Först ett stort tack till er som engagerat sig här i tråden, jag är mycket tacksam för all bra hjälp.
Vi avreste från Stockholm fredag morgon, batteriet var laddat till 92 %, räckvidden angavs till 180 km.
Första stoppet vid Sillekrog, där laddade vi i 10 minuter och fyllde på 6,41 kWh, batteriet var på 70 % när vi åkte vidare. Vi hade inte tänkt ladda i Sillekrog då vi hade 20 km räckvidd i marginal, men när angiven räckvidd sjönk oroväckande fort insåg vi att vi var tvungna att ladda i Sillekrog för att komma fram.
Nästa anhalt Clever i Stavsjö.
19,51 kWh erhölls.
Vi laddade i 30 minuter.
Batteriet laddades från 9 % - 86 %.
Vi skulle nu vidare 97 km till Mjölby, räckvidd vid avresa 136 km.
Nästa anhalt Clever i Mjölby.
Vi laddade i 25 minuter.
Batteriet laddades från 17 % - 86 %.
17,99 kWh erhölls.
Vi skulle nu vidare 88 km till Jönköping, räckvidd vid avresa 144 km.
Nästa anhalt Clever i Jönköping.
Ca 18 kWh erhölls.
Vi laddade i 30 minuter.
Batteriet laddades från 27 % - 93 %.
Vi skulle nu vidare 121 km till Vara, räckvidd 194 km.
Väl framme vid slutdestinationen i Vara hade vi ca 3 % batteri kvar och endast några kilometers räckvidd.
Vid två tillfällen fick vi felmeddelande vid laddstationerna, dels i Stavsjö och dels i Jönköping där det stod "Fel vid laddning Bilen upptäckte ett problem". Det var dock bara att starta om laddningen så gick det utmärkt. Båda gångarna detta felmeddelande erhölls var bilen igång, därefter hade vi bilen avstängd när vi laddade och erhöll inga mer problem, vet inte om det var orsaken till problemet.
Hemresan genomfördes idag.
Avresa från Vara i -2 grader, under resans första timme hade vi en temperatur på ca -4 grader.
Vid resans start hade vi batterinivå 98 % och angiven räckvidd 186 km. Första körsträckan var 120 km.
Första anhalt Clever i Jönköping.
Vi laddade i 22 minuter.
Batteriet laddades från 20 - 82%.
15,75 kWh erhölls.
Körd sträcka: 120 km. Förbrukning: 1,57 kWh/mil. Snitthastighet: 72,5 km/h.
Vi skulle nu vidare till Mjölby, en sträcka på 88 km, angiven räckvidd vid avresa: okänd.
Nästa anhalt Clever i Mjölby.
Vi laddade i 30 minuter.
Batteriet laddades från 4 - 90 %.
21,73 kWh erhölls.
Körd sträcka: 88,9 km. Förbrukning: 1,98 kWh/mil. Snitthastighet: 94,1 km/h.
Vi skulle nu vidare till Skavsjö, en sträcka på 95 km, angiven räckvidd vid avresa: 156 km.
Nästa anhalt Clever i Stavsjö.
Vi laddade i 26 minuter.
Batteriet laddades från 4 - 73 %.
16,77 kWh erhölls.
Körd sträcka: 98,2 km. Förbrukning: 2,09 kWh/mil. Snitthastighet: 97,1 km/h.
Vi skulle nu vidare till Sillekrog, en sträcka på 65 km, angiven räckvidd vid avresa: 111 km.
Nästa anhalt Sillekrog.
Vi laddade i 19 minuter.
Batteriet laddades från 22 - 60 %.
8,81 kWh erhölls.
Körd sträcka: 66,5 km. Förbrukning: 1,82 kWh/mil. Snitthastighet: 96,5 km/h.
Vi skulle nu vidare till Nissan Motors, en sträcka på 61 km, angiven räckvidd vid avresa: 99 km.
Nästa anhalt Nissan Motors.
11 % batteri kvar, 24 km räckvidd.
Snitthastighet: 89,8 km/h. Snittförbrukning: 1,8 kWh/mil.
Vad gäller snittförbrukningen och snitthastigheten är mina mätvärden från resan TILL vara falska då bilen fortsatte att räkna trots att den stod stilla. Jag märkte att siffrorna sjönk när jag satt och skrev av och därför är värdena dåliga i och med att jag antecknade efter det att jag startat laddningen, så värdena hade hunnit sjunka för mycket. Däremot på resan tillbaka till Stockholm läste jag av direkt och därmed är de att lita på.
Som ni märker hade vi blivit mer trygga på hemresan där vi anlände till nästa laddare med endast 4 % batteri kvar. Det tog ett litet tag innan man lärde sig hur bilen angav räckvidden och innan man började känna sig trygg i hur snabbt man kunde köra. Det märktes dock tydligt hur förbrukningen sköt i höjden när man körde i 110 km/h och hur lätt det var att få extra räckvidd genom att sänka hastigheten.
Slutsatsen från resan är att elbil passar oss perfekt. Vi är nu mycket sugna på att hyra/leasa/köpa elbil framöver men vi kände också att batteriet var lite för litet för oss. Vi behöver mer än 30 kWh för att elbil ska passa oss. Ett batteri på 60 kWh skulle vara helt perfekt.
Vi kan också konstatera att Clever är riktigt bra, alla laddstationer vi stannade vid fungerade felfritt (förutom de 2 gånger laddningen fick startas om, men det berodde nog på bilen tror jag). Vi hade dock tur i och med att laddstationerna var helt lediga varje gång vi kom dit, och därmed kunde vi ladda Chademo direkt från start, utan väntetid.
