Autopiloten - inte helt 100

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Re: Autopiloten - inte helt 100

Inlägg av Machris »

Håller med om allt som sagts tidigare i tråden om situationer när den fullständigt skrämmer livet ur en. Jag har alltid koll o är beredd att ta över men tycker ändå att man kan slappna av betydligt mer än när man kör helt själv.
Körde från Kalmar till Nynäshamn i söndags kväll, 5 timmar i ösregn o mörker där APn ibland tappade linjerna o vinglade men oftast hade full koll vilket jag definitivt inte kan säga att jag hade hela tiden. Emellanåt gick det knappt att urskilja vägen. APn underlättade enormt och resan hade säkert tagit en timme extra utan den eftersom man hade behövt sänka hastigheten ännu mer än vad jag fick göra.
Skulle inte vilja vara utan
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Sedan V8 vågar jag inte låta AP göra filbyten när det ligger bilar till höger om filen jag byter till. Det beror på att den i nya versionen lägger sig betydligt närmare högerkanten av filen än tidigare. Jag tror att det är lika säkert som tidigare (att AP skulle styra om bilen bredvid vinglar), men ryggmärgen säger nej, så det blir manuellt övertagande varje gång. När jag kör med AP har jag alltid fingrarna på ratten så att jag känner vad den gör.

Jag är fortfarande säker på att AP hade räddat mig från kraschen med lastbilen i Juni, om den varit aktiv då. I V8 ska den styra undan även om den inte är aktiv, men det får jag testa på nästa hollandsresa ;)

Jag använder AP som hjälpmedel, men den kör aldrig utan att jag är med som uppmärksam förare. Jag upplever det som lättare att ha full uppmärksamhet på trafiken runt bilen när den är aktiv än när den inte är det, och med händerna redo att ta över fungerar det bättre än att köra helt själv.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag upplever AP som generellt sämre efter V8. Kraftiga kurvor på motorväg är läskiga numera - den kan bete sig hur som helst, tidigare upplevde jag den som mer förutsägbar.
Min gissning är att nuvarande version är helt Tesla inhouse, medan förra versionen var MobileEye:s med lite anpassningar från Tesla.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Herr X skrev:
Jag upplever AP som generellt sämre efter V8.
Det skulle ju kunna vara så att förändringarna i AP V8 känns osäkra för att vi inte längre kan förutse beteendet med V7 som referens. Med andra ord, att vi måste lära om, och när vi gjort det kanske vi tycker annorlunda. Jag får fundera på det på min nästa långresa!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Håller med om att Autopiloten inte är 100 procentig och att den har sina begränsningar. Den är inte gjord för att man ska kunna strunta i att vara uppmärksam och inte ha möjlighet att ta över kontrollen direkt. När det gäller konkurrenterna så verkar dock Tesla vinna över alla i tester och att Mercedes och BMW t.ex. inte skulle släppa en ofärdig autopilot stämmer inte. De har släpt mer ofärdig AP än Tesla:
http://www.caranddriver.com/features/se ... ti-feature

Se bara på följande bilder när de låter bilen styra:
2015-mercedes-benz-s65-amg-coupe-inline1-photo-665753-s-original.jpg
2016-bmw-750i-xdrive-inline1-photo-665756-s-original.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

jos32 skrev:
Kan säga att jag råkade ut för en intressant sak idag..

Låg bakom en bil med avstånd 4 på autopiloten.

Helt plötsligt så bromsar min bil, inte jättekraftigt men ganska så. Bilen framför fortsätter i samma hastighet så avståndet ökar.

Jag hann tänka vafan håller bilen på med nu..

Efter kanske 1-2 sekunder så tvärnitar bilen framför.
Då visade det sig att trafiken stod stilla framöver och föraren framför mig satt nog och halvsov..

Detta måste vara en autopilot 8.0 feature..
Kändes mycket bra..
Lägg av!? Det låter ju toppen! Tummen upp!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kilowatt skrev:
jos32 skrev:
Kan säga att jag råkade ut för en intressant sak idag..

Låg bakom en bil med avstånd 4 på autopiloten.

Helt plötsligt så bromsar min bil, inte jättekraftigt men ganska så. Bilen framför fortsätter i samma hastighet så avståndet ökar.

Jag hann tänka vafan håller bilen på med nu..

Efter kanske 1-2 sekunder så tvärnitar bilen framför.
Då visade det sig att trafiken stod stilla framöver och föraren framför mig satt nog och halvsov..

Detta måste vara en autopilot 8.0 feature..
Kändes mycket bra..
Lägg av!? Det låter ju toppen! Tummen upp!
Jäkligt kul att höra att det faktiskt funkar så! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Svenssons skrev:
Håller med om att Autopiloten inte är 100 procentig och att den har sina begränsningar. Den är inte gjord för att man ska kunna strunta i att vara uppmärksam och inte ha möjlighet att ta över kontrollen direkt. När det gäller konkurrenterna så verkar dock Tesla vinna över alla i tester och att Mercedes och BMW t.ex. inte skulle släppa en ofärdig autopilot stämmer inte. De har släpt mer ofärdig AP än Tesla:

Ska läsa hela artikeln vid tillfälle, verkar klart intressant :)

Men apropå dessa bilder, ibland får även Teslan för sig att glida över linjer, när den i displayen tydligt också visar att den går över linjen, samt t.om varnar med vibrationer.
Konstigt beteende att programmerarna inte satt stopp för bilen där.

