Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!
Moderator: Redaktion
Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!
Hur blir det nu. Jag har företagsleasing på bilen. Blir det ingen miöjöbilspremie då, eller hur fasen funkar det?
Ägaren, d v s leasingbolaget får premien. Men jag har inte hört talas om något leasingbolag som inte låter det komma leasingtagaren till godo.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dock finns det flera varianter hur. Har sett tre olika.
Sänkt restvärde
Sänkt månadsavgift
Direkt utbetalning
Sänkt restvärde
Sänkt månadsavgift
Direkt utbetalning
Det där med momsen blir ju inte riktigt så. Insättningen var utan moms, alltså som en inkomst utan moms, summan på bilen förblir densamma och där kan jag dra halva momsen i leasingkostnaden. Den momssumman blev inte lägre för att jag fick in premien, så den påverkade inte momsen på något vis alls.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ska man höra av sig till banken då, eller funkar detta automatiskt? Hur lång tid tar det efter köp innan premien betalas ut?
Det beror på hur långt efter Transportstyrelsen ligger i utbetalningarna. Själv fick jag jag blanketten ca 1 månad efter att jag fick leverans och har nu fått utbetalningen ca 10 dagar senare. Så länge årets medel räcker så kommer betalningarna komma men när sedan årets budget tar slut så får man vänta till efter årsskiftet.6884 skrev:Ska man höra av sig till banken då, eller funkar detta automatiskt? Hur lång tid tar det efter köp innan premien betalas ut?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag fick säga till leasingbolaget att se till att anmäla det och skicka mig pengarna.
Här kan man följa utbetalningarna
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ilspremie/
Vid 18/10 fanns det 59 972 411:- kvar vilket räcker till 1499 bilar till. Jag fick min utbetalning 20/10 och det var en bil levererad 13/9.
Vid 18/10 fanns det 59 972 411:- kvar vilket räcker till 1499 bilar till. Jag fick min utbetalning 20/10 och det var en bil levererad 13/9.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det räcker troligen till kring 2200-2500 bilar då större delen av de som får premien nu är hybrider (Som ju bara får hälften).Svenssons skrev:Här kan man följa utbetalningarna
Men de som inte får utbetalat nu kommer få efter nyår då kassan fylls på.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om det blir skitamycket pengar över, kan man få bidraget en gång till då?joel80 skrev:Det räcker troligen till kring 2200-2500 bilar då större delen av de som får premien nu är hybrider (Som ju bara får hälften).Svenssons skrev:Här kan man följa utbetalningarna
Men de som inte får utbetalat nu kommer få efter nyår då kassan fylls på.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19