Ägare av ModelX

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ModelX
Teslaägare

Re: Ägare av ModelX

Inlägg av ModelX »

Men för er skull, läs på innan ni gör behandlingar av er bil, blir bara ledsen av att ni lägger ner massa pengar på sånt som ställer till det i framtiden!!
Alla Keramiska behandlingar idag* innehåller silikon.
Ingen kan ens lacka om en silikon behandlad bil, går inte ens att få ett klistermärke att få dit...
Prata med en lackerare eller kemist innan ni bekostar er bil med något dumt.
Behandla jätte gärna med Keramiskt eller annan silikon produkt om du vet att att den inte behöver lacka om eller.....?
Det är garanterat bäst med keramiskt men men...
*Hittar du någon utan silikon så tipsa mig :-)
Model X P90D | Red Multi-Coat Paint | 22" Silver Wheels | Black Leather Seats | Six Seat | Ludicrous Speed Upgrade | Autopilot | Smart Air Suspension | Premium Interior Package | Ultra High Fidelity Sound | Subzero Weather Package | Tow Package
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

ModelX skrev:
Då blev du blåst! Garanterat!
Ingenting fäster på silicon och en t.ex. parkerings skada blir omöjlig att fixa pga silikonet de använt för att få på det keramiska.
Finns inget klistermärke i världen som fastnar på silicon.
Blandar du ihop silicon (kisel) och silicone (silikon)?
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

HelectriC skrev:

Säker på det? Jag är ganska säker på att när min bil blev behandlad så blev även Nose cone det och den har jag haft folierad i över ett halvår, inga problem.
Jag är inte säker på någonting. Det här är första gången jag köper en dyr bil och inget jag säger kommer från Bibeln.

Jag bara förmedlar diskussionen jag fick vara en del om. En fin vit 911 med all detaljer bortplockad (handtag, plast, etc) som man inte kunde wrappa. Man kan, tydligen med hjälp av vissa kemikalier och mycket intensiv polering, få bort en hel del av det keramiska behandlingen, men inte på dom detaljerna inne i bilen, (svårt att polera där inne) som används för att fästa wrappningen.

Ring dom för mer info!!!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ModelX skrev:
Men för er skull, läs på innan ni gör behandlingar av er bil, blir bara ledsen av att ni lägger ner massa pengar på sånt som ställer till det i framtiden!!
Alla Keramiska behandlingar idag* innehåller silikon.
Ingen kan ens lacka om en silikon behandlad bil, går inte ens att få ett klistermärke att få dit...
Prata med en lackerare eller kemist innan ni bekostar er bil med något dumt.
Behandla jätte gärna med Keramiskt eller annan silikon produkt om du vet att att den inte behöver lacka om eller.....?
Det är garanterat bäst med keramiskt men men...
*Hittar du någon utan silikon så tipsa mig :-)
Nja, här ligger nog en hund begraven känner jag. Jag har både klistrat och fixat och det är inget problem. Att det sen inte skulle gå att lacka om har jag aldrig hört. I Norge är det tiotusentals Tesla med sådana lackbehandlingar och skador diskuteras friskt på elbilforum, har inte hört NÅGON som haft problem led att lacka om eller fixa skador. Om det nu är så att opticoat tex anses som en keramisk lackbehandling (vilket jag har förstått det som). Själv har jag Camui, som jag också förstått är vad som kallas en keramisk lackbehandling. Det är nånting här som inte stämmer?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det jg hört från en som hållt på att lacka bilar i 20 år är att det är svårare att få exakt samma färgnyans på det som har lackats om jämfört med det som inte har lackats om. Dels direkt eftersom det ligger ett tunt keramiskt skydd på det som inte har lackats om och dels med tiden eftersom ytorna slits olika med tiden. Dessutom är det mycket svårare att slipa med skyddet.

Det är dock inget omöjligt men tar längre tid och kostar därmed mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Från det ena till annat. Finns det i model x eller s fäst öglor för barnstolar?
Vet att iso fix men jag har ingen sådan stol.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Lophornis skrev:
Inga öglor. Köp ett nytt stol är min rek....
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Lophornis skrev:
Jag kan tipsa om en stol som funkar från nyfödd upp till 18 kg, Britax Dualfix.
Det smarta med den är att man kan vrida den 360 grader runt och slipper bryta ryggen när man ska sätta in ungen i bilen. Hade tänkt köpa Cybex Sirona, men den verkar vara svår att få tag i...

Hur som helst, just nu har Babyland 15% rabatt på denna redan prisnedsatta stol. Kostar 3 387 kr istället för 5 695 kr. Uppge BRITAXOKT16 i kassan.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Johnalm skrev:
Lophornis skrev:
Jag kan tipsa om en stol som funkar från nyfödd upp till 18 kg, Britax Dualfix.
Det smarta med den är att man kan vrida den 360 grader runt och slipper bryta ryggen när man ska sätta in ungen i bilen. Hade tänkt köpa Cybex Sirona, men den verkar vara svår att få tag i...

