Test t&r stockholm -vemdalen med model X
Moderator: Redaktion
Test t&r stockholm -vemdalen med model X
Körde totalt ca 100 mil, snitt förbrukning 206 wh/km, tror ca +10% mot model S
Startade strax söder om vallentuna med ca 90% laddning
Laddade i gävle ca 20 min dvs en fika paus
Stannade järvsö ,tips nytt hotel med bra resturang för lunch "berg hotell och resturang" de hade nyinstallerade 16 A laddare men bara ett av sladdarna passade tesla.
Har skrivit till Berg hotel och bett dem skaffa destination laddare från tesla, kan ge dem bra extra omsättning!!
Man saknar supercharger i Sveg!!
I Sveg finns cademo + CCS + 2st 16 a laddare ,när jag kom dit var cademon upptagen och jag hade ingen adapter till CCS, vet någon var man hittar en sådan?
Efter en kvart kom mycket vänliga och trevliga model s ägare på väg till funäsdalen och lämnade cademo till oss och en kvart senare stack vi till
Vemdalen
Hem nästa dag full laddning från 3fas uttag i stugan , kom fram till gävle med ca 20% kvar
Kort laddning räckte för sista 20 milen hem.
Slutsats:vi behöver supercharger i Sveg för västra fjällen och Norge + i snart framtid behövs många fler laddplatser vid cademo stolpar.
Skall kolla förbrukning vid minus grader till sportlovet.
Startade strax söder om vallentuna med ca 90% laddning
Laddade i gävle ca 20 min dvs en fika paus
Stannade järvsö ,tips nytt hotel med bra resturang för lunch "berg hotell och resturang" de hade nyinstallerade 16 A laddare men bara ett av sladdarna passade tesla.
Har skrivit till Berg hotel och bett dem skaffa destination laddare från tesla, kan ge dem bra extra omsättning!!
Man saknar supercharger i Sveg!!
I Sveg finns cademo + CCS + 2st 16 a laddare ,när jag kom dit var cademon upptagen och jag hade ingen adapter till CCS, vet någon var man hittar en sådan?
Efter en kvart kom mycket vänliga och trevliga model s ägare på väg till funäsdalen och lämnade cademo till oss och en kvart senare stack vi till
Vemdalen
Hem nästa dag full laddning från 3fas uttag i stugan , kom fram till gävle med ca 20% kvar
Kort laddning räckte för sista 20 milen hem.
Slutsats:vi behöver supercharger i Sveg för västra fjällen och Norge + i snart framtid behövs många fler laddplatser vid cademo stolpar.
Skall kolla förbrukning vid minus grader till sportlovet.
- Monark1954
- Teslaägare
Re: Test t&r stockholm -vemdalen med model X
Fantastiskt låg förbrukning. Bra att du visar att en modell X bara ca drar 10% mer än modell S.
Den förbrukning/räckvidd några av oss i norr fått, grovt ca 270 Wh/km torde bero på vägar med högre hastighet och att vi dessutom överskrider det som står på skyltarna.
Rapportera gärna din sportlovsresa då du troligen åker V9 och vi i norr åker V10.
Den förbrukning/räckvidd några av oss i norr fått, grovt ca 270 Wh/km torde bero på vägar med högre hastighet och att vi dessutom överskrider det som står på skyltarna.
Rapportera gärna din sportlovsresa då du troligen åker V9 och vi i norr åker V10.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Intressant! Var det med först 110 och sen 120 efter Uppsala eller låg du högre eller lägre i fart?
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Tyvärr så finns det ingen adapter för CCS till Tesla så du får nöja dig med SuperCharger och chdemoe som snabbladdare.
Glömde hastigheten
Höll 120 och 110 där man fick
Långa 80 sträckan blev lätt 90
110 sträckor med 3/2 körfält där drogs hastigheten ner ordentligt pga mycket lastbilar
Höll 120 och 110 där man fick
Långa 80 sträckan blev lätt 90
110 sträckor med 3/2 körfält där drogs hastigheten ner ordentligt pga mycket lastbilar
- peterlauri
- Teslaägare
Vad har du för tum? Jag har svårt att ligga lägre än 280Wh/km 

- peterlauri
- Teslaägare
Idag körde vi dock ett experiment att ligga bakom en lastbil med 1 på farthållaren, låg nära 200 vid 95km/h.
Storuman - Tärnaby idag. Minus en grad. 254wh/km. Satte farthållaren på 105 på 90-väg.
Hade antagligen inte hjälpt dig med CCS-adapter. Då du vad jag vet kan använda ANTINGEN Chademo ELLER CCS, dvs inte båda samtidigt tyvärr då båda använder samma laddare inbyggd i stolpen för dessa två kontakter. Eller vet någon annan mer om det?
Dock kan du använda den typ 2 som finns parallellt med tex CCS. Vi gjorde så förra veckan på en Cleverladdare. Där en bi laddade med CCS 43kW DC och den andra med typ 2 kontakten och den andra bilens inbyggda laddare på 3,7kW AC. (Även om Cleverladdarens typ 2 kan ge upp till 22kW om man t ex har dubbelladdare i en äldre Tesla)
Dock kan du använda den typ 2 som finns parallellt med tex CCS. Vi gjorde så förra veckan på en Cleverladdare. Där en bi laddade med CCS 43kW DC och den andra med typ 2 kontakten och den andra bilens inbyggda laddare på 3,7kW AC. (Även om Cleverladdarens typ 2 kan ge upp till 22kW om man t ex har dubbelladdare i en äldre Tesla)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Intressant är att veta p eller ej och tum samt bredd på däcken. Björn nyland körde x i usa med en 90D och 20tum vilket gav dryga 200 i förbrukning. Hans p90d med 22tum och f förmodligen något kallare väder drar upp emot 250.
Körde med vinter däck 20´´
Stor skillnad vid hastigheter 110 eller högre mer än för model S tycker jag
120 240-250
110 230-240
100 210-220
90. 200-210
80. 190 ca
Ie vi behöver laddstationer med flera uttag som Tesla med 6-8 ladd platser
Utvecklingen kommer gå fortare än vad vi ser hittills
Ytterligare fråga måste man byta bil och få 2?
Stor skillnad vid hastigheter 110 eller högre mer än för model S tycker jag
120 240-250
110 230-240
100 210-220
90. 200-210
80. 190 ca
Ie vi behöver laddstationer med flera uttag som Tesla med 6-8 ladd platser
Utvecklingen kommer gå fortare än vad vi ser hittills
Ytterligare fråga måste man byta bil och få 2?
Kika lite i denna tråden.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =48&t=5715
Har själv stuga i Klövsjö och var där senast nu i helgen!
Fick låna lite laddning i Ljusdal (vanligt 3x16A) medans jag handlade på ICA på vägen upp.
Det kommer CHAdeMO i bland annat Vemdalen (byn), och Rätan (dessa två i år) och Ljusdal (nästa år) vilket kommer göra färden upp vintertid betydligt lättare.
Då jag inte har 3-fas i stugan (kan ladda med max 1x10A, speciellt på vintern) så hann jag inte fylla fullt innan hemfärd, så åkte till Åsarna för att ladda upp på CHAdeMOn där! Fungerade bra, förutom att laddtiden ökade markant pga kylan (ändå bara ca -1) och sen ner till gävle!
Med full laddning direkt från Klövsjö ska jag klara mig direkt till gävle!
Förbrukning på hela resan denna gång (110 mil, inklusive en del körning där uppe, bland annat till Hede och tillbaka) 208 Wh/km. Farten var lagligt nästan hela vägen, kanske 5-10 km/h över på vissa sträckor.
/Jocce
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =48&t=5715
Har själv stuga i Klövsjö och var där senast nu i helgen!
Fick låna lite laddning i Ljusdal (vanligt 3x16A) medans jag handlade på ICA på vägen upp.
Det kommer CHAdeMO i bland annat Vemdalen (byn), och Rätan (dessa två i år) och Ljusdal (nästa år) vilket kommer göra färden upp vintertid betydligt lättare.
Då jag inte har 3-fas i stugan (kan ladda med max 1x10A, speciellt på vintern) så hann jag inte fylla fullt innan hemfärd, så åkte till Åsarna för att ladda upp på CHAdeMOn där! Fungerade bra, förutom att laddtiden ökade markant pga kylan (ändå bara ca -1) och sen ner till gävle!
Med full laddning direkt från Klövsjö ska jag klara mig direkt till gävle!
Förbrukning på hela resan denna gång (110 mil, inklusive en del körning där uppe, bland annat till Hede och tillbaka) 208 Wh/km. Farten var lagligt nästan hela vägen, kanske 5-10 km/h över på vissa sträckor.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.