Uppsäkring eller inte stuga i fjällen!?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Uppsäkring eller inte stuga i fjällen!?

Inlägg av Jocce »

Har en stuga i Fjällen (Klövsjö) dit jag numera gärna tar Teslan (och snart går det riktigt smidigt när det kommer fler CHAdeMOs på vägen upp :) ).

Problemet är att i dagsläget har jag bara möjlighet att ladda 1x10A.
Fungerar bra på sommaren, om än på gränsen om man kommer upp med nästan tomt och vill använda bilen medans man är där, samt att på vintern tror jag att det kan bli knepigt pga varmhållningen av batteriet...

Stugan i sig är uppsäkrat med 3x16A.
Kikade på "inkommande" kabel och reagerade över "oj inte tjockt här inte" (såg tyvärr inte vilken dimension det var men kändes som att mer än 16A troligen inte är aktuellt.
Även om det skulle vara aktuellt så har jag nog halvsvårt att motivera den merkostnaden för övriga 6 delägare (där dessutom endast ca 2-3 förutom jag är aktiva i stugan) att ta merkostnaden för:
1. Extrakostnader / år för uppsäkring
2. Arbetskostnad (detta kan jag så klart bekosta själv dock)
3. Eventuell arbetskostnad för byte av inkommande kabel. (ca 40-50 meter till skåpet där inkommande sitter dessutom, inte lättgrävt heller).

Vi har idag redan "bekymmer" om man kör både bastu ugn och alla element går på fullt att hålla säkringarna hela. (Vedeldning gör ju dock att elementen nästan aldrig behöver gå för fullt förutom precis när man kommer upp)

I dagsläget drar jag en ca 25 meter lång förlängningskabel till parkeringen (är ca 20-25 meter ner från stugan till parkeringen) för att ens få ström till bilen. (Och en lampa vid trappen) Samt om någon är uppe som vill ha motorvärmare.
Tänkte under nästa sommar åka upp och gräva ner kabel (antar att man skall gräva ner rör med kabel) för att sätta upp något mer permanent (och så klart låta elektrikern koppla in allt sedan när det är klart!).
Dock ett hästjobb då det är ganska stenigt (STORA stenar) och därmed svårgrävt. Men det får ju ta en vecka om det så vill ;)

Men min tanke är då att man kanske skulle dra ner en 3-fas kabel dit ner och koppla in den istället för 1-fas. Men låta bilen dra 5A istället.
3x5A är bättre än 1x10 tänker jag. (Under sommaren kan man dessutom säkert låta den dra 3x10 eller 3x13 t.om.).
Tänker jag helt fel här? Eller borde detta fungera?

Sidofrågor (som någon här kanske har koll på, men som jag annars kollar upp)
1. Måste man lägga ner kabel i rör?
2. Hur djupt måste de gå? Frostfritt? (detta är 2 meter enligt en karta jag hittade, detta är nog inte ens görbart för hand)
3. Får man fastmontera ett uttag på ett träd? (i dagsläget inga stolpar eller liknande nere vid parkeringen så detta är det för närvarande enklaste tills vi fixat i ordning trappan m.m.)
4. Annat att tänka på?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Uppsäkring eller inte stuga i fjällen!?

Inlägg av lator »

Självklart ska du ladda med trefas. Det finns speciella sk jordkablar om du inte vill lägga rör men det blir säkert billigare och bättre med rör/slang.
Varför kör du inte med en trefas skarvsladd redan nu? Det funkar ju lika bra (bättre) som den enfaskabel du har idag.
Elkabel kan du lägga ytligt bara den inte riskerar att hakas i av "pärgrävet"... :)
Fast montage på ett träd? Nja, tror nog det är bättre att du sätter upp en stolpe.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jocce skrev:
Har en stuga i Fjällen (Klövsjö) dit jag numera gärna tar Teslan (och snart går det riktigt smidigt när det kommer fler CHAdeMOs på vägen upp :) ).

Problemet är att i dagsläget har jag bara möjlighet att ladda 1x10A.
Fungerar bra på sommaren, om än på gränsen om man kommer upp med nästan tomt och vill använda bilen medans man är där, samt att på vintern tror jag att det kan bli knepigt pga varmhållningen av batteriet...

Stugan i sig är uppsäkrat med 3x16A.
Kikade på "inkommande" kabel och reagerade över "oj inte tjockt här inte" (såg tyvärr inte vilken dimension det var men kändes som att mer än 16A troligen inte är aktuellt.
Även om det skulle vara aktuellt så har jag nog halvsvårt att motivera den merkostnaden för övriga 6 delägare (där dessutom endast ca 2-3 förutom jag är aktiva i stugan) att ta merkostnaden för:
1. Extrakostnader / år för uppsäkring
2. Arbetskostnad (detta kan jag så klart bekosta själv dock)
3. Eventuell arbetskostnad för byte av inkommande kabel. (ca 40-50 meter till skåpet där inkommande sitter dessutom, inte lättgrävt heller).