Förstår om fallet är en skarp kurva eller liknande, då den inte vill styra för hårt för att tappa fäste, men det händer IBLAND (långt ifrån ofta) att den gör det vid "normala" situationer!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Svenssons skrev:

Ska läsa hela artikeln vid tillfälle, verkar klart intressant :)

Men apropå dessa bilder, ibland får även Teslan för sig att glida över linjer, när den i displayen tydligt också visar att den går över linjen, samt t.om varnar med vibrationer.
Konstigt beteende att programmerarna inte satt stopp för bilen där.

Förstår om fallet är en skarp kurva eller liknande, då den inte vill styra för hårt för att tappa fäste, men det händer IBLAND (långt ifrån ofta) att den gör det vid "normala" situationer!

/Jocce
Räcker med att byta fil med AP så kan det enkelt gå över linjen, nu har jag i princip slutat använda filbyte just pg av detta men ofta när jag ändå testar så slutar det med
körning på/över linjen... Man måste lixom tajma filbytet med hur vägen går för att få till det och det är sällan enkelt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:

Räcker med att byta fil med AP så kan det enkelt gå över linjen, nu har jag i princip slutat använda filbyte just pg av detta men ofta när jag ändå testar så slutar det med
körning på/över linjen... Man måste lixom tajma filbytet med hur vägen går för att få till det och det är sällan enkelt.
Filbyte gör jag ganska ofta, men nästan uteslutande på motorväg.

Kör E4 Solna-Märsta tur och retur i princip varje dag. Det fungerar klockrent tycker jag.
Däremot andra situationer.

Grejen är att jag ÄLSKAR APn, jag menar verkligen ÄLSKAR!
Man lär sig så klart hur och framförallt vart/i vilka situationer den fungerar!

Det som är lite farligt/jobbigt är oväntade situationer. T.ex. kan man ha kört en väg i 5-6 mil eller 10 för den delen, AP har rullat hur snällt och fint som helst, man är nöjd med livet, helt plötsligt kommer ett krön som är så pass "litet" att man som normal förare inte reagerar och den får för sig att försöka ta livet av mig. Men detta kan jag lite "förstå", för kameran kan ha knepigt att tolka.

Däremot när den helt plötsligt får för sig att glida utanför en linje, där den också markerar att den glidit utanför linjen, både i display och med vibration...om den med andra ord märker detta, varför åtgärdar den inte?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Nu har jag bara haft AP på lånebil då jag beställde min 3-4 månader för tidigt (men jag är inte bitter). Men att hålla sig i körfältet var inga problem även om linjen till höger eller vänster stundtals försvann.
Däremot höll den på att skrämma livet ur mig när jag på motorväg lugnt och stilla skulle glida om en bil med hästsläp. Bilen med hästsläp i högerfil höll väl 80-90 och jag i vänsterfil ca 115. Väldigt lite övrig trafik. Men med 5-10 meter kvar till jag är ikapp släpet så tycker AP att den ska väja tvärt vänster. Hade jag inte haft händerna nära ratten utan varit mer avslappnad så hade den dragit in i mitträcket...
Hästsläpet var helt vitt...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Ragnvlad

Inlägg av Ragnvlad »

Tycker hela den här autopilotprylen är jävligt skrämmande när jag tänker att det far runt en massa människor därute på våra vägar och låter bilen köra själv. Med tanke på det många i den här tråden beskriver så verkar det bara vara en tidsfråga innan något allvarligt kommer inträffa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast det ska ju vägas mot det skrämmande alternativet med en massa människor som försöker köra själva, istället för att låta en maskin göra det. Människor gör ju misstag hela tiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det där känns ju tryggt och säkert... :( :lol: :mrgreen: :oops:
(obs: kommentar på de Tyska självkörande)
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ragnvlad skrev:
Tycker hela den här autopilotprylen är jävligt skrämmande när jag tänker att det far runt en massa människor därute på våra vägar och låter bilen köra själv. Med tanke på det många i den här tråden beskriver så verkar det bara vara en tidsfråga innan något allvarligt kommer inträffa.
Problemet är svårt att bena ut utan statistik, utan tvekan hindrar AP också en hel del dikeskörningar när föraren blir distraherad av allt från getingar till småbarn o tappade mobiler. Jag har valt att ha den på där den fungerar men har alltid en hand på ratten. Under inlärningsfasen innan man förstår dess begränsningar var det onekligen lite scary...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ragnvlad skrev:
I tillägg till Bylunds kommentar kan jag bara tillfoga att det också finns "autocorrupt" på de flesta datorprylar numera, men ändå händer det någon gång att folk svatar fle. ;)
Skriv svar