Totalt har vi laddat ca 110 kWh via Clever till priset 5 kr/kWh = 550 kr. Utöver detta har vi laddat gratis i Sillekrog och dessutom laddat i vara där vi betalade 30 kr för elen (man måste ju göra rätt för sig så man är välkommen med elbil igen).
Resan blev totalt på 85 mil, vilket resulterar i en elkostnad på 6,8 kr/mil.
När vi hyr bil och tankar diesel brukar bränslekostnaden ligga på mellan 5,0 - 6,5 kr/mil.
Om vi kommer att leasa eller köpa en elbil kommer vi så klart att skaffa ett abonnemang hos Clever så att vi får en fast månadskostnad och en lägre kostnad per kWh (vi har tyvärr inte råd med en Tesla) så det kommer ju medföra en lägre bränslekostnad (energikostnad) per mil.
Avslutningsvis har jag en fråga till er experter! Vid varje laddstation (Clever) som vi stannade vid fanns det 3 olika kablar att ladda via. Vi använde bara Chademo men det fanns också en som hette AC och en som hette CCS, hade vi även kunnat ladda vår Nissan Leaf via någon av dessa kablar? Vad hade skillnaden blivit? Hade vi kunnat ladda via någon av dem samtidigt som någon annan hade laddat via Chademo?
AC torde var typ-2-kabel om det inte bara var en kontakt. Då måste du ha en bil med typ-2-kontakt, eller en adapter, då Leafen har typ-1-kontakt.
CCS är 50 kW som en del europeiska bilar har stöd för. Den är typ 2 + två extra likströmskontakter.
Så Chademo var ditt enda alternativ där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
AC torde var typ-2-kabel om det inte bara var en kontakt. Då måste du ha en bil med typ-2-kontakt, eller en adapter, då Leafen har typ-1-kontakt.
CCS är 50 kW som en del europeiska bilar har stöd för. Den är typ 2 + två extra likströmskontakter.
Nästan meningslöst att koppla in AC i en Leaf eftersom du bara får 3,6kW. Om det står någon före dig står någon före dig som laddar i 30 minuter så har du bara fått 1,8kWh, vilket du får på lite mer än en minut med Chademo. Det är alltså inte värt ansträngningen att gå ut och plugga in sig.
CCS är den konkurrerade standardaden till Chademo och går inte använda till Nissan Leaf.
Frågan är om det går att ansluta sig med Chademo när någon annan laddar med CCS och att då ens egen laddning börjar när den andra bilen kopplar loss. Fördelen blir ju då att man kan sätta sig och fika i lugn och ro utan att behöva kolla om den andra bilen är färdig eller inte. Kräver ju att det är Clever så att man betalar per kWh och inte per minut.
Håller med om att 30kWh är lite för lite för att vara bekvämt. Inte för att man inte kommer fram, för det gör man, utan för att både körtiderna och laddtiderna blir för korta. För min del hade en 60kWh Leaf funkat perfekt även för "långresor", kanske är Opel Ampera-e den bilen?
Jag tvivlar starkt på att Chademo skulle kunna starta automatiskt när en CCS-laddare avslutar. Laddaren är inte så intelligent att den förstår att du vill ladda bara för att du har stoppat i kontakten. Det skulle säkert gå att ordna dock så på nästa generations laddare kanske...
Kul i alla fall att få höra att resan gick bra. Om man ska göra längre resor ofta så är givetvis ett större batteri att föredra men för många så funkar det nog tillfredsställande med 30 kWh.
Tristare är att ni fick en högre milkostnad med elbilen än med en diesel-dito. Visserligen går priset ner med ett abonnemang men de månader man bara rör sig hemma omkring så är ju abonnemangskostnaden (fn 99 kr) "kastad i sjön".
Jag tänker åka ner till Stockholm på SECC den 19:de november med en 30 kWh-Leaf för att testa hur det fungerar norrut. Sörlänningarna har ju sitt på det torra snart. Har inte bestämt rutt än då det finns två alternativ. E14 till Sundsvall och sedan E4 ner eller E45 till Mora och sedan snedda ner genom dalarna... Antagligen provar jag ena vägen ner och den andra upp.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag tvivlar starkt på att Chademo skulle kunna starta automatiskt när en CCS-laddare avslutar. Laddaren är inte så intelligent att den förstår att du vill ladda bara för att du har stoppat i kontakten. Det skulle säkert gå att ordna dock så på nästa generations laddare kanske...
Tekniskt är det ju inte alls omöjligt eftersom jag kan välja Chademo och aktivera den med mitt kort. Frågan är om jag kan ansluta samtidigt som det pågår CCS laddning? Enda gången jag stått i kö så kunde jag fysiskt inte komma fram till laddare när den andra bilen stod där, så jag kunde inte testa.
Jag vet att det går att ladda AC när jag laddar Chademo för det gjorde en Zoe samtidigt med mig en gång.
Tekniskt är det ju inte alls omöjligt eftersom jag kan välja Chademo och aktivera den med mitt kort. Frågan är om jag kan ansluta samtidigt som det pågår CCS laddning? Enda gången jag stått i kö så kunde jag fysiskt inte komma fram till laddare när den andra bilen stod där, så jag kunde inte testa.
Jag vet att det går att ladda AC när jag laddar Chademo för det gjorde en Zoe samtidigt med mig en gång.
Visserligen finns det olika laddare men jag tvivlar på att du kan aktivera Chademo när den redan laddar via CCS...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.