Vi har idag redan "bekymmer" om man kör både bastu ugn och alla element går på fullt att hålla säkringarna hela. (Vedeldning gör ju dock att elementen nästan aldrig behöver gå för fullt förutom precis när man kommer upp)

I dagsläget drar jag en ca 25 meter lång förlängningskabel till parkeringen (är ca 20-25 meter ner från stugan till parkeringen) för att ens få ström till bilen. (Och en lampa vid trappen) Samt om någon är uppe som vill ha motorvärmare.
Tänkte under nästa sommar åka upp och gräva ner kabel (antar att man skall gräva ner rör med kabel) för att sätta upp något mer permanent (och så klart låta elektrikern koppla in allt sedan när det är klart!).
Dock ett hästjobb då det är ganska stenigt (STORA stenar) och därmed svårgrävt. Men det får ju ta en vecka om det så vill ;)

Men min tanke är då att man kanske skulle dra ner en 3-fas kabel dit ner och koppla in den istället för 1-fas. Men låta bilen dra 5A istället.
3x5A är bättre än 1x10 tänker jag. (Under sommaren kan man dessutom säkert låta den dra 3x10 eller 3x13 t.om.).
Tänker jag helt fel här? Eller borde detta fungera?

Sidofrågor (som någon här kanske har koll på, men som jag annars kollar upp)
1. Måste man lägga ner kabel i rör?
2. Hur djupt måste de gå? Frostfritt? (detta är 2 meter enligt en karta jag hittade, detta är nog inte ens görbart för hand)
3. Får man fastmontera ett uttag på ett träd? (i dagsläget inga stolpar eller liknande nere vid parkeringen så detta är det för närvarande enklaste tills vi fixat i ordning trappan m.m.)
4. Annat att tänka på?

/Jocce
1. Ganska säker på att de är ett krav.
2. Fråga den elektriker som du tänker anlita för att koppla in.. . De kan också bara bra att lägga kabeln i röret innan du lägger igen rännan.
3. Ganska säker att du inte får de. Dessutom måste man upp i en viss höjd. Här tror jag elektrikern kan hjälpa dig med förlag på lösning. .. Gjut ner en stolpe tex att montera på.
4. Låt elektrikern leverera kabeln och titta på jobbet innan det utförts sedan är han nog bara glad att du gör grovjobbet och han installationen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tycker att du tänker smart. Alternativt fixa en tjock kabel med blå anslutning för 16A enfas och se till att inget annat går på den fasen om allt annat i huset går på en eller två faser. 3,6kW ger ändå över 20 mil på en natt.

Hur lågt kan man ställa ner strömmen på teslan? Fick för mig att 6A är lägsta möjliga.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

apkungen skrev:
Tycker att du tänker smart. Alternativt fixa en tjock kabel med blå anslutning för 16A enfas och se till att inget annat går på den fasen om allt annat i huset går på en eller två faser. 3,6kW ger ändå över 20 mil på en natt.

Hur lågt kan man ställa ner strömmen på teslan? Fick för mig att 6A är lägsta möjliga.
Man kan även ställa när laddning skall börja på natten när bastun och spisplattor är stängda för att skona säkringar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Foluke skrev:
apkungen skrev:

Man kan även ställa när laddning skall börja på natten när bastun och spisplattor är stängda för att skona säkringar.
Fast då hade vi problemet med -20 grader och fruset batteri. Så man får ställa väckarklockan och bada bastu när bilen är färdigladdad :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Foluke skrev:
apkungen skrev:

Fast då hade vi problemet med -20 grader och fruset batteri. Så man får ställa väckarklockan och bada bastu när bilen är färdigladdad :)
Låter som att de bästa för din del är att skaffa et 3 fas uttag. När du kommer till stugan så kopplar du in och laddar med lägsta möjliga ström (så batteriet håller sig varmt), när ni sedan är klara med mat och bastu så kanske du kan kräma ut lite mer beroende på hur kallt det ska bli under natten. Hur mycket du kan ta under natten lär du dig säkert med tiden men några extra säkringar hade jag ju sett till att ha på lager innan du lärt dig :D .

Att ladda med enfas låter dumt, blir bara ojämn belastning mellan faserna och då kommer säkert den fasen smälla ganska ofta samtidigt. Om du dessutom ändå ska gräva ner sladd så ska det självklart vara 3 fas från början.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

vid min stuga har jag ett mätarskåp vid vägen, bad elektrikern sätta upp ett 3fasuttag på baksidan, ingen kabel dragning alls nästan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

5 A är lägsta laddström. När jag var i Sälen förra vintern laddade jag med kabel från sovrummet ut genom fönstret. Uttaget säkrat till 1x 10 A men jag fegade och körde på 8 A. Jag laddade bara de tider vi var i stugan och det var inga problem att få fullt under veckan vi var där trots lite mindre utflykter. Bör kanske sägas att det inte var jättekallt. Det hade inte funkat som laddlösning för bara en helg.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Effektvakt kanske är ett bra alternativ så att laddningen inte körs när annat i stugan drar mycket ström.

Finns det något sätt att sänka under 5A? En laddbox som går att ställa ner tex?
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

12man skrev:
vid min stuga har jag ett mätarskåp vid vägen, bad elektrikern sätta upp ett 3fasuttag på baksidan, ingen kabel dragning alls nästan

Mätarskåpet sitter mellan oss och grannen, ca 20 meter efter koll på Google Maps, så en del kabeldragning ändå...
(Dessutom på delar som inte är vår tomt tror jag)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Peter Holm skrev:
5 A är lägsta laddström. När jag var i Sälen förra vintern laddade jag med kabel från sovrummet ut genom fönstret. Uttaget säkrat till 1x 10 A men jag fegade och körde på 8 A. Jag laddade bara de tider vi var i stugan och det var inga problem att få fullt under veckan vi var där trots lite mindre utflykter. Bör kanske sägas att det inte var jättekallt. Det hade inte funkat som laddlösning för bara en helg.
1x10A har jag nu...och Just detta som är "bekymret". Gillar att ibland åka upp under bara en helg t.ex.

Har med Teslan varit uppe vid två tillfällen
Tillfälle 1:
I somras, dvs "bra" temp. Ankomst på kvällen med ca 10-15% batteri kvar om jag minns rätt. Körde en trip på ca 15-20 mil dagen efter = det mesta av det laddade är uppkört, men med god marginal.
Laddning på kvällen/natten igen. Körde ca 3-4 mil dagen efter. (Med bilen stående utan laddning på ställe utan laddning medans vi vandrade över Högfjället)
Laddning eftermiddag/kväll/natt = nästan fullt när vi skall åka på förmiddagen på sista dagen.

Tillfälle 2:
För ett par veckor sedan. Temperatur mellan -2 till +4. Oftast runt nollan.
Ankomst till stugan på fredag kväll - ca 6% kvar i batteriet.
Inkoppling direkt. Laddning hela kvällen/natten.
Laddat upp ca 20 mil tills vi skulle iväg på lördagen. En trip på ca 15 mil under dagen gjorde att nästan allt laddat åts upp.
Laddning på kvällen/natten gav mig ca 20 mils räckvidd när det var dags för avfärd = räcker inte till Gävle.
Hade vi inte gjort trippen på lördagen, alternativt hade haft snabbare laddning hade vi sluppit ett stopp i Åsarna (som blev längre än planerat, pga att batteriet inte verkade bli varmt trots laddning tills vi åkte iväg (ja kanske 10 min förvärmning av ren komfort då vi ändå var tvungen att ta ett extra stopp).

Frågan är bara, vad händer om det är -10 eller -20 för den delen? Känns lite som att då kommer jag knappt få någon laddning alls på 10A, inte under en hel vecka heller. Utan den mesta energin kommer gå åt till att hålla batteripaketet från att frysa.

Men som sagt, har ändå tänkt att förlägga kabel på ett eller annat sätt, så att då slänga ner en 5-ledare för 3-Fas, även om allt inte utnyttjas direkt, känns knappast dumt.
På sommaren kan jag säkert ladda 3x10A, på vintern kanske 3x5 eller 3x6A vilket ändå är 50-80% mer...
(Skulle det visa sig att det inte fungerar får jag helt enkelt se till att bara ladda på enfas)

Det som "stör" mig lite är att jag troligen inte kommer kunna göra detta innan nästa år, då tjälen nog kommer snart...
+ måste rodda lite med elektriker m.m.

/Jocce
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

apkungen skrev:

Tror det blir knepigare / mer jobb att lasta över allt i huset på två faser...

/Jocce
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Trefasuttag på elcentralen och en förlängning därifrån? Den kabeln kan ju ligga vid stugan.

Då slipper du gräva..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

jonasl skrev:
Trefasuttag på elcentralen och en förlängning därifrån? Den kabeln kan ju ligga vid stugan.

Då slipper du gräva..
+1

Så hinner du få en lösning till i vinter dessutom. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag skulle också tagit med en 20 meters 3-fas förlängningskabel.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

jonasl skrev:

Då slipper du gräva..

Gräving ger ju en mer permanent lösning, slippa dra en kabel osv.
Skåpet sitter, vintertid, lätt otillgängligt. Så hade hellre haft en permanent lösning.

Men det skulle kunna vara ett alternativ...

/Jocce
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Jocce skrev:
jonasl skrev:

Då slipper du gräva..
Gräving ger ju en mer permanent lösning, slippa dra en kabel osv.
Skåpet sitter, vintertid, lätt otillgängligt. Så hade hellre haft en permanent lösning.

Men det skulle kunna vara ett alternativ...

/Jocce
mina grannar vid stugan har lagt kabeln i gula flexrör, de har nästan bara klippor på tomten(roslagen) min är nergrävd men bara 20cm på grundaste stället
be elektrikern sätta upp 3fas vid mätarskåpet nu, borde få plats med en liten undercentral med 3fas säkring och jfb där, och köp 30m flexrör samtidigt c:a 6-7cm? grovt ,

nyare elmätare, alla är bytta senaste 10-15 åren, brukar ha en knapp där man kan stega fram V/A/kW fas 1-3, om inte din nätagare gått för den allra billigaste som inte har det, Eon i värmland var för snåla...
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar