous Localization And Mapping" och är en metod för att skapa en karta samtidigt som man använder den.
Min lilla dammsugare använder den metoden och en LIDAR men med begränsningen som dammsugaren har bumpar den in i bordsben med mera vilket inte är bra om en bil gör

Vet att Google har ett antal LIDAR i olika vinklar med mera för att täcka in fisk, fågel och mittemellan.
Sen kanske det inte är prisvärt i vad man får eftersom en LIDAR inte ser genom damm, dis och annat bös som finns i luften.
Problemet idag är väl att det egentligen behövs MÅNGA sensorer för att täcka nära, mellan och långt bort och sen ska allt detta processas och reageras på, kanske har Tesla "rätt" antal sensorer, Oavsett om man har 200st sensorer, LIDAR och allt så är det algoritmen och processorkraften som är flaskhalsen i systemet.
Re: VOLVO är rätt katiga...
Nej det har de inte.LarsL skrev:De menar väl att Volvo inte släpper något självkörande fordon innan 2020. För andra företag har redan självkörande grejer...