Hur som helst, just nu har Babyland 15% rabatt på denna redan prisnedsatta stol. Kostar 3 387 kr istället för 5 695 kr. Uppge BRITAXOKT16 i kassan.
Samma gäller Cybex Sirona stol
Se bara till att du köper den vridbara då det finns en modell som inte går att vrida M2 eller nåt heter den som inte går att vrida
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Lophornis skrev:
Jorå.
Både på s och x. I x:en längst bak. Om du menar att ha fästa krok på baksidan av sätet.
Dock så rekommenderar jag som andra här att införskaffa en med ISO-fix.
Kör själv med stolar från BeSafe.

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

Den stol vi kör med har två remmar som ska ner mot golvet. Det följde med öglor att sätta på framför varande stol golvet. Tänkta bara om det hade suttit i bilen redan. I vår Volvo sitter det öglor både på stolarna och golvet i fram. Ordinarie bälte används och de två remmar som sitter mot golvet. Om man köper 6 sätes konfiguration har man ISO fix i alla stolar eller är det bara passagerare stolen fram och den mittersta raden?
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ISO-fix finns på alla säten utom främre passagerarstolen och mittensätet i andra raden. I 6-sätes Model X är det alltså bara främre passagerarstolen som inte har ISO-fix.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Förstår inte varför det är så ovanligt med isofix fram. Vi har använt det massor.

Skönt att ha knatten från när man är ensam vuxen. Skymmer dock sidospegeln om man är kort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jonasl skrev:
Förstår inte varför det är så ovanligt med isofix fram. Vi har använt det massor.

Skönt att ha knatten från när man är ensam vuxen. Skymmer dock sidospegeln om man är kort.
Tror det har att göra med att det kan bråka med automatisk avstängning av airbags. Vikten blir tyngre och då stängs kanske inte airbags av som de ska.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

Är det automatiskt avstängning av airbag på passagerare sidan? Kan man inte göra det manuellt?
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lophornis skrev:
Är det automatiskt avstängning av airbag på passagerare sidan? Kan man inte göra det manuellt?
Tryck på texten "passenger airbag" på stora skärmen längst upp till höger, så kommer du in i mode där du kan avaktivera. Den är inte automatisk.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

HelectriC skrev:
Lophornis skrev:
Tryck på texten "passenger airbag" på stora skärmen längst upp till höger, så kommer du in i mode där du kan avaktivera. Den är inte automatisk.
På Model X är det automatisk avstängning under en viss vikt eller om ingen sitter i sätet. Du kan också stänga av manuellt på skärmen.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

På alla bilar är passageraraitbag av om inte bältad och om ingen vikt i sätet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Forbrukning

En fråga till alla som har model x

Hur är förbrukningen på bilen ?

Jag har en model S 85D Og har kört 10.000 mil sedan april 15 (köra ca 150-170 mil i veckan ) och MIT genomsnitt är 229 wh/km - jag köra primärt motorväg.

Jag är mycket interesserat i en model x, men är räd at förbrukningen är for hög, och kräver för många/långa laddningens stopp.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

krabbe skrev:
Forbrukning

Jag har en model S 85D Og har kört 10.000 mil sedan april 15 (köra ca 150-170 mil i veckan ) och MIT genomsnitt är 229 wh/km - jag köra primärt motorväg.

Jag är mycket interesserat i en model x, men är räd at förbrukningen är for hög, och kräver för många/långa laddningens stopp.
Ligger ca 260 med vinterdäck med en 90d. Gasar ganska friskt.

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

krabbe skrev:
Forbrukning

Ca 275 Wh/km på mina första 300 mil. Blandad körning med +10-20 km/h över hastighetsgränserna 70-110 km/h.
Finns mer svar i denna och andra trådar.
Nu när kylan och snön kommer blir det högre men där har modell S som kört tidigare vintrar mer erfarenhet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
krabbe skrev:
Forbrukning

Ca 275 Wh/km på mina första 300 mil. Blandad körning med +10-20 km/h över hastighetsgränserna 70-110 km/h.
Finns mer svar i denna och andra trådar.
Nu när kylan och snön kommer blir det högre men där har modell S som kört tidigare vintrar mer erfarenhet.
Förbrukningstråd för modell X.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5988
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Ren glädje att köra in till jobbet idag med snö, det stämmer att Tesla är bästa vinterbilen!
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tenk skrev:
Ren glädje att köra in till jobbet idag med snö, det stämmer att Tesla är bästa vinterbilen!
Även om jag "bara" har en S så känns det som att denna bilens tyngd och axelavstånd mm gör stor nytta nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Ägare av ModelX

Inlägg av sweslac »

Vet någon om det går att få en 2" receiver i sverige? (Jag har towing kit) Vore så bra att kunna använde sig av en sådan Thule med swing arm. Jag vet att denna receivern är tillverkad av Bosal, men hittar inget på deras hemsida som är Tesla specifik.

Tror ni att man kan köpa den på en amerikanskt SC?

Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv svar