Dubbdäcksfundamentalisterna

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Crappy »

Rent spontant.
Det är för många parametrar som spelar in, jag får känslan av att en bil med dubbat kan vara minst lika bra med ett odubbat däck, men byter du däckmärke kan det vara helt kass. Byter du bil kan det vara tvärt om.
Körde min V50 med båda varianterna, det gick si så där odubbat. Med Saaben spelar det ingen roll, den går perfekt även odubbat. Jag märker ingen skillnad
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Fruns fossil har dubbdäck! Själv har jag kört dubblöst de senaste 20 åren. Teslan med 4-hjulsdrift och höjbar fjädring tar sig fram i princip när och var som helst. Beträffande broms och väghållning så måste man självfallet anpassa farten efter förhållandena. Om man kör fortare för att man känner sig säkrare med dubb är ju det argumentet förbrukat.
I Borås-trakten, där jag kör mest, har vi förhållandevis mycket snö eftersom vi ligger 250-300 meter över havet.
Vägundehållet är numera så bra att snö egentligen inte är problem, tycker jag.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Detta har diskuterats flertalet gånger tidigare... Jag orkar inte skriva om samma sak en gång till :roll:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 120#p59120

Aldrig mera dubbfritt...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Bodde tidigare med backe upp till huset där 4WD var ett krav för att öht komma upp under den snöigare delen av året - besökare fick parkera nedanför och gå upp. Och under flera år när vi bodde där (08!) var det snö 5 månader i sträck. 50 meter lång backe innebar att jag aldrig skottade när det kommit snö på natten utan körde direkt till jobbet. Packad snö som tinar blir till is när det återfryser.

Hade först dubbdäck, hakka 4, och trodde det var ett krav men efter att ha bytt bil och fått dubbfria Hakka R på den så upptäckte jag att dubben i princip varken gjorde till eller från. Båda bilarna var Subaru Foresters, den senare dock av nyare modell med eLSD istället för riktig diffbroms. Backen var såpass brant att man INTE ville ta fart, för kom man inte hela vägen blev det väldigt obehagligt.

Med det sagt så har jag ändå alltid resonerat att dubbdäck är lite som säkerhetsbälte, inget man normalt har någon nytta av men den dan det krisar kan det vara rätt bra ändå. Men med ovan test i åtanke så kanske det inte stämmer..

Nuvarande A6 har dubbat av den enkla orsaken att jag fick med nya dubbade vinterdäck..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

jonasl skrev:
Bodde tidigare med backe upp till huset där 4WD var ett krav för att öht komma upp under den snöigare delen av året - besökare fick parkera nedanför och gå upp. Och under flera år när vi bodde där (08!) var det snö 5 månader i sträck. 50 meter lång backe innebar att jag aldrig skottade när det kommit snö på natten utan körde direkt till jobbet. Packad snö som tinar blir till is när det återfryser.

Hade först dubbdäck, hakka 4, och trodde det var ett krav men efter att ha bytt bil och fått dubbfria Hakka R på den så upptäckte jag att dubben i princip varken gjorde till eller från. Båda bilarna var Subaru Foresters, den senare dock av nyare modell med eLSD istället för riktig diffbroms. Backen var såpass brant att man INTE ville ta fart, för kom man inte hela vägen blev det väldigt obehagligt.

Med det sagt så har jag ändå alltid resonerat att dubbdäck är lite som säkerhetsbälte, inget man normalt har någon nytta av men den dan det krisar kan det vara rätt bra ändå. Men med ovan test i åtanke så kanske det inte stämmer..

Nuvarande A6 har dubbat av den enkla orsaken att jag fick med nya dubbade vinterdäck..
När man ska köra är 4wd bäst i alla lägen dubbat eller inte... Utmaningen kommer när man ska bromsa eller inte kana i sidled på vägen.

En 2wd bromsar också med 4 hjul... Frågan är bara om de 4 hjulen får något fäste i underlaget.
- min oerhört tydliga erfarenhet visar utan tvivel att det finns tillfällen då dubbat är bättre än odubbat vintertid... Alltså, precis som med bilbältet, använder jag det utifallatt... :o
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Med tanke på den globala uppvärmning så behöver vi snart inte ens vinterdäck. Det gäller att tänka positivt. :)
Hyundai Ioniq -18
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det där pratar vi om i en annan tråd.. Och vill det sig illa får vi väldigt mkt mer vinter.. Golfströmen är beroende av inlandsisen... Den blir störd av för snabb avsmältning.. Vi ligger på samma breddgrader som Alaska.. Do the math..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har alltid kört dubbfritt och klarat mig bra, förutom med en Volvo V60 som jag hade för några år sedan. Men då var det mest avsaknad av markfrigång som gjorde att bilen blev totalt oduglig på vintern.
Visst är dubbar bättre på is, och framförallt på packad snö på grusväg som börjar tina på våren. Då är de dubbfria chanslösa har jag märkt. Det gäller att undvika dessa vägar.
Jag hade planerat att skaffa dubbdäck till Teslan, trots att jag alltid har haft bra erfarenheter med dubbfritt. Men bakhjulsdrift och en massa kräm är ingen bra kombination när det är halt.
Men smattrandet fick mig tänka om. Nu sitter det dubbfria Hakka R2 på den. Jag hoppas innerligt att det var rätt beslut. Just nu känns det som att de släpper så fort man nuddar gasen. Hoppas det blir bättre vid minusgrader. Annars får Teslan gå i ide och sambons dubbade fossilbil tas fram ifall det blir någon vinter i år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
... Vi ligger på samma breddgrader som Alaska....
Och Sibirien :?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Annars får Teslan gå i ide och sambons dubbade fossilbil tas fram ifall det blir någon vinter i år.
:shock: :o :? :cry:

Skaffa riktiga vinterdäck istället...
- du kan inte ha som alternativ att stå med brummande dinosauriebrännare medans du skapar rutor :( :cry:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
mati skrev:
Annars får Teslan gå i ide och sambons dubbade fossilbil tas fram ifall det blir någon vinter i år.

- du kan inte ha som alternativ att stå med brummande dinosauriebrännare medans du skapar rutor :( :cry:
Har garage ;)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Nicklas skrev:
mati skrev:

Har garage ;)
Även på jobbet när du ska hem?
Även vid köpcentrat när du handlat?
Även...?

Det är ju på vintern som elbilar bidrar som allra mest...
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag har en isig backe men den brukar jag sanda. Jag misstänker att det ligger mycket psykologi i det här med dubbat. Robert Collin har testat fabriksnya vinterdäck sedan 1984. Varje år har dubbdäcken varit bäst. Det är klart att i den världen är man ju dum om man inte tycker att dubbat är bättre. Men som sagt är det alltid fabriksnya däck med alla dubbar kvar och alla stift på dubbarna kvar.

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21714759.ab

Sen gör han det vanliga "vi och dom" och berättar varför man är emot dubbar, det finns egentligen bara två anledningar. Man jobbar på trafikverket och vill spara pengar på nyasfaltering, eller man bor på södermalm och hatar bilar i största allmänhet.

Kan inte klubben, eller tidningen Elbilen göra ett test av dubbade och dubbfria. Exempelvis Hakka 8 och Hakka R2 på två taxibilar. Göra bromstest på is m.m. var tusende mil. Det skulle vara kaxigt mot alla andra biltidningar som testar nya däck. Det finns ju faktiskt inte någon som kör runt med nya däck, alla är begagnade ;)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Även...?

Jag har mitt jobb numera 80 meter bort. Det blir inte mycket pendling för min del längre. Jag kan alltså med andra ord välja om och när jag vill åka iväg.
Det där alternativet att ta den dubbade bensinbilen gäller ju enbart när sambon inte behöver den, samtidigt som det är isgata och jag måste iväg och Teslan inte tar sig fram. Känns inte som ett jätteofta förekommande scenario.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Nicklas skrev:
Även...?

Jag har mitt jobb numera 80 meter bort. Det blir inte mycket pendling för min del längre. Jag kan alltså med andra ord välja om och när jag vill åka iväg.
Det där alternativet att ta den dubbade bensinbilen gäller ju enbart när sambon inte behöver den, samtidigt som det är isgata och jag måste iväg och Teslan inte tar sig fram. Känns inte som ett jätteofta förekommande scenario.
Om man har en 4wd Tesla är inte framkomligheten ett problem! Det är möjligen bromsverkan och kurvtagning som kan strula. Här måste man använda omdöme. Mjukvaran betyder mer än hårdvaran.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag upprepar vad jag sagt i några trådar angående två- eller fyrhjulsdrift. Framkomligheten med odubbade däck och bakhjulsdrift är bra på Teslan. Detta säger jag efter två Stockholmsvintrar med utflykter till norra Norrland via Norge, Jämtland, Dalarna, Estland i vinterväglag. Jag har vid ett enda tillfälle haft problem, och det var just vid fuktig is i brant kullerstensbelagd backe (Bellmansgatan på Söder i Stockholm för den intresserade). Då fick jag ge upp första försöket och backa ner och ta lite sats.

