AP2.0 är här

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Re: AP2.0 är här

Inlägg av DR-EL »

kangru skrev:
Har någon sett någon input på hur bilen skulle hantera situationer för skademinimering vid en oundviklig krock? Dvs lite hårddraget: kör den över gångtrafikanter och dödar dem istället för att köra bilen in i en bropelare och eventuellt skada/döda föraren?

Jag pratade med en säljare på Tesla om det och han menade att bien alltid kommer att skydda föraren. Så man får passa sig som gångtrafikant när man ser en Tesla om något år.

Jag läste en rapport från regeringen om självkörande bilar och deras tidsplan är väldigt skild från Elons, där pratas om 2050 som möjligt tidsplan. Det som också måste klargöras är vem som är ansvarig för färden. Antag att en självkörande bil hamnar i en olycka i baksätet på den sitter två onyktra personer och sover. Vem är ansvarig? Elon, ägaren eller den som sa åt bilen att åka hem???
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

DR-EL skrev:
kangru skrev:
Har någon sett någon input på hur bilen skulle hantera situationer för skademinimering vid en oundviklig krock? Dvs lite hårddraget: kör den över gångtrafikanter och dödar dem istället för att köra bilen in i en bropelare och eventuellt skada/döda föraren?

Jag pratade med en säljare på Tesla om det och han menade att bien alltid kommer att skydda föraren. Så man får passa sig som gångtrafikant när man ser en Tesla om något år.

Jag läste en rapport från regeringen om självkörande bilar och deras tidsplan är väldigt skild från Elons, där pratas om 2050 som möjligt tidsplan. Det som också måste klargöras är vem som är ansvarig för färden. Antag att en självkörande bil hamnar i en olycka i baksätet på den sitter två onyktra personer och sover. Vem är ansvarig? Elon, ägaren eller den som sa åt bilen att åka hem???
Den tekniker som startade igång "hjärnan" när bilen monterats klart. Hen får sätta sitt namn på bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

DR-EL skrev:
kangru skrev:

Hoppas det inte kommer ut i media och är bestämt, blev stora rubriker när Mercedes antydd på att prioritera de i bilen och de har nu dragit tillbaka sina uttalande eller klargjort att det var missförstånd.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... fotgangare
Är det verkligen inte tänkt förrän 2050 trots att Volvo har börjat jobba mot det eller tror det att level 3 kommer komma så mycket tidigare?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
kallekula skrev:
LarsL skrev:

Många racerförare skulle inte hålla med dig om det där. Det finns många människor som är bättre än både ABS och tracktioncontrolen också, de kan alltså köra bilen snabbare utan dessa hjälpmedel.
Det är ju väldigt enkelt när man vet man inte behöver bromsa. Släpp ut en älg på en racingsträcka så kan vi se vad som händer.
Det är oavsett bättre att ha en broms som ligger på gränsen än en som bromsar och släpper. Det jag var ute efter och som du säkert förstår är att en väl tränad människa är bättre än dagen ABS om du utvecklar en bättre broms så kan den bli bättre än en människa så klart.

Om vi fortsätter resonemanget om älgen så har den större chans framför en tävlingsbil på en racerbana än framför en autonom bil idag. Vi kommer få se ett antal olyckor där vilar brakar rak igenom saker de borde stannat för innan de lärt sig att det är dumt.
helt oavsett ap2.0, men ABS är bättre än samtliga förare i världen på nästan alla underlag(djupsnö, djupt grus), mest beroende på att alla 4(6,8,10) hjulen bromsas indivduellt och så många organ för att påverka bromsen har inte ens Sven Gren
gäller även tractionkontrollen, bägge förövrigt förbjudna i F1 sen 20år

Vad jag funderar på, när kommer ap fixa löv på vägbanan, och svartis i kurvor i skuggan, sånt man inte ser utan bara tror ev. finns där...
sen olyckor små som stora beror ofta på att 2 parter gör "fel", och av sveriges 250 dödsfall i trafiken är kanske 100 självmord och eller rattfylla, hur hanterar ap2 sånt?

tyske piloten rakt i berget...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hm, ABS-bromsarna kan bromsa ett enskilt hjul. Lite svårt att göra för världens bästa förare med endast en bromspedal.

I princip allt en duktig förare kan göra kan läras till ett system med tillräckligt mycket grunddata och snabba datorer. MEN att kalibrera systemet så skulle inte funka för de alkra flesta.

Ett par tävlingsslalomskidor passar liksom inte en nybörjare som då åker sämre med mer avancerade skidor så att säga.

Sen är inget system bättre än tekniken och de som programmerat det. Syftet med avancerade system är ju att det blir bättre "än de allra flesta" =betydligt säkrare för kollektivet.

Sen att det finns vissa som kan slå en maskin är helt korrekt, åtminstone så länge det inte handlar om snabbhet eller mängdarbete.

"Daytraders" i aktievärlden börjar få det svårt mot datorer. De vassaste schackdatorerna är det inte många i världen som slår idag osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Sen är inget system bättre än tekniken och de som programmerat det. Syftet med avancerade system är ju att det blir bättre "än de allra flesta" =betydligt säkrare för kollektivet.
Det är väll just detta som AI handlar om, att utveckla system som lär sig själv och därmed blir smartare än programmeraren?

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

men ap är ju inte till för de tillfällen som kräver en bra förare utan mer för när det är så enkelt att man nästan somnar..
hur ofta testats ens bilförarkunskaper på vägarna i laglig eller + moms hastigheter?
tycker det är annat som när speciellt taxiförare tittar bort för att kunna köra i en korsning och hoppas att jag stannar, fotgängare som stannar mitt på ett övergångställe för att mobilen blev för intressant, folk som saktar in för en korsning men inte blinkar fast jag vet att de kommer att svänga,

tror att med ap som kommer trängseln på vägarna öka, men kan man göra nåt vettigt under tiden så spelar det ingen roll,

lite intressant att nu kommer ap för fordon, men robotisering av annat privatliv typ städning verkar ha avstannat

daytraders kontra datorer kontra insiders, vem vinner....

schackdatorer, ingen spelare har en chans mot den bästa, ingen .

men när spelare, förare, nåt ger sig ut i det okända vem är bäst då...

sa inte Elon att ap var dubbelt så bra, men nord_väst_europa med undantag för belgien av de som kan/vågar redovisa är redan där...
se https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Då har äntligen alla features kommit:
Facelift
Vita X-säten
100kwh m ludacris
AP2.0

Dags för beställning!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Nu förstår man också varför Tesla ville rea ut så många demobilar som möjligt innan Q3. Och varför extra mycket rabatt gavs på dem.
Men surt om man köpt en spanking P90D med AP1 och så kommer P100 med AP2 några v senare.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Niclas skrev:
Nu förstår man också varför Tesla ville rea ut så många demobilar som möjligt innan Q3. Och varför extra mycket rabatt gavs på dem.
Men surt om man köpt en spanking P90D med AP1 och så kommer P100 med AP2 några v senare.
P100D kom redan i augusti innan priserna sänktes men AP2 känns nog irriterande.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Niclas skrev:
Jag kan intyga att det är surt...

Men men. Jag tror inte man måste lösa vem som är ansvarig. Måste det alltid finnas en syndabock? Av de dödsfall som sker, hur ofta straffas någon för att de hjort fel? Även om de straffas, hjälper det den som har dött?!

Så länge systemet är säkrare och ger färre olyckor tror jag vi nöjer oss med det och kan förhoppningsvis strunta i att hitta en ansvarig. I framtiden blir systemen godkända istället för föraren.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

DR-EL skrev:
Jag pratade med en säljare på Tesla om det och han menade att bien alltid kommer att skydda föraren. Så man får passa sig som gångtrafikant när man ser en Tesla om något år
Jag kan sätta 100:- på att säljaren inte har någon direkt insikt i detta, egentligen. För långt ifrån den som ska ta det beslutet, i en organisation som inte kommunicerar så mycket om sin utveckling internt.

Niclas skrev:
Ja, där fick man svaret på varför dom gjorde sig av med alla demobilarna så snabbt helt plötsligt.

Niclas skrev:
Kanske snäppet värre för de som var snabba att beställa P100D och fick bilen byggd med AP1... Hyfsat "unik" bil.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Ja P100D med AP1 är en riktig unicorn, men lär ju bli svårsålda om ett par år jfrt med P100D med AP2

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Niclas skrev:
Facelift
Vita X-säten
100kwh m ludacris
AP2.0

Dags för beställning!
Härligt! Vilken bil det blir!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

fakerlind skrev:
Niclas skrev:
Facelift
Vita X-säten
100kwh m ludacris
AP2.0

Dags för beställning!
Härligt! Vilken bil det blir!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske väntar tills 100D kommer borde ha nästa 700 km räckvidd enl NEDC. Och billigare än P.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Tror ni Model X med AP 2.0 och släpkärra kopplad kommer funka?
AP 1.0 funkar inte med släpkärra.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Niclas skrev:
Facelift
Vita X-säten
100kwh m ludacris
AP2.0

Dags för beställning!
Tänk på att de ultravita sätena inte är ventilerade tyvärr.
Fick bekräftat att min P100D som gick till produktion den 16/10 kommer med nya hårdvaran för AP2.0

Någon som vet om man kan få ersättning från staten när man får gå omkring och vänta så länge? Detta är absolut inte bra för hjärtat ;)
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Hört/läst att de ventilerade sätena inte ventilerar särskilt bra.
Isf bättre med operforerade säten, lättare o hålla rent samt mindre risk för rivskador.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Gastrogate skrev:
Niclas skrev:
Facelift
Vita X-säten
100kwh m ludacris
AP2.0

Dags för beställning!
Tänk på att de ultravita sätena inte är ventilerade tyvärr.
Fick bekräftat att min P100D som gick till produktion den 16/10 kommer med nya hårdvaran för AP2.0

Någon som vet om man kan få ersättning från staten när man får gå omkring och vänta så länge? Detta är absolut inte bra för hjärtat ;)
Gå till läkaren du kan säkert få något lugnande :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Äntligen är min bil på väg från fabriken! Härligt! Med Enhanced Autopilot och allt. P100D... ja, förväntningarna är ganska höga kan jag väl säga...

Well, jag gick och funderade lite på hur larmet och kameran/kamerorna fungerar.
Vore det inte smidigt om den alltid filmar, parkerad eller i drift spelar ingen roll.

Varför då tänker ni?

Jo, låt säga att jag har parkerat i ett parkeringshus, långt bort från alla andra för att slippa dörruppslag eller någon som kör in i bilen.
När man ska köra iväg så märker man att någon har backat på bilen och sedan struntat i att skriva lapp, utan bara drar.
Då bör man, när man sätter sig i bilen få videosekvens av händelsen 2 minuter före och 2 minuter efter (som bör reagera på att ultraljudssensorn) där jag får ta del av filmen för bevis, jag kan också identifiera bilens registreringsnummer osv... ja resten förstår ni säkert.

Eller, om man nu är ute och kör på vägen, och det sker en olycka framför eller runt bilen så kan ju faktiskt filmen vara som underlag för bevisning.
I fall som detta bör man då pga. kameraövervakningsreglerna som finns i Sverige kanske meddela Tesla genom någon smart knapp och där får de avgöra om det finns underlag för polisen att ta del av.

Vill helst inte installera ytterligare kameror som bara ska filma och övervaka om det händer något.

Någon som vet något om detta? Gillar ni idén eller finns det redan lösningar på detta?
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gastrogate skrev:
Äntligen är min bil på väg från fabriken! Härligt! Med Enhanced Autopilot och allt. P100D... ja, förväntningarna är ganska höga kan jag väl säga...

Vore det inte smidigt om den alltid filmar, parkerad eller i drift spelar ingen roll.

Varför då tänker ni?

Jo, låt säga att jag har parkerat i ett parkeringshus, långt bort från alla andra för att slippa dörruppslag eller någon som kör in i bilen.
När man ska köra iväg så märker man att någon har backat på bilen och sedan struntat i att skriva lapp, utan bara drar.
Då bör man, när man sätter sig i bilen få videosekvens av händelsen 2 minuter före och 2 minuter efter (som bör reagera på att ultraljudssensorn) där jag får ta del av filmen för bevis, jag kan också identifiera bilens registreringsnummer osv... ja resten förstår ni säkert.

Eller, om man nu är ute och kör på vägen, och det sker en olycka framför eller runt bilen så kan ju faktiskt filmen vara som underlag för bevisning.
I fall som detta bör man då pga. kameraövervakningsreglerna som finns i Sverige kanske meddela Tesla genom någon smart knapp och där får de avgöra om det finns underlag för polisen att ta del av.

Vill helst inte installera ytterligare kameror som bara ska filma och övervaka om det händer något.

Någon som vet något om detta? Gillar ni idén eller finns det redan lösningar på detta?
P100D ja det lär ju inte bli tråkigt att köra iaf! :) (valde du till Ludicrous oxo? isf är det nog ganska många som är nyfikna på prestandan)

Jo jag gillar oxo tanken med filmning med bilens egna utrustning och lagring på ngt godkänt sätt som man "bara" kommer åt under speciella omständigheter, men om det är görbart vetifasiken tyvärr...
Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala extra för just den funktionen isf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Hade varit sjukt smart och det sparar många tusenlappar åt ägaren att kunna visa vad/vem som backade på en. Hade varit en grym feature värd en hel del.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Mindre djur som rävar eller harar eller ännu mindre djur som t.ex. ekorrar vill jag heller inte köra över, trots att de förmodligen inte orsakar någon skada på bilen. Handlar det om en katt eller en hund vill jag under inga omständigheter köra över dem. Datorn skulle dock kanske bedöma att det är säkrare från ett trafiksäkerhetssynsätt att bara fortsätta utan att riskera att bli påkörd bakifrån.
För autopiloten finns inte "riskera att bli påkörd bakifrån" - kameror och sensorer vet om den kommer bli påkörd bakifrån och kan välja att accelerera för att undvika detta.

Även om det är en bil bakom och den autonoma bilen bromsar för ett litet djur, så måste ju föraren inte bilen bakom vara ouppmärksam och krocka. Låt säga att detta ändå händer - alltså: AP bromsar alltid för det lilla djuret men upptäcker att föraren i bilen bakom både saknar autobroms och är ouppmärksam och missar att bromsa. Först då behöver den autonoma bilen bedöma om den ska accelerera och köra över djuret eller låta bakomvarande bil köra in i den autonoma bilens bakdel.
I alla sådana fall blir det alltid en olycka - antingen köra över djuret eller bli påkörd bakifrån. En påkörning bakifrån är ju inte bilens fel (vilket ett påkört djur är), så under förutsättning att en olycka med en bakomvarande bil inte bedöms bli farlig (kollision bakifrån i hög hastighet) så bör datorn välja att bromsa för djuret. Om datorn räknar med att bakomvarande bil har för hög hastighet och kommer orsaka en allvarlig olycka som riskerar att skada människor, så väljer den att köra över djuret.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Gastrogate skrev:

Varför då tänker ni?

P100D ja det lär ju inte bli tråkigt att köra iaf! :) (valde du till Ludicrous oxo? isf är det nog ganska många som är nyfikna på prestandan)

Jo jag gillar oxo tanken med filmning med bilens egna utrustning och lagring på ngt godkänt sätt som man "bara" kommer åt under speciella omständigheter, men om det är görbart vetifasiken tyvärr...
Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala extra för just den funktionen isf :)
P100D har väl alltid Ludicrous?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
mati skrev:
Mindre djur som rävar eller harar eller ännu mindre djur som t.ex. ekorrar vill jag heller inte köra över, trots att de förmodligen inte orsakar någon skada på bilen. Handlar det om en katt eller en hund vill jag under inga omständigheter köra över dem. Datorn skulle dock kanske bedöma att det är säkrare från ett trafiksäkerhetssynsätt att bara fortsätta utan att riskera att bli påkörd bakifrån.
För autopiloten finns inte "riskera att bli påkörd bakifrån" - kameror och sensorer vet om den kommer bli påkörd bakifrån och kan välja att accelerera för att undvika detta.

Även om det är en bil bakom och den autonoma bilen bromsar för ett litet djur, så måste ju föraren inte bilen bakom vara ouppmärksam och krocka. Låt säga att detta ändå händer - alltså: AP bromsar alltid för det lilla djuret men upptäcker att föraren i bilen bakom både saknar autobroms och är ouppmärksam och missar att bromsa. Först då behöver den autonoma bilen bedöma om den ska accelerera och köra över djuret eller låta bakomvarande bil köra in i den autonoma bilens bakdel.
I alla sådana fall blir det alltid en olycka - antingen köra över djuret eller bli påkörd bakifrån. En påkörning bakifrån är ju inte bilens fel (vilket ett påkört djur är), så under förutsättning att en olycka med en bakomvarande bil inte bedöms bli farlig (kollision bakifrån i hög hastighet) så bör datorn välja att bromsa för djuret. Om datorn räknar med att bakomvarande bil har för hög hastighet och kommer orsaka en allvarlig olycka som riskerar att skada människor, så väljer den att köra över djuret.
Fast allt handlar ändå om just risker och sannolikheter. Bilen kan inte bestämma om den ska bli påkörd bakifrån eller inte, bara minimera risker. Om den väljer att accelerera för att slippa bli påkörd bakifrån finns ju risken att bilen bakom accelererar ännu snabbare, eller att motorn i egna bilen inte svarar för att den gick sönder. Djuret framför kan plötsligt flytta sig närmare bilen. Det hela handlar om att vikta risker för olika konsekvenser givet olika handlingar, och välja den handling som ger mest poäng.

Att människor dör av ett visst handlande borde ge så många minuspoäng, att bilen alltid väljer handlingar där risken att det sker är mycket nära noll, om det är möjligt. Att köra över en hare bör också ge minuspoäng, men ska vara värt att riskera om alla andra alternativ är sämre.

Bilen torde köra på så sätt att den räknar med konsekvenserna av olika handlingar, sedan gör det val som fick bäst förutsedda konsekvenser, viktade på olika sannolikheter. Hamnade man då inte där man förväntade sig räknar man på nytt ut bästa handlandet givet den situation man är i då, och fortsätter så. Och förbättrar algoritmen så att man nästa gång kan förutsäga konsekvenserna bättre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar