Stockholm-Levi (Finland)

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Stockholm-Levi (Finland)

Inlägg av Jocce »

Skall eventuellt andra veckan i Januari upp till Levi, i norra Finland!

Tanken var egentligen att flyga upp, men fick idén att man borde faktiskt kunna ta Teslan upp, visst tidskrävande, men kul med lite "äventyr".

Undrar dock om någon har koll på lite fler laddmöjligheter i norra Sverige samt på Finska sidan? Gärna snabba sådana (Läs:CHAdeMO ;) )

Upp till Luleå (ca 3 mil utanför) är det inga Problem, Superchargers hela vägen till Skellefteå och sedan en övernattning (med trolig 3-fas laddning över natten dessutom där), annars finns en CHAdeMO i "stan" såg jag.

Från Luleå till Levi är det ca 35 mil, med en 85D BORDE detta gå, men då detta kommer vara under en riktigt kall period, så misstänker jag att det blir lite på gränsen.

Så, finns det något alternativ för att ladda någonstans där uppe?

Något mer jag bör tänka på, då jag så här långt inte kört något alls under kall vinter (hämtade bilen i Mars i år)?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Surfaren
elbilist

Re: Stockholm-Levi (Finland)

Inlägg av Surfaren »

Denna kanske kan vara till hjälp?

https://kartta.teslaclub.fi/#
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vi körde till Treriksröset i somras, och norr om Luleå i Sverige så finns 22 kW typ 2 i Kalix (gratis). Värt att ha som alternativ om det är rejält kallt och man vill toppa upp, eller medans man handlar, särskilt om man har dubbelladdare eller utökad laddare.

Annars finns det Chademo i Pello, som drivs av Virta, och torde ligga på vägen till Levi. Vi använde en RFID-tag från PlugSurfing, så vi behövde inte skaffa abonnemang hos Virta. Fungerade fint för oss. Taggen kostade c:a 10 EUR i engångsavgift, sedan är det olika priser hos olika operatörer för att faktiskt använda den.

Fortum har också ett gäng 22 kW typ 2 i Finska Lappland, som funkar med en tagg från Fortum i Sverige. Fungerade för oss, men andra säger att de har haft problem att få igång laddning i Finland, men det har löst sig när de ringt Fortum.

Gemensamt för de båda ovan är att varken PlugSurfing eller Fortum hittills faktiskt tagit betalt av oss för laddningen, men det kanske kommer när vi når upp i något minibelopp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
JFAH

Inlägg av JFAH »

http://www.uppladdning.nu Antar jag är bra. SC Skellefteå, därefter Chademo i Pite och Lule (ok i centrum). 100% och toppning i Kalix bör ju kunna ta dig fram om vädret inte är helt åt skogen. Ikea har ju också ac uttag efter vad jag kan se, så ser man att det blir lite knappt kan man toppa upp lite i Haparanda istället. Beroende på vilken laddare du har så lönar sig Kalix mer eller mindre som toppfyllning (22kw i Kalix, 7,4 enligt uppladdning.nu i Haparanda). Med bara 11kw ombordladdare kanske man skippar Kalix och står lite extra i Haparanda...
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Har tyvärr vanlig enkelladdare i bilen! Så 22kw gör ingen nytta :(

CHAdeMO i Pello borde vara "räddningen" här då det bara är 15-16 mil mellan Pello och Levi! :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Du får passa på att ta ett litet besök här så du (till slut) får se "Garagebilden" på riktigt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
Du får passa på att ta ett litet besök här så du (till slut) får se "Garagebilden" på riktigt! :)

Ha ha ja, detta borde jag gjort förra helgen om inte annat, då jag for igenom Bollnäs på vägen upp till Klövsjö ;)

/Jocce
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Bjelke skrev:

Ha ha ja, detta borde jag gjort förra helgen om inte annat, då jag for igenom Bollnäs på vägen upp till Klövsjö ;)

/Jocce
Vafan!? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:

Vafan!? :D

Har stuga där uppe, så far nog igenom Bollnäs någon mer gång ska du se :)

Hade helt glömt bort det faktiskt :roll: :oops:

/Jocce
Skriv svar