Varför har du inte köpt en elbil än?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Varför har du inte köpt en elbil än?

Inlägg av Jerker »

En ganska bra artikel om vad som hindrar folk att köpa elbil. Inget överraskande iofs, men ändå:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... l-elbil-an
Användarvisningsbild
Torkel

Re: Varför har du inte köpt en elbil än?

Inlägg av Torkel »

För dyra blir svaret för mig iaf. Jag har väldigt svårt att motivera ett bilköp för över 300 tusen, oavsett hur mycket fanboy-marginal jag lägger in i kalkylerna :) .

Sen är det lite magert utbud om man vill ha en som har utrymme för barnvagn och fixar 15 mil (?).
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tycker det är intressant att de tre främsta punkterna är priset, ingen dragkrok och ingen kombi (dvs plats för hund & Co). Alla tre punkter passar mycket bra för min del och var de främsta skälen varför jag dröjde så länge med att skaffa elbil.
Sista punkten, dvs ingen kombi, visade sig inte stämma för Model S. Mina två vovvar får gott om plats i den. Återstår dragkrok och priset. Sistnämnda lyckades jag med en sunt portion självbedrägeri räkna bort. Avsaknad av dragkrok är enda verkliga nackdelen som kvarstår. Det var dock inte skäl nog att inte skaffa en Tesla. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Priset är en faktor, inte för att jag inte kan betala men har svårt att motivera den .
Avsaknad av laddning vid bostaden är inte en anledning då det faller på att det blir ett senare problem att lösa. Räckvidden känner jag skulle vara 30+mil (även om jag sällan åker mer än 10 mil per dag) för att jag skall anse den praktisk.
Har aldrig köpt en kombi, och har aldrig behövt använda dragkrok.men det pockar ändå i bakhuvudet något som skulle vara bra att ha.
När det kommer en bil ex Volvo V40 som går 30 mil och kostar 250 kkr så blir det köpångest.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ett stort problem som inte riktigt berörs är också att de allra flesta som köper bilar privat köper begagnade bilar. Och det finns ingen begagnatmarknad att tala om, speciellt inte kombibilar med dragkrok.

Tre år efter att elbilar börjar bli vanliga som tjänstebilar så kommer proppen gå ur ordentligt gissar jag på.

Känner mig själv inte säker på att jag ska ha Trean som jag reserverat, kan hända att det blir en begagnad S om den ligger i rimlig prisklass när det är dags.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Håller med många de kommentarer som redan skrivits. För mig handlar det om en kombination av priset och att räckvidden inte matchar det körmönster jag och min sambo har. Ingen av oss pendlar till jobbet med bilen, och de 1500-1800 årliga mil vi kör är framför allt längre resor under helger och ledigheter då det handlar om sträckor på 30-60 mil i ett svep. För en sån resa vill jag ha en bil med 30 verkliga mil i räckvidd och möjlighet till riktigt snabb laddning, dvs SuC.

Sen är det helt klart så att även jag är aningen tveksam till att köpa en bil som säker kommer att kosta en bit över 400.000 när den väl anländer; min nuvarande köptes ett år gammal för 160.000 vilket kändes som en hiskelig summa för ett transportmedel. Men jag kommer att göra en kalkyl och titta på förmånligaste sättet att skaffa en Model 3, troligen som företagsleasing beroende på hur incitamenten ser ut om ett par år. I värsta fall kan jag ju alltid köpa bilen och sen sälja den vidare - misstänker att efterfrågan inte lär vara något problem det första året...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Kanske lite off att skriva dethär i denna tråden , men varför inte! Som 80-plussare skulle jag vilja uppmana alla som är säj 65-plus (alltså lever på socialbidrag!) och är det minsta bilintresserade, har de ekonomiska möjligheterna (som väldigt många har i det skiktet)--köp en Tesla. Och njut. De sista ljuva åren! Pengarna kan man i a f inte ta med sej i svepningen! Men man gör en insats för miljön- man har roligt! :D :lol: :P
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

far1far2 skrev:
Kanske lite off att skriva dethär i denna tråden , men varför inte! Som 80-plussare skulle jag vilja uppmana alla som är säj 65-plus (alltså lever på socialbidrag!) och är det minsta bilintresserade, har de ekonomiska möjligheterna (som väldigt många har i det skiktet)--köp en Tesla. Och njut. De sista ljuva åren! Pengarna kan man i a f inte ta med sej i svepningen! Men man gör en insats för miljön- man har roligt! :D :lol: :P
+1
Ragnvlad

Inlägg av Ragnvlad »

Själv väntar jag på alternativ. Tycker det är rätt saftigt att lägga en miljon på på en bil. Misstänker att om några år ser det helt annorlunda ut.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Gissa vem det var som skrev följande? :D

"
"Så länge en Volkswagen e-Up kostar brutala dubbla priset mot bensinversionen känns det totalt galet. Det man tjänar på billigare drivmedel i en elbil förlorar man på räckvidd och flexibilitet i sin körning. De tar ut varandra, speciellt eftersom en stadsbil sällan körs mer än 1.000 mil om året", skriver signaturen Filip.
"

Jag fattar inte hur en e-up kan vara så mkt dyrare? Min känsla är att en e-up utan batteri borde vara ungefär lika dyr som en vanlig up med bensinmotor. E-up har 16kWh batteri så om batteriet kostar knappt 2000kr/kwh (ganska högt räknat) så blir det cirka 30kkr. O med lite vinst på det, 50kkr mer än en vanlig up.

Up = 130kkr
E-up = 130kkr+50kkr = 180kkr... 140kkr efter supermiljöbilspremien!

Men en e-up kostar liksom 280kkr...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Jag fattar inte hur en e-up kan vara så mkt dyrare?
För att hålla nere försäljningen då de inte har tillräckligt med batterier?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Precis finns det inte tillräckligt med batterier så måste de ta tillbaka investeringen på färre bilar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om man får lita på Skatteverket är ju Tesla också rejält mycket dyrare än motsvarande bensinare. Rabatten på förmånsvärdet ska ju vara ner till "motsvarande bil", och den rabatten är ju rätt ordentlig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

far1far2 skrev:
Äntligen någon här på forumet som delar min livsfilosofi, även om jag har en bit kvar till 65 år! (ibland blir jag bara så trött på att läsa alla inlägg från smarta räknenissar och så kallade "miljövänner" som gärna kör en elbil, bara det inte kostar dem något extra...)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

+46 skrev:
far1far2 skrev:
Äntligen någon här på forumet som delar min livsfilosofi, även om jag har en bit kvar till 65 år! (ibland blir jag bara så trött på att läsa alla inlägg från smarta räknenissar och så kallade "miljövänner" som gärna kör en elbil, bara det inte kostar dem något extra...)
Gubbbil ? :D move over Toyota
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
JFAH

Inlägg av JFAH »

Med tre barn och normal inkomster så är det saftiga priser för lite bil ännu inom elbilvärlden. Vill väldigt gärna, men det blev en dieselbuss istället. Jag vill gärna ha en minibuss med 30 allvädersmil och tillgång till SC. ATIEVan som går (mercedes vito med eldrivlina) ser ju inte fel ut... Det var ju det där med priset då...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
Nu är jag visserligen dubbelt så ung som du, men jag kan bara hålla med. Man lever bara en gång, och har man minsta lilla möjlighet så ska man tamejfan skaffa en Tesla om man vill ha en. Man vet inte hur länge man har möjlighet.
När jag en dag är gammal och skrupplig och sitter med de andra gubbarna på hemmet så kan jag alltid säga att jag var med och startade elbilsrevolutionen. Då kan de sitta och hålla i sina pengar. Jag gjorde nåt gott med mina. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

bylund skrev:
apkungen skrev:
Jag fattar inte hur en e-up kan vara så mkt dyrare?
För att hålla nere försäljningen då de inte har tillräckligt med batterier?
Jag tror inte riktigt på den förklaringen. Jag tänker snarare att det är en kombination av att ta så mycket betalt som "marknaden är villig att betala" (kapitalistslang för ockerpriser) och att inte hota efterfrågan på företagens huvudprodukt.
EVV

Inlägg av EVV »

Priset nu iallafall. Använder bil väldigt lite så det ökar min priskänslighet. Om man som jag bor i lägenhet så är bristen på laddstolpar ett problem också. Drömmer om en I3 då och då men det får vara en dröm så länge.
Skriv svar