Oljebranschen börjar komma till insikt

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL

Oljebranschen börjar komma till insikt

Inlägg av StefL »

http://www.svd.se/statoil-elbilar-kan-knocka-oss

Representanter för oljebranschen börjar så smått inser vartåt det barkar. Kanske är det talande att det är en representant för just Norges statliga oljebolag Statoil som levererar uttalandet med tanke på hur långt framme man ligger på elbilsfronten i Norge.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Oljebranschen börjar komma till insikt

Inlägg av Jerker »

Den växande elbilismen håller på att skjuta oljebranschen i sank. Inom fem år inleds oljeerans fall, spår norska bjässen Statoil.
– Det här ritar inte om spelplanen de närmaste 20 åren, oavsett hur starkt elbilarna går, ska oljebolaget BP:s chefekonom Spencer Dale ha fnyst tidigare i oktober.
Han kan fnysa, jag tror mer på Statoil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag gillar dom (få) artiklar där dom antyder att dom kan tänkas ge sig in i el-branschen istället :)
Om DOM stora drakarna börjar med solpanelstillverkning och ladd-branschen så kan det börja hända riktigt bra grejer! :)
Eller andra liknande områden såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Bjelke skrev:
Jag gillar dom (få) artiklar där dom antyder att dom kan tänkas ge sig in i el-branschen istället :)
Om DOM stora drakarna börjar med solpanelstillverkning och ladd-branschen så kan det börja hända riktigt bra grejer! :)
Självklart bra om företag med mycket pengar investerar i miljövänlig teknik.

Låter dock som ett klassiskt exempel på ett företag som inte riktigt förstått hur de skall använda sin kärnkompetens och stirrar blint på vilket behov de fyller idag och igår. Ungefär som när en isleverantör för många år sedan försökte ställa om till att tillverka kylskåp istället för att fokusera på logistik som var det de egentligen var bra på. De gick i konkurs...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Sätta upp snabbladdare är ju något de verkligen skulle kunna klara av. Dessutom har det ju potential att bli ännu lönsammare eftersom folk faktiskt kommer stanna och fika. Fast de har väl iofs sålt ut alla mackar nu, Statoil alltså.

Annars är det ju processindustri de är bra på, kanske ölbryggning vore något?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Beigler skrev:
Bjelke skrev:
Självklart bra om företag med mycket pengar investerar i miljövänlig teknik.

Låter dock som ett klassiskt exempel på ett företag som inte riktigt förstått hur de skall använda sin kärnkompetens och stirrar blint på vilket behov de fyller idag och igår. Ungefär som när en isleverantör för många år sedan försökte ställa om till att tillverka kylskåp istället för att fokusera på logistik som var det de egentligen var bra på. De gick i konkurs...
Håller med, men jag tänkte på en annan artikel som handlade om nån som pratade om bolagets framtida möjligheter inom området el (eller tom området elbilar specifikt)... Well jag tror oxo att dom kommer få det lite svettigt framöver. Dom har säkert planer och analyser osv men missbedömmer tidsplanen känns det som. Dom räknar nog med att flyg/båtar mm ska hålla efterfrågan uppe (samt att bilar som sagt ska ta lång tid för omställningen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka

Inlägg av Jerka »

Vindkraftverk kanske? Statoil har ju stor erfarenhet av tung industriell offshoreverksamhet.
Skriv svar