Lite intressant nördinfo om de gamla och nya batterierna i Zoe. (Det nya batteriet har samma volym som det gamla.): /
Bra att du håller oss uppdaterade i denna tråd. Jag läser om denna bil med stort intresse. Jag äger/leasar ingen bil i dagsläget och behöver så klart en bra inkörsport till en framtida Tesla
Nu har Renault gjort som Tesla och lagt upp en räckviddsberäknare på deras hemsida där de är ärliga och visar hur olika förhållanden påverkar räckvidden. Här är några siffror.
70 km/h 20°: 325 km
90 km/h 20°: 267 km
120 km/h 20°: 180 km
70 km/h -10°: 224 km
90 km/h -10°: 192 km
120 km/h -10°: 136 km
Och sist
130 km/h -15°: 119 km
Detta är med 41 kWh batteri, det lilla batteriet ger nästan halva räckvidden
Nu har Renault gjort som Tesla och lagt upp en räckviddsberäknare på deras hemsida där de är ärliga och visar hur olika förhållanden påverkar räckvidden. Här är några siffror.
70 km/h 20°: 325 km
90 km/h 20°: 267 km
120 km/h 20°: 180 km
70 km/h -10°: 224 km
90 km/h -10°: 192 km
120 km/h -10°: 136 km
Och sist
130 km/h -15°: 119 km
Detta är med 41 kWh batteri, det lilla batteriet ger nästan halva räckvidden
De broschyrer som funnits på Zoe har hela tiden varit lika ärliga! Har för mig att det stod 8-16 mil där.
Hittade denna info på Renault.se - men just när jag skulle skriva om det så var texten borta igen.
Vad tror ni? bara en dröm va?
Jag väntar även på den officiella informationen ang när/hur gamla Zoe ägare med 22kW batteriet kan uppgradera och hur kostnaden blir?
Några källor säger att batteriet kan bytas ut mot ett 41kW och hyran fortsätter (samma månads kostnad?)
Hoppas på mer info nästa vecka ifrån Renault Sverige.
Hittade denna info på Renault.se - men just när jag skulle skriva om det så var texten borta igen.
Vad tror ni? bara en dröm va?
Jag väntar även på den officiella informationen ang när/hur gamla Zoe ägare med 22kW batteriet kan uppgradera och hur kostnaden blir?
Några källor säger att batteriet kan bytas ut mot ett 41kW och hyran fortsätter (samma månads kostnad?)
Hoppas på mer info nästa vecka ifrån Renault Sverige.
Vad tror ni?
Får väll hoppas att det stämmer men kan inte heller hitta det även om jag kan se en del av adressen.
En annan intressant sak som jag hittade är att det på hemsidan om den nya Zoe står om tekniken för att ladda 43 kW, har de ändrat sig och tänkt erbjuda den varianten eller har de glömt att ta bort det från den gamla Zoe?
En annan intressant sak som jag hittade är att det på hemsidan om den nya Zoe står om tekniken för att ladda 43 kW, har de ändrat sig och tänkt erbjuda den varianten eller har de glömt att ta bort det från den gamla Zoe?
Klickar man på länken "MER INFORMATION OM 41 KWH BATTERIET" kommer man till en lista med laddtider. Det tar samma tid 1 timme och 38 minuter (till 80%) oavsett om man ansluter till stolpe med 22 eller 43 kW.
En annan intressant sak som jag hittade är att det på hemsidan om den nya Zoe står om tekniken för att ladda 43 kW, har de ändrat sig och tänkt erbjuda den varianten eller har de glömt att ta bort det från den gamla Zoe?
Klickar man på länken "MER INFORMATION OM 41 KWH BATTERIET" kommer man till en lista med laddtider. Det tar samma tid 1 timme och 38 minuter (till 80%) oavsett om man ansluter till stolpe med 22 eller 43 kW.
Jag vet, Renault har sagt att de inte säljer den varianten i Sverige men varför i så fall skriva om den på sin hemsida?
Hittade denna info på Renault.se - men just när jag skulle skriva om det så var texten borta igen.
Vad tror ni? bara en dröm va?
Jag väntar även på den officiella informationen ang när/hur gamla Zoe ägare med 22kW batteriet kan uppgradera och hur kostnaden blir?
Några källor säger att batteriet kan bytas ut mot ett 41kW och hyran fortsätter (samma månads kostnad?)
Hoppas på mer info nästa vecka ifrån Renault Sverige.
Vad tror ni?
De kanske håller på att förbereda för en uppdatering av hemsidan och råkade lägga dokument som inte ska ligga där än, men tog bort dem igen.
Undrar hur mycket dyrare bilen blir om man skulle köpa batteriet rakt av?. Om man som jag har tänkt ha bilen i typ 5-6 år så blir batterihyran en rätt så saftig summa i slutändan. Fast samtidigt har jag råd att köpa en Zoe nu och betala batterihyra varje månad. Fast inte säkert att jag skulle ha råd om priset skulle plusas på med x antal tusen.
Tänk på att andrahandsvärdet blir kass om inte batteriet ingår. Jag skulle absolut inte rekommendera att köpa bil utan batteri, leasar man så spelar det ju ingen roll.
Undrar hur mycket dyrare bilen blir om man skulle köpa batteriet rakt av?. Om man som jag har tänkt ha bilen i typ 5-6 år så blir batterihyran en rätt så saftig summa i slutändan. Fast samtidigt har jag råd att köpa en Zoe nu och betala batterihyra varje månad. Fast inte säkert att jag skulle ha råd om priset skulle plusas på med x antal tusen.
I början av den här tråden finns en länk till en sida där man listar priserna i Holland där man erbjuder både batterihyra och friköpta batterier. Prispåslaget för batteri (omräknat till SEK och svensk moms) blir då c:a 78.860:-.
Då skulle priserna bli så här (före supermiljöbilspremie):
Life 323.758:-
Intense 338.758:-
Bose 358.758:-
Batterihyran/mån är för olika körsträckor/år (mil)
750 - 699:-
1000 - 799:-
1250 - 899:-
1500 - 999:-
Obegr. - 1199:-
Om man väljer att köpa batterierna istf att hyra tar det så här många år av batterihyra att komma upp i samma pengar som köpesumman. Eventuell låneränta är inte inräknad. Körsträckor och år:mån
750 - 9:5
1000 - 8:3
1250 - 7:4
1500 - 6:7
Obegr. - 5:6
Det lönar sig alltså att hyra batterierna om man inte tänker äga bilen länge. Frågan är hur det påverkar andrahandsvärdet med hyra? Jag kan tänka mig att det blir mer attraktivt med hyra ju äldre bilen blir eftersom det i hyran ingår batterigaranti.
Det intressanta är att räckvidden inte kommer upp i mer än 353 km vid lägsta hastighet (30 km/h), högsta temperatur (+25), 1' fälgar och AC avstängd. Man kan aktivera Eco mode, men det gör inte nåt på räckvidden i kalkylatorn. Dock står det att detta ger +15% vid blandad körning och om man lägger på det så får man 406 km.
Att köra på motorväg i 110 i +10 grader (som det är ungefär nu där jag bor) med 16' fälgar (som jag har) skulle ge en räckvidd på 192 km.
...och så tar det 1:51 att ladda till 90% på en 22 kW-laddare enligt deras laddkalkylator:
Det intressanta är att räckvidden inte kommer upp i mer än 353 km vid lägsta hastighet (30 km/h), högsta temperatur (+25), 1' fälgar och AC avstängd. Man kan aktivera Eco mode, men det gör inte nåt på räckvidden i kalkylatorn. Dock står det att detta ger +15% vid blandad körning och om man lägger på det så får man 406 km.
Att köra på motorväg i 110 i +10 grader (som det är ungefär nu där jag bor) med 16' fälgar (som jag har) skulle ge en räckvidd på 192 km.
...och så tar det 1:51 att ladda till 90% på en 22 kW-laddare enligt deras laddkalkylator:
Det intressanta är att räckvidden inte kommer upp i mer än 353 km vid lägsta hastighet (30 km/h), högsta temperatur (+25), 1' fälgar och AC avstängd. Man kan aktivera Eco mode, men det gör inte nåt på räckvidden i kalkylatorn. Dock står det att detta ger +15% vid blandad körning och om man lägger på det så får man 406 km.
Att köra på motorväg i 110 i +10 grader (som det är ungefär nu där jag bor) med 16' fälgar (som jag har) skulle ge en räckvidd på 192 km.
...och så tar det 1:51 att ladda till 90% på en 22 kW-laddare enligt deras laddkalkylator:
Priset ligger redan ute. Pratade med lokala kundmottagaren på Bilia om hur det blir med byten. Han hade inte ens hört talas om det nya batteriet...
Efter 18 månader och 4000 mil med en Zoe så ligger batterikapaciteten på ca 75%, vilket är deras garanterade gräns för batterileasingen. Så ett byte i någon form lär det bli iaf.
Priset ligger redan ute. Pratade med lokala kundmottagaren på Bilia om hur det blir med byten. Han hade inte ens hört talas om det nya batteriet...
Efter 18 månader och 4000 mil med en Zoe så ligger batterikapaciteten på ca 75%, vilket är deras garanterade gräns för batterileasingen. Så ett byte i någon form lär det bli iaf.
Det där är ju inte priset vid byte utan vid nybilsköp. De lär nog ta en del extra för att byta ett batteri som inte har nått garantigränsen. De har ju sagt att det kommer en särskild prislista för uppgradering och den kommer senare under hösten. Mailade med kundtjänst för ett par dar sedan.
Uppgraderingen från 22 kWh batteriet till ett 41 kWh batteri blir möjligt i en snar framtid. Beställningen öppnas senare under hösten 2016 och den exakta kostnaden kommer att kommuniceras samtidigt. Batteriutbytet sker sedan under våren 2017 och du måste då förnya ditt batterihyresavtal.
Men hur har du kontrollerat vilken status ditt batteri har? Är det i appen CanZE?
Priset ligger redan ute. Pratade med lokala kundmottagaren på Bilia om hur det blir med byten. Han hade inte ens hört talas om det nya batteriet...
Efter 18 månader och 4000 mil med en Zoe så ligger batterikapaciteten på ca 75%, vilket är deras garanterade gräns för batterileasingen. Så ett byte i någon form lär det bli iaf.
Har du haft en degradering på 25% på bara 4000mil/18mån? Det är ju jättedåligt! Kan inte Renault göra bättre batteriet än så?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Priset ligger redan ute. Pratade med lokala kundmottagaren på Bilia om hur det blir med byten. Han hade inte ens hört talas om det nya batteriet...
Efter 18 månader och 4000 mil med en Zoe så ligger batterikapaciteten på ca 75%, vilket är deras garanterade gräns för batterileasingen. Så ett byte i någon form lär det bli iaf.
Har du haft en degradering på 25% på bara 4000mil/18mån? Det är ju jättedåligt! Kan inte Renault göra bättre batteriet än så?
Renault kyler väl inte heller sina batterier precis som Nissan.
Priset ligger redan ute. Pratade med lokala kundmottagaren på Bilia om hur det blir med byten. Han hade inte ens hört talas om det nya batteriet...
Efter 18 månader och 4000 mil med en Zoe så ligger batterikapaciteten på ca 75%, vilket är deras garanterade gräns för batterileasingen. Så ett byte i någon form lär det bli iaf.
Har du haft en degradering på 25% på bara 4000mil/18mån? Det är ju jättedåligt! Kan inte Renault göra bättre batteriet än så?
Då kanske det är dumt att köpa en Renault med batteri om de förlorar kapacitet så snabbt.
Om jag ägde batteriet skulle jag vara rätt sur vid det här laget. Men eftersom det är batterileasing så faller det tillbaka på Renault själva.
jag tog ut bilen som personalbil, dvs leasingbil.. Jag tyckte jag var jättesmart eftersom när kontraktet går ut efter 3 år så är problemet med gamla batterier och ny tillgänglig teknik/batterier inte mitt problem. Men om de nu lyckas få ut det nya batteriet så tog det 18 månader....
Priset ligger redan ute. Pratade med lokala kundmottagaren på Bilia om hur det blir med byten. Han hade inte ens hört talas om det nya batteriet...
Efter 18 månader och 4000 mil med en Zoe så ligger batterikapaciteten på ca 75%, vilket är deras garanterade gräns för batterileasingen. Så ett byte i någon form lär det bli iaf.
Har du haft en degradering på 25% på bara 4000mil/18mån? Det är ju jättedåligt! Kan inte Renault göra bättre batteriet än så?
Renault kyler väl inte heller sina batterier precis som Nissan.
Jodå, luftkylning. Man märker det tydligt när man laddar på sommaren för då går kylfläkten igång om det är varmt. Även vintertid, om man kört hårt med bilen och stannar, då går fläkten.
På nätet ryktas det nu att man ska kunna köpa hela batteriet och inte bara hyra det. Är flera länder som erbjuder den möjligheten nu. Och att nästa årsmodell ska stödja 100kw dc laddning CCS. Samtidigt så behåller de 22kw ac laddaren. En Renault zoe som kan ladda 100kw dc och 22kw ac känns som en jäkla kompetent bil.