Dock ingår inte helt oplogade ägoväger i vad jag givit mig på, men väl isiga vägar och vägar med fullständig packad snöbeläggning.

Det ska bli intressant att se om dstr klarar Jerkers backe om det blir beryktat dåligt väglag där i vinter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep

Inlägg av Mickep »

AGCF skrev:

Kan inte klubben, eller tidningen Elbilen göra ett test av dubbade och dubbfria. Exempelvis Hakka 8 och Hakka R2 på två taxibilar. Göra bromstest på is m.m. var tusende mil. Det skulle vara kaxigt mot alla andra biltidningar som testar nya däck. Det finns ju faktiskt inte någon som kör runt med nya däck, alla är begagnade ;)
Det där är egentligen en lysande ide!
Där kan man ha folk av olika uppfattningar och åsikter kunna bevisa dem en gång för alla med liknande förutsättningar. Att boka en halkbana är en barnlek. Då testar man begagnade däck under verkliga förutsättningar. kan bli en rolig artikel (gärna med video så man har det på pränt)
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

Dubbdäckens - precis som förbränningsmotorns dagar är räknade. Borde ha varigt olagligt för länge sedan.
Nu är två av de längsta/mest trafikerade vägarna i Stockholm belagda med dubbdäcksförbud och fler ligger som förslag.

Jag är så sjukt trött på att laga både lack och rutor från folks dubbdäck när dom envisas om att kasta sig in framför en på E4an.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Mickep skrev:
AGCF skrev:

Det där är egentligen en lysande ide!
Där kan man ha folk av olika uppfattningar och åsikter kunna bevisa dem en gång för alla med liknande förutsättningar. Att boka en halkbana är en barnlek. Då testar man begagnade däck under verkliga förutsättningar. kan bli en rolig artikel (gärna med video så man har det på pränt)
Korten på bordet 8-)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Mrk skrev:
Dubbdäckens - precis som förbränningsmotorns dagar är räknade. Borde ha varigt olagligt för länge sedan.
Nu är två av de längsta/mest trafikerade vägarna i Stockholm belagda med dubbdäcksförbud och fler ligger som förslag.

Jag är så sjukt trött på att laga både lack och rutor från folks dubbdäck när dom envisas om att kasta sig in framför en på E4an.
Visst är det ett problem med idioter i trafiken :twisted:

Jag har i alla fall vid flera tillfällen haft rejäl nytta av dubbdäcken, men aldrig haft nytta av säkerhetsbältet...
- med någon slags logisk resonering borde jag alltså sluta med säkerhetsbälte om jag slutar med dubbdäck :roll:

Jag tänker inte sluta med säkerhetsbälte :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag upprepar vad jag sagt i några trådar angående två- eller fyrhjulsdrift. Framkomligheten med odubbade däck och bakhjulsdrift är bra på Teslan.
Ja, det har du sagt många gånger. Och jag har hört det från andra håll också. Det är därför jag vågade att välja dubbfritt. :)
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Kör man fort på isvägar eller har branta backar med is på. Ja då är dubbdäck bäst.

Annars finns ingen nytta, på alla andra vägförhållanden är dubbdäck sämre.

Så för mig i väst Sverige där jag 3-5 gånger per vinter stöter på is så är det alltså rent av korkat att ha dubbdäck.

Dubbdäckfanatikers logik. Jag har hellre bra däck 1 av 100 gånger än att ha bra däck 99 av 100 gånger. Känns smart :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Kör man fort på isvägar eller har branta backar med is på. Ja då är dubbdäck bäst.

Så för mig i väst Sverige där jag 3-5 gånger per vinter stöter på is så är det alltså rent av korkat att ha dubbdäck.

Dubbdäckfanatikers logik. Jag har hellre bra däck 1 av 100 gånger än att ha bra däck 99 av 100 gånger. Känns smart :D
Men det gäller ju bara om man har de förhållandena. En snörik vinter har jag behov av dubbdäck varje dag.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

På just snö upplever jag ingen skillnad alls faktiskt.

Har dock kört 4wd senaste 10 åren. Inte säker på att teslan blir sådan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jerker skrev:
Anders77 skrev:

Men det gäller ju bara om man har de förhållandena. En snörik vinter har jag behov av dubbdäck varje dag.
Dubbar gör ingen nytta i snö. De är gjorda för att ge fästa i is.

Idag är det gummit och dess mönster som ger fästet i snön